Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är skrämmande.. Men jag hörde nyligen att det tydligen är en trend som sakta börjat vända, men jag vet inte om det var mest önsketänkande kanske...

Men jag fattar inte hur domarna läser standarden!
Saxat:

Helhetsintryck
Labrador retriever är en starkt byggd, kompakt och mycket rörlig (vilket utesluter övervikt eller överdriven massa) hund med bred skalle, bred och djup bröstkorg och brett och starkt ländparti och bakställ.

Bröstkorg
Bröstkorgen skall ha god bredd och gott djup, med väl välvda, tunnformade revben – denna effekt får inte skapas genom övervikt.

BIR-vinnaren på Stora Stockholm 2016:
814-1567.jpg

O_oO_oO_oO_oO_oO_oO_oO_oO_oO_o

Det blir svårt att bedöma revbenens form på den där, jag tror inte man känner dem ens om man trycker med allt man har! :meh:

Det blir svårt att bedöma revbenens form på den där, jag tror inte man känner dem ens om man trycker med allt man har! :meh:

Lite så...
Ägaren till den hunden dömde på wachtelspecialen för ett par år sedan - nästan ingen hund fick excellent pga att de var för taniga i kroppen.
Konstigt att hen tycker det om hen jämför med den där tunnan :cautious:

Och det bästa av allt var kommentaren efteråt "Men wachtlarna måste ha mycket massa för att kunna jaga vildsvin!" :confused:
Att det är de tunga och klumpiga hundarna som får mest stryk har hen tydligen inte en aning om...

Det är förbannat sorgligt när aveln fjärmar hunden från vad den egentligen är tänkt för, som exvis basset.

610-basset-hound.jpg

Hur skulle en sån här hund överleva en dag på jakt? :nailbiting:

"... en långsamt drivande hund med bästa spårförmåga ..." Ja, inte lär det ju gå fort om den där driver viltet. :crazy:

Lite så...
Ägaren till den hunden dömde på wachtelspecialen för ett par år sedan - nästan ingen hund fick excellent pga att de var för taniga i kroppen.
Konstigt att hen tycker det om hen jämför med den där tunnan :cautious:

Och det bästa av allt var kommentaren efteråt "Men wachtlarna måste ha mycket massa för att kunna jaga vildsvin!" :confused:
Att det är de tunga och klumpiga hundarna som får mest stryk har hen tydligen inte en aning om...

Skulle fläsket fungera som någon sorts skyddsväst eller vad? O_o

Kanske?
Ju mer späck desto mindre risk för skador på de inre organen. Eller nåt.

Det kanske är därför de håller sina labbar så feta. För att bättra på flytförmågan och hjälpa dem hålla värmen under vattenarbetet :angel:

Lika kokobängt resonemang då som exteriörschäferavlarna har om sina överdrivna vinklar och ryggar. De ska vara funktionellt i arbetet. Sen kan en del hundar inte ens hoppa upp i soffan eller springa en sträcka på ett par km utan att bli halta och få ont i ryggen.
Jag undrar vad som ingår i arbete för en sådan hund.

Är nog inte ovanligt med vuxna labbar som ligger mot en 35-40kg så som idealet tycks vara så vill man ha en tunna är den vikten säkert inte konstigt alls. Mött flera labbar som typ har värre kroppshydda än en biffig rottwieler
En labbe behöver inte vara fet, ägarna gör dem feta av olika anledningar. Kroppsmässigt måste det inte vara denna extrema skillnad på en jaktlabbe och en utställningsdito egentligen..ideal, okunskap och utfodringsproblematik tror jag hårt på.
Jag vet inte vad vikten på en labbehane bör ligga på men min systers killes labbe väger 37kg om jag inte minns fel och han är supersnygg i kroppen. Midja och muskler men grooov benstomme. Tror han har bantat hunden 7-8kg sedan han fick hem honom :crazy:

Ja, det är skrämmande.. Men jag hörde nyligen att det tydligen är en trend som sakta börjat vända, men jag vet inte om det var mest önsketänkande kanske...

Saxat:

Helhetsintryck
Labrador retriever är en starkt byggd, kompakt och mycket rörlig (vilket utesluter övervikt eller överdriven massa) hund med bred skalle, bred och djup bröstkorg och brett och starkt ländparti och bakställ.

Bröstkorg
Bröstkorgen skall ha god bredd och gott djup, med väl välvda, tunnformade revben – denna effekt får inte skapas genom övervikt.

814-1567.jpg

Så här läser domarna standarden:

Saxat:

Helhetsintryck

Bröstkorg
Bröstkorgen skall ha god bredd och gott djup, med väl välvda, tunnformade revben – denna effekt får inte skapas genom övervikt
:devil:

Det är tragiskt när arbetande hundraser får ge vika för modetrender som sen styr avelns utveckling - som dessutom styr mot rena osundheter :mad:

Jag vet inte vad vikten på en labbehane bör ligga på men min systers killes labbe väger 37kg om jag inte minns fel och han är supersnygg i kroppen. Midja och muskler men grooov benstomme. Tror han har bantat hunden 7-8kg sedan han fick hem honom :crazy:

En exakt standardvikt är svårt att säga så givetvis även om det finns ett spann i rasernas beskrivning. Beror på hur hunden ser ut i hull även och det finns variationer. Men uppenbarligen är labbar av icke jaktlinjer oftast större och tyngre och det är vad avelns uppdelning skapat bland annat med konstiga ideal... Inlägget jag svarade på där handlade om en ung hund som redan vägde 20 kg om jag inte missminner mig och ville inflika hur pass uppdelad rasen är..plus att jo många är sjukt överviktiga för att många tror en labbe ska vara stor och bastant.. Men de har en fet hund inget annat.

Min har sin idealvikt runt 25 kg och ser riktigt bra ut då. Hon är en stor tik, långa ben, lång kropp och säger jag att hon är jaktlabbe är det många som trott hon är enorm då för många är så mycket mindre än henne (träffat en kullsyster som till manken var mycket mindre på så vis fick jag också se att hon är rätt stor) .. Man måste se och känna på hunden för att göra en mer individuell bedömning huruvida den är fet eller inte. Men i rasstandard är det läskigt hur det kan vara så uppdelat exteriört när den dessutom benämns som en jakthund i beskrivningen. En jakthund ska inte se ut som en tunna, den håller inte för sin användning.

Senast ändrad:
En exakt standardvikt är svårt att säga så givetvis även om det finns ett spann i rasernas beskrivning. Beror på hur hunden ser ut i hull även och det finns variationer. Men uppenbarligen är labbar av icke jaktlinjer oftast större och tyngre och det är vad avelns uppdelning skapat. Inlägget jag svarade på där handlade om en ung hund som redan vägde 20 kg om jag inte missminner mig och ville inflika hur pass uppdelad rasen är..plus att jo många är sjukt överviktiga för att många tror en labbe ska vara stor och bastant.. Men de har en fet hund inget annat.

Min har sin idealvikt runt 25 kg och ser riktigt bra ut då. Hon är en stor tik, långa ben, lång kropp och säger jag att hon är jaktlabbe är det många som trott hon är enorm då.. Man måste se och känna på hunden för att göra en mer individuell bedömning huruvida den är fet eller inte. Men i rasstandard är det läskigt hur det kan vara så uppdelat exteriört när den dessutom benämns som en jakthund i beskrivningen. En jakthund ska inte se ut som en tunna, den håller inte för sin användning.
Denna hunden är vältränad men jag tror verkligen inte att han hade fixat en jakt. Han är för stor och grov helt enkelt. När syrrans kille fick hem honom var han smällfet och förra ägaren har tydligen beklagat sig över hur tunn hundstackaren är nu :meh: Han har midja och man kan känna revbenen ordentligt, men de syns inte

Tänk att det är så svårt för domare att se skillnad på fett och muskler. Är de helt isolerade i nån slags bubbla där de enbart tar i feta hundar?

För mig blir det helt obegripligt att folk fortsätter att ställa ut hundar. Så länge det kommer in anmälda ekipage så kan ju domarna fortsätta så här?

Feta hundar har ju inga konturer på kroppen. En musklad hund med så kort päls som en labbe ska ju ha synliga muskelkonturer! Sen att det är väldigt svårt att använda vikt som mått på om hunden är fet eller inte är en annan sak.

Fridolf är inte speciellt stor (nånstans mellan 55- 60 cm) och väger ändå 25 kg när han är i form. Det är 5(!) kg mer än de flesta andra hanar i samma storleksklass som vi träffar. Han är INTE fet :love:
11800562_10153182183673666_500904922777230994_n.jpg

11221294_10153182183833666_6704857217999725389_n.jpg

Har tyvärr ingen bättre bild. Lite mer lårmuskler hade kanske kunnat önskas men för en snart 8-årig labbe som används som sällskapshund och promenadsällskap så tycker jag att han är jättefin
16473724_1342443339152238_8012647705597770627_n.jpg

Saxat:

Helhetsintryck

Bröstkorg

814-1567.jpg

Tycker både domare läser standarden som kråkor, vilket även ger folk i allmänhet en snedvriden syn på hur en labrador "ska" se ut.. Vet inte hur många gånger jag fått frågan vilka raser det är i min grabb. När jag sedan svarar att det är en renrasig labrador är det knappt de tror mig just på grund av att han faktiskt har en midja och muskler på kroppen..

Tycker både domare läser standarden som kråkor, vilket även ger folk i allmänhet en snedvriden syn på hur en labrador "ska" se ut.. Vet inte hur många gånger jag fått frågan vilka raser det är i min grabb. När jag sedan svarar att det är en renrasig labrador är det knappt de tror mig just på grund av att han faktiskt har en midja och muskler på kroppen..

Har hört så många gånger jag med om att jag inte har en labrador. :) dock tycker jag att huvudet går liksom inte att ta miste på oavsett.
Här är en tioåring med giraffben

BG38jEtTd6m4rFi9_ITu7IgOXmsCDW8lmAacNU0

BO96bmogU__n00vKDZSJiWTrfMunu9v3kFNlLs0

BAIqWScTd7RLhHRWAudE0liyyTh-hM4ofp_AOI0

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 642
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar