Den hade bara artros pga mycket kraftig övervikt så det var ju luuuugnt7 år och har artos?
Vid den åldern ska de må toppen i kroppen.
Vår äldsta är 9 och är inte ett skvatt påverkad av ålder eller artos.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den hade bara artros pga mycket kraftig övervikt så det var ju luuuugnt7 år och har artos?
Vid den åldern ska de må toppen i kroppen.
Vår äldsta är 9 och är inte ett skvatt påverkad av ålder eller artos.
Den hade bara artros pga mycket kraftig övervikt så det var ju luuuugnt
Diskussion i Schäfergrupp.
Den klassiska e och b-debatten. Suck.
Och givetvis så sitter ett gäng och är heeeelt oförstående till skillnaderna och tycker det bara är skitsnack. Samma personer tycker att Schäfer är en så perfekt allroundras att den passar alla!
En uppfödare (som varit på tapeten här förut) frågar upprepade gånger "vem ska inte ha Schäfer tycker ni?"
Jag kan komma på en jäkla massa. Hens statistik talar om inte annat för att hens omdömme sviktar en hel del när det gäller valpköpare då typ inga hundar röntgas eller meriteras....
Vad har jag nu missat?
Nån som behöver en jakthund
"blandning mellan rottweiler och amstaff otroligt glad o sprallig hund som älskar att va ute i skogen o spåra vilt främst vildsvin,så han kan bli mycket framgångsrik som jakt hund om man lägger ner tiden på detta".......
Varför måste vi göra alla hundraser brakycefala? Det ligger just nu en rottisvalp på Blocket där pappan till kullen nästan ser ut som ett mellanting mellan rottis och mops
Jag ser inget oseriöst i att inte vilja gå på utställning eller kurs,jag har inte varit på kurs sen typ 1978 och var på utställning senast 2014 resp 2012 med en annan ras än den jag föder upp flera kullar av varje år.Halvoseriöst.
Känner som vill starta kennel. Det är en aktiv, mångsidig, gullig, mindre ras som de har haft i över 10 år och de vill nu själva börja producera valpar. De är noga med hälsotestade föräldradjur etc så valparna får skk stamtavla. Deras hundar har exceptionellt bra temperament/mentalitet. Rasen är annars känd för att vara reserverad/skygg/rädd. Utseendemässigt är de lite si och så men troligtvis ok. Men...
De hyser stor motvilja till att på något sätt meritera avelsdjuren. Rasen brukar göra mycket bra ifrån sig på både utställning och tävling.
Deras argument utan rangordning:
Det är dyrt och tar tid. (Åka på en liten uts eller gå en kurs kostar inte såå mycket)
Man får inte mer betalt för valparna. (Tyvärr sant)
Man kan sälja hur många valpar som helst ändå. (Poppis ras)
Träning och tävling sliter på och förstör hundarna.
Domare ger bara bra kritik till sina favorituppfödare/hundtyp/färg/teckning etc.
Får man dåligt resultat kan det ju avskräcka köpare eller göra hanhunden ointressant för andra uppfödare. (WTF?!?)
Annonsering kommer givetvis att ske på blocket med bild på pluttinuttgulliga valpar.
Undrar vad de attraherar för köpare?
Det är givetvis deras val, de har trevliga hundar och följer lagar och regler, men jag tycker att de har en märklig uppfattning om vad avel handlar om.
Ps: Egentligen längtar jag tills de får valpar som jag kan få gosa med...
Jag ser inget oseriöst i att inte vilja gå på utställning eller kurs,jag har inte varit på kurs sen typ 1978 och var på utställning senast 2014 resp 2012 med en annan ras än den jag föder upp flera kullar av varje år.
En frisk hund är mycket mer värd än en snygg.
Tja det skulle attraherara mig faktiskt. Tycker inte sällskapsraser behöver tävla. Utan ett bra temperament räcker långt och framförallt jag skulle avguda en uppfödare som inte ställde ut. Är så extremt mycket utseendeavel där. Jag bryr mig inte om ifall hunden är enligt domare snygg utan den ska ha en frisk kropp och friskt huvud så är jag mer än nöjd.Halvoseriöst.
Känner som vill starta kennel. Det är en aktiv, mångsidig, gullig, mindre ras som de har haft i över 10 år och de vill nu själva börja producera valpar. De är noga med hälsotestade föräldradjur etc så valparna får skk stamtavla. Deras hundar har exceptionellt bra temperament/mentalitet. Rasen är annars känd för att vara reserverad/skygg/rädd. Utseendemässigt är de lite si och så men troligtvis ok. Men...
De hyser stor motvilja till att på något sätt meritera avelsdjuren. Rasen brukar göra mycket bra ifrån sig på både utställning och tävling.
Deras argument utan rangordning:
Det är dyrt och tar tid. (Åka på en liten uts eller gå en kurs kostar inte såå mycket)
Man får inte mer betalt för valparna. (Tyvärr sant)
Man kan sälja hur många valpar som helst ändå. (Poppis ras)
Träning och tävling sliter på och förstör hundarna.
Domare ger bara bra kritik till sina favorituppfödare/hundtyp/färg/teckning etc.
Får man dåligt resultat kan det ju avskräcka köpare eller göra hanhunden ointressant för andra uppfödare. (WTF?!?)
Annonsering kommer givetvis att ske på blocket med bild på pluttinuttgulliga valpar.
Undrar vad de attraherar för köpare?
Det är givetvis deras val, de har trevliga hundar och följer lagar och regler, men jag tycker att de har en märklig uppfattning om vad avel handlar om.
Ps: Egentligen längtar jag tills de får valpar som jag kan få gosa med...
Återigen , köper jag en sällskapsraser ska det vara främst sällskap och inte en arbetande hund. Ville jag ha en hund att träna hårt med hade jag inte köpt en sällskapsras.Det står halvoseriöst i början.
Även om de är noga med det grundläggande som hälsokoll, foder, vaccinationer, uppfostran, kloklippning etc så kommer inte deras valpproduktion göra något för rasen, som är framavlad för mycket mer än att bara vara söt och gosig. Planen är att dra nytta av popularitetsvågen och ta så många kullar som är lagligt, sälja valparna och tjäna pengar, inte att föra rasen framåt. Som blandrasaveln fast med hälsokollade föräldrar och skk stamtavla.
Alla raser kanske inte lämpar sig för utställning/tävling, men alla seriösa uppfödare bör välja att avla på de bästa djuren. Valpar vars enda merit är att vara söt finns det redan mängder av på blocket.
Man kan också fråga sig vilka köpare man lockar till sig. En påläst köpare som vill ha den här specifika rasen för just de egenskaper den besitter och som föräldradjuren bevisat har/kan eller vill den ha något gulligt hemma i soffan? Finns ju många exempel här på hur det kan bli när folk köpt något sött som de sedan inte klarar av eller uppfödare vars främsta mål är att få in pengar.
Den dag jag köper egen hund ska den vara efter hälsotestade OCH meriterade föräldrar samt komma från en noga inspekterad kennel. Det kan gå åt h-vete ändå, men varför öka risken?
De raser jag är intresserad utav är fullt möjliga att vara friska och snygga och begåvade. Samtidigt.