Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Diskussion i Schäfergrupp.
Den klassiska e och b-debatten. Suck.
Och givetvis så sitter ett gäng och är heeeelt oförstående till skillnaderna och tycker det bara är skitsnack. Samma personer tycker att Schäfer är en så perfekt allroundras att den passar alla!:banghead:

En uppfödare (som varit på tapeten här förut) frågar upprepade gånger "vem ska inte ha Schäfer tycker ni?"

Jag kan komma på en jäkla massa. Hens statistik talar om inte annat för att hens omdömme sviktar en hel del när det gäller valpköpare då typ inga hundar röntgas eller meriteras....:meh:

Vad har jag nu missat? :D

Alltså nog för att jag har uppfattningen att det är mycket sjuka hundar bland cavalierer men när man hör hur vissa avlar blir man mörkrädd..

Pratar med bekanting som äger en cavalier på under året. Den har en massa symtom och man vet inte vad det beror på men senaste misstanken är syringomyeli. Den är från en andra kull av helsyskon, och redan där tycker jag man är ute i tassemarkerna, ska man göra om parningar bör väl kull 1 vara exceptionell.. och ha föräldrar som presterat nåt annat än färg.. men ok ok jag släpper det. Finns noll och ingen info om hälsostatus via uppfödaren. Bekanting har nu upplyst uppfödaren om alla besvär hennes hund har och misstänkt diagnos som uppfödaren säger sig inte känna till, och hen planerar nu glatt att ta en tredje kull på samma föräldrar O_o Sedan att bekanting överväger att köpa från den kullen (för vad är oddsen att en till blir sjuk, tydligen i princip obefintlig :crazy:) är ju en historia för sig.. Vissa uppfödare kan verkligen slå i folk precis vad som.

Vad har jag nu missat? :D

Ett upprop har skrivits på Schäferklubbens facebooksida om att dela rasen och ja, du kan ju tänka dig hur det tas emot.
Nu verkar det vara en ensam persons åsikter och inte hela klubben vilket blir en lite fel. Dessutom innehåller det en rad faktafel så det hela blir bara löjligt och pajkastning delux.

Denna blandning lät spännande....
Mamma Nikki Springer spaniel/wolfdog
Pappa Fox: Vorsteh

Sedan står det lite längre ned: Hennes bästa polare är våra 2 katter och grannhunden Fox som är en super cool kille som kommer över nästan varje dag och hälsar på oss.
:rofl:
Alltså måste grannhunden som kommer på besök varje dag vara pappa Fox :confused:

"underbar blandras valpa söker nytt hem
shäfer (malonoise) 50% stafordshire bullterrier 50%

endast 5500kr
2 månader o lev klara
Det som måste göras av nya köparen är märkning besiktning och vaccination kostar 700kr

Tyvärr måste valpen säljas snarast då det kommit upp hinder."

Så många frågor.

Shäfer/Malonoise???
Är det en valp eller flera som är till salu?
Varför ska köparen ordna och betala med besiktning etc?
Vad för hinder har kommit upp?

Från fb "visa gärna bild på era blandisar"
Då har vi bland annat :meh:

*Rottweiler/shiba
*Cannan dog, Alaska malamute, border collie, collie, eurasier, finsk spets och Sibirien husky
*50%chihuahua 25%amstaf och 25%papillon
*engelsk mastiff, sydafrikansk mastiff, alaskan malamute, rottweiler, golden, labrador och border collie

Halvoseriöst.
Känner som vill starta kennel. Det är en aktiv, mångsidig, gullig, mindre ras som de har haft i över 10 år och de vill nu själva börja producera valpar. De är noga med hälsotestade föräldradjur etc så valparna får skk stamtavla. Deras hundar har exceptionellt bra temperament/mentalitet. Rasen är annars känd för att vara reserverad/skygg/rädd. Utseendemässigt är de lite si och så men troligtvis ok. Men...

De hyser stor motvilja till att på något sätt meritera avelsdjuren. Rasen brukar göra mycket bra ifrån sig på både utställning och tävling.
Deras argument utan rangordning:
Det är dyrt och tar tid. (Åka på en liten uts eller gå en kurs kostar inte såå mycket)
Man får inte mer betalt för valparna. (Tyvärr sant)
Man kan sälja hur många valpar som helst ändå. (Poppis ras):banghead::banghead::banghead:
Träning och tävling sliter på och förstör hundarna.
Domare ger bara bra kritik till sina favorituppfödare/hundtyp/färg/teckning etc.
Får man dåligt resultat kan det ju avskräcka köpare eller göra hanhunden ointressant för andra uppfödare. (WTF?!?) O_oO_oO_o
Annonsering kommer givetvis att ske på blocket med bild på pluttinuttgulliga valpar.:love:

Undrar vad de attraherar för köpare?

Det är givetvis deras val, de har trevliga hundar och följer lagar och regler, men jag tycker att de har en märklig uppfattning om vad avel handlar om.

Ps: Egentligen längtar jag tills de får valpar som jag kan få gosa med...:o

Halvoseriöst.
Känner som vill starta kennel. Det är en aktiv, mångsidig, gullig, mindre ras som de har haft i över 10 år och de vill nu själva börja producera valpar. De är noga med hälsotestade föräldradjur etc så valparna får skk stamtavla. Deras hundar har exceptionellt bra temperament/mentalitet. Rasen är annars känd för att vara reserverad/skygg/rädd. Utseendemässigt är de lite si och så men troligtvis ok. Men...

De hyser stor motvilja till att på något sätt meritera avelsdjuren. Rasen brukar göra mycket bra ifrån sig på både utställning och tävling.
Det är dyrt och tar tid. (Åka på en liten uts eller gå en kurs kostar inte såå mycket)
Man kan sälja hur många valpar som helst ändå. (Poppis ras):banghead::banghead::banghead:
Domare ger bara bra kritik till sina favorituppfödare/hundtyp/färg/teckning etc.
Får man dåligt resultat kan det ju avskräcka köpare eller göra hanhunden ointressant för andra uppfödare. (WTF?!?) O_oO_oO_o
Annonsering kommer givetvis att ske på blocket med bild på pluttinuttgulliga valpar.:love:

Det är givetvis deras val, de har trevliga hundar och följer lagar och regler, men jag tycker att de har en märklig uppfattning om vad avel handlar om.

Jag ser inget oseriöst i att inte vilja gå på utställning eller kurs,jag har inte varit på kurs sen typ 1978 och var på utställning senast 2014 resp 2012 med en annan ras än den jag föder upp flera kullar av varje år.
En frisk hund är mycket mer värd än en snygg.

Jag ser inget oseriöst i att inte vilja gå på utställning eller kurs,jag har inte varit på kurs sen typ 1978 och var på utställning senast 2014 resp 2012 med en annan ras än den jag föder upp flera kullar av varje år.
En frisk hund är mycket mer värd än en snygg.

Det står halvoseriöst i början. :meh:
Även om de är noga med det grundläggande som hälsokoll, foder, vaccinationer, uppfostran, kloklippning etc så kommer inte deras valpproduktion göra något för rasen, som är framavlad för mycket mer än att bara vara söt och gosig. Planen är att dra nytta av popularitetsvågen och ta så många kullar som är lagligt, sälja valparna och tjäna pengar, inte att föra rasen framåt. Som blandrasaveln fast med hälsokollade föräldrar och skk stamtavla.

Alla raser kanske inte lämpar sig för utställning/tävling, men alla seriösa uppfödare bör välja att avla på de bästa djuren. Valpar vars enda merit är att vara söt finns det redan mängder av på blocket.

Man kan också fråga sig vilka köpare man lockar till sig. En påläst köpare som vill ha den här specifika rasen för just de egenskaper den besitter och som föräldradjuren bevisat har/kan eller vill den ha något gulligt hemma i soffan? Finns ju många exempel här på hur det kan bli när folk köpt något sött som de sedan inte klarar av eller uppfödare vars främsta mål är att få in pengar.

Den dag jag köper egen hund ska den vara efter hälsotestade OCH meriterade föräldrar samt komma från en noga inspekterad kennel. Det kan gå åt h-vete ändå, men varför öka risken?

De raser jag är intresserad utav är fullt möjliga att vara friska och snygga och begåvade. Samtidigt.:love:

Halvoseriöst.

Tja det skulle attraherara mig faktiskt. Tycker inte sällskapsraser behöver tävla. Utan ett bra temperament räcker långt och framförallt jag skulle avguda en uppfödare som inte ställde ut. Är så extremt mycket utseendeavel där. Jag bryr mig inte om ifall hunden är enligt domare snygg utan den ska ha en frisk kropp och friskt huvud så är jag mer än nöjd.

Det står halvoseriöst i början. :meh:
Även om de är noga med det grundläggande som hälsokoll, foder, vaccinationer, uppfostran, kloklippning etc så kommer inte deras valpproduktion göra något för rasen, som är framavlad för mycket mer än att bara vara söt och gosig. Planen är att dra nytta av popularitetsvågen och ta så många kullar som är lagligt, sälja valparna och tjäna pengar, inte att föra rasen framåt. Som blandrasaveln fast med hälsokollade föräldrar och skk stamtavla.

Alla raser kanske inte lämpar sig för utställning/tävling, men alla seriösa uppfödare bör välja att avla på de bästa djuren. Valpar vars enda merit är att vara söt finns det redan mängder av på blocket.

Man kan också fråga sig vilka köpare man lockar till sig. En påläst köpare som vill ha den här specifika rasen för just de egenskaper den besitter och som föräldradjuren bevisat har/kan eller vill den ha något gulligt hemma i soffan? Finns ju många exempel här på hur det kan bli när folk köpt något sött som de sedan inte klarar av eller uppfödare vars främsta mål är att få in pengar.

Den dag jag köper egen hund ska den vara efter hälsotestade OCH meriterade föräldrar samt komma från en noga inspekterad kennel. Det kan gå åt h-vete ändå, men varför öka risken?

De raser jag är intresserad utav är fullt möjliga att vara friska och snygga och begåvade. Samtidigt.:love:
Återigen , köper jag en sällskapsraser ska det vara främst sällskap och inte en arbetande hund. Ville jag ha en hund att träna hårt med hade jag inte köpt en sällskapsras.
Du skriver att det är en sällskapsras samtidigt som det är en ras som ska arbeta och tävla ? Blir lite nyfiken på vilken det kan vara då. Vad jag vet är väl ingen av de mest populära sällskapsraserna just nu av typen arbetsmyror a la papillon?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 641
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar