Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju en ocean av olika önskemål från ras till ras med. Ta en mops vad ska de egentligen meriteras i ? Ta en husky vad kan de egentligen mer än att dra och sticka iväg på egna äventyr ? Ta en bordercollie vad kan de INTE göra förutom att flyga ?Jag vill ha ett tydligare avelsmål än att bara producera valpar i alla fall. Gärna med meriter men det beror på vad det finns för tanke bakom.
Har också några sådana i min omgivning. Inget direkt fel görs, men inte direkt superseriös avel heller. Mer produktion.
Det är ju en ocean av olika önskemål från ras till ras med. Ta en mops vad ska de egentligen meriteras i ? Ta en husky vad kan de egentligen mer än att dra och sticka iväg på egna äventyr ? Ta en bordercollie vad kan de INTE göra förutom att flyga ?
Har mopsen utställnings meriter så tar inte jag i den med tång!Det är ju en ocean av olika önskemål från ras till ras med. Ta en mops vad ska de egentligen meriteras i ? Ta en husky vad kan de egentligen mer än att dra och sticka iväg på egna äventyr ? Ta en bordercollie vad kan de INTE göra förutom att flyga ?
Absolut !Ett BPH bör iaf alla hundar ha som merit samt någon form av exteriör okejstämpel för att inte avla på underbett, kroksvansar osv.
Precis !!!Har mopsen utställnings meriter så tar inte jag i den med tång!
Mina raser är det bättre att man går till vet och får ok stämpel på,för har dom fått en ok stämpel på utställning vill i alla fall inte jag ha dom i avel.Ett BPH bör iaf alla hundar ha som merit samt någon form av exteriör okejstämpel för att inte avla på underbett, kroksvansar osv.
Som vanligt kommer jag och bråkar, en BC med bedömd exteriör och BPH är troligen inte ett dugg intressant för mig, eftersom det ofta hänger ihop med att den inte jobbar med djur som huvudsysslaEtt BPH bör iaf alla hundar ha som merit samt någon form av exteriör okejstämpel för att inte avla på underbett, kroksvansar osv.
Och med det sagt ska jag väl tala om att hanen jag har ,har ett Cert men jag tror domaren hade vit käpp eller var mutad av uppfödaren.Mina raser är det bättre att man går till vet och får ok stämpel på,för har dom fått en ok stämpel på utställning vill i alla fall inte jag ha dom i avel.
Som minimum för sällskapsraser alltså. Arbetande raser behöver ju en helsikes massa mer sakerSom vanligt kommer jag och bråkar, en BC med bedömd exteriör och BPH är troligen inte ett dugg intressant för mig, eftersom det ofta hänger ihop med att den inte jobbar med djur som huvudsyssla
Den enda merit som ska spela roll för avel på BC är vallning. Och då menar jag inte VP, det är inte en avelsmeritering, det är avelsutvärdering!Det är ju en ocean av olika önskemål från ras till ras med. Ta en mops vad ska de egentligen meriteras i ? Ta en husky vad kan de egentligen mer än att dra och sticka iväg på egna äventyr ? Ta en bordercollie vad kan de INTE göra förutom att flyga ?
Och vi är inte alls gnälliga o motvalsSom vanligt kommer jag och bråkar, en BC med bedömd exteriör och BPH är troligen inte ett dugg intressant för mig, eftersom det ofta hänger ihop med att den inte jobbar med djur som huvudsyssla
Nä där är väl plattnosarna ett undantag. Själv har jag ju svårt för utställningat öht dåmdet mer handlar om mode och tycke och smak. Därför tycker jag bättre om exteriörbedömningar a la korning. Då är det GK eller inget alls.Har mopsen utställnings meriter så tar inte jag i den med tång!
Ja, jag har väl aldrig påstått att alla raser ska ha samma avelsmål?Det är ju en ocean av olika önskemål från ras till ras med. Ta en mops vad ska de egentligen meriteras i ? Ta en husky vad kan de egentligen mer än att dra och sticka iväg på egna äventyr ? Ta en bordercollie vad kan de INTE göra förutom att flyga ?
Ni är SKITjobbigaOch vi är inte alls gnälliga o motvals
Nu var ju mitt exempel mer att jämföra vad en arbetande hund kan jämfört med en ren sällskapsras.Den enda merit som ska spela roll för avel på BC är vallning. Och då menar jag inte VP, det är inte en avelsmeritering, det är avelsutvärdering!
Jag missar nog var du vill komma?Nu var ju mitt exempel mer att jämföra vad en arbetande hund kan jämfört med en ren sällskapsras.
Kan ta en aussie då om.det känns bättre. Du kan göra allt med den. Spåra lydnad agility sök utställning . en arbetande hund vill arbeta. Lycka till att motivera en tibetansk spaniel till detta!
Jag tycker utställning i många raser enbart är förödande och kan inte se något positivt alls i det.Ja, jag har väl aldrig påstått att alla raser ska ha samma avelsmål?
Lämpliga avelsmål kan väl vara längre nos/bättre andning på mops (där kan jag förstå om man väljer bort utställningsmeriter men då vill jag att uppfödaren har en tydlig tanke med det och kan förmedla den, snarare än "jag bryr mig inte om utställningar bara det föds valpar).
Husky bör väl rimligen avlas på drag, ja. Jag är inte så insatt i rasen men har för mig att den är uppdelad arbets/utställningslinjer. Även arbetande linjer bör ju selekteras på rädslor/samarbetsförmåga/driv osv.
En BC selekteras på arbetsförmåga, givetvis. Inte skita i meritering eftersom de ändå inte kan ställas ut, men annan meritering för att visa på att arbetsegenskaperna håller även under press/störning osv.
Sen tycker jag inte utställningsmeriter är enbart av ondo, så länge det inte är det enda urvalet (eller prioriteras över hälsa och temperament). Jag kan förstå att sällskapsraser har "krav" (för valphänvisning) på tillräckliga utställningsresultat om det är enda mätbara urvalet. Man vill väl att de som går i avel är rastypiska och har nåt vettigt att tillföra? Mot vad man nu har för mål, som helst bör sträva åt ungefär samma håll som övriga uppfödare.
Jag förstår !Jag missar nog var du vill komma?
En aussie ska vara en brukshund, en arbetande ras. En sällskapsras behöver man inte ha samma krav på driv osv, avelsmålen är ju olika så då blir även urvalet annorlunda.