Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill ha ett tydligare avelsmål än att bara producera valpar i alla fall. Gärna med meriter men det beror på vad det finns för tanke bakom.

Har också några sådana i min omgivning. Inget direkt fel görs, men inte direkt superseriös avel heller. Mer produktion.

Jag vill ha ett tydligare avelsmål än att bara producera valpar i alla fall. Gärna med meriter men det beror på vad det finns för tanke bakom.

Har också några sådana i min omgivning. Inget direkt fel görs, men inte direkt superseriös avel heller. Mer produktion.
Det är ju en ocean av olika önskemål från ras till ras med. Ta en mops vad ska de egentligen meriteras i ? Ta en husky vad kan de egentligen mer än att dra och sticka iväg på egna äventyr ? Ta en bordercollie vad kan de INTE göra förutom att flyga ?

Det är ju en ocean av olika önskemål från ras till ras med. Ta en mops vad ska de egentligen meriteras i ? Ta en husky vad kan de egentligen mer än att dra och sticka iväg på egna äventyr ? Ta en bordercollie vad kan de INTE göra förutom att flyga ?

Ett BPH bör iaf alla hundar ha som merit samt någon form av exteriör okejstämpel för att inte avla på underbett, kroksvansar osv.

Den enda merit som ska spela roll för avel på BC är vallning. Och då menar jag inte VP, det är inte en avelsmeritering, det är avelsutvärdering!

Ja, jag har väl aldrig påstått att alla raser ska ha samma avelsmål?
Lämpliga avelsmål kan väl vara längre nos/bättre andning på mops (där kan jag förstå om man väljer bort utställningsmeriter men då vill jag att uppfödaren har en tydlig tanke med det och kan förmedla den, snarare än "jag bryr mig inte om utställningar bara det föds valpar).

Husky bör väl rimligen avlas på drag, ja. Jag är inte så insatt i rasen men har för mig att den är uppdelad arbets/utställningslinjer. Även arbetande linjer bör ju selekteras på rädslor/samarbetsförmåga/driv osv.

En BC selekteras på arbetsförmåga, givetvis. Inte skita i meritering eftersom de ändå inte kan ställas ut, men annan meritering för att visa på att arbetsegenskaperna håller även under press/störning osv.

Sen tycker jag inte utställningsmeriter är enbart av ondo, så länge det inte är det enda urvalet (eller prioriteras över hälsa och temperament). Jag kan förstå att sällskapsraser har "krav" (för valphänvisning) på tillräckliga utställningsresultat om det är enda mätbara urvalet. Man vill väl att de som går i avel är rastypiska och har nåt vettigt att tillföra? Mot vad man nu har för mål, som helst bör sträva åt ungefär samma håll som övriga uppfödare.

Den enda merit som ska spela roll för avel på BC är vallning. Och då menar jag inte VP, det är inte en avelsmeritering, det är avelsutvärdering!
Nu var ju mitt exempel mer att jämföra vad en arbetande hund kan jämfört med en ren sällskapsras.
Kan ta en aussie då om.det känns bättre. Du kan göra allt med den. Spåra lydnad agility sök utställning . en arbetande hund vill arbeta. Lycka till att motivera en tibetansk spaniel till detta!

Nu var ju mitt exempel mer att jämföra vad en arbetande hund kan jämfört med en ren sällskapsras.
Kan ta en aussie då om.det känns bättre. Du kan göra allt med den. Spåra lydnad agility sök utställning . en arbetande hund vill arbeta. Lycka till att motivera en tibetansk spaniel till detta!
Jag missar nog var du vill komma?
En aussie ska vara en brukshund, en arbetande ras. En sällskapsras behöver man inte ha samma krav på driv osv, avelsmålen är ju olika så då blir även urvalet annorlunda.

Ja, jag har väl aldrig påstått att alla raser ska ha samma avelsmål?
Lämpliga avelsmål kan väl vara längre nos/bättre andning på mops (där kan jag förstå om man väljer bort utställningsmeriter men då vill jag att uppfödaren har en tydlig tanke med det och kan förmedla den, snarare än "jag bryr mig inte om utställningar bara det föds valpar).

Husky bör väl rimligen avlas på drag, ja. Jag är inte så insatt i rasen men har för mig att den är uppdelad arbets/utställningslinjer. Även arbetande linjer bör ju selekteras på rädslor/samarbetsförmåga/driv osv.

En BC selekteras på arbetsförmåga, givetvis. Inte skita i meritering eftersom de ändå inte kan ställas ut, men annan meritering för att visa på att arbetsegenskaperna håller även under press/störning osv.

Sen tycker jag inte utställningsmeriter är enbart av ondo, så länge det inte är det enda urvalet (eller prioriteras över hälsa och temperament). Jag kan förstå att sällskapsraser har "krav" (för valphänvisning) på tillräckliga utställningsresultat om det är enda mätbara urvalet. Man vill väl att de som går i avel är rastypiska och har nåt vettigt att tillföra? Mot vad man nu har för mål, som helst bör sträva åt ungefär samma håll som övriga uppfödare.
Jag tycker utställning i många raser enbart är förödande och kan inte se något positivt alls i det.
För att dra några exempel så schäfer och trubbnosar är totalt förstörda PGA domarnas sjuka . extremt sjuka synsätt på hund. Jag ska inte diskutera det med är bra ledsamt bara !

God hälsa och temperament är grunden för allt, oavsett vad man ska ha sin hund till. Mitt inlägg handlade dock om föräldradjuren. Har man en ras som ska kunna något annat än att klappas bör avelsdjuren ha presterat något. Dels för att föra rasen framåt och dels för att attrahera rätt köpare. Hur man meriterar avelsdjuren beror på ras, för vissa passar utställning/tävling bäst och för andra irl färdigheter.

Rasen ifråga är inte en sällskapsras även om den är jättesöt, det är en mycket aktiv liten hund som behöver göra saker. Inget man tar en runda kring kvarteret med och tror att det räcker. I övrigt mycket lättskött och frisk ras.

Avel på defekta djur är inget jag stöder bara för att jag gillar utställning. :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 641
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA