Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så här skriver SKK:

Har jag rätt till prisavdrag om min hund har navelbråck?
SKK har sedan tidigare haft rekommendationen att uppfödaren ska ersätta köparen för nödvändig bråckoperation. Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén beslutade på möte nummer ett år 2015 att ändra denna rekommendation. Navelbråck som är känt vid leveransen är inte ett dolt fel. Uppfödarna ansvarar enligt konsumentköplagen för fel som fanns vid leveransen men som upptäcks först senare. Ett känt navelbråck är ett synligt fel och UKK uttalade att om köparen fått tydlig information om att hunden är behäftad med ett navelbråck vid försäljningen så ska uppfödaren inte längre vara ersättningsskyldig för att åtgärda detta. UKK vill härmed starkt betona att det är av vikt att information om hundens defekt samt de eventuella konsekvenser den kan ge tydligt har givits till köparen i en bifogad bilaga. Det är upp till säljaren om denne vill göra en prisreduktion eller inte.
Mitt fall passar ju in där någon stans. Uppfödaren visste om bråcket (erkänner det senare via mail) men vet.besikningen var UA. Tiken led ju inte av sitt bråck och behövde således inge opereras men ja kunde ju heller inte använda henne avel (nu vart det massa andra strul som gjorde att jag valde att avliva tiken) men uppfödarna valde att medvetet inte informera mig om bråcket

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 647
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar