Alltså tycker ni man kan bortförklara "resultatet" från MH? Finns det nån gång skäl att inte ta hänsyn till MH-beskrivningen? Jag är ju mkt intresserad av korthårig collie och är därför med i FB grupper för rasen där det ibland kommer upp info om kullar. Gick nu in och kollade på en kull som kommit upp och tikens MH är enligt mig hemskt!
Tog faktiskt och frågade uppfödaren (finns ingen direkt hemsida utan bara FB, vilket jag är förtjust i men men). Uppfödarens svar var att tiken varit bilsjuk (kallade det bilsjuk kennelhund ??) och inte förstått vad det hela gick ut på (
vad nu tiken skulle ha förstått kan man ju fråga sig..). Vidare skrev uppfödaren att hen känner till tikens släkt mer än väl, att tikens pappa är Korad, och har flera syskon, och halvsyskon med lika bra mentalitet, att (som jag uppfattade det) tiken mamma är stabil mentalt och skottfast, samt att många av tikens släktingar är godkända på mentaltest, och arbetas med i bruks.
Tror nog uppfödaren var ganska irriterad över min fråga...
Till min fråga - vilka orsaker berättigar tycker ni att man bortser från en avelshunds MH? Själv tycker jag uppfödarens förklaring inte berättigar det, om nu släktingarna är "bra" så är det ju åtminstone bättre att använda dom eller?