Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det ju även olagligt att avla på defekter och andningssvårigheter räknar då jag in som en defekt. Hur är man funtad som tikägare som parar med en sån hanne, diskad på utställning kan väl knappast vara ett avelsmål? :confused:
Det blev ju bakläxa för länsstyrelsen i Skåne. Med SKK:s stöd. Så det kommer nog att dröja innan någon myndighet lägger skattepengar på den typen av ärenden igen.

Känner inte till vad som det handlade om men det är förjävligt om lagen är tandlös. :down: :banghead:
Länsstyrelsen gick ut och sluggade vilt mot hudvecken på sharpei, trubbnosar och avel på C-höfter. Sedan blev det inte ens en tumme.

Jag kan inte uttala mig om de enskilda ärendena. Och anser också att man inte vör gå på de enskilda uppfödarna. Men jag tycker dock att SKK - istället för att utropa de godas seger - skulle mana till eftertanke. Om uppfödarna själva ska ta itu med problemen i de olika raserna så måste man börja visa resultat. Och resultat son utomstående kan se

Länsstyrelsen gick ut och sluggade vilt mot hudvecken på sharpei, trubbnosar och avel på C-höfter. Sedan blev det inte ens en tumme.

Jag kan inte uttala mig om de enskilda ärendena. Och anser också att man inte vör gå på de enskilda uppfödarna. Men jag tycker dock att SKK - istället för att utropa de godas seger - skulle mana till eftertanke. Om uppfödarna själva ska ta itu med problemen i de olika raserna så måste man börja visa resultat. Och resultat son utomstående kan se
Vem ska de gå på då, om inte de som avlar på hundar som opererats för entropion? Vem har mer ansvar än individen som väljer att genomföra en sådan parning?

Hur funkar detta med att avla på defekter och sjukdomar? Det står ju i djurskyddslagen att man inte får men så finns det ju de där då som gör som de vill...
Finns det några konskvenser? Kan man anmäla och isf var?
Fick nys om en tik som tagits bort pga EPI. Man avlar på avkommor. Nya kullar planeras :(

Detta är ju solklart både att medvetet avla på sjuka linjer samt mörka för valpköpare som har avkommor.:mad:

Nog för att "vi" i SVaK är ganska liberala med avel på hundar med EP i släkten, men det där är verkligen rent jävla vansinne! :mad:
Ja jag blir skogstokig. Men inget från den kenneln förvånar mig längre. Så många fina linjer förstörda pga en avlare som prånglar in skit i dem.

Ja jag blir skogstokig. Men inget från den kenneln förvånar mig längre. Så många fina linjer förstörda pga en avlare som prånglar in skit i dem.
Men varför låter ägare av hundar från bättre linjer gå in i avel med uppenbart sämre linjer?

Känns som att jag ser det gång på gång, en fantastisk hane används till en under medelmåttig tik från en rätt kass släkt, eller tvärt om. Fast vanligast att tiken är sämre.

Är ju en sak att låta sin superhane para en riktigt bra men omeriterad tik från en bra släkt, men att låta honom para en tik med då t.ex en förälder som har EP?

Det känns som det är ganska vanligt att om en fin hane hamnar hos en icke-uppfödare så är risken stor att den kommer att användas både på det enda och det andra. Vår uppfödare sa direkt till oss när vår hane började gå bra på utställningar att hon ville att vi skulle hänvisa eventuella intressenter till henne, vilket vi mer än gärna gör för vi har ingen avelserfarenhet. Visst, vi vill gärna att det blir någon eller några kullar efter honom, men vi vill ju att det blir en möjlighet till en förbättring.

Men varför låter ägare av hundar från bättre linjer gå in i avel med uppenbart sämre linjer?

Känns som att jag ser det gång på gång, en fantastisk hane används till en under medelmåttig tik från en rätt kass släkt, eller tvärt om. Fast vanligast att tiken är sämre.

Är ju en sak att låta sin superhane para en riktigt bra men omeriterad tik från en bra släkt, men att låta honom para en tik med då t.ex en förälder som har EP?

Pengar. Och kompisrelationer.

För att oftast vet de inte om att det finns något illa i linjerna. I detta fallet äger man gott om hanar och tikar. Paras det in nytt är det utomlands.

Varje gång jag går in i den här tråden slutar det med att jag går in på Blocket och sen vill jag bara :banghead:
Speciellt eftersom jag har varit en blocketköpare av "gullig blandras". Det gick ju jävligt bra!

Dock blir jag ju glad att buke finns! Hade jag inte varit bukefalist hade jag nog tänkt och tyckt om hundar och avel som "vanligt" folk gör.

Hur funkar detta med att avla på defekter och sjukdomar? Det står ju i djurskyddslagen att man inte får men så finns det ju de där då som gör som de vill...
Finns det några konskvenser? Kan man anmäla och isf var?
Fick nys om en tik som tagits bort pga EPI. Man avlar på avkommor. Nya kullar planeras :(

Detta är ju solklart både att medvetet avla på sjuka linjer samt mörka för valpköpare som har avkommor.:mad:

Det får man som sagt inte och nu är väl inte jag så insatt i just exocrine pancreatic insufficiency och vilken arvsgång det har, men att avla på hundar med dylikt är knappast förenligt med de djurskyddslagar vi har, vilket de ju inte heller gör eftersom tiken i fråga är avlivad.
"Problemet" med sådant här är ju att om avkommorna efter den hunden är friska, så finns ju inget hinder enligt lag/skk som förbjuder avel, även om där nog finns rekommendationer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 642
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30