Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man fick bukt med blödarsjukan hos Schäfer med att spärra linjer. Sen kom även testet men då var redan det värsta över.
I dag är blödarsjukan nästan utrotad.
Men om den typ av blödarsjuka schäfer har är som dobermannens (som inte är ett problem idag) så är den ju betydligt enklare att avla bort än cancer. Och vad säger forskare om saken?
DCM är ju tex en sak där de säger att vi INTE ska plocka ur hela linjer ur avel.

Det är mycket möjligt att det hade gått i ett tidigare stadium, absolut.

Googlade lite just på cancerfrekvens hos hundar och stötte på en artikel från Agria som diskuterar hur "mänsklig" livsstil ökar cancerfallen bland hundar. Även denna sida från Djurcancer har en del statistik, bland annat att 23% av alla hundar dör i cancer. Så det kan ju inte bara vara boxern som är hårt drabbat.

Nej ingen har ju sagt att bara Boxer är cancerdrabbad. Flatte bla har också nämts. Grundfrågan var varför har det blivit så att arbetsavlade hundar får så korta liv, de borde ju tåla mycket, vara friska och kunna jobba. Hur kunde det gå så långt?
Övriga hundar på listan var alla väldigt stora raser. Varghund, GD, Leonberger, New Foundland, St Bernad osv. Det var sorgligt att se Dobbis och Boxer bland dessa tunga kolosser.

Men om den typ av blödarsjuka schäfer har är som dobermannens (som inte är ett problem idag) så är den ju betydligt enklare att avla bort än cancer. Och vad säger forskare om saken?
DCM är ju tex en sak där de säger att vi INTE ska plocka ur hela linjer ur avel.
Nu var det 30-40 år sen Schäfer var mitt i fighten med problemet. Då var det helt klart ett problem för det var nytt och okänt. Så är det ju med alla nya problem. Sen kom test osv. Om 30-40 år kanske vi säger det samma om cancer? Förhoppningsvis så hittar vi möjligheter även till att lösa den gåtan.
Frågan är hur vi ska göra till dess? Avla på linjerna eller inte? Om det är rätt el fel kan bara framtiden utvisa.

Jag bara spånar...

Nej ingen har ju sagt att bara Boxer är cancerdrabbad. Flatte bla har också nämts. Grundfrågan var varför har det blivit så att arbetsavlade hundar får så korta liv, de borde ju tåla mycket, vara friska och kunna jobba. Hur kunde det gå så långt?
Övriga hundar på listan var alla väldigt stora raser. Varghund, GD, Leonberger, New Foundland, St Bernad osv. Det var sorgligt att se Dobbis och Boxer bland dessa tunga kolosser.

Absolut, det är ju helt klart något som har gått fel. Det känns ju som du säger att de har en livslängd som är närmare de riktigt stora raserna än de andra raserna i samma storlek. Hade Doberman också en smal avelsbas till att börja med? Boxern har ju typ en stammoder som jag har förstått det.

Absolut, det är ju helt klart något som har gått fel. Det känns ju som du säger att de har en livslängd som är närmare de riktigt stora raserna än de andra raserna i samma storlek. Hade Doberman också en smal avelsbas till att börja med? Boxern har ju typ en stammoder som jag har förstått det.

Som jag nämde tidigare det stod kort Raser som lever längst resp raser med kortast livslängd. Det stod inget om anledningarna. Sen fanns kategorierna Raser med minst veterinärbesök resp Raser med flest veterinärbesök.
Sen stod en kort notering att Boxer var den ras som ansågs sjukast och toppade med flest andel besök hos veterinären. Agria hade lämnat ut uppgifterna och detta var 2014 så det kan ju ha skett förändringar åt båda hållen sen dess.

Försäkringspremierna brukar ju också hinta om rasens hälsa.

Jag kan inget om Dobbisar. Det kan @Wingates och @dobbis säkert svara på :)

Det stod bara att dessa raser var de tio med högst andel veterinärbesök. Så det kan nog finnas utrymme för en rad olika parametrar och tolkningar.
Minst andel vetbesök var en rad olika jaktspetsar, nån stövare och nån liten sällskapras. Jakthundar lever ju ofta ett ganska hårt ochnriskfyllt liv. Så nog tror jag att någon stanns spelar valen av avel in. Tyvärr tror jag showavel är en orsak. Jag tror också att jägare faktiskt är mer selektiva i sin avel. Dåliga jakthundar/krassliga kommer nog sällan till avel. De tas nog tom bort i många fall.
Jakthundar som inte presterar avlas inte på.
Iaf på stövarsidan krävs det jaktprovsmeriter på föräldradjuren för godkänd avel.
De som inte duger gallras ut rätt fort.
Sund avel är det Iaf även om de har sina problem med i vissa linjer.

Det beror ju på storleken på avelsbasen hur tydligt det blir. Och har inte cancer hos hundar ökat i allmänhet?

Jag argumenterar inte emot att cancer är ett stort problem hos boxer. Jag går igenom vår hund regelbundet för att känna efter knölar och mådde ganska dåligt då han fick vad som visade sig vara en ofarlig utväxt som ung, strax efter att vi förlorat vår andra boxer i cancer. Det jag undrade över var om avel gjort att boxern fått mer cancer de sista 30-40 åren än tidigare eller om anlagen alltid fanns där men inte slog igenom lika tydligt innan dess.

Min uppfattning är dock att furunkler och allergi har minskat för att de flesta uppfödarna har tagit det på allvar. Antingen det eller så är de boxrar jag kommer i kontakt med ovanligt friska. Eftersom jag inte är veterinär eller sitter på färskare statistik från Agria så är det ju i slutänden bara min uppfattning, men det har jag ju sagt hela tiden.

Rent grundläggande uppstår cancer pga mutationer i gener som normalt kontrollerar celldelningen och förebygger fel i den, vilket leder till okontrollerad celldelning. Mutationerna kan vara ärftliga, vilket är fallet för de tumörsjukdomar som är vanliga hos specifika raser, eller uppstå spontant. Oftast krävs precis som du säger vissa faktorer för att cancern ska utvecklas, typ ålder, miljöfaktorer etc. Jag tror dock ändå att den enskilt största boven i dramat är inavel. Även om vi skött oss på senare år när det kommer till inavelsgrad är ju i princip alla raser mer eller mindre hårt inavlade från början, vilket gör att den genetiska variationen ständigt minskar ändå. Inavel leder till ökad risk för mutationer, och ju fler mutationer som uppstår desto större antal som blir ärftliga. Antagligen är därför inte att gallra ut alla sjuka linjer/gener hos boxern det mest effektiva sättet att bekämpa tumörsjukdomar (precis som @Wingates var inne på), jag tänker mig att man då får alldeles för få individer kvar som möter kraven iom att tumörsjukdomarna är såpass utbredda, och med få individer får man snabbare inavelsökning och högre risk för mutationer --> ännu mer cancer i längden. Effektivast och troligtvis det enda på riktigt effektiva botemedlet är nog inkorsning med en annan ras för att öka den genetiska variationen.

Angående boxerns sjuklighet så är min uppfattning att det är en av de sjukaste raserna sett till antalet problem som finns i rasen. När jag läste patologi blev det nästan skrattretande eftersom en såpass stor andel sjukdomar hade boxern listad bland predisponerade raser. Sen hur det påverkar deras livslängd beror ju på hur vanliga samt hur allvarliga sjukdomarna är. Det är svårt att mäta hur sjuk en ras är på ett objektivt sätt tycker jag, det finns så många aspekter att ta med i beräkningen.

Hursomhelst så är ju himla kul att de boxrar du har omkring dig är friska! Jag är ett fan av rasen :)

Rent grundläggande uppstår cancer pga mutationer i gener som normalt kontrollerar celldelningen och förebygger fel i den, vilket leder till okontrollerad celldelning. Mutationerna kan vara ärftliga, vilket är fallet för de tumörsjukdomar som är vanliga hos specifika raser, eller uppstå spontant. Oftast krävs precis som du säger vissa faktorer för att cancern ska utvecklas, typ ålder, miljöfaktorer etc. Jag tror dock ändå att den enskilt största boven i dramat är inavel. Även om vi skött oss på senare år när det kommer till inavelsgrad är ju i princip alla raser mer eller mindre hårt inavlade från början, vilket gör att den genetiska variationen ständigt minskar ändå. Inavel leder till ökad risk för mutationer, och ju fler mutationer som uppstår desto större antal som blir ärftliga. Antagligen är därför inte att gallra ut alla sjuka linjer/gener hos boxern det mest effektiva sättet att bekämpa tumörsjukdomar (precis som @Wingates var inne på), jag tänker mig att man då får alldeles för få individer kvar som möter kraven iom att tumörsjukdomarna är såpass utbredda, och med få individer får man snabbare inavelsökning och högre risk för mutationer --> ännu mer cancer i längden. Effektivast och troligtvis det enda på riktigt effektiva botemedlet är nog inkorsning med en annan ras för att öka den genetiska variationen.

Angående boxerns sjuklighet så är min uppfattning att det är en av de sjukaste raserna sett till antalet problem som finns i rasen. När jag läste patologi blev det nästan skrattretande eftersom en såpass stor andel sjukdomar hade boxern listad bland predisponerade raser. Sen hur det påverkar deras livslängd beror ju på hur vanliga samt hur allvarliga sjukdomarna är. Det är svårt att mäta hur sjuk en ras är på ett objektivt sätt tycker jag, det finns så många aspekter att ta med i beräkningen.

Hursomhelst så är ju himla kul att de boxrar du har omkring dig är friska! Jag är ett fan av rasen :)

Intressant att du tog upp detta med inkorsning, för det är något jag klurade på.

Är det kanske så att man bör släcka de mest drabbade linjerna och "renovera" eller typ återskapa rasen succesivt genom de mindre drabbade?
Eller ska man fortsätta på det som finns kvar och riskera att raser utrotar sig själv?
Kan de utrota sig själv genom sjukdom?

Nu talar jag generellt om alla hårt sjukdomsdrabbade raser.

Och angående schäferns blödarsjuka (hemofili A) orsakas den av ett enkelt könsbundet recessivt anlag och är därför betydligt enklare att avla bort än cancer som egentligen består av många olika sjukdomar som har betydligt krångligare bakgrund.
Vi vet detta nu ja.
Tittar jag i gammeltikens stamtavla så hittar jag testade individer långt tillbaka. Ett tag testade man snudd på allt!

Nu tror man sig vara mycket säker på vilken hane som tog den med sig till Sverige. En tyske hane som var mycket poppis i E-linjerna på 80-talet och hann lämna väldigt många avkommor.

Intressant att du tog upp detta med inkorsning, för det är något jag klurade på.

Är det kanske så att man bör släcka de mest drabbade linjerna och "renovera" eller typ återskapa rasen succesivt genom de mindre drabbade?
Eller ska man fortsätta på det som finns kvar och riskera att raser utrotar sig själv?

Nu börjar det bli så avancerat att vi skulle behöva en genetiker :D. Men jag tänker att man nog får fortsätta undvika att avla på sjukdomsdrabbade individer på samma sätt som vi gör idag (med hjälp av tester och avel på lite äldre djur) och så köra inkorsningsprojekt liknande det som gjorts på clumber spaniel (inkorsning med cocker) och dalmatiner i USA (inkorsning med pointer). Det viktiga är väl att avkommorna sedan faktiskt används i aveln och att man korsar in mer en en annan ras på sikt. I en ras med den typen av rassjukdomar som boxern har är man ju ute efter maximal ny genvariation i rasen och inte en specifik frisk gen som i fallet med LUA-dalmatinerna. Det optimala vore öppna stamböcker så att hundar som möter standarden kan mönstras in, så som man kan göra med t.ex. saluki från ursprungsländerna eller som man gjorde med Jack Russelln när rasen först togs in i SKK.

Blev lite fel här, jag menar att inavel leder till ökad risk för dubbling av skadade gener, inte att det leder till fler mutationer i sig. Så kan det gå när man svamlar i nattmössan :p

Ja linjer kan släcka ner sig själva, så kan även raser (inte bara hundraser), det är en del av evolutionen.

Någon biolog på buke?

Är egentligen inte jätteinsatt i detta men jag tänker mig att det isåfall behöver vara sjukdomar som slår i ung ålder, innan hundarna hunnit reproducera sig?

En art kan ju iaf dö ut genom inavel, till slut blir det en inavelsdepression där många mindre defekter hopar sig och ger en större, allmän effekt på hela populationen. På kort sikt kan enstaka individer även bli oförmögna att fortplanta sig om inaveln är tillräckligt grav, men i de fallen finns det ju oftast andra individer som kan föra arten vidare.

Är egentligen inte jätteinsatt i detta men jag tänker mig att det isåfall behöver vara sjukdomar som slår i ung ålder, innan hundarna hunnit reproducera sig?

En art kan ju iaf dö ut genom inavel, till slut blir det en inavelsdepression där många mindre defekter hopar sig och ger en större, allmän effekt på hela populationen. På kort sikt kan enstaka individer även bli oförmögna att fortplanta sig om inaveln är tillräckligt grav, men i de fallen finns det ju oftast andra individer som kan föra arten vidare.

Intressant.

Citerar mig själv och lägger till att det främst gäller mycket små populationer i det vilda :)

Man skulle ju vilja ha en cancerstatistik på de boxerlinjer som den där svanskupering-ska-bli-förbjudet-bäst-att-jag-avlar-fram-en-boxer-med-naturligt-kort-svans som parade in någon av corgiraserna (det är sent, okej :p). Vovvarna ser ut som vanliga boxrar, fast med stubbsvans. Och de verkar ha blivit registrerade som renrasiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 646
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar