Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har förekommit. Under flera år blodtypades alla amstaffs för att säkerställa att uppgiven fader var korrekt. Det förekom envisa rykten o påståenden om att det korsades in pitbull (APBT) i amstaff. Minns inte hur många år sedan det var, 10 kanske?
På fralla så gör dom stickkontroller ibland ,speciellt i stora kullar då det under en tid förekom att uppfödare + på sina kullar med smuggel/import valpar

Så jag har dna testat hela kullar vid 2 tillfällen, 9 i den ena kullen och 8 i andra,fördelen är att är det rätt föräldrar så står skk för kostnaden.

Fast SKK frångår ju helt sina egna regler då,bla att inte regga efter 5 mån (tror jag det är) ålder

De frångår alla sina principer. Jag fattar inte deras resonemang öht.
4 år utan MH eller offentlig ledstatistik.
De sk MH som de framtida hundarna ska göra görs i FMs regi. Toppen med tanke på hur det fifflats med fejkade MHn tidigare :meh:

Dessutom framkom det tydligt i den opartiska utredning FM själva beställde av ett företag att det är FM som har problem med nytt avelsmattrial och att inavelsindexet skjutit i höjden. Är detta verkligen hundar vi nu ska ha in i aveln? Sen var det ju det där med hälsan....
Jag har ett flera med FM-hundar på FB vittna om att de fått hundar med fel röntgenresultat, fel papper, avsaknad av vaccinationsintyg mm. Jag kommer inte lita ett smack på det som står på avelsdata.

Ska SKK sitta och läsa igenom ca 1400 röntgenplåtar nu då eller? :grin:
Och hur ska de göra med FMs fodervärdsavtal? Även där har FM en gräddfil.

De frångår alla sina principer. Jag fattar inte deras resonemang öht.
4 år utan MH eller offentlig ledstatistik.
De sk MH som de framtida hundarna ska göra görs i FMs regi. Toppen med tanke på hur det fifflats med fejkade MHn tidigare :meh:

Dessutom framkom det tydligt i den opartiska utredning FM själva beställde av ett företag att det är FM som har problem med nytt avelsmattrial och att inavelsindexet skjutit i höjden. Är detta verkligen hundar vi nu ska ha in i aveln? Sen var det ju det där med hälsan....
Jag har ett flera med FM-hundar på FB vittna om att de fått hundar med fel röntgenresultat, fel papper, avsaknad av vaccinationsintyg mm. Jag kommer inte lita ett smack på det som står på avelsdata.

Ska SKK sitta och läsa igenom ca 1400 röntgenplåtar nu då eller? :grin:
Och hur ska de göra med FMs fodervärdsavtal? Även där har FM en gräddfil.
Men jösses. Det låter ju helt vrickat! Hur sjutton kan någon (annat än FM) få för sig att det där är en bra idé? Varför inte "tvinga" FM att börja med seriös hundavel istället för massproducera så som de gör nu..?

Men jösses. Det låter ju helt vrickat! Hur sjutton kan någon (annat än FM) få för sig att det där är en bra idé? Varför inte "tvinga" FM att börja med seriös hundavel istället för massproducera så som de gör nu..?

Jag och många fler säger skrota den helt. Den kostar skattebetalarna enorma summor.
I dag är det brist på tjänstehundar och anledningarna är två:
-FM lyckas bara täcka upp 20% av behovet
-Privatuppfödarna får för lite betalt för att hålla på tjänstemattrial så det är mer lönsamt att sälja valpar. Att hålla på den är oftast en förlust. Om de ens blir godkända.

En FM-hund vid godkännande ligger på 150 000-200 000:- . Maxbeloppet privata aktörer får är 40 000:-.

Om man skrotade statlig avel och köpte in samtliga hundar från privata aktörer och betalade mer skulle staten spara pengar och kvalitén troligtvis höjas.

Ang oseriös avel. From 1 maj i år blir högst troligt FMs hundar reggade igen :(
Änn värre är att alla de hundar som uppkommit i glappet verkar bli efterregistrerade :rage:
SKK har sålt röven!!! Och dessutom fått det att låta som att det är önskat av oss övriga uppfödare med denna formulering: " Konsekvensen av detta är att denna del av tysk schäferhundsavel inte är tillgänglig för andra uppfödare ...."

Detta ihop med HD-indexet blir ingen kul ekvation när det finns en del mindre nogräknade uppfödare. :(

FY FAN på ren svenska :down:

Jag och många fler säger skrota den helt. Den kostar skattebetalarna enorma summor.
-Privatuppfödarna får för lite betalt för att hålla på tjänstemattrial så det är mer lönsamt att sälja valpar. Att hålla på den är oftast en förlust. Om de ens blir godkända.

En FM-hund vid godkännande ligger på 150 000-200 000:- . Maxbeloppet privata aktörer får är 40 000:-.

Om man skrotade statlig avel och köpte in samtliga hundar från privata aktörer och betalade mer skulle staten spara pengar och kvalitén troligtvis höjas.
Men du som kan allt om sånt där, skriv en insändare till en tidning, skriv till staten, skriv till.. ja.. de som troligen är mer intresserade av skattepengars användning än vad skk är. Jag hade utan tvekan gjort det om jag var tillräckligt insatt för att kunna skriva bra om ämnet.

Men du som kan allt om sånt där, skriv en insändare till en tidning, skriv till staten, skriv till.. ja.. de som troligen är mer intresserade av skattepengars användning än vad skk är. Jag hade utan tvekan gjort det om jag var tillräckligt insatt för att kunna skriva bra om ämnet.

Allt kan jag verkligen inte :p
Allt det här finns redan offentligt på nätet mm. Det har gjorts flera anmälningar till SKK om FM och till och med en stämning som rörde att staten konkurrerade med privata aktörer. Inget ledde till något. Västra distriktets ordförande har fört denna kamp i många, många år. Han publicerar alla fakta på en typ av blogg han har på sin kennels hemsida. Han har en gång i tiden jobbat med FMs hundar och var en av dem som tillsammans med FM tog fram det nuvarande MHt. Han har rejält på fötterna gällande det han publicerar.
Vi la våran röst på honom förra veckan så han blev omvald iaf.

Eller varför inte bara börja avla på BRA hundar om de nu ska föda upp? Förstår inte riktigt denna massproducering där det både kostar extremt mycket pengar och där kvalitén är så låg. Varför liksom :confused:

Eller varför inte bara börja avla på BRA hundar om de nu ska föda upp? Förstår inte riktigt denna massproducering där det både kostar extremt mycket pengar och där kvalitén är så låg. Varför liksom :confused:

Kvalitėn har ju försämrats kraftigt iom den smala avelsbasen och de sjukdomar de fått in. I den rapport som de beställde tar de upp problemen med brist på nytt mattrial. Hade de inte fått hälsoproblemen så hade de aldrig börjat fjäska för SKK.

Kvalitėn har ju försämrats kraftigt iom den smala avelsbasen och de sjukdomar de fått in. I den rapport som de beställde tar de upp problemen med brist på nytt mattrial. Hade de inte fått hälsoproblemen så hade de aldrig börjat fjäska för SKK.

Det stämmer nog bra.. De borde nog börja om helt på nytt avelsmaterial ist för att försöka rädda de sjuka linjer de har nu.. Och satsa på kvalitet, inte kvantitet.

Det stämmer nog bra.. De borde nog börja om helt på nytt avelsmaterial ist för att försöka rädda de sjuka linjer de har nu.. Och satsa på kvalitet, inte kvantitet.
Eller lägg ner det helt. En förlegad tradition med statlig avel. I dag finns så otroligt fina, bra hundar och strävande uppfödare både i sverige och övriga världen, bättre att köpa in råmattrialet och lägga fokuset på utbildningen.

Eller lägg ner det helt. En förlegad tradition med statlig avel. I dag finns så otroligt fina, bra hundar och strävande uppfödare både i sverige och övriga världen, bättre att köpa in råmattrialet och lägga fokuset på utbildningen.

Ja precis. Så som e håller på nu är ju helt orimligt :crazy:

Man placerar ju ut dem till vem som helst dessutom.
Och många som tar dem gör det med intentionen att behålla, det är ett billigt sätt att skaffa hund (och låter ju tufft och bra med en hund från försvaret), så målet är att hunden ska misslyckas så man får behålla.

Om hunden inte går igenom deras sk L-test (om inte är samma L-test som polis och övriga tjänstehundar gör) så erbjuds fodervärden att köpa loss hunden. Summan varierar på hundens skick men ca 2000-3000:- brukar de kosta. Det är en tredjedel mot vad en random oreggad schäfer på blocket kostar. Om FM tog betalt för vad hunden var värd så borde de ha pengar till ett MH för 650:-

Väldigt många fodervärdar tackar nej. Undra varför?

Om hunden inte går igenom deras sk L-test (om inte är samma L-test som polis och övriga tjänstehundar gör) så erbjuds fodervärden att köpa loss hunden. Summan varierar på hundens skick men ca 2000-3000:- brukar de kosta. Det är en tredjedel mot vad en random oreggad schäfer på blocket kostar. Om FM tog betalt för vad hunden var värd så borde de ha pengar till ett MH för 650:-

Väldigt många fodervärdar tackar nej. Undra varför?
De får väl inte sina allergiska skithundar sålda för mer...

De får väl inte sina allergiska skithundar sålda för mer...

Läste om en tjej här om dagen som köpte loss en friröntgad hund som visade sig ha HD C och ED1 :up:

Men enligt några i gruppen nu så är dessa hundar friskare och FM har mer dokumentation på sjukdomar då de betalar alla veterinärbesök.

Må så vara att de vet, men tar de hänsyn till det i aveln?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 647
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila