Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har alltid svårt att förstå varför hundar med stamtavla används i blandrasavel.

Alla hundar som har något att tillföra sin ras lär ju användas i den renrasiga aveln, något som dessutom skulle vara mer lukrativt för den enskilde ägaren. Jag har svårt att tro att det är något annat än bottenskrapet som används i dessa designerkorsningar.
Det är nog tyvärr så att en hel del av de renrasiga bidragen i cockerpooaveln inte är av toppkvalitet, men undantag finns.

Vad sägs om "Jag har blandras, han är 75% chihuahua och 25% pomsky"
Sen när blev pomsky en ras? Borde det inte vara "jag har blandras, han är chihuahua, siberian husky och pomeranian"
Sen blev man ju mörkrädd när någon i kommentarerna frågar om hunden är kastrerad och om de tänkt avla på honom. För han är ju så söt.

Vad sägs om "Jag har blandras, han är 75% chihuahua och 25% pomsky"
Sen när blev pomsky en ras? Borde det inte vara "jag har blandras, han är chihuahua, siberian husky och pomeranian"
Sen blev man ju mörkrädd när någon i kommentarerna frågar om hunden är kastrerad och om de tänkt avla på honom. För han är ju så söt.
Vilken blandning! :O

Eller SKK-uppfödaren som skriver Schäffer typ hundra gånger i blocketannonsen..?

Edit: fick för mig att valparna såldes med stamtavla, men det var såhär det stod, så antagligen ingen SKK-uppfödare ändå:
"Renrasiga Schäffer valpar efter stamtavlada föräldrar."

Det är STOR skillnad på om en förening påstår något jämfört med om någon enstaka person säger något. Har du funderat på om den personen kanske är felinformerad?
Föreningen har en egen hemsida och där kan man läsa om hur föreningen ser på denna blandras, för jo, de kallar den blandras eftersom det är vad den är.
Nu gjorde du just samma som den personen, spred information som du TRODDE var rätt. Bättre att kolla upp fakta innan man delar vidare.
Ja det har du rätt i var dumt av mig !! Tyckte det lät så himla fel bara att dessa människor tyckte de hade patent på cockerpoon.
Vad bra att det inte är så och lycka till med era cockerpoos. Jag har en annan fråga.
Det fanns en bulldog på sidan som avelshane när jag tittade in och även cavalierer , varför då ? Ifall du vet ?

Det är nog tyvärr så att en hel del av de renrasiga bidragen i cockerpooaveln inte är av toppkvalitet, men undantag finns.
Herregud det gäller nog inte enbart cockerpoo utan även renrasigt.
Finns många oregistrerade valpar av både pudel och böcker spaniel på blocket dagligen.
Cockerpoo klubben verkar iaf ha någon slags kontroll om det fysiska.

Ja det har du rätt i var dumt av mig !! Tyckte det lät så himla fel bara att dessa människor tyckte de hade patent på cockerpoon.
Vad bra att det inte är så och lycka till med era cockerpoos. Jag har en annan fråga.
Det fanns en bulldog på sidan som avelshane när jag tittade in och även cavalierer , varför då ? Ifall du vet ?

Har också sett dessa och undrat. Promotar man sådan avel känns sunt avelstänk milsvidd långt borta :(

Bulldog har jag inte sett där och jag hittar ingen nu? De är självklart inte "välkomna" i den här mixen, kan möjligen vara så att någon laddat upp fel bild på sin cockerpoohane?

Cavalier är en spaniel och är "ok" att ha med i mixen, jag är inte 100% insatt i den delen, men jag tror att de då kallas "cavapoo". OM det är cavalier i mixen så är det krav på att även göra samma hälsotester som krävs av cavalier inom SKK.
Personligen skulle jag aldrig välja en med cavalier i sig, de har alltför många konstiga sjukdomar, det är otroligt synd för det är en vansinnigt trevlig ras annars. Men det är ju samma med aveln på renrasiga cavalierer. Jag har för mig att jag läste något om att deras hjärtfel ofta inte upptäcks/märks förrän de är lite äldre, typ 4-6 år, vilket innebär att om man vill avla bort det felet så kan man inte börja avla på hunden förrän efter den åldern, vilket väl då de flesta inte har lust att vänta på.

Bulldog har jag inte sett där och jag hittar ingen nu? De är självklart inte "välkomna" i den här mixen, kan möjligen vara så att någon laddat upp fel bild på sin cockerpoohane?

Cavalier är en spaniel och är "ok" att ha med i mixen, jag är inte 100% insatt i den delen, men jag tror att de då kallas "cavapoo". OM det är cavalier i mixen så är det krav på att även göra samma hälsotester som krävs av cavalier inom SKK.
Personligen skulle jag aldrig välja en med cavalier i sig, de har alltför många konstiga sjukdomar, det är otroligt synd för det är en vansinnigt trevlig ras annars. Men det är ju samma med aveln på renrasiga cavalierer. Jag har för mig att jag läste något om att deras hjärtfel ofta inte upptäcks/märks förrän de är lite äldre, typ 4-6 år, vilket innebär att om man vill avla bort det felet så kan man inte börja avla på hunden förrän efter den åldern, vilket väl då de flesta inte har lust att vänta på.

Bulldoggen såg även jag sist ämnet var uppe här i tråden. Det var flera månader sen. Han fanns i en länk ute för avel.

Blir det inte olika "raser" om man blandar in annat än cocker och pudel? Mixar man lite allt möjligt med pudel och sätter bara poo efter eller hur funkar det?

Har också sett dessa och undrat. Promotar man sådan avel känns sunt avelstänk milsvidd långt borta :(
"sån avel", är det avel på cavalierer du menar då? För det ägnar man sig ju åt inom SKK
Bulldoggen såg även jag sist ämnet var uppe här i tråden. Det var flera månader sen. Han fanns i en länk ute för avel.

Blir det inte olika "raser" om man blandar in annat än cocker och pudel? Mixar man lite allt möjligt med pudel och sätter bara poo efter eller hur funkar det?
Nej, som sagt, jag har aldrig sett någon bulldog där, men jag hänger inte på de sidorna jämt så jag måste missat. Kan bara tänka mig att det blivit fel.
För nej, det är bara pudel och cockerspaniel (amerikansk eller engelsk) som tillåts, cavalier är någon sorts sidogrej.
Alltså, vad gäller Cockerpooföreningen.
Sen ser man ju att folk lägger ut blocketannonser där de lägger till poo (pappipoo såg jag senast) men det kan man ju inte hindra folk att göra. Det finns även någon som menar att de har en cockerpoo och avlar på den och annonserar ut valparna som cockerpoo, men den har Kines i sig också, och den och dess ungar kan alltså inte reggas i föreningen.

Ett fall av oseriös köpare... :meh: 4 mån gammal valp av bruksras omplaceras för att den visat osäkerhet mot barnet i familjen genom att morra. Beskrivs i annonsen som väldigt dominant och problemhund. Jag är visserligen ingen hundexpert (än ;)), men det där låter för mig som en hund på väg in i spökåldern som har ett rätt ok hundspråk eftersom den säger till att den vill vara ifred.

Men vissa verkar ju ta minsta lyft av läppen på en hund som det värsta tänkbara, så jag är tyvärr inte förvånad. :down: Tur i oturen att den omplaceras, antar jag, eftersom nuvarande ägare inte ger ett speciellt kunnigt intryck. Hoppas att den får komma till någon som begriper att dominanssnacket är bullshit.

Det verkar som om det bara är att blanda med pudel så har du en "poo", det finns ju labrapoo, goldenpoo t.o.m duoblepoo när båda föräldrarna är en "poo" av något slag :meh:

Personligen så skulle inte jag vilja ha en poo... :turd:
:p

Det verkar som om det bara är att blanda med pudel så har du en "poo", det finns ju labrapoo, goldenpoo t.o.m duoblepoo när båda föräldrarna är en "poo" av något slag :meh:

Personligen så skulle inte jag vilja ha en poo... :turd:
:p
Åhh... jag är så korkad! Här producerar ju hundarna poo varje dag, men inte sjutton har jag kommit på att jag kan sälja det dyrt på blocket! Blir det border-poo när det kommer från BCs? ;)

"sån avel", är det avel på cavalierer du menar då? För det ägnar man sig ju åt inom SKK

Nej, som sagt, jag har aldrig sett någon bulldog där, men jag hänger inte på de sidorna jämt så jag måste missat. Kan bara tänka mig att det blivit fel.
För nej, det är bara pudel och cockerspaniel (amerikansk eller engelsk) som tillåts, cavalier är någon sorts sidogrej.
Alltså, vad gäller Cockerpooföreningen.
Sen ser man ju att folk lägger ut blocketannonser där de lägger till poo (pappipoo såg jag senast) men det kan man ju inte hindra folk att göra. Det finns även någon som menar att de har en cockerpoo och avlar på den och annonserar ut valparna som cockerpoo, men den har Kines i sig också, och den och dess ungar kan alltså inte reggas i föreningen.
Jag såg bullen på "rasens" hemsida. Inte på fb eller så utan en länk på hemsidan att han fanns till avel.
Om jag går in på Dvärgschnauzerringen eller Schäferhundklubbens hemsidor hittar jag inga länkar till annat som inte rör rasen.
Högst förvirrande.

Jag såg bullen på "rasens" hemsida. Inte på fb eller så utan en länk på hemsidan att han fanns till avel.
Om jag går in på Dvärgschnauzerringen eller Schäferhundklubbens hemsidor hittar jag inga länkar till annat som inte rör rasen.
Högst förvirrande.
Ja bulldoggen var på cockerpooklubbens hemsida . samt även cavalierna jag såg.
Mycket förvirrande.

Va i Malmö idag ocj då kom där gående en tjej med en fransk bulldogg. Där fanns ingen nos, alls. Det var ögon, typ två hål.i huvudet och en mun som knappt stack utanför skallen. Har aveln blivit så hemsk att det bara är en skalle med hål i nuförtiden?? Stackars, stackars djur :cry::cry:
Den kunde i alla fall gå alltså... det är mer än en fransk bulldog jag träffade förut... Den fick i princip släpas runt i koppel, för den ville/kunde inte gå pga sin missbildade kropp... helt bedrövligt.

Idag såg jag en mops som var helt platt i ansiktet. Den började snarka extremt så fort den fick syn på mina hundar. Mattes lösning var att gå fram till den och sätta ett finger på nosen. Har sett flera som gör så med plattnosarna, men fattar inte varför... blir andningsproblemen bättre av att man håller för nosen så att de inte kan andas annat än genom munnen? :confused:

Inte avel, men..

Känner en liten hjärnblödning incoming. En person har skapat en rastråd i en stor FB-grupp. Söker, i min mening, en pigg och enkel (första) sällskapshund. Förslagen i kommentarerna innehållet bland annat tollare, schäfer och "korthårig bordercollie". Det bästa förslaget var endast en bild. På en basset artesien normand. :banghead: Jag har haft en sån, det är bland det sista jag skulle lägga in som "enkel sällskapshund".

Den kunde i alla fall gå alltså... det är mer än en fransk bulldog jag träffade förut... Den fick i princip släpas runt i koppel, för den ville/kunde inte gå pga sin missbildade kropp... helt bedrövligt.

Idag såg jag en mops som var helt platt i ansiktet. Den började snarka extremt så fort den fick syn på mina hundar. Mattes lösning var att gå fram till den och sätta ett finger på nosen. Har sett flera som gör så med plattnosarna, men fattar inte varför... blir andningsproblemen bättre av att man håller för nosen så att de inte kan andas annat än genom munnen? :confused:
:cry::cry::cry::arghh::arghh::wtf::wtf:

Inte avel, men..

Känner en liten hjärnblödning incoming. En person har skapat en rastråd i en stor FB-grupp. Söker, i min mening, en pigg och enkel (första) sällskapshund. Förslagen i kommentarerna innehållet bland annat tollare, schäfer och "korthårig bordercollie". Det bästa förslaget var endast en bild. På en basset artesien normand. :banghead: Jag har haft en sån, det är bland det sista jag skulle lägga in som "enkel sällskapshund".
Alltid lika tråkigt när folk inte är ödmjuka och kan inse att de inte kan hund om de inte ens vet vad en sällskapshund är !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 641
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?