Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra hanar som är avelsmaterial är det inte med alla löpska tikar. Man får hålla på sin hunds svendom.
Det är inte svårt att säga nej, du kanske skulle prova?
Vad "vi" sett otaliga gånger på forumet har jag 0 koll på eftersom jag inte är "vi"

Bara för att man råkar gilla att ha hanhundar innebär det inte att man kan avgöra om det är en bra kombination. Om man tycker det ser bra ut och litar på den kanske mer erfarna tikägaren, så kanske man inte tycker att det behövs ett nej. Och alla har inte någon mer erfaren att rådfråga.

Sen är det ju bra att du tycker att det inte är svårt att säga nej, men faktum är att jag tycker det (och det gäller många situationer). Tror knappast jag är ensam om det.

Bra hanar som är avelsmaterial är det inte med alla löpska tikar. Man får hålla på sin hunds svendom.
Det är inte svårt att säga nej, du kanske skulle prova?
Vad "vi" sett otaliga gånger på forumet har jag 0 koll på eftersom jag inte är "vi"
Vilket oerhört otrevligt formulerat "svar". Du upprepade ju mest vad jag sagt själv men på ett sätt som låter som ett påhopp. Lyckat.

Bara för att man råkar gilla att ha hanhundar innebär det inte att man kan avgöra om det är en bra kombination. Om man tycker det ser bra ut och litar på den kanske mer erfarna tikägaren, så kanske man inte tycker att det behövs ett nej. Och alla har inte någon mer erfaren att rådfråga.

Sen är det ju bra att du tycker att det inte är svårt att säga nej, men faktum är att jag tycker det (och det gäller många situationer). Tror knappast jag är ensam om det.
Tycker det är bra.
Du verkar smart och seriös med din hane.
Lycka till med ev små valpisar efter honom.

Tycker det är bra.
Du verkar smart och seriös med din hane.
Lycka till med ev små valpisar efter honom.

Tack. :) Måste ju erkänna att det har hjälpt att läsa den här tråden -- när vi hade vår förra hane (och saknade en engagerad uppfödare) så hade det kunnat bli ett ja eller två som inte var så genomtänkt. Nu blev det som tur var inte det.

I det här fallet tyckte jag först att det såg okej ut då det så vitt jag kan se handlar om två hundar som var för sig är helt ok avelsmaterial. Tiken var t.ex liten och kvadratisk medan vår hane är stor och lite lång. Hon hade också aningen längre nos och hans är en tanke för kort. Korningspoängen på henne var också helt okej Det krävdes att man tittade på specifika delar av MH och korning för att se att de inte kompletterade varandra där, samt att man hade kännedom om linjer bakom både tiken och hanen som kanske inte passade ihop. Därför blev det ett nej den här gången och det kändes då skönt att ha stöd från en mer kunnig person i sitt beslut.

Vilket oerhört otrevligt formulerat "svar". Du upprepade ju mest vad jag sagt själv men på ett sätt som låter som ett påhopp. Lyckat.
Det går utmärkt att säga nej som tikägare också. Att vara hundägare är inte en popularitetstävling. Vad gäller påhopp står jag mig slätt i jämförelse med dig.

"Nu är det på tiden att vi får flytta
Hemifrån vi är 2st små killar som är 21veckor vi är helt underbara hundar säger vår matte vår mamma är av raserna kinesisknakenhund,devärgpincher vår far är av raserna malteser,zinzu,bichonfrise,shivava och dom finns hos mej o är supper snälla isamband när vi flyttar så är vi vetrinärbesiktigad avmaskade 3* chipmärkta vacinerad o priset på oss är 5000kr och om ni fastnar för nån av oss så får ni lägga en avgift på 1000kr som ni ej får tillbaka om ni ändrar er sen vill inte matte veta av (oseriösa för ni behöver inte höra av er) vid kontakt så hör av er på mobil eller sms obs lånad mail mvh valparna"
:banghead:

"Nu är det på tiden att vi får flytta
Hemifrån vi är 2st små killar som är 21veckor vi är helt underbara hundar säger vår matte vår mamma är av raserna kinesisknakenhund,devärgpincher vår far är av raserna malteser,zinzu,bichonfrise,shivava och dom finns hos mej o är supper snälla isamband när vi flyttar så är vi vetrinärbesiktigad avmaskade 3* chipmärkta vacinerad o priset på oss är 5000kr och om ni fastnar för nån av oss så får ni lägga en avgift på 1000kr som ni ej får tillbaka om ni ändrar er sen vill inte matte veta av (oseriösa för ni behöver inte höra av er) vid kontakt så hör av er på mobil eller sms obs lånad mail mvh valparna"
:banghead:

Oj oj oj, 3*chipmärkta. Trodde det räckte med ett chip...

Seriöst utformad annons. Lockar säkert mängder av seriösa valpköpare att köpa en så seriöst och tillsynes välplanerad kull :up:

Dagens guldkorn:

Valp blandning wachtel/golden/labbe. Säljes till "skogsmulle", "gärna 50 plus med stort naturintresse". Den enda infon om valpens förväntade egenskaper som bedömdes viktig nog att nämna? Jo, att den troligtvis kommer få gula ögon efter sin wachtelpappa... :idea:

Jag såg just ett av de sämsta MH:n jag sett hittills på en hund av bruksras. MH:t tillhör en aussiehane som har 19 avkommor och marknadsförs som "det bästa från USA" :banghead::banghead::banghead:

Ni i aussiesvängen vet säkert vilken hane jag menar, ägarens uppfödning verkar inte direkt liten...

Senast ändrad:
Jag såg just ett av de sämsta MH:n jag sett hittills på en hund av bruksras. MH:t tillhör en aussiehane som har 19 avkommor och marknadsförs som "det bästa från USA" :banghead::banghead::banghead:

Ni i aussiesvängen vet säkert vilken hane jag menar, ägarens uppfödning verkar inte direkt liten...
Namnet till trots är det en amerikansk ras.

Om man vill ha en liten amstaff (by look, utgår ifrån att de som köper dessa inte har så stor raskännedom) borde istället titta på staffar... Känns som denna kombo är typ "äh han är så liten det kan aldrig bli nån parning mellan dessa" *lämnar löptik och hane tillsammans*. Det värsta är väl om de får alla sålda för det priset, 40k rätt in på semester eller köpa-ett-nytt-kök-kontot :grin:. Fast jag är kanske bara fördomsfull :meh:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 647
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar