Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt fall passar ju in där någon stans. Uppfödaren visste om bråcket (erkänner det senare via mail) men vet.besikningen var UA. Tiken led ju inte av sitt bråck och behövde således inge opereras men ja kunde ju heller inte använda henne avel (nu vart det massa andra strul som gjorde att jag valde att avliva tiken) men uppfödarna valde att medvetet inte informera mig om bråcket

Men du såg det inte när du tittade på valpen?

Exakt så.
Men eftersom båda föräldrarna har gjort rätt tester för att kunna regga valparna och det enda beviset man har är hens egna ord över telefon så går det ju inte att anmäla liksom :(
Hen påstår iaf att hen är säker på vilken av hanarna det är som är pappa.
SKK borde kräva blodtypning om det finns minsta lilla möjlighet att en annan hane kan vara inblandad.

Ang oseriös avel. From 1 maj i år blir högst troligt FMs hundar reggade igen :(
Änn värre är att alla de hundar som uppkommit i glappet verkar bli efterregistrerade :rage:
SKK har sålt röven!!! Och dessutom fått det att låta som att det är önskat av oss övriga uppfödare med denna formulering: " Konsekvensen av detta är att denna del av tysk schäferhundsavel inte är tillgänglig för andra uppfödare ...."

Detta ihop med HD-indexet blir ingen kul ekvation när det finns en del mindre nogräknade uppfödare. :(

Ang oseriös avel. From 1 maj i år blir högst troligt FMs hundar reggade igen :(
Änn värre är att alla de hundar som uppkommit i glappet verkar bli efterregistrerade :rage:
SKK har sålt röven!!! Och dessutom fått det att låta som att det är önskat av oss övriga uppfödare med denna formulering: " Konsekvensen av detta är att denna del av tysk schäferhundsavel inte är tillgänglig för andra uppfödare ...."

Detta ihop med HD-indexet blir ingen kul ekvation när det finns en del mindre nogräknade uppfödare. :(
Grattis ! eller NOT :mad:

Angående DNA, på islandshästar görs alltid DNA-prov nu som jag förstår det. (och tur är det, för annars hade iaf min häst hamnat hos fel matte..) vet inte hur det ser ut med övriga renrasiga hästar, men det skulle kanske vara idé inom hundavel också? Har hört flera historier där man fått en extra tjyvparning utan att man visste det(el ej trodde att de hann), och två fäder till kullen...

Angående DNA, på islandshästar görs alltid DNA-prov nu som jag förstår det. (och tur är det, för annars hade iaf min häst hamnat hos fel matte..) vet inte hur det ser ut med övriga renrasiga hästar, men det skulle kanske vara idé inom hundavel också? Har hört flera historier där man fått en extra tjyvparning utan att man visste det(el ej trodde att de hann), och två fäder till kullen...
Det har förekommit. Under flera år blodtypades alla amstaffs för att säkerställa att uppgiven fader var korrekt. Det förekom envisa rykten o påståenden om att det korsades in pitbull (APBT) i amstaff. Minns inte hur många år sedan det var, 10 kanske?

Eller hur:mad:
Vad ska vi med 4 års producerade hundar utan MH till i privataveln?
Fy fan säger jag bara.
De borde sätta avelsspärr på dem iaf.

Att köpa loss en kasserad hund från FM ligger på ynka 2000-3000:-. Gissa om detta kommer locka en hel del pengatörstande köksavlare, nu kan de tom regga eländet :(
:arghh:

Eller hur:mad:
Vad ska vi med 4 års producerade hundar utan MH till i privataveln?
Fy fan säger jag bara.
De borde sätta avelsspärr på dem iaf.

Att köpa loss en kasserad hund från FM ligger på ynka 2000-3000:-. Gissa om detta kommer locka en hel del pengatörstande köksavlare, nu kan de tom regga eländet :(
Fast SKK frångår ju helt sina egna regler då,bla att inte regga efter 5 mån (tror jag det är) ålder

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 647
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila