Rent grundläggande uppstår cancer pga mutationer i gener som normalt kontrollerar celldelningen och förebygger fel i den, vilket leder till okontrollerad celldelning. Mutationerna kan vara ärftliga, vilket är fallet för de tumörsjukdomar som är vanliga hos specifika raser, eller uppstå spontant. Oftast krävs precis som du säger vissa faktorer för att cancern ska utvecklas, typ ålder, miljöfaktorer etc. Jag tror dock ändå att den enskilt största boven i dramat är inavel. Även om vi skött oss på senare år när det kommer till inavelsgrad är ju i princip alla raser mer eller mindre hårt inavlade från början, vilket gör att den genetiska variationen ständigt minskar ändå. Inavel leder till ökad risk för mutationer, och ju fler mutationer som uppstår desto större antal som blir ärftliga. Antagligen är därför inte att gallra ut alla sjuka linjer/gener hos boxern det mest effektiva sättet att bekämpa tumörsjukdomar (precis som
@Wingates var inne på), jag tänker mig att man då får alldeles för få individer kvar som möter kraven iom att tumörsjukdomarna är såpass utbredda, och med få individer får man snabbare inavelsökning och högre risk för mutationer --> ännu mer cancer i längden. Effektivast och troligtvis det enda på riktigt effektiva botemedlet är nog inkorsning med en annan ras för att öka den genetiska variationen.
Angående boxerns sjuklighet så är min uppfattning att det är en av de sjukaste raserna sett till
antalet problem som finns i rasen. När jag läste patologi blev det nästan skrattretande eftersom en såpass stor andel sjukdomar hade boxern listad bland predisponerade raser. Sen hur det påverkar deras livslängd beror ju på hur vanliga samt hur allvarliga sjukdomarna är. Det är svårt att mäta hur sjuk en ras är på ett objektivt sätt tycker jag, det finns så många aspekter att ta med i beräkningen.
Hursomhelst så är ju himla kul att de boxrar du har omkring dig är friska! Jag är ett fan av rasen