Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det stod bara att dessa raser var de tio med högst andel veterinärbesök. Så det kan nog finnas utrymme för en rad olika parametrar och tolkningar.
Minst andel vetbesök var en rad olika jaktspetsar, nån stövare och nån liten sällskapras. Jakthundar lever ju ofta ett ganska hårt ochnriskfyllt liv. Så nog tror jag att någon stanns spelar valen av avel in. Tyvärr tror jag showavel är en orsak. Jag tror också att jägare faktiskt är mer selektiva i sin avel. Dåliga jakthundar/krassliga kommer nog sällan till avel. De tas nog tom bort i många fall.

Håller med dig men ja tänker att sjukdomar/skador på jakthundar inte heller alltid redovisas då jakthundarna , oftare än tävlings och sälskapshundar, avlivas på plats/hemma när olyckan/sjukdomen inträffar.
Men åh andra sida, som du skriver, går dom ju då inte heller i avel så det blir ju lite naturlig gallring

Det är så synd. Boxer har varit min drömhund sen jag var barn. Jag skulle ha skaffat en för 20 år sen när jag var "stor nog" och rasen kanske var "okej nog".
Nu känns det som att det är för sent.

Jag har faktiskt varit med på ett par test och träningar med boxer ägd av en polis. Den lär ha varit i tjänst. Tyvärr gick det med den som med många andra, men vilken hund :love:

Det finns (så vitt jag vet) en polis i Sverige som har haft tre boxrar i tjänst (alla från samma uppfödare som vår kille kommer ifrån). Såg den första som (mycket fin!) veteran på utställning, men det är möjligt att hans andra inte blev så gammal, har inte koll på det. Hans nuvarande är åtta, tror jag, och har haft 2 eller 3 fina kullar. Han håller på att träna upp en dotter från den sista kullen nu, ett riktigt litet krutpaket.

Jag tror absolut att du skulle kunna hitta en riktigt bra boxer även idag. Nej, man kan nog inte räkna med en hund som blir 12+ år, tyvärr, men kollar man upp linjerna kan man undvika många sjukdomar.

Var detta dock inte den undersökning som publicerades 2007? Den dök upp i en boxergrupp på Facebook nyligen, men den är ju inte helt färsk. Tror väl kanske inte att det ändrats jättemycket sedan dess, men av de boxrar jag umgås med har jag intrycket att de har blivit friskare. Cancern är ett problem, ja, men knappast något man kan lasta uppfödare idag för. Debutåldern är för sen i de flesta fall för att man ska kunna avla efteråt. Resterande problem upplever jag att de bra uppfödarna har tagit tag i.
2014 stod det så helt färsk var det ju inte. Håller med dig om att inte uppfödarna i dag ska lastas för allt. Frågan är snarare hur kunde det bli så här?

Håller med dig men ja tänker att sjukdomar/skador på jakthundar inte heller alltid redovisas då jakthundarna , oftare än tävlings och sälskapshundar, avlivas på plats/hemma när olyckan/sjukdomen inträffar.
Men åh andra sida, som du skriver, går dom ju då inte heller i avel så det blir ju lite naturlig gallring
Tänker nog lite som dig. Men jag tror inte man tar i avel pga stammen lika lätt som bruksaveln gör.

2014 stod det så helt färsk var det ju inte. Håller med dig om att inte uppfödarna i dag ska lastas för allt. Frågan är snarare hur kunde det bli så här?

Tror det är en kombination av en ganska liten ursprunglig avelsbas och för lite fokus på hur allvarliga t.ex hudproblem kan vara, men jag tror också att vi har blivit med medvetna om sådana här problem med tiden. Var boxern friskare för 50 år sen? Jag vet faktiskt inte. Ja, nosen var mindre extrem, men den är ju inte orsak till de andra problemen.

Jag tycker man ser betydligt mindre allergier, furunkolos och liknande problem idag än på 80- och 90-talet. Epulider är relativt vanligt, men uppträder ju också såpass sent att det knappast går att avla bort. Jag skulle inte heller anse det som ett stort problem i de flesta fall.

