Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske lite ot, men, skickade hem en nykastrerad Japanese Chin på jobbet nyligen. Ägaren (tillika uppfödare av sagda ras) ondgjorde sig över Franska Bulldogs exteriör- och hälsoproblem, och ansåg att dom inte borde existera. Say what?

Kanske lite ot, men, skickade hem en nykastrerad Japanese Chin på jobbet nyligen. Ägaren (tillika uppfödare av sagda ras) ondgjorde sig över Franska Bulldogs exteriör- och hälsoproblem, och ansåg att dom inte borde existera. Say what?
Haha, what? Pratade personen om andningsproblemen då och problemen med intryckt nos eller var det den enda hälsoaspekten som inte nämndes? :p

Vad kan det finnas för poäng med att sälja till i första hand jaktprovsintresserade och i andra hand jägare? Är det för att man vill att hunden blir meriterad på pappret?

Är helt okunnig om jakt så det är en nyfiken fråga :)

Haha, what? Pratade personen om andningsproblemen då och problemen med intryckt nos eller var det den enda hälsoaspekten som inte nämndes? :p

Fallorna har fel på ben, leder, rygg, andning (inkl. svalg/gom/etc), ögon, hjärta, och gud vet allt. Det finns tydligen inte ens ett hårstrå som är hälsosamma på dom. Efter någon minut slutade jag lyssna, hummade lite, och började prata om eftervård på hennes nykastrerade.

Sveriges största exteriörkennel för Schäfer hamnade under luppen på facebookforum. Eller kennel...snarare farm. Massproduktion de lux. Fruktansvärd statistik och MHn som inte är försvarbara för någon ras övt med bla 5a på skott osv.
Knäpptyst från utställningsfolket. Ingen vill svara på vad denna avel tillför trots att de handlar hundar här, rekommenderar uppfödaren i trådar och parar med hundar i kenneln O_o

Har också läst några trådar om det. Folk verkar eller inte bry sig om att det faktiskt finns en hunddata. Skrämmande med allting om den kenneln!

Fick mig dock ett garv när jag gick in på deras hemsida och det stod såhär
"Idag driver vi en av Sveriges största och mest seriösa schäferuppfödningar och vi lägger oss i vinn om att ta fram morgondagens finaste hundar. För att nå vår vision har vi mycket stränga krav på våra avelshundar, bara de finaste och med allra bäst lynne avlas på."

Så ingen leklust, rädslor samt 5:or i skott räknas tydligen som bra lynne :yuck:

Har också läst några trådar om det. Folk verkar eller inte bry sig om att det faktiskt finns en hunddata. Skrämmande med allting om den kenneln!

"Idag driver vi en av Sveriges största och mest seriösa schäferuppfödningar och vi lägger oss i vinn om att ta fram morgondagens finaste hundar. För att nå vår vision har vi mycket stränga krav på våra avelshundar, bara de finaste och med allra bäst lynne avlas på."

Så ingen leklust, rädslor samt 5:or i skott räknas tydligen som bra lynne :yuck:

De är snälla i vänstervarvet. Vad mer är viktigt liksom :angel:

Förstår inte syftet med att avla på schäfrar ur icke arbetsmeriterade linjer. Men å andra sidan förstår jag inte syftet med e-schäfer överhuvudtaget. Men jag kanske är lite trög :idea:

Nu är jag lite OT igen, men för ett tag sen hade vi ju uppe det här med hanhundsägare och ansvar. Fick i helgen första förfrågan på vår hane. Det är verkligen inte helt lätt att veta vad som passar när man är novis, tur att man har sin uppfödare att ta råd av. Tror det är väldigt lätt att bara bli glad och säga ja, eller att tycka det är svårt att säga nej om man inte känner sig kunnig nog.

Nu är jag lite OT igen, men för ett tag sen hade vi ju uppe det här med hanhundsägare och ansvar. Fick i helgen första förfrågan på vår hane. Det är verkligen inte helt lätt att veta vad som passar när man är novis, tur att man har sin uppfödare att ta råd av. Tror det är väldigt lätt att bara bli glad och säga ja, eller att tycka det är svårt att säga nej om man inte känner sig kunnig nog.
Så svårt kan det väl inte vara att säga NEJ, min hund är inte avelsmaterial. Vi hanhundsägare har samma ansvar som tikägare när det kommer till avel.:banghead:

Så svårt kan det väl inte vara att säga NEJ, min hund är inte avelsmaterial. Vi hanhundsägare har samma ansvar som tikägare när det kommer till avel.:banghead:
Om jag tänker på rätt konversation så gäller det alltså hanar som är avelsmaterial. Problemet ligger i att lista ut om den som vill använda hanen är vettig nog, om tiken är bra och om de passar ihop.

Självklart är det lätt att säga nej om hanen är kass eller om tiken är helt uppenbart dålig (med dåligt MH) om man har minsta vett i skallen. Men vi har ju sett otaliga gånger här på forumet att folk varit positiva angående en linje eller kombination som de utrett rätt så grundligt. Men så nystar de liiite extra och så dyker nån sjukdom upp bak i ledet.

Hälsan påstår de sig i alla fall inte ta hänsyn till och det stämmer ju, så otroligt dålig Hd-statistik de verkar ha. Någon som ena har gått in på aveldata och titta på kullöversikterna där flertalet har Hd och många Ed kan väl inte ens fantisera om att köpa en av dessa hundar eller använda dem i avel, eller?

Uppenbarligen säljer de en del valpar, verkar ta fram minst 100 st om året!

Vad kan det finnas för poäng med att sälja till i första hand jaktprovsintresserade och i andra hand jägare? Är det för att man vill att hunden blir meriterad på pappret?

Är helt okunnig om jakt så det är en nyfiken fråga :)

Säkert för att få dem meriterade.
Många som enbart jagar startar inte sina hundar på prov, eller endast på ett fåtal prov.
Tycker att det beror lite på ras också.

Min första tanke var fula Charr från Guild Wars, så jag försökte imitera en så gott det gick. De har inte riktigt så hängiga ansikten dock så det var svårare än jag trodde.
sBq22Ic.png

Älskar egentligen denna ras i spelet men det går att göra riktigt fula exemplar om man vill :p

Håller med om att det förhoppningsvis är betydligt lättare om hanen inte är avelsmaterial. Men som Elementary skriver var det inte den typen av situation jag tänkte på nu.

Om jag tänker på rätt konversation så gäller det alltså hanar som är avelsmaterial. Problemet ligger i att lista ut om den som vill använda hanen är vettig nog, om tiken är bra och om de passar ihop.

Ja, det var mer åt det hållet som jag tänkte på. I mitt eget fall så anser min uppfödare att min hane är avelsmaterial -- med rätt tik. I det här fallet kunde hon tala om för mig att det i tikens linjer fanns liknande brister som hos min hane, vilket jag själv haft jättesvårt att utläsa då jag är långt ifrån någon expert på att läsa MH och MT. Som oerfaren hanhundsägare (oerfaren i fråga om avel) hamnar man ju också lätt i en situation där man tycker att tikägaren som frågar nog vet mer om de redan har haft kullar.

Självklart är det lätt att säga nej om hanen är kass eller om tiken är helt uppenbart dålig (med dåligt MH) om man har minsta vett i skallen. Men vi har ju sett otaliga gånger här på forumet att folk varit positiva angående en linje eller kombination som de utrett rätt så grundligt. Men så nystar de liiite extra och så dyker nån sjukdom upp bak i ledet.
Bra hanar som är avelsmaterial är det inte med alla löpska tikar. Man får hålla på sin hunds svendom.
Det är inte svårt att säga nej, du kanske skulle prova?
Vad "vi" sett otaliga gånger på forumet har jag 0 koll på eftersom jag inte är "vi"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 647
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar