Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man skulle ju vilja ha en cancerstatistik på de boxerlinjer som den där svanskupering-ska-bli-förbjudet-bäst-att-jag-avlar-fram-en-boxer-med-naturligt-kort-svans som parade in någon av corgiraserna (det är sent, okej :p). Vovvarna ser ut som vanliga boxrar, fast med stubbsvans. Och de verkar ha blivit registrerade som renrasiga.

Haha men va?! :rofl: Corgi - Dobermann?

Hur ser det ut i övriga världen med cancer hos bl a boxer och flatte? Funderar på om det är mer eller mindre vanligt i olika delar av världen?

@Linda_A Jag vill inte vara kinkig men det stavas Dobermann ;)
Och dobbis är ju ett ihopakok av raser från början så nej det var ingen snäv avelsbas

Förlåt! Får skylla på en lång utställningshelg och sen hemkomst från Norge. ;)

Jag tror dock ändå att den enskilt största boven i dramat är inavel. Även om vi skött oss på senare år när det kommer till inavelsgrad är ju i princip alla raser mer eller mindre hårt inavlade från början, vilket gör att den genetiska variationen ständigt minskar ändå. Inavel leder till ökad risk för mutationer, och ju fler mutationer som uppstår desto större antal som blir ärftliga.

Ja, är rädd för att du har rätt att det är inaveln. Om stamfäderna till boxern hade dessa mutationer eller en predisposition för mutationer så finns det genetiska underlaget hos alla, och dessutom förstärkt med tiden. Jag skulle fortfarande vara väldigt intresserad av att veta om cancern kom fram i lika hög grad på säg 40- och 50-talet eller om vad vi ser nu är att miljö och livsstil har så att säga triggat igång den mer.

JAngående boxerns sjuklighet så är min uppfattning att det är en av de sjukaste raserna sett till antalet problem som finns i rasen. När jag läste patologi blev det nästan skrattretande eftersom en såpass stor andel sjukdomar hade boxern listad bland predisponerade raser.

Det stämmer nog ganska bra, ja. Sen är ju inte alla allvarliga, men bidrar ju till veterinärbesök och besvär. Jag tycker dock det verkar som att utöver cancer så kan de flesta andra problem undvikas eller minimeras genom bra avel. Vår första renrasiga boxer, född 89, var ett riktigt måndagsexemplar som hade allergi, furunkulos, spondylos och lite annat smått och gott. Han blev ändå äldst hittills av våra boxrar med 12 år. Sen dess har vi dock sluppit alla hudproblem genom att kolla upp linjerna noga.

Hursomhelst så är ju himla kul att de boxrar du har omkring dig är friska! Jag är ett fan av rasen :)

Jag vill bara tillägga där att jag drar inte fram sådan egen erfarenhet (som ju alltid är ett begränsat urval!) bara för att säga emot och försöka påstå att det inte finns problem, om det nu såg ut så. Men det ser absolut ut som att det finns ett antal uppfödare i Sverige som har ganska "rena" linjer när det gäller många av de typiska boxersjukdomarna. Sen korsar de ofta in hundar från t.ex Tyskland och då är det ju svårare att säga vad som finns bakom där så klart.

Man skulle ju vilja ha en cancerstatistik på de boxerlinjer som den där svanskupering-ska-bli-förbjudet-bäst-att-jag-avlar-fram-en-boxer-med-naturligt-kort-svans som parade in någon av corgiraserna (det är sent, okej :p). Vovvarna ser ut som vanliga boxrar, fast med stubbsvans. Och de verkar ha blivit registrerade som renrasiga.

Jag läste om det för några år sen. Kan ju inte säga att jag gillar tanken bakom just den inkorsningen, men ja, en del av dem verkar ju se ut som boxrar (nåja, engelska boxrar i alla fall ;) Dock krävdes det ju inavel i början av inkorsningen, för att få med den där svansen, så då riskerar man ju att få in andra sjuka gener om de finns i hunden som korsas in.

Utan mer kännedom om arvsgången för olika cancertyper och även gentest tror jag dock aldrig att inkorsning skulle komma på fråga. Det händer väl bara om du har en extremt liten ras eller en sjukdom som är så utbredd att rasen riskerar att dö ut.

På tal om flattar och cancer

"Abstract
A cohort study of 174 flat-coated retrievers was undertaken to establish the importance of cancer in flat coat mortality in terms of the prevalence of neoplasia in the breed and also the relative effect of cancer on lifespan in relation to other forms of mortality. Dogs aged 2-7 years were recruited in 1996 and followed until 2007. An annual health census was used to collect the data. Two dogs were lost to follow-up and 72 dogs (42%) died from confirmed neoplasia. Twenty dogs (11.6%) died of unconfirmed tumours and 61 (35%) died from non-neoplastic conditions. The cause of death was unknown for 19 dogs. Soft tissue sarcoma (especially histiocytic sarcoma) was the predominant cancer type, affecting 32 dogs (44% of neoplasms). Six dogs died with malignant melanoma and three with lymphoma. Median age at death was 9 years for dogs with tumours (eight for sarcoma patients) and 12 years for non-neoplastic fatalities. The results confirm that soft tissue sarcoma, particularly histiocytic sarcoma, is a major cause of mortality in this breed."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19453365

Vidrigt :(

På tal om vikt. Min tik får problem på utställning om hon hålls i normalvikt (i mitt tycke) och domarna säger att de älskar hunden och att hon är fantastiskt fin men för elegant. Så vi åker ofta på släta EXC med kanonkritiker med avslut för elegant eller andra synonymer. Fläskar jag på henne 4kg (från 21 till 25kg) så får hon direkt CK och CERT. 4 kg på den här hunden är JÄTTEMYCKET! Helt galet i min värld hur det funkar i ringen..

FB_IMG_1486994387699_zpsamjyv1e8.jpg

Aj aj aj aj aj aj aj... aj :nailbiting:

"1 blandras tik och en Hanne. Schäfer rottis sydafrikansk boerbole mastiff och karililensk björn hund.
Dom är 11 veckor och dom är Chipade vac vet besiktade och avmaskade
Hanen (Pappan) och Tiken (Mamman) är stabilla i psyket Tiken finns att se i hemmet
Handpenningen är 1500:- och återfås inte vid ånger
Utmärkta sällskaps hundar går bra med barn kan även tränas och ha som jakt hund då jag själv har en av denna rasen och jagar med och mycket lätt Lärda och interligenta"

Aj aj aj aj aj aj aj... aj :nailbiting:

"1 blandras tik och en Hanne. Schäfer rottis sydafrikansk boerbole mastiff och karililensk björn hund.
Dom är 11 veckor och dom är Chipade vac vet besiktade och avmaskade
Hanen (Pappan) och Tiken (Mamman) är stabilla i psyket Tiken finns att se i hemmet
Handpenningen är 1500:- och återfås inte vid ånger
Utmärkta sällskaps hundar går bra med barn kan även tränas och ha som jakt hund då jag själv har en av denna rasen och jagar med och mycket lätt Lärda och interligenta"

:eek: :eek: :eek:
Undrar vad tusan hen jagar...

Man fick bukt med blödarsjukan hos Schäfer med att spärra linjer. Sen kom även testet men då var redan det värsta över.
I dag är blödarsjukan nästan utrotad.
Och ändå tycker jag att schäfrar blöder mycket generellt under operation nuförtiden. Om en annan ras blöder diffust funderar man, om en schäfer gör det suckar man och säger "schäfer"....

Och ändå tycker jag att schäfrar blöder mycket generellt under operation nuförtiden. Om en annan ras blöder diffust funderar man, om en schäfer gör det suckar man och säger "schäfer"....

Gör de? Hade ingen aning om det. Har hänt att de skadat sig men inte märkt något blod utöver vanligheten då,:)

Har ni sett att "Malle som bästa vän" annonsen nu är borttagen och en ny ligger ute där uppfödaren nu rear bort valparna för 2500 kr/st istället för de tidigare 8000kr/st

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 647
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar