@Daylight Med vatten ville jag bryta en förtrollning. Ett litet uppvaknande så vi kunde kommunicera annat. Och jag behöver inte fundera på vattengrejen längre eftersom jag inte haft nåt behov av att utöva den de senaste 2,5 veckorna. Hon kan nu andra saker helt enkelt, och kommer sällan i det modet att hon bara tokskäller. Förmodligen för att vi gör annat innan det tillståndet inträder.
Jag använde detta inomhus för att jag inte vill störa grannar och få gnäll från hyresvärden. Tex när hon skäller i andra situationer som jag nämnt, använder jag inte vatten. Det känns inte lika bråttom att få tyst på henne där utan jag upplever att jag har större utrymme att reflektera över situationen.
Men det är helt klart en poäng att fundera kring vad man vill uppnå med det man gör. En sund tanke i det mesta
@Elementary Det kan jag säkert hitta på. Jag har varit restriktiv med godis eftersom hon varit lite känslig i magen. Jag har därför inte velat experimentera så mkt utan gett sånt jag vet funkar. Men nu är det säkert läge att börja prova med tuggisar och annat gött.
@linnsan Tack för konkret och konstruktiv tips och övning. Ska börja med det.
Ja det är svårt att sålla. Även om det inte är min första hund, men kanske också just därför. Jag missade en del saker med min första egna hund, och jag är nu så väldigt mån om att göra detta så mkt bättre så att det möjligen blir för mkt fokus på hur jag Inte vill att det ska bli. Istället för att ta det lite lugnt så tänker jag att om jag inte börjar i tid kommer det bli för sent...
Och så är det så mkt jag känner att jag måste göra... det ska läras in klicker...det ska läras gå fint i koppel...det ska läras sitt, ligg, stå...det ska ringtränas...det ska tränas i daglig hantering som klippas klor, kolla tänder, pottränas...det ska socialtränas, miljötränas, följas med i vardagen... Jag känner att jag hinner inte med ens hälften av allt som man ska göra med sina valpar innan de kommit in i slyngelåldern och man ska ha en grund. Samtidigt ska valpen ta det lugnt och inte tränas alls emellanåt
Men det är som du säger, och handlar om erfarenhet. Med hästarna är jag inte alls lika benägen att lyssna på alla tips jag får. Jag kan tillräckligt mkt själv, och är faktiskt den som får hjälpa andra. Med hund är jag mera rookie.
Jag förstår dig verkligen. Men andas
Det allra allra viktigaste är en bra relation. Att få en bra kontakt med hunden i alla möjliga miljöer och alla möjliga situationer. Lek mycket, ha roligt, och ta det inte på så stort allvar Det ska vara KUL. För er båda. Och hanteringen kan man träna någon minut då och då när valpis är trött genom att klämma igenom den och kolla tassar, öron och tänder. Gärna gotte efter Så blir det en trevlig mysstund. Har du funderat på filtträning också? Kan ju vara smidigt i stallet också tänker jag.
Men har man en god kontakt och en bra grundtrygghet i relationen så är det ganska lätt att träna in moment så som sitt och ligg sen. Eller vara på ringträning. Eller vad man nu än vill göra med sin hund.
Vad har du för ras förresten?