Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det gick sådär ser jag men här kommer ett nytt försök.
Tycker inte min fröken ser ut att vara annat än en labrador..inte någon korsning i alla fall.

Bilderna är både från ifjol och i år

Bilderna längst ner visar att fröken har ganska långa ben :D
16650289_1434189586604709_1041661381_n.jpg

safe_image.php

16652536_1434185636605104_982886180_n.jpg
16521894_1434167619940239_1473519774_n.jpg

16683106_1434185363271798_53977885_n.jpg
16651613_1434184943271840_127112444_n.jpg
Svårt att se hur hon ser ut egentligen pga vinkeln men hon ser väldigt trevlig och glad ut. :)

Tänk att det är så svårt för domare att se skillnad på fett och muskler. Är de helt isolerade i nån slags bubbla där de enbart tar i feta hundar?

För mig blir det helt obegripligt att folk fortsätter att ställa ut hundar. Så länge det kommer in anmälda ekipage så kan ju domarna fortsätta så här?
Inom min ras är det, tack och liv, mest tvärt om: hundar som graderas ner pga övervikt.
Det gör definitivt inte utställning av griffoner till någon prickfri verksamhet, kortnäst ras osv, men på just den fronten är vi rätt befriade.

Svårt att se hur hon ser ut egentligen pga vinkeln men hon ser väldigt trevlig och glad ut. :)

Insåg att jag faktiskt inte hade en enda mer korrekt bild från sidan så det var det bästa jag hade på att påvisa att hon är en labrador i alla fall tycker jag :D

Väldigt trevlig fröken.

Det verkar lite som att det kvittar vilka ändringar som görs i rasstandarden efter att man uppmärksammat problem i rasen, domarna verkar ju totalt skita i det ändå. Samma med schäfer t.ex. där det står att hundarna inte får vara överdrivet vinklade... :cautious:

På tal om feta hundar är dansk-svenska gårdshund en annan ras jag tycker är tråkig att se på utställning, jag har nog inte sett en enda en som inte är fet. Himla synd eftersom det verkar vara en lätt och smidig ras om man låter bli att övergöda dem :idea: (har dock sett många DSG ute "på gatan" som är i normalvikt så det verkar vara ett rent utställningsfenomen).

Är så glad att löwchens som ändå är en ren sällskapsras inte premierar överviktiga hundar. Kanske för att det står såhär "Underlinje; Buklinjen skall vara väl uppdragen."
Min tik var ganska tunn när hon ställdes och det fick jag aldrig kritik på.

Med risk för att låta sjukt flummig och potentiellt orealistisk och/eller osammanhängande, eftersom jag inte har varit ute i hunduställningssvängen (ställt ut 2 gånger) men fött upp och ställt ut marsvin i många år... Borde man inte kunna utbilda sig till utställningsdomare och premiera den typ av hund man själv tycker följer standarden bäst? Alltså att inte premiera de fläskiga tunnorna utan att verkligen ta fasta på standarden?

Inom "min" ras (ESS) så är ju brun/vit(+tan/+roan) och svart/vit(+tan/+roan) tillåtna färger enligt standarden. Ändå så är det många utställningsdomare som fnyser vid åsynen av svarta hundar och premierar de bruna. Rasen har även [inofficiellt] två olika "hårlag" (pälslängder?) där det ena tycks föredras av domare (i Sverige?) medan det andra verkar vanligt typ i USA. Domarna har ju sin egen personliga tolkning av rasstandarden, efter sina egna referensramar. Om man är uppväxt med övergödda hundar är det kanske vad man ser som normalt och därigenom premierar dessa, mot bättre vetande?

Och andra sidan kan jag tänka mig att det kostar rätt mycket pengar att utbilda sig till domare och om man nu har ett särskilt eget sätt att bedöma sin ras på så kanske man inte blir anlitad så ofta. Lite som att Svenska MarsvinsFöreningen inte gärna anlitar Nederländska domare för att dessa färgbedömer raser som inte avlas efter färg i Sverige. Jag har hört folk som anmäler sig till utställning efter vem som dömer den, alltså att de vet domare som med stor sannolikhet kommer gilla deras hundar/djur mer eller mindre och därav väljer den domare som kommer premiera deras hundar/djur högre. Vilket nästan är lite fusk (å andra sidan kostar det pengar att ställa ut men...) Det kan ju knappast bli ett bra statistiskt underlag på hundens (rasens?) utseende om domare hela tiden dömer till hundens fördel.

Tänker också att detta kanske är det enda sättet att på sikt förhindra att raser delas upp i två varianter. Att det inte bara är att kräva nån form av bruksmerit för utställningshundarna och utställningsmerit för brukshundarna, utan att det kanske krävs att nån offrar sig och bryter ny mark inom det andra lägret.

Lite seriös avel i denna tråd;

Min rasklubb har gått ut med ett brev till alla utställningsdomare, med lite påpekanden och förtydliganden om rasen. Ett trevligt och informativt brev, där det även skickats med det fina raskompendium som finns framtaget från rasklubben för hur en aussie kan och ska se ut och vilken exteriör som är önskvärd för en bruks/vallhund.

Ett steg i rätt riktning för att försöka få bort de allra värsta extremerna i utställningsringen :up: !

Borde man inte kunna utbilda sig till utställningsdomare och premiera den typ av hund man själv tycker följer standarden bäst?

Å jag funderar på om det är problemet idag. Att bedömningen blir alldeles för personlig och okritiskt för att man kan för enkelt gå efter personligt tycke och enbart på om en hund tilltalar ögonen för stunden. Förutom det finns det ju rätt ofta tydligen tillfällen med rätt korrupta bedömningar som visar att en domare kan döma väldigt ofördelaktigt.

Nånting borde man kunna göra åt bedömning och hur kriterierna ska uppfyllas. Flera närvarande domare som dömer?

För mig får man utöver det gärna använda en poängskala där man får pluspoäng på bruksdelar som då även ingår i bedömningen, ffa hos jakt eller bruksraser. Mentalitet gärna också eftersom att utställning har en stor betydelse för avel..
En hund som är ur dessa grupper och inte har en kropp eller huvud som är optimal för arbete borde verkligen inte kunna komma högre i bedömningen för då har man ju avvikit från rasbeskrivning. Inte heller borde man prisa hundar med kass mentalitet.

Den ultimata hunden för sin ras borde liksom ska uppfylla fler kriterier än bara utseende.

Senast ändrad:
En annons på blocket avslutas med att detta är en ras som nöjer sig med promenader runt kvarteret.
Visserligen sällskapsras , men sorgligt.
Tycker alla hundar ska få ett lite aktivare liv än så.

Tycker det är så tråkigt att det är accepterat att labradorer ska vara feta med en massa valkar och vagga fram. Det ser så sjukt ut och jag förstår inte hur man någonsin kan tycka att det är snyggt, men tydligen premieras detta utseende.
Vart kommer idealet ifrån? Och hur kan samma ras bli så uppdelad? (labradoren är ju inte ensam) Naturligt kan man ju inte säga att en jaktlabbe är smal och en utställningslabbe är fet..eftersom att det finns från båda varianterna hundar som kan vara i riktigt bra form och utan att se ut som en tunna.

Jag har jaktlabbe och många frågar ofta vad hon är för ras och när jag säger labrador påtalar man att nää den kan inte vara renrasig (jo, hennes papper säger så ett x antal led bakåt), alternativt att jag ger för lite mat (själv tycker jag att dagsformen skulle kunna vara minus några kilo på henne dessutom, årets vinter har inte motiverat alla dagar..). De som kommenterar om lite mat är de som också haft labbe som är som tunnor och när jag hör deras dagsranson på foder håller jag på att trilla baklänges eftersom att det verkar vara en ras som lägger på sig väldigt lätt är min personliga uppfattning. Samt att de tycks vara hungriga jämt men att ösa på hur mycket mat som helst för det känns inte rimligt..men en fet labbe tycks vara idealet och det folk känner igen.
Så nej, bara tråkigt att en variant anses ha fått ett ideal där den ska vara sjukt fet.
Jag har en labbe av rena utställningslinjer. 28-29 kg. Får ofta höra "hans är inte renrasig va/han är jaktlabbe va?" :banghead:
Brukar svara att han är av utställningslinje men inte fet!

Jag har en labbe av rena utställningslinjer. 28-29 kg. Får ofta höra "hans är inte renrasig va/han är jaktlabbe va?" :banghead:
Brukar svara att han är av utställningslinje men inte fet!

Sett ett par jag med som är i riktigt fint hull. Så inte behöver en labbe vara så bastant som folk tror (läs fet) men det är den generella uppfattningen att de ska se ut så

Jag såg en kommentar i en Schäfergrupp på fb igår:
"Synd att bruksschäfrarna har så dålig exteriör bara"

Kommentaren fälldes av en person som är inbiten utställningsälskare och alltid hackar på folk som lägger ut bilder på bruksschäfrar. Det kliade i fingrarna på mig att lägga ut en bild på Criga och skriva "Den här bruksschäfern blev som enda representant för brukstypen BIR Valp på MyDog"

Schäferns stora problem är att RAS är på tok för öppen för tolkningar vilket har lett till att den där extrema utställningsaveln fått utrymme och tyvärr blivit normaliserad. För Criga ligger milsvid ifrån den typen och även hon ryms inom rasstandarden. Då blir bedömningen mycket efter dommarens tycke och smak.

Dock finns det inte utrymme i RAS för tolkningar som normaliserar den mentalitet och de svaga arbetsegenskaper som väldigt många utställningsavlade Schäfrar besitter. Men den biten nämner aldrig människor som hen :devil:

Lite seriös avel i denna tråd;

Min rasklubb har gått ut med ett brev till alla utställningsdomare, med lite påpekanden och förtydliganden om rasen. Ett trevligt och informativt brev, där det även skickats med det fina raskompendium som finns framtaget från rasklubben för hur en aussie kan och ska se ut och vilken exteriör som är önskvärd för en bruks/vallhund.

Ett steg i rätt riktning för att försöka få bort de allra värsta extremerna i utställningsringen :up: !

Blir lite kär i din rasklubb.

Lika kokobängt resonemang då som exteriörschäferavlarna har om sina överdrivna vinklar och ryggar. De ska vara funktionellt i arbetet.

"Funktionella i arbetet"? :confused:
Vilket arbete? :cautious:

Förstår man inte att man säger emot sig själv om man påstår att e-schäfrarnas exteriör är funktionell när det i verkligheten är b-schäfrarna som är överlägsna i arbete? Exakt hur dum i huvudet är det egentligen lagligt att vara?

"Funktionella i arbetet"? :confused:
Vilket arbete? :cautious:

Förstår man inte att man säger emot sig själv om man påstår att e-schäfrarnas exteriör är funktionell när det i verkligheten är b-schäfrarna som är överlägsna i arbete? Exakt hur dum i huvudet är det egentligen lagligt att vara?

Haha, ja en E-avlare som varit uppe i tråden förr anser att utställning är en hundsport. För mig är det en sysselsättning, men ingen sport.
Hen anser att e-hundar finns ju inom ledarhundar och assistanshundar så de är precis lika arbetsdugliga som b-hundar. Att hundarna inte behöver röra speciellt mycket inom dessa områden är tydligen inte med i tankegången.

Haha, ja en E-avlare som varit uppe i tråden förr anser att utställning är en hundsport. För mig är det en sysselsättning, men ingen sport.
Hen anser att e-hundar finns ju inom ledarhundar och assistanshundar så de är precis lika arbetsdugliga som b-hundar. Att hundarna inte behöver röra speciellt mycket inom dessa områden är tydligen inte med i tankegången.

Alltså det fetade får mig att bara... :banghead::banghead::banghead:

Avelskom. SKK sista protokollet
SKK/AK nr 5-2016
2016-11-24 § 122 - § 151

§ 132 Hund med andningsproblem i avel...
AK har informerats om att en fransk bulldogg som, på hundutställning, erhållit ”disqualified på grund av andning” har använts i avel efter att utställningsresultatet har registrerats. Hunden har av flera exteriördomare fått kritik för påverkad andning.

Borde inte SKK kunna införa avelsförbud direkt på en hund som blir diskvalificerad pga dålig andning? Uppfödarna klarar ju uppenbarligen inte av att ta det ansvaret. :banghead::banghead::banghead:
Med tanke på hur frallorna i allmänhet låter måste ju detta ha varit en katastrof. :cry:

Avelskom. SKK sista protokollet
SKK/AK nr 5-2016
2016-11-24 § 122 - § 151

§ 132 Hund med andningsproblem i avel...
AK har informerats om att en fransk bulldogg som, på hundutställning, erhållit ”disqualified på grund av andning” har använts i avel efter att utställningsresultatet har registrerats. Hunden har av flera exteriördomare fått kritik för påverkad andning.

Borde inte SKK kunna införa avelsförbud direkt på en hund som blir diskvalificerad pga dålig andning? Uppfödarna klarar ju uppenbarligen inte av att ta det ansvaret. :banghead::banghead::banghead:
Med tanke på hur frallorna i allmänhet låter måste ju detta ha varit en katastrof. :cry:
Nu är det ju även olagligt att avla på defekter och andningssvårigheter räknar då jag in som en defekt. Hur är man funtad som tikägare som parar med en sån hanne, diskad på utställning kan väl knappast vara ett avelsmål? :confused:

Nu är det ju även olagligt att avla på defekter och andningssvårigheter räknar då jag in som en defekt. Hur är man funtad som tikägare som parar med en sån hanne, diskad på utställning kan väl knappast vara ett avelsmål? :confused:
" Vi avlar inte på utställningsmeriter, vi avlar på trevlighet o trevlig mentalitet."?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 642
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar