Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det första jag tänker på är strul med databasen. Allt läggs ju in manuellt, ibland lär det bli fel.Lite uppföljning från gårdagen:
Jag är kraftigt förvirrad.
Idag finns valparna plötsligt på avelsdata, dock finns ingen kull registrerad när man går in och kollar under tikens "Kullar och avkommor" trots att hon står som valparnas mamma när man går in och kollar på dem individuellt
Dessutom har resultatet från ett hälsotest magiskt dykt upp under tikens "veterinärdata". Detta test utfördes dock närmare två månader efter att valparna föddes, och inte innan parning som sig bör. Alltså borde inte valparna få registreras? Och varför dyker testresultatet upp först nu?
Någon mer SKK-erfaren som har någon aning om vad som kan tänkas pågå?
Är tiken import?Lite uppföljning från gårdagen:
Jag är kraftigt förvirrad.
Idag finns valparna plötsligt på avelsdata, dock finns ingen kull registrerad när man går in och kollar under tikens "Kullar och avkommor" trots att hon står som valparnas mamma när man går in och kollar på dem individuellt
Dessutom har resultatet från ett hälsotest magiskt dykt upp under tikens "veterinärdata". Detta test utfördes dock närmare två månader efter att valparna föddes, och inte innan parning som sig bör. Alltså borde inte valparna få registreras? Och varför dyker testresultatet upp först nu?
Någon mer SKK-erfaren som har någon aning om vad som kan tänkas pågå?
Är tiken import?
Om man tittar på våran C-kull på avelsdata så är den första kullen efter hanen. Men det finns en svenskfödd kull före vår. Då hade hanen fortfarande Tyskt regnr. Så slår man på honom syns inte kullen under hans Svenska regnr. Slår man däremot på avkommorna så kommer han upp med Tyskt regnr.
Skumt. Och hon har inte varit utomlands och vänt i ägo så meriter och hälsoresultat mm kommer därifrån?Nej, tiken är egen uppfödning.
Skumt. Och hon har inte varit utomlands och vänt i ägo så meriter och hälsoresultat mm kommer därifrån?
Vilken kennel?Aussieuppfödare som planerar valpar till sommaren på sin tik född maj 2015 och med ett brutet MH som enda "merit"...
FAN vad det ska bli skönt när "kryss i alla rutor för avel" blir en reell verklighet så man kanske slipper den absoluta mentala skiten i avel....
Dom kan ju ha dragit någon vals som att det var en tjyvparning o snyftat sig till att få göra testen i efterhandNope. Hälsoresultatet är helt klart från Sverige. Själva undersökningen utfördes för ca en vecka sen. Tar det normalt ungefär så lång tid innan ett hälsoresultat syns på avelsdata?
Dom kan ju ha dragit någon vals som att det var en tjyvparning o snyftat sig till att få göra testen i efterhand
Det brukar gå 1 gång om man vet hur slipstenen ska dras,och ibland händer ju även ärliga misstag.Går det att göra så? Och om SKK köper historien, registreras valparna som vanligt då alltså?
Nej det går fort om alla papper är i ordning. Men någon vecka kan det ta. Vet inte hur det blir om ägaren slarvar med betalningen iofs. Vi får ju betala för att HD/ED-resultaten ska föras in. Kanske det som är problemet?Nope. Hälsoresultatet är helt klart från Sverige. Själva undersökningen utfördes för ca en vecka sen. Tar det normalt ungefär så lång tid innan ett hälsoresultat syns på avelsdata?
Jag tycker det är rätt. Ärliga misstag händer och om det då är med en hund som inte är direkt olämplig utan bara otestad (kanske på tillväxt?) så känns det lämpligare att fixa allt som behövs ist för att peta i tiken en abortspruta, om det inte är en direkt olämplig parning som sagt, vilket man iofs inte kan veta otestat. Jag är helt enkelt lite nojig över att peta i avelsdjur hormoner som kanske ev kan påverka framtida avelsplaner.Det brukar gå 1 gång om man vet hur slipstenen ska dras,och ibland händer ju även ärliga misstag.
Det brukar gå 1 gång om man vet hur slipstenen ska dras,och ibland händer ju även ärliga misstag.
Nej det går fort om alla papper är i ordning. Men någon vecka kan det ta. Vet inte hur det blir om ägaren slarvar med betalningen iofs. Vi får ju betala för att HD/ED-resultaten ska föras in. Kanske det som är problemet?
Aha, där ser man. Det låter som om det skulle kunna vara en rimlig förklaring i det här fallet. Huruvida det var ett ärligt misstag eller ej lär man dock inte få veta.
Ja det är också en möjlighet. Eller som @Migo sa, något fel i databasen. Hmm. Det verkar finnas ett antal möjliga scenarier här.
Jag hade frågat uppfödaren rakt ut om oklarheterna.
Vi får ofta frågor från valpköpare om ledatatitiken i våran B-kull och eftersom vi rent mjöl i påsen sas så svarar vi gärna. Jag har full förståelse att den väcker undran eftersom samma tik lämnat bra innan, kommer från bra statistik vilket även hanen gör.
Blandrasvalpar av blandade dvärgraser chit zu, yorkschire, chihuahua, papillon.
9 veckor gamla. Veterinärbesiktade, vaccinerade, chipmärkta och doldafelförsäkrade. Redo att flytta.
Trots flera små dvärgraser så är valparna rejäla. Brås troligen mycket på Chitzus storlek.
En hane väger redan 4 kilo och honan på första bilden över 2 kg redan.
Hur kan en sån liten mix väga så mycket ?
Det är ju vuxenvikt.
Min shih tzu valp som är tolv veckor väger inte ens ett kilo än.
Sista kullen schäfrar här vägde 6,3 resp 7,8 kg vid 8 v ålder. Vilket är normalt då de ska väga 26-34 som vuxnaBlandrasvalpar av blandade dvärgraser chit zu, yorkschire, chihuahua, papillon.
9 veckor gamla. Veterinärbesiktade, vaccinerade, chipmärkta och doldafelförsäkrade. Redo att flytta.
Trots flera små dvärgraser så är valparna rejäla. Brås troligen mycket på Chitzus storlek.
En hane väger redan 4 kilo och honan på första bilden över 2 kg redan.
Hur kan en sån liten mix väga så mycket ?
Det är ju vuxenvikt.
Min shih tzu valp som är tolv veckor väger inte ens ett kilo än.