Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har säkert skrivit om detta förut, men ännu en gång har en pudeluppfödare annonserat ut på fb att hon har renrasiga pudelvalpar, alla hälsotester osv är gjorda men valparna reggas ej i SKK.
Jag frågar varför man väljer att ej regga renrasiga och friska valpar om man nu redan gjort alla dyra undersökningar? Får som svar att man inte vill att de ska hamna hos folk som vill hålla på med utställning, och det skulle de göra eftersom de har SÅ bra stam.
Ja ba: öh..? räcker väl med att inte sälja till utställningsintresserade?

Jag svarade också att personligen blir jag misstänksam när uppfödare låter bli att regga hundar, det verkar skumt liksom, varför skulle man välja att få mindre betalt osv..

Fick höra att hon minsann var så seriös så det skvätte om det, och jag kunde ju fråga hennes 10 valpköpare som är så nöjda osv..
*suck*

Jag såg en man lägga upp bilder på sina hyfsat nyfödda valpar. Någon frågar vilken ras det är och får svaret:
Old Victorian Bulldog heter blodslinjen men de går nog under Old English Bulldog....... skiter i rasen jag älskar hunden, ras är oviktigt.

Nog känns rasen iallafall lite viktig om man väljer att avla? Konstig inställning kan jag tycka

Om man vill ha en liten amstaff (by look, utgår ifrån att de som köper dessa inte har så stor raskännedom) borde istället titta på staffar... Känns som denna kombo är typ "äh han är så liten det kan aldrig bli nån parning mellan dessa" *lämnar löptik och hane tillsammans*. Det värsta är väl om de får alla sålda för det priset, 40k rätt in på semester eller köpa-ett-nytt-kök-kontot :grin:. Fast jag är kanske bara fördomsfull :meh:.
Oh ja! isåfall är staffe ett bättre alternativ för sååå små tror jag inte de blir ändå. Självklart mindre än en amstaff men säkert i närheten av en mindre staffe.

Finns en tjej som uppger att hon startat en ny ras - minamastaff. Chihuahua amstaff. En av dom avkommorna finns på Insta och den ser verkligen inte kul ut. Helt skev benställning och ändå relativt tung kropp för dom småå små benen. Nää usch

ja väldigt lättförtjänta pengar :(

Screenshot_2017-02-21-17-47-29-1_zps8cfwvfg3.png

Dagens blocketskörd..

"Pappan är renrasig schäfer med meriterade föräldrar. Mamman är 50% kelpie, 25%schäfer och 25% dobermann. Båda med mycket stabila psyken och arbetsvilja. De är aktiva hundar som jobbar bra och aktivt när man är iväg men gärna myser, tar det lugnt och kan slappna av när man är hemma."

"Vi har nu 4 stycken vita boxer valpar kvar som letar efter sitt nya hem, 1 hane och 3 tikar. uppväxta i hemmiljö.
Renrasiga utan stamtavla efter friska föräldrar som finns i hemmet. "

"Valpar Engelsk Mastiff/ Grand Danois"

Sen några svarta schäfervalpar som framställs som renrasiga och registrerade, men jag skulle kunna satsa pengar på att de är varken eller.

Sen den här OTROLIGT tydliga rasblandningen; "Blandisar/groenendalhare."

Ahhh. Allas dröm. En hund som jobbar aktivt när man är iväg (aka äter upp lägenheten) och slappnar av när man är hemma.

Rätta mig om jag är helt fel ute nu, men jag har hittat något som jag tycker verkar skumt:

Valpar efter föräldrar som är reg i SKK, tiken egenuppfödd av kenneln i fråga. Valparna säljs enligt uppfödaren som reg i SKK, enligt SKKs regler, osv osv.
En koll på avelsdata visar dock, för det första, att kullen inte är registrerad och för det andra att det är helt tomt under tikens "veterinärdata". Hon har alltså inte genomgått de hälsotester som krävs för att kullen ska få reggas.

Jag kan inte tolka det här som något annat än ett medvetet försök att lura folk att tro att de köper valpar med stamtavla. (Pengar verkar kunna vara ett skäl eftersom valparna säljs till fullpris och lite därtill :cautious:) Och att sen ha mage att påstå att valparna säljs enligt SKKs regler när det är ett uppenbart brott mot just dessa, det gör mig riktigt sne.

Har jag missat något? Jag vill ju inte slänga ur mig anklagelser hursomhelst utan att vara helt säker.
Annars: var anmäler man?

Rätta mig om jag är helt fel ute nu, men jag har hittat något som jag tycker verkar skumt:

Valpar efter föräldrar som är reg i SKK, tiken egenuppfödd av kenneln i fråga. Valparna säljs enligt uppfödaren som reg i SKK, enligt SKKs regler, osv osv.
En koll på avelsdata visar dock, för det första, att kullen inte är registrerad och för det andra att det är helt tomt under tikens "veterinärdata". Hon har alltså inte genomgått de hälsotester som krävs för att kullen ska få reggas.

Jag kan inte tolka det här som något annat än ett medvetet försök att lura folk att tro att de köper valpar med stamtavla. (Pengar verkar kunna vara ett skäl eftersom valparna säljs till fullpris och lite därtill :cautious:) Och att sen ha mage att påstå att valparna säljs enligt SKKs regler när det är ett uppenbart brott mot just dessa, det gör mig riktigt sne.

Har jag missat något? Jag vill ju inte slänga ur mig anklagelser hursomhelst utan att vara helt säker.
Kontakta SKK, det verkar ju finnas skäl att titta närmare på det där...

Hade det inte varit för att tiken är egenuppfödd så kunde det varit som så att hälsotester är gjorda i utlandet.

Är kenneln skk medlem så är det bara att anmäla till diciplin nämnden i skk

Vad kan det finnas för poäng med att sälja till i första hand jaktprovsintresserade och i andra hand jägare? Är det för att man vill att hunden blir meriterad på pappret?

Är helt okunnig om jakt så det är en nyfiken fråga :)
Eftersom det är krav på meriter i jaktprov och på utställning för att få avla fler meriterade hundar.
Avelsråden rek inte omeriterade hundar och de som köper renrasigt vill ha meriter
Vanliga jägare köper oftast blandras för att komma ifrån kraven på meriter

Kontakta SKK, det verkar ju finnas skäl att titta närmare på det där...

Hade det inte varit för att tiken är egenuppfödd så kunde det varit som så att hälsotester är gjorda i utlandet.

Är kenneln skk medlem så är det bara att anmäla till diciplin nämnden i skk

Ja, kenneln är SKK medlem. Dessvärre är jag själv inte medlem, vilket verkar vara ett krav för att kunna skicka in en anmälan till disciplinnämnden :(
Men SKK vill väl veta sånt här oavsett om den som upptäckt det är medlem eller ej? Kan jag vända mig till deras juridiska avdelning, tro?

Ja, kenneln är SKK medlem. Dessvärre är jag själv inte medlem, vilket verkar vara ett krav för att kunna skicka in en anmälan till disciplinnämnden :(
Men SKK vill väl veta sånt här oavsett om den som upptäckt det är medlem eller ej? Kan jag vända mig till deras juridiska avdelning, tro?
Ja det kan du

Innan jag valde shih tzu kollade jag på pudel.
Då var det en uppfödare som hade ute 2 kullar på blocket som inte var skk reggade trots att hon har kennelnamn.
Och nu ligger det ute en till pudel från samma uppfödare som inte heller är skk reggade.
Varför då?

Eftersom det är krav på meriter i jaktprov och på utställning för att få avla fler meriterade hundar.
Avelsråden rek inte omeriterade hundar och de som köper renrasigt vill ha meriter
Vanliga jägare köper oftast blandras för att komma ifrån kraven på meriter

Fast det här stämmer ju inte? :confused:
De flesta som köper en jakthund vill ha en jakthund och köper inte för avel. Duktiga hundar startas i regel på jaktprov och blir därmed meriterade, dåliga hundar startas i regel inte.
"Vanliga jägare" köper den hunden som passar deras jakt, köper de blandraser är det inte för att komma ifrån kraven på meriter?

Innan jag valde shih tzu kollade jag på pudel.
Då var det en uppfödare som hade ute 2 kullar på blocket som inte var skk reggade trots att hon har kennelnamn.
Och nu ligger det ute en till pudel från samma uppfödare som inte heller är skk reggade.
Varför då?
Har du lust att skicka kennelnamn i pm?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 647
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar