Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, vet inte vart jag ska lägga det här men seriöst känns det ju inte...

Gick med i en labbe grupp på FB för ett tagsen, nu skrev en människa att hens 4-månaders hund väger 20 kg! Tyckte det lät enormt mycket, men det kanske bara är jag? :confused:

Riley vägde ju typ 10-12 kg vid 4 månader så.... viss skillnad :angel:

Samma på ett mopsforum där någon varit hos veterinären och fått veta att hunden borde banta - men ägaren och i princip alla som svarade tyckte att den var så fin så och att mopsar skulle se ut så.

Samma på ett mopsforum där någon varit hos veterinären och fått veta att hunden borde banta - men ägaren och i princip alla som svarade tyckte att den var så fin så och att mopsar skulle se ut så.
128945576632798426.jpg

Alltså, vet inte vart jag ska lägga det här men seriöst känns det ju inte...

Gick med i en labbe grupp på FB för ett tagsen, nu skrev en människa att hens 4-månaders hund väger 20 kg! Tyckte det lät enormt mycket, men det kanske bara är jag? :confused:

Riley vägde ju typ 10-12 kg vid 4 månader så.... viss skillnad :angel:

Det låter mycket :crazy: Nu är ju Floyd iofs en jaktlabbe, men han väger 14 kg nu och är rätt precis 5 månader...

Blivande utställningschampion? :angel: :D

Tycker det är så tråkigt att det är accepterat att labradorer ska vara feta med en massa valkar och vagga fram. Det ser så sjukt ut och jag förstår inte hur man någonsin kan tycka att det är snyggt, men tydligen premieras detta utseende.
Vart kommer idealet ifrån? Och hur kan samma ras bli så uppdelad? (labradoren är ju inte ensam) Naturligt kan man ju inte säga att en jaktlabbe är smal och en utställningslabbe är fet..eftersom att det finns från båda varianterna hundar som kan vara i riktigt bra form och utan att se ut som en tunna.

Jag har jaktlabbe och många frågar ofta vad hon är för ras och när jag säger labrador påtalar man att nää den kan inte vara renrasig (jo, hennes papper säger så ett x antal led bakåt), alternativt att jag ger för lite mat (själv tycker jag att dagsformen skulle kunna vara minus några kilo på henne dessutom, årets vinter har inte motiverat alla dagar..). De som kommenterar om lite mat är de som också haft labbe som är som tunnor och när jag hör deras dagsranson på foder håller jag på att trilla baklänges eftersom att det verkar vara en ras som lägger på sig väldigt lätt är min personliga uppfattning. Samt att de tycks vara hungriga jämt men att ösa på hur mycket mat som helst för det känns inte rimligt..men en fet labbe tycks vara idealet och det folk känner igen.
Så nej, bara tråkigt att en variant anses ha fått ett ideal där den ska vara sjukt fet.

Det låter mycket :crazy: Nu är ju Floyd iofs en jaktlabbe, men han väger 14 kg nu och är rätt precis 5 månader...

Är nog inte ovanligt med vuxna labbar som ligger mot en 35-40kg så som idealet tycks vara så vill man ha en tunna är den vikten säkert inte konstigt alls. Mött flera labbar som typ har värre kroppshydda än en biffig rottwieler
En labbe behöver inte vara fet, ägarna gör dem feta av olika anledningar. Kroppsmässigt måste det inte vara denna extrema skillnad på en jaktlabbe och en utställningsdito egentligen..ideal, okunskap och utfodringsproblematik tror jag hårt på.

Är nog inte ovanligt med vuxna labbar som ligger mot en 35-40kg så som idealet tycks vara så vill man ha en tunna är den vikten säkert inte konstigt alls. Mött flera labbar som typ har värre kroppshydda än en biffig rottwieler
En labbe behöver inte vara fet, ägarna gör dem feta av olika anledningar. Kroppsmässigt måste det inte vara denna extrema skillnad på en jaktlabbe och en utställningsdito egentligen..ideal, okunskap och utfodringsproblematik tror jag hårt på.

Ja, jag träffade en hane som vägde 40kg häromveckan. Den var tjock, men inte fet.
Men man kommer ju inte ifrån att de är lite olika i modellen, åtminstone de svenska jaktlabbarna och de svenska showlabbarna.
Tittar man på de engelska jaktlabbarna är det ingen större skillnad mot en smal, vältränad showlabbe.

Ja, jag träffade en hane som vägde 40kg häromveckan. Den var tjock, men inte fet.
Men man kommer ju inte ifrån att de är lite olika i modellen, åtminstone de svenska jaktlabbarna och de svenska showlabbarna.
Tittar man på de engelska jaktlabbarna är det ingen större skillnad mot en smal, vältränad showlabbe.

Förvisso är de lite olika i modellen ja men det håller ju på att barka iväg totalt och det finns utställningshundar som inte alls ser så extrema ut utan snarare betydligt mer hälsosamma i kroppen men det premieras inte, det ska vara tunnor tydligen..så kriterierna går åt det extrema hållet och ett sjukt ideal anser jag.

Förvisso är de lite olika i modellen ja men det håller ju på att barka iväg totalt och det finns utställningshundar som inte alls ser så extrema ut utan snarare betydligt mer hälsosamma i kroppen men det premieras inte, det ska vara tunnor tydligen..så kriterierna går åt det extrema hållet och ett sjukt ideal anser jag.

Ja, det är skrämmande.. Men jag hörde nyligen att det tydligen är en trend som sakta börjat vända, men jag vet inte om det var mest önsketänkande kanske...

Men jag fattar inte hur domarna läser standarden!
Saxat:

Helhetsintryck
Labrador retriever är en starkt byggd, kompakt och mycket rörlig (vilket utesluter övervikt eller överdriven massa) hund med bred skalle, bred och djup bröstkorg och brett och starkt ländparti och bakställ.

Bröstkorg
Bröstkorgen skall ha god bredd och gott djup, med väl välvda, tunnformade revben – denna effekt får inte skapas genom övervikt.

BIR-vinnaren på Stora Stockholm 2016:
814-1567.jpg

O_oO_oO_oO_oO_oO_oO_oO_oO_oO_o

Ja, det är skrämmande.. Men jag hörde nyligen att det tydligen är en trend som sakta börjat vända, men jag vet inte om det var mest önsketänkande kanske...

Saxat:

Helhetsintryck
Labrador retriever är en starkt byggd, kompakt och mycket rörlig (vilket utesluter övervikt eller överdriven massa) hund med bred skalle, bred och djup bröstkorg och brett och starkt ländparti och bakställ.

Bröstkorg
Bröstkorgen skall ha god bredd och gott djup, med väl välvda, tunnformade revben – denna effekt får inte skapas genom övervikt.

814-1567.jpg

Jämfört med denna labbetiken som jag tränade med i helgen:
16426112_10154966624236081_8066626152605774470_n.jpg

Saxat:

Helhetsintryck

Bröstkorg

814-1567.jpg

Förutom standard till utseende tycker jag att det är synd att man inte dessutom i bedömningen tar hänsyn till rasens tilltänkta användningsområde..i alla fall så som står i rasbeskrivningen.

Det står inte att labradoren är en utställningshund i alla fall..

Men jag har aldrig varit ett stort fan av utställning ska jag erkänna för det är så konstigt..jag tycker att en bra hund har mer än ett idealiskt utseende för ögonen..framförallt borde man se på vilka fördelar hundens extriör skulle ha för sin användning enligt rasbeskrivning.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 641
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar