Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Borde man inte som valpköpare till en EPI hund kunna anmäla sin uppfödare [till SKK, länsstyrelsen etc] när sin hund också fått det. Om man då gör efterforskningar [till anmälan] om att x antal individer i hundens familj också har EPI så är det väl ett underlag nog för ... well... att någon görs åt det.... Typ stämma uppfödaren för att medvetet avla fram sjuka hundar trots att de känner till att det finns i hundens släkt.

Som jag förstår det angående EPI är det lite svårt då det inte finns tydliga studier som talar för att det är genetiskt framkallat. Vet att "min" rasklubb håller på och jobbar väldigt mycket med det just nu. Uppmanar alla med att komma med den information man har för att det är en del forskare som forskar om det just nu.

Med en ras som inte har haft jättestor avelsbas blir det givetvis svårt om man ska utesluta alla hundar vars släktingar har haft EPI. Men nu vet jag ju inte varken vilken ras du talar om eller till vilken utsträckning det funnits sjuka fall i stamtavlesläkten. När jag själv letat hund har jag kollat och observerat stamtavlorna noga och försökt att så gott som möjligt själv avgöra vilka linjer som eventuellt skulle kunna vara lite riskfyllda och därmed undvikt dem :)

Men det verkar vara en riktigt knepig sjukdom det där. :yuck:

Vet inte vad det är med folk häromkring och att köpa/producera blandisgolvmoppar.
Har på relativt kort tid stött på runt 10-ish blandisar i olika åldrar med en kombination av havanais, shih tzu och/eller lhasa apso. Man kan ju absolut göra sämre kombos än två-tre relativt "harmlösa" och extremt lika sällskapshundar, men det är väl just det som stör mig så otroligt också.
Skulle du fråga en labradoodle-köpare varför personen valde en sån blandras över en renrasig pudel eller labrador skulle personen kunna argumentera för det.
Golvmoppsblandis-köpare kan bara säga "den var billigare", för det finns verkligen inga andra argument. Länet och grannlänet kryllar av till synes vettiga och aktiva renrasuppfödare så renrasvalpar är absolut inte svåra att få tag på. Utseendemässigt ser blandisarna alltid ut som någon av raserna så där finns inget unikt heller. Det är verkligen bara snålhet (och/eller ignorans... och då ska man verkligen inte ha hund) och därmed stödjande av buskavel. Gaaaaah. :arghh:

Det gjorde jag också när jag letade för ett par år sen. Ändrade inte ett skit hos den uppfödaren. :meh:

Nej tror definitiv inte att jag kommer ändra hens inställning. Kan ju säga att hen INTE gillar mig. Mina kunskaper och erfarenheter i avel efterfrågas/ifrågasätts (och nej jag har ingen erfarenhet i avel men åsikter och frågor har jag!) Hur jag kan ha en åsikt om en hund bara baserat på ett MH utan att ha träffat hunden i fråga är tydligen mkt konstigt. Åsikt och åsikt jag undrade över hur hen resonerade när hen valde denna tik till avel. Sen undrar hen också "varför jag tycker det är helt ok att skriva ut vad jag tycker på hens sida". Notera att "hens sida" är hens kennels sida på FB...

Själv tycker jag att frågan varför en uppfödare använder en specifik tik och hanne för en kull är av de viktigaste frågorna man kan ställa en uppfödare men men.

Inte för att vara sån men... Är det här hit eller shit om nån skriver på sin kennelsida?
"Tyvärr är många besatta av var kryssen sitter i ett MH protokoll. Beskrivaren på ett MH har endast möjlighet att sätta kryssen i protokollet i en 5 gradig skala och kan inte skriva ner i protokollet vad som hänt eller kommentarer till varför kryssen sätts där de sätts. Allt detta går beskrivaren igenom när MH:t är slut med ägaren och publik. Det är stor skillnad att titta på ett MH på papper än att se det i verklighet. Jag tittar mer på individen än hänger upp mig på ett MH test."

Eller är det bara jag som reagerar eftersom stycket är mal place mitt i text om något annat? (Uppfödaren verkar bra i övrigt, så det kanske bara är en fnurra på språket/meningsuppbyggnaden?)

Inte för att vara sån men... Är det här hit eller shit om nån skriver på sin kennelsida?
"Tyvärr är många besatta av var kryssen sitter i ett MH protokoll. Beskrivaren på ett MH har endast möjlighet att sätta kryssen i protokollet i en 5 gradig skala och kan inte skriva ner i protokollet vad som hänt eller kommentarer till varför kryssen sätts där de sätts. Allt detta går beskrivaren igenom när MH:t är slut med ägaren och publik. Det är stor skillnad att titta på ett MH på papper än att se det i verklighet. Jag tittar mer på individen än hänger upp mig på ett MH test."

Eller är det bara jag som reagerar eftersom stycket är mal place mitt i text om något annat? (Uppfödaren verkar bra i övrigt, så det kanske bara är en fnurra på språket/meningsuppbyggnaden?)

Skriver någon så på en hemsida? Hur puckad får man bli.
Visst får man ännu mer inblick av att se testet men tyder man testet i sin helhet får man en rätt bra bild av testet ändå. Och när man jämför det mot kullsyskon och föräldrar...ja då blir bilden ännu tydligare.

Nej tror definitiv inte att jag kommer ändra hens inställning. Kan ju säga att hen INTE gillar mig. Mina kunskaper och erfarenheter i avel efterfrågas/ifrågasätts (och nej jag har ingen erfarenhet i avel men åsikter och frågor har jag!) Hur jag kan ha en åsikt om en hund bara baserat på ett MH utan att ha träffat hunden i fråga är tydligen mkt konstigt. Åsikt och åsikt jag undrade över hur hen resonerade när hen valde denna tik till avel. Sen undrar hen också "varför jag tycker det är helt ok att skriva ut vad jag tycker på hens sida". Notera att "hens sida" är hens kennels sida på FB...

Själv tycker jag att frågan varför en uppfödare använder en specifik tik och hanne för en kull är av de viktigaste frågorna man kan ställa en uppfödare men men.

Jag förstod på en gång vilken uppfödare det gällde och du är inte den enda som fått precis samma typ av svar av personen i fråga. :meh:

Den där typen av text brukar man hitta på hemsidor som tillhör uppfödare som gärna hävdar att de avlar för bra mentalitet men vill ha en bortförklaring till varför de ända använder hundar med kassa MH:n. Ingen uppfödare bör titta bara på individen, men å andra sidan bör inte uppfödare avla på hundar som visat stora kvarstående rädslor eller skotträdsla på MH heller - oavsett vad som sagts på genomgången.

Skriver någon så på en hemsida? Hur puckad får man bli.
Visst får man ännu mer inblick av att se testet men tyder man testet i sin helhet får man en rätt bra bild av testet ändå. Och när man jämför det mot kullsyskon och föräldrar...ja då blir bilden ännu tydligare.
Yes, bläddrade bland uppfödare hos "Köpa hund" / SKK. Kollade hemsidan till en som har annonserat ut kull där, även om jag inte ska ha rasen eller hund just nu. Stod i "om mig/avelsvärderingar", näst efter pladdret om hur hen hittade rasen och romantiserade det hela därefter. Och så pang på om falerande MH:n. Ordpolisen var redan på högspänn efter fler språkliga missar :D

Kan någon tala om för mig vad i hela friden en "plottstaff" är? Finns en annons på Blocket.

Har Googlat, men ovanligt nog har Google aldrig hört talas om ordet. Förutom i just den här annonsen.

Vet inte om jag får lägga in en länk? Sök på ordet på Blocket så ser ni.

Staffordshire förstår jag, men vad är plott?

Jakthundar som inte presterar avlas inte på.
Iaf på stövarsidan krävs det jaktprovsmeriter på föräldradjuren för godkänd avel.
De som inte duger gallras ut rätt fort.
Sund avel är det Iaf även om de har sina problem med i vissa linjer.
Men just stövare har ju stora problem med allergier, det verkar de skita i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 647
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar