Kanske lite ot, men, skickade hem en nykastrerad Japanese Chin på jobbet nyligen. Ägaren (tillika uppfödare av sagda ras) ondgjorde sig över Franska Bulldogs exteriör- och hälsoproblem, och ansåg att dom inte borde existera. Say what?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där ligger tom frallan i läKanske lite ot, men, skickade hem en nykastrerad Japanese Chin på jobbet nyligen. Ägaren (tillika uppfödare av sagda ras) ondgjorde sig över Franska Bulldogs exteriör- och hälsoproblem, och ansåg att dom inte borde existera. Say what?
Haha, what? Pratade personen om andningsproblemen då och problemen med intryckt nos eller var det den enda hälsoaspekten som inte nämndes?Kanske lite ot, men, skickade hem en nykastrerad Japanese Chin på jobbet nyligen. Ägaren (tillika uppfödare av sagda ras) ondgjorde sig över Franska Bulldogs exteriör- och hälsoproblem, och ansåg att dom inte borde existera. Say what?
Haha, what? Pratade personen om andningsproblemen då och problemen med intryckt nos eller var det den enda hälsoaspekten som inte nämndes?
Fallorna har fel på ben, leder, rygg, andning (inkl. svalg/gom/etc), ögon, hjärta, och gud vet allt. Det finns tydligen inte ens ett hårstrå som är hälsosamma på dom. Efter någon minut slutade jag lyssna, hummade lite, och började prata om eftervård på hennes nykastrerade.
Sveriges största exteriörkennel för Schäfer hamnade under luppen på facebookforum. Eller kennel...snarare farm. Massproduktion de lux. Fruktansvärd statistik och MHn som inte är försvarbara för någon ras övt med bla 5a på skott osv.
Knäpptyst från utställningsfolket. Ingen vill svara på vad denna avel tillför trots att de handlar hundar här, rekommenderar uppfödaren i trådar och parar med hundar i kenneln
Har också läst några trådar om det. Folk verkar eller inte bry sig om att det faktiskt finns en hunddata. Skrämmande med allting om den kenneln!
Fick mig dock ett garv när jag gick in på deras hemsida och det stod såhär
"Idag driver vi en av Sveriges största och mest seriösa schäferuppfödningar och vi lägger oss i vinn om att ta fram morgondagens finaste hundar. För att nå vår vision har vi mycket stränga krav på våra avelshundar, bara de finaste och med allra bäst lynne avlas på."
Så ingen leklust, rädslor samt 5r i skott räknas tydligen som bra lynne
Så svårt kan det väl inte vara att säga NEJ, min hund är inte avelsmaterial. Vi hanhundsägare har samma ansvar som tikägare när det kommer till avel.Nu är jag lite OT igen, men för ett tag sen hade vi ju uppe det här med hanhundsägare och ansvar. Fick i helgen första förfrågan på vår hane. Det är verkligen inte helt lätt att veta vad som passar när man är novis, tur att man har sin uppfödare att ta råd av. Tror det är väldigt lätt att bara bli glad och säga ja, eller att tycka det är svårt att säga nej om man inte känner sig kunnig nog.
Om jag tänker på rätt konversation så gäller det alltså hanar som är avelsmaterial. Problemet ligger i att lista ut om den som vill använda hanen är vettig nog, om tiken är bra och om de passar ihop.Så svårt kan det väl inte vara att säga NEJ, min hund är inte avelsmaterial. Vi hanhundsägare har samma ansvar som tikägare när det kommer till avel.
Har också läst några trådar om det. Folk verkar eller inte bry sig om att det faktiskt finns en hunddata. Skrämmande med allting om den kenneln!
Fick mig dock ett garv när jag gick in på deras hemsida och det stod såhär
"Idag driver vi en av Sveriges största och mest seriösa schäferuppfödningar och vi lägger oss i vinn om att ta fram morgondagens finaste hundar. För att nå vår vision har vi mycket stränga krav på våra avelshundar, bara de finaste och med allra bäst lynne avlas på."
Så ingen leklust, rädslor samt 5r i skott räknas tydligen som bra lynne
Vad kan det finnas för poäng med att sälja till i första hand jaktprovsintresserade och i andra hand jägare? Är det för att man vill att hunden blir meriterad på pappret?
Är helt okunnig om jakt så det är en nyfiken fråga
Å herre Gud! Stakars hundar!https://www.facebook.com/molossopresamayo/
nu verkar detta inte vara verklighet (än) om man ska tro på kommentarer.. Men människan har detta som avelsmål att hundarna ska se ut så
https://www.facebook.com/molossopresamayo/
nu verkar detta inte vara verklighet (än) om man ska tro på kommentarer.. Men människan har detta som avelsmål att hundarna ska se ut så
En korsning mellan ett fett lejon och en valross där man opererat bort betarna.Vad fan är det där ens?!
Så svårt kan det väl inte vara att säga NEJ, min hund är inte avelsmaterial. Vi hanhundsägare har samma ansvar som tikägare när det kommer till avel.
Om jag tänker på rätt konversation så gäller det alltså hanar som är avelsmaterial. Problemet ligger i att lista ut om den som vill använda hanen är vettig nog, om tiken är bra och om de passar ihop.
Bra hanar som är avelsmaterial är det inte med alla löpska tikar. Man får hålla på sin hunds svendom.Om jag tänker på rätt konversation så gäller det alltså hanar som är avelsmaterial. Problemet ligger i att lista ut om den som vill använda hanen är vettig nog, om tiken är bra och om de passar ihop.
Självklart är det lätt att säga nej om hanen är kass eller om tiken är helt uppenbart dålig (med dåligt MH) om man har minsta vett i skallen. Men vi har ju sett otaliga gånger här på forumet att folk varit positiva angående en linje eller kombination som de utrett rätt så grundligt. Men så nystar de liiite extra och så dyker nån sjukdom upp bak i ledet.