Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså kan någon förklara för mig varför man vill avla på en ed hund med ed hund? Speciellt en hund som hade pålagringar redan vid 1 års ålder?
Sedan när man tittar längre bak i stamtavlan på avkommor, syskon osv har typ varje hund ed, allt från grad 1-3.
Känns ju hållbart på en tyngre brukshund. O_o

Jag är en blandras. Min mamma är en maltes och min pappa som jag vuxit upp med är en blandning av bichon frisé och bichon havanais. Veterinären har sagt att jag har en sak som heter navelbrock som inte alls är farligt.
11 000.

För en blandras med navelbråck!
Tror renrasiga hundar med navelbråck säljs billigare

Alltså kan någon förklara för mig varför man vill avla på en ed hund med ed hund? Speciellt en hund som hade pålagringar redan vid 1 års ålder?
Sedan när man tittar längre bak i stamtavlan på avkommor, syskon osv har typ varje hund ed, allt från grad 1-3.
För att hundarna är sååå underbara i övrigt förstår du väl. Dom kanske tom vill bli föräldrar. Dessutom har de inga besvär från sina armbågar. Typ... :banghead:.

Idioti. ED är värre för hållbarheten än HD.
Visst...det kan uppstå av andra orsaker än arv, tex trauma, fel foder...men man avlar ändå inte. Ligger det dessutom i linjerna är det ännu värre.

Okej vet du varför ?
Därför att om bråcket är litet så kan hunden ofta leva ett fullt normalt liv. Stora bråck som kan behöva opereras är vad jag har förstått en annan sak.

Vilket påminner mig om när en f.d bekant en gång köpte en valp från en uppfödare och hade åkt långt för att hämta valpen. Några dagar senare skrev hon ett meddelande till mig om att hon hade hittat ett mycket litet navelbråck på valpen. Hon skickade en bild som för övrigt var missvisande och där såg det verkligen ut som att valpen hade ett litet navelbråck, vilket både vi och uppfödaren sade att hon hade. Hon begärde då att uppfödaren skulle sänka priset men uppfödaren sade att hon hellre tar tillbaka valpen än att sänka priset på den, sedan fick mamma några dagar senare titta på hunden och mamma såg då att personen hade misstagit bråck för en helt normal navel så hunden ifråga hade inget bråck.

Vet flera uppfödare som föder upp renrasigt som inte sänker priset för små bråck numera. Stora bråck kan dock som sagt vara en annan sak.

Senast ändrad:
Därför att om bråcket är litet så kan hunden ofta leva ett fullt normalt liv. Stora bråck som kan behöva opereras är vad jag har förstått en annan sak.

Vilket påminner mig om när en f.d bekant en gång köpte en valp från en uppfödare och hade åkt långt för att hämta valpen. Några dagar senare skrev hon ett meddelande till mig om att hon hade hittat ett mycket litet navelbråck på valpen. Hon skickade en bild som för övrigt var missvisande och där såg det verkligen ut som att valpen hade ett litet navelbråck, vilket både vi och uppfödaren sade att hon hade. Hon begärde då att uppfödaren skulle sänka priset men uppfödaren sade att hon hellre tar tillbaka valpen än att sänka priset på den, sedan fick mamma några dagar senare titta på hunden och mamma såg då att personen hade misstagit bråck för en helt normal navel så hunden ifråga hade inget bråck.

Vet flera uppfödare som föder upp renrasigt som inte sänker priset för små bråck numera. Stora bråck kan dock som sagt vara en annan sak.
Så finns de dom uppfödare som säljer till fullt pris utan att upplysa om att valpen har bråck "det är så litet och ingen hund är perfekt"
Tack för den liksom:down: nu vart det ingen avelshund men dom visste om mina förhoppningar..

Så finns de dom uppfödare som säljer till fullt pris utan att upplysa om att valpen har bråck "det är så litet och ingen hund är perfekt"
Tack för den liksom:down: nu vart det ingen avelshund men dom visste om mina förhoppningar..

Ja och det där är ju oschysst! Det är en ren självklarhet (i alla fall för mig) att man är ärlig till valpköparen om det finns några felaktigheter/defekter. Och det tycker jag gäller oavsett om valpköparna bara ska ha en sällskapshund eller satsa inom avel, hundsport, utställning, jakt, drag eller dylikt.

Våran fina Ollie behöver komma till ett nytt hem. Han är en otroligt snäll och social 3-årig hane som tycker om alla däremot kan han visa sig stor och tuff (skäller ut) andra hundar och då särskilt när tikarna är med. Han lever med 2 tikar idag och har blivit pappa 4 ggr till jättefina valpar. Nu har familjeförhållandena ändrats här och tiden räcker inte riktigt till. Han blir även superstressad när någon löper och han inte får para sig. Han behöver ett varmt hem med mycket gos och han älskar att gå på långa promenader.

Registrerad i skk
Chipmärkt.

Låter ju som en bra hane att avla på:up:

Våran fina Ollie behöver komma till ett nytt hem. Han är en otroligt snäll och social 3-årig hane som tycker om alla däremot kan han visa sig stor och tuff (skäller ut) andra hundar och då särskilt när tikarna är med. Han lever med 2 tikar idag och har blivit pappa 4 ggr till jättefina valpar. Nu har familjeförhållandena ändrats här och tiden räcker inte riktigt till. Han blir även superstressad när någon löper och han inte får para sig. Han behöver ett varmt hem med mycket gos och han älskar att gå på långa promenader.

Registrerad i skk
Chipmärkt.

Låter ju som en bra hane att avla på:up:
Kanske något för min Corinne, tänkte passa på att para henne nu innan hon blir 7. :rofl:
Någon av mina hundar måste ju skaffa fram pengar så matte kan leva lite lyx, några söta valpar löser nog problemet. :banana:

Jag har en snabb fråga:
Hur noga är det egentligen med att en tik inte får paras innan hon fyllt 18 månader? Visst är det väl en lag (om jag inte missminner mig?), men jag har sett både en och två tikar på avelsdata som enligt beräkning skulle ha parats redan vid 15-16 månader. Hur resonerar man? "Några månader hit eller dit spelar ingen roll", eller...?O_o :confused: Någon tycker ju uppenbarligen att det är ok eftersom kullarna har registrerats i SKK...

Jag har en snabb fråga:
Hur noga är det egentligen med att en tik inte får paras innan hon fyllt 18 månader? Visst är det väl en lag (om jag inte missminner mig?), men jag har sett både en och två tikar på avelsdata som enligt beräkning skulle ha parats redan vid 15-16 månader. Hur resonerar man? "Några månader hit eller dit spelar ingen roll", eller...?O_o :confused: Någon tycker ju uppenbarligen att det är ok eftersom kullarna har registrerats i SKK...
Djurskyddslagen är glasklar! Inte en dag före 18månadersdagen.

Okej vet du varför ?
Så här skriver SKK:

Har jag rätt till prisavdrag om min hund har navelbråck?
SKK har sedan tidigare haft rekommendationen att uppfödaren ska ersätta köparen för nödvändig bråckoperation. Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén beslutade på möte nummer ett år 2015 att ändra denna rekommendation. Navelbråck som är känt vid leveransen är inte ett dolt fel. Uppfödarna ansvarar enligt konsumentköplagen för fel som fanns vid leveransen men som upptäcks först senare. Ett känt navelbråck är ett synligt fel och UKK uttalade att om köparen fått tydlig information om att hunden är behäftad med ett navelbråck vid försäljningen så ska uppfödaren inte längre vara ersättningsskyldig för att åtgärda detta. UKK vill härmed starkt betona att det är av vikt att information om hundens defekt samt de eventuella konsekvenser den kan ge tydligt har givits till köparen i en bifogad bilaga. Det är upp till säljaren om denne vill göra en prisreduktion eller inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 647
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar