R
Raderad medlem 94602
Givetvis.En kennel som börjar på E?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Givetvis.En kennel som börjar på E?
Absolut, skickar PM!Nu blir jag lite nyfiken på vem det är eftersom jag också tittar på kh collie. Kan du skicka pm?
Men fy.Japp, ska vara fjärde (oreggade) kullen mallar på g
Tom jag kan gissa mig till vilken det ärGivetvis.
Borde man inte som valpköpare till en EPI hund kunna anmäla sin uppfödare [till SKK, länsstyrelsen etc] när sin hund också fått det. Om man då gör efterforskningar [till anmälan] om att x antal individer i hundens familj också har EPI så är det väl ett underlag nog för ... well... att någon görs åt det.... Typ stämma uppfödaren för att medvetet avla fram sjuka hundar trots att de känner till att det finns i hundens släkt.
Det gjorde jag också när jag letade för ett par år sen. Ändrade inte ett skit hos den uppfödaren.
Inte för att vara sån men... Är det här hit eller shit om nån skriver på sin kennelsida?
"Tyvärr är många besatta av var kryssen sitter i ett MH protokoll. Beskrivaren på ett MH har endast möjlighet att sätta kryssen i protokollet i en 5 gradig skala och kan inte skriva ner i protokollet vad som hänt eller kommentarer till varför kryssen sätts där de sätts. Allt detta går beskrivaren igenom när MH:t är slut med ägaren och publik. Det är stor skillnad att titta på ett MH på papper än att se det i verklighet. Jag tittar mer på individen än hänger upp mig på ett MH test."
Eller är det bara jag som reagerar eftersom stycket är mal place mitt i text om något annat? (Uppfödaren verkar bra i övrigt, så det kanske bara är en fnurra på språket/meningsuppbyggnaden?)
Nej tror definitiv inte att jag kommer ändra hens inställning. Kan ju säga att hen INTE gillar mig. Mina kunskaper och erfarenheter i avel efterfrågas/ifrågasätts (och nej jag har ingen erfarenhet i avel men åsikter och frågor har jag!) Hur jag kan ha en åsikt om en hund bara baserat på ett MH utan att ha träffat hunden i fråga är tydligen mkt konstigt. Åsikt och åsikt jag undrade över hur hen resonerade när hen valde denna tik till avel. Sen undrar hen också "varför jag tycker det är helt ok att skriva ut vad jag tycker på hens sida". Notera att "hens sida" är hens kennels sida på FB...
Själv tycker jag att frågan varför en uppfödare använder en specifik tik och hanne för en kull är av de viktigaste frågorna man kan ställa en uppfödare men men.
Inte för att vara sån men... Är det här hit eller shit om nån skriver på sin kennelsida?
"Tyvärr är många besatta av var kryssen sitter i ett MH protokoll. Beskrivaren på ett MH har endast möjlighet att sätta kryssen i protokollet i en 5 gradig skala och kan inte skriva ner i protokollet vad som hänt eller kommentarer till varför kryssen sätts där de sätts. Allt detta går beskrivaren igenom när MH:t är slut med ägaren och publik. Det är stor skillnad att titta på ett MH på papper än att se det i verklighet. Jag tittar mer på individen än hänger upp mig på ett MH test."
Eller är det bara jag som reagerar eftersom stycket är mal place mitt i text om något annat? (Uppfödaren verkar bra i övrigt, så det kanske bara är en fnurra på språket/meningsuppbyggnaden?)
Yes, bläddrade bland uppfödare hos "Köpa hund" / SKK. Kollade hemsidan till en som har annonserat ut kull där, även om jag inte ska ha rasen eller hund just nu. Stod i "om mig/avelsvärderingar", näst efter pladdret om hur hen hittade rasen och romantiserade det hela därefter. Och så pang på om falerande MH:n. Ordpolisen var redan på högspänn efter fler språkliga missarSkriver någon så på en hemsida? Hur puckad får man bli.
Visst får man ännu mer inblick av att se testet men tyder man testet i sin helhet får man en rätt bra bild av testet ändå. Och när man jämför det mot kullsyskon och föräldrar...ja då blir bilden ännu tydligare.
Jag har pratat med hen, tråkig inställning när personen samtidigt hävdar att hen bara säljer till arbetande hem.Jag förstod på en gång vilken uppfödare det gällde och du är inte den enda som fått precis samma typ av svar av personen i fråga.
@Tussinussen: Det är en drivande jakthund.
Tack, nu ser jag. Tänkte inte ens på att söka på "plott", trodde det måste också vara en förkortning på något.
Varför vill man skapa en sån korsning?
För att man är korkad? Det finns ingen vettig anledning att korsa så olika raser.
Men just stövare har ju stora problem med allergier, det verkar de skita i.Jakthundar som inte presterar avlas inte på.
Iaf på stövarsidan krävs det jaktprovsmeriter på föräldradjuren för godkänd avel.
De som inte duger gallras ut rätt fort.
Sund avel är det Iaf även om de har sina problem med i vissa linjer.