Är cancern ett problem på grund av den ursprungliga avelsbasen? Kanske. Samtidigt är väl cancer vanligare på människor också idag, och om boxern hade en större risk för cancer genetiskt sett så kan ju saker som mat, miljöföroreningar osv ha bidragt till att aktivera de skyldiga generna i större usträckning.

Så fin, riktigt läcker! Får man fråga från vilken kennel och vad hon heter? :)
Det brukar vi få som kritik också men hon var tunn senast jag ställde henne (i höstas). Hon ska ställas den 19/2 en inofficiell och nu har hon både grovnat och gått upp till en lagom vikt så ska bli spännande att se den kritiken efter som att hon får hur bra kritik som helst på det andra.
Tack så jättemycket! Tycker din var jättefin också så slänger iväg ett PM :)

I en köp/sälj grupp för hundar idag:

Någon som har valpar/kull påg? Tik/ tös
1f609.png

Intress blandning - fralla/ staffe / mops
med pudel/ pincher/ j russel, ev shitzu
Trevliga hälsokollade föräldrar låg- medelaktiva
Önskar ej helvita el pälsvård- krävande

Vi är liten fam i hus/ trädgård
Hundnybörjare men hyfsat pålästa
8000kr

Snälla, snälla säg att det bara är någon som driver!
En hade kommenterat med en bild på en leksakshund :bow:

Var detta dock inte den undersökning som publicerades 2007? Den dök upp i en boxergrupp på Facebook nyligen, men den är ju inte helt färsk. Tror väl kanske inte att det ändrats jättemycket sedan dess, men av de boxrar jag umgås med har jag intrycket att de har blivit friskare. Cancern är ett problem, ja, men knappast något man kan lasta uppfödare idag för. Debutåldern är för sen i de flesta fall för att man ska kunna avla efteråt. Resterande problem upplever jag att de bra uppfödarna har tagit tag i.

Fast att debutåldern är sen innebär ju inte att man inte kan ta hänsyn till cancerfall i linjerna när man avlar?

Är cancern ett problem på grund av den ursprungliga avelsbasen? Kanske. Samtidigt är väl cancer vanligare på människor också idag, och om boxern hade en större risk för cancer genetiskt sett så kan ju saker som mat, miljöföroreningar osv ha bidragt till att aktivera de skyldiga generna i större usträckning.

"Om"? Kan du komma på en annan ras som är så omfattande drabbad av cancer som boxern?

Det kan då inte jag.
Epulider är inte heller något man ska ta lätt på eftersom det drabbar många boxrar.

"Om"? Kan du komma på en annan ras som är så omfattande drabbad av cancer som boxern?

Det kan då inte jag.
Epulider är inte heller något man ska ta lätt på eftersom det drabbar många boxrar.

Flatten är väl tyvärr inte långt efter. En vänn till mig förlorade hastigt båda sina inom loppet av 2,5 vecka. 6 resp 9 år och i full tävlingskondis. Bara föll ihop och dog :cry:

Flatten är väl tyvärr inte långt efter. En vänn till mig förlorade hastigt båda sina inom loppet av 2,5 vecka. 6 resp 9 år och i full tävlingskondis. Bara föll ihop och dog :cry:

Nej, den är ju tyvärr ganska rejält drabbad den också. :(

I en köp/sälj grupp för hundar idag:

Någon som har valpar/kull påg? Tik/ tös
1f609.png

Intress blandning - fralla/ staffe / mops
med pudel/ pincher/ j russel, ev shitzu
Trevliga hälsokollade föräldrar låg- medelaktiva
Önskar ej helvita el pälsvård- krävande

Vi är liten fam i hus/ trädgård
Hundnybörjare men hyfsat pålästa
8000kr

Snälla, snälla säg att det bara är någon som driver!
En hade kommenterat med en bild på en leksakshund :bow:

Jag förstår inte varför det är så vanligt med Jack Russell i blandningar tänkta som lågaktiva sällskapshundar. Eller jo, jag fattar varför (de är söta), men det är så urbota dumt så jag vet inte vad :banghead:

Fast att debutåldern är sen innebär ju inte att man inte kan ta hänsyn till cancerfall i linjerna när man avlar?

Nej, men det kan ju bli betydligt besvärligare för om en hund får cancern vid åtta års ålder kan dess avkommor redan ha avkommor. Tror det är svårt att få avelsspärr att vara ett alternativ då.

Det kan då inte jag.

Med "om" menar jag att om nu boxern pga dess ursprung alltså har en genetisk uppsättning som gör cancer troligare, kan detta alltså ha visat sig mer på senare år på samma sätt som incidenterna av cancer ökat bland människor. Och om det ligger till så kan man knappast göra mycket för att bli av med detta gissel för det lär inte finns många fria linjer. Sen vet jag inte om det faktiskt är så att boxer är mest drabbad, när vår förra hund fick cancer läste vi mycket om olika former av cancer hos hund och t.ex Rottweiler omnämndes ofta som högrisk för flera former. Det ändrar ju dock inte på det faktum att det absolut är alldeles för vanligt hos boxer. Skulle dock aldrig kunna tänka mig någon annan ras själv, även om jag absolut oroar mig för det.

Epulider ser jag personligen inte som ett stort problem. Ja, det kan innebära att man kanske måste göra ett medicinskt ingrepp och det är ju aldrig positivt i sig. Men jag upplever inte att de flesta hundar som har dem får några besvär.

Nej, men det kan ju bli betydligt besvärligare för om en hund får cancern vid åtta års ålder kan dess avkommor redan ha avkommor. Tror det är svårt att få avelsspärr att vara ett alternativ då.

Med "om" menar jag att om nu boxern pga dess ursprung alltså har en genetisk uppsättning som gör cancer troligare, kan detta alltså ha visat sig mer på senare år på samma sätt som incidenterna av cancer ökat bland människor. Och om det ligger till så kan man knappast göra mycket för att bli av med detta gissel för det lär inte finns många fria linjer. Sen vet jag inte om det faktiskt är så att boxer är mest drabbad, när vår förra hund fick cancer läste vi mycket om olika former av cancer hos hund och t.ex Rottweiler omnämndes ofta som högrisk för flera former. Det ändrar ju dock inte på det faktum att det absolut är alldeles för vanligt hos boxer. Skulle dock aldrig kunna tänka mig någon annan ras själv, även om jag absolut oroar mig för det.

Epulider ser jag personligen inte som ett stort problem. Ja, det kan innebära att man kanske måste göra ett medicinskt ingrepp och det är ju aldrig positivt i sig. Men jag upplever inte att de flesta hundar som har dem får några besvär.

Man fick bukt med blödarsjukan hos Schäfer med att spärra linjer. Sen kom även testet men då var redan det värsta över.
I dag är blödarsjukan nästan utrotad.

Jag förstår inte din argumentation. Om det hade varit så "enkelt" att mat och föroreningar "aktiverar" de dåliga generna hade vi väl ändå sett en dramatisk ökning i fler raser än boxern, eftersom alla raser kan drabbas av cancer, och alla utsätts för samma typ av föroreningar i vårt samhälle och använder samma mat som finns på hundfodermarknaden?

Skillnaden är att cancer drabbar boxern betydligt hårdare och frågan är varför. Inte "om" den gör det. Att tala i termer om "om", då är man redan på bräcklig is. Vad man räknar som "besvär" är säkert olika, men varje sövning bör ses som en risk och det är en risk för mycket. Jag har svårt att se att epiluder som växer sig över tänderna inte är till "besvär". Furunkler och allergier ligger ju också högt på listan över vad som vanligtvis drabbar en boxer. Det känns betydligt mer som norm än undantag.

Man fick bukt med blödarsjukan hos Schäfer med att spärra linjer. Sen kom även testet men då var redan det värsta över.
I dag är blödarsjukan nästan utrotad.

Nu är jag helt obekant med hur utbrett detta var hos schäfer i förhållande till storleken på avelsbasen, men jag skulle misstänka att om man spärrar linjer med cancer hos boxer så finns det i stort sett ingen avelsbas kvar. Jag tror att det måste finnas betydligt mer kunskap om arvsgången för att man ens skulle kunna fundera på sådant. Är alla typer av cancer ärftliga? Kan det finnas länkar mellan olika typer av cancer? Och så vidare. Annars blir det en väldigt blind jakt, tyvärr. Jag vet inte om det t.ex skulle kunna vara så att vad boxern har är inte ett anlag för specifika typer av cancer utan ett anlag som innebär en större risk för cellmutationer i allmänhet.

Jag förstår inte din argumentation. Om det hade varit så "enkelt" att mat och föroreningar "aktiverar" de dåliga generna hade vi väl ändå sett en dramatisk ökning i fler raser än boxern, eftersom alla raser kan drabbas av cancer, och alla utsätts för samma typ av föroreningar i vårt samhälle och använder samma mat som finns på hundfodermarknaden?

Det beror ju på storleken på avelsbasen hur tydligt det blir. Och har inte cancer hos hundar ökat i allmänhet?

Jag argumenterar inte emot att cancer är ett stort problem hos boxer. Jag går igenom vår hund regelbundet för att känna efter knölar och mådde ganska dåligt då han fick vad som visade sig vara en ofarlig utväxt som ung, strax efter att vi förlorat vår andra boxer i cancer. Det jag undrade över var om avel gjort att boxern fått mer cancer de sista 30-40 åren än tidigare eller om anlagen alltid fanns där men inte slog igenom lika tydligt innan dess.

Vad man räknar som "besvär" är säkert olika, men varje sövning bör ses som en risk och det är en risk för mycket. Jag har svårt att se att epiluder som växer sig över tänderna inte är till "besvär". Furunkler och allergier ligger ju också högt på listan över vad som vanligtvis drabbar en boxer. Det känns betydligt mer som norm än undantag.

Min uppfattning är dock att furunkler och allergi har minskat för att de flesta uppfödarna har tagit det på allvar. Antingen det eller så är de boxrar jag kommer i kontakt med ovanligt friska. Eftersom jag inte är veterinär eller sitter på färskare statistik från Agria så är det ju i slutänden bara min uppfattning, men det har jag ju sagt hela tiden.

Nu är jag helt obekant med hur utbrett detta var hos schäfer i förhållande till storleken på avelsbasen, men jag skulle misstänka att om man spärrar linjer med cancer hos boxer så finns det i stort sett ingen avelsbas kvar. Jag tror att det måste finnas betydligt mer kunskap om arvsgången för att man ens skulle kunna fundera på sådant. Är alla typer av cancer ärftliga? Kan det finnas länkar mellan olika typer av cancer? Och så vidare. Annars blir det en väldigt blind jakt, tyvärr. Jag vet inte om det t.ex skulle kunna vara så att vad boxern har är inte ett anlag för specifika typer av cancer utan ett anlag som innebär en större risk för cellmutationer i allmänhet.

Det är väl kanske här det gick snett? Att man inte tog det säkra före det osäkra redan för väldigt många år den och spärrade linjer innan det blev för utbrett. Vet man inte arvsgången är det ju dumt att chansa när en sjukdom ökar. Ser det hända med EPI hos Schäfer. En del slutar avla, andra fortsätter. Min åsikt är att det är bättre att stoppa nu, medans avelbasen är god.

Det är väl kanske här det gick snett? Att man inte tog det säkra före det osäkra redan för väldigt många år den och spärrade linjer innan det blev för utbrett. Vet man inte arvsgången är det ju dumt att chansa när en sjukdom ökar. Ser det hända med EPI hos Schäfer. En del slutar avla, andra fortsätter. Min åsikt är att det är bättre att stoppa nu, medans avelbasen är god.

Det är mycket möjligt att det hade gått i ett tidigare stadium, absolut.

Googlade lite just på cancerfrekvens hos hundar och stötte på en artikel från Agria som diskuterar hur "mänsklig" livsstil ökar cancerfallen bland hundar. Även denna sida från Djurcancer har en del statistik, bland annat att 23% av alla hundar dör i cancer. Så det kan ju inte bara vara boxern som är hårt drabbat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 646
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar