Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev nyfiken bara för på de ställen vi varit har det inte varit några konstigheter. Själv tycker jag genomgången är jätteviktig att få på film, speciellt på MT. Man glömmer den lätt och som uppfödare vill jag ha hela rubbet kvar att kunna gå igenom :)
De har alltid läst upp hundnamn, ägare, uppfödare när de läser upp genomgången.

Det går ju att klippa bort den delen där de läser upp vilken hund det är.

När jag varit testledare på BPH har jag varit med om att genomgången fått filmas.

Det går ju att klippa bort den delen där de läser upp vilken hund det är.

När jag varit testledare på BPH har jag varit med om att genomgången fått filmas.
Förvisso men vad skulle man tjäna på det? Resultatet på pappret är ändå det samma. Jag tror inte det är ett vanligt fenomen. Det handlar nog mer om vad personen är bekväm med eftersom det varierar :)

Förvisso men vad skulle man tjäna på det? Resultatet på pappret är ändå det samma. Jag tror inte det är ett vanligt fenomen. Det handlar nog mer om vad personen är bekväm med eftersom det varierar :)

och @snorp, de beskrivare och domare jag har figgat för under åren, både mh och mt, har inte heller velat bli filmade under genomgången.
Som beskrivare kan jag förstå det med tanke på det snorp säger men som förare och hundägare kan jag tycka det är synd. Ffa på mt tycker jag att den muntliga genomgången är en jätteviktig del!

och @snorp, de beskrivare och domare jag har figgat för under åren, både mh och mt, har inte heller velat bli filmade under genomgången.
Som beskrivare kan jag förstå det med tanke på det snorp säger men som förare och hundägare kan jag tycka det är synd. Ffa på mt tycker jag att den muntliga genomgången är en jätteviktig del!

Då hoppas jag vår håller sig på benen i många år till för nu blev han ännu bättre :angel:

Jag har också varit med om en testledare som sa att vi inte fick filma genomgången, jag blev lite irriterad eftersom det då känns mer troligt att testledaren inte känner sig trygg som testledare och kanske är rädd att inte kunna stå för vad hen har sagt om MHt än att någon faktiskt skulle klippa och klistra för att vrida vad som faktiskt hänt/blivit sagt.

Vad det gäller MHets status i aveln så anser jag att ett MH, som det ser ut idag, är ett minimum av vad en vanlig hund oavsett ras ska klara utan större omsvep.
Generellt brukar jag säga att ett bra MH behöver inte säga så mycket men ett dåligt MH säger destomer.
Okej vi beskriver unga hundar som är i utveckling och spökfaser som spelar in mycket men då tänker jag typ okej hunden hade inte riktigt lika snabbt gripande som den brukar ha, eller den tog lite längre på sig att lösa skramlet än vad den kanske skulle gjort om det varit en "bra dag" men sådant är lätt att visa senare i hundens liv -att den vuxit och blivit gämnare i sitt sätt att se världen.

Men ingen hund värd att avla på har så dåliga dagar/blir så åksjuk/ har tillbringat så mycket tid isolerad från världen (eller vilken ursäkt det nu är) att den helt saknar avreaktioner och kryper ur skinnet vid skottet mm mm.
De finns alltid undantag som bekräftar regeln men då är det ju upp till den person som vill avla på hunden att bevisa att det som sågs på MHt var helt felaktigt- inte bara spy galla över att ev. Valpköpare borde lita till uppfödarens goda omdöme.

Dagens blocketskörd..

"Pappan är renrasig schäfer med meriterade föräldrar. Mamman är 50% kelpie, 25%schäfer och 25% dobermann. Båda med mycket stabila psyken och arbetsvilja. De är aktiva hundar som jobbar bra och aktivt när man är iväg men gärna myser, tar det lugnt och kan slappna av när man är hemma."

"Vi har nu 4 stycken vita boxer valpar kvar som letar efter sitt nya hem, 1 hane och 3 tikar. uppväxta i hemmiljö.
Renrasiga utan stamtavla efter friska föräldrar som finns i hemmet. "

"Valpar Engelsk Mastiff/ Grand Danois"

Sen några svarta schäfervalpar som framställs som renrasiga och registrerade, men jag skulle kunna satsa pengar på att de är varken eller.

Sen den här OTROLIGT tydliga rasblandningen; "Blandisar/groenendalhare."

Tittade på hunddata för kompisens nya valp. Den verkar komma från en uppfödare som inte bryr sig om resultatet på MH (hund av bruksras) och enligt mig kan klassas som oseriös uppfödare.

Pappan har 3 på skott, både han och mamman har inget lekintresse och även vissa kvarstående rädslor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 647
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar