Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä där är väl plattnosarna ett undantag. Själv har jag ju svårt för utställningat öht dåmdet mer handlar om mode och tycke och smak. Därför tycker jag bättre om exteriörbedömningar a la korning. Då är det GK eller inget alls.
Synd att det inte finns exteriörbedöming som alternativ till utställning för alla raser. Jag hade gärna(!) gått sådan med mina dårar istället för att tvingas sponsra utställningarna med pengar för att sedan kunna meritera mina hundar inom tex lure coursing...

Själv ska jag köpa min första sällskapsras nu. Hämtar snart en shih tzu valp !
Rent sällskapssyfte.
Ska med på långpromenader och mysa i soffan !

Meeeen vad roligt! Shih-tzu är verkligen en klassisk, härlig sällskapsras som jag hoppas att fler upptäcker! :love: De är så himla underskattade. Upp med bild i valptråden vettja!
/Levt med shih-tzu i 30 år

Meeeen vad roligt! Shih-tzu är verkligen en klassisk, härlig sällskapsras som jag hoppas att fler upptäcker! :love: De är så himla underskattade. Upp med bild i valptråden vettja!
/Levt med shih-tzu i 30 år
Ja det känns så rätt !
De är så lättsamma och trevliga sen gillar jag att de är robusta !
Det ska jag försöka göra.
Jag hämtar henne nu på lördag, hon är 9 veckor !

En sjuårig labrador x cane corso någon?

Och förresten..

"underbar blandras valp söker nytt hem
shäfer (malonoise) 50% stafordshire bullterrier 50%

endast 7500kr
2 månader o lev klar
märkning besiktning och vaccination är gjord i måndags

Tyvärr måste valpen säljas snarast då min dotter fick algerisk utfall."

Oseriöst så det skriker om det :banghead:

En sjuårig labrador x cane corso någon?

Och förresten..

"underbar blandras valp söker nytt hem
shäfer (malonoise) 50% stafordshire bullterrier 50%

endast 7500kr
2 månader o lev klar
märkning besiktning och vaccination är gjord i måndags

Tyvärr måste valpen säljas snarast då min dotter fick algerisk utfall."

Oseriöst så det skriker om det :banghead:
Algeriskt utfall, motsatsen är marockanskt infall? :idea:

Nej.
Varför tror du det?
För de har en sida där de hävdar att de äger namnet cockerpoo.
Att hundarna ska vara med i deras klubb annars är det ingen cockerpoo.
Jag kan väl dock tycka att det är lika mycket "cockerpoo" även mellan en spaniel och pudel som inte är med i deras klubb.

För de har en sida där de hävdar att de äger namnet cockerpoo.
Att hundarna ska vara med i deras klubb annars är det ingen cockerpoo.
Jag kan väl dock tycka att det är lika mycket "cockerpoo" även mellan en spaniel och pudel som inte är med i deras klubb.
Nu tror jag du snackar i nattmössan. Citat på det gärna.
Jag är medlem i klubben och jag vet varför man önskar att man registrerar sin cockerpoo i föreningens register, och det är helt enkelt för att undvika inavel. Jag vet också att ingen påstår att en cockerpoo utanför registret inte är en cockerpoo.
Man kan tycka att blandrasavel är oseriöst, men det är rätt oseriöst att sprida felaktig info också.

Jag är medlem i klubben och jag vet varför man önskar att man registrerar sin cockerpoo i föreningens register, och det är helt enkelt för att undvika inavel. Jag vet också att ingen påstår att en cockerpoo utanför registret inte är en cockerpoo.
Man kan tycka att blandrasavel är oseriöst, men det är rätt oseriöst att sprida felaktig info också.
Jag såg en annons på cockerpoo och i kommentarerna hävdade 2 från cockerpooklubben att ni redan finns och att för att räknas som cockerpoo ska hunden vara reggad hos er.

Men....

Vad menar du med inavel här?
Rasblandningen mellan två raser, innebär att man gör en utavel. Innan man sedan riskerar att få inavelsdefekter, lär det ta ett tämligen stort antal generationer med syskonparningar, parning pappa/dotter med mera...

Hur man ska kunna hålla koll på aveln, om man inte också anser sig hantera stambokföring fullt ut av samtliga valpar, eller begränsar parningarna för att skapa cockerpoos till att bara renrasiga föräldradjur (Cocker/Pudel) med stamtavla från t.ex. SKK ska bli föräldrar förstår jag inte.

Vilka medel har man för att få "folk" att registrera sina djur?
Och om man vill att folk registrerar sina djur, och dessa får en stamtavla utgiven av Cockerpoo-klubben, hur kan man då samtidigt påstå att man inte strävar efter att "skapa en ras"?

Att man har ett intresse för att valparna ska ha god fysisk hälsa antyds av denna sidan:
http://cockerpoosverige.weebly.com/cps-avelsrekommendationer.html

Sedan står det någon luddigt om mentalitet också, men inte ett skvatt om hur det ska utvärderas.

Jag har alltid svårt att förstå varför hundar med stamtavla används i blandrasavel.

Alla hundar som har något att tillföra sin ras lär ju användas i den renrasiga aveln, något som dessutom skulle vara mer lukrativt för den enskilde ägaren. Jag har svårt att tro att det är något annat än bottenskrapet som används i dessa designerkorsningar.

Det är inte så lätt ! Jag har också svårt att förstå det men jag tränar !
Jag såg en annons på cockerpoo och i kommentarerna hävdade 2 från cockerpooklubben att ni redan finns och att för att räknas som cockerpoo ska hunden vara reggad hos er.
Det är STOR skillnad på om en förening påstår något jämfört med om någon enstaka person säger något. Har du funderat på om den personen kanske är felinformerad?
Föreningen har en egen hemsida och där kan man läsa om hur föreningen ser på denna blandras, för jo, de kallar den blandras eftersom det är vad den är.
Nu gjorde du just samma som den personen, spred information som du TRODDE var rätt. Bättre att kolla upp fakta innan man delar vidare.

Men....

Vad menar du med inavel här?
Rasblandningen mellan två raser, innebär att man gör en utavel. Innan man sedan riskerar att få inavelsdefekter, lär det ta ett tämligen stort antal generationer med syskonparningar, parning pappa/dotter med mera...

Hur man ska kunna hålla koll på aveln, om man inte också anser sig hantera stambokföring fullt ut av samtliga valpar, eller begränsar parningarna för att skapa cockerpoos till att bara renrasiga föräldradjur (Cocker/Pudel) med stamtavla från t.ex. SKK ska bli föräldrar förstår jag inte.

Vilka medel har man för att få "folk" att registrera sina djur?
Och om man vill att folk registrerar sina djur, och dessa får en stamtavla utgiven av Cockerpoo-klubben, hur kan man då samtidigt påstå att man inte strävar efter att "skapa en ras"?

Att man har ett intresse för att valparna ska ha god fysisk hälsa antyds av denna sidan:
http://cockerpoosverige.weebly.com/cps-avelsrekommendationer.html

Sedan står det någon luddigt om mentalitet också, men inte ett skvatt om hur det ska utvärderas.
Man vill undvika avel på närbesläktade individer, inte för att man kanske tror att man får "inavelsdefekter" direkt utan för att helt enkelt undvika det från första början. Det är ju tex helt onödigt att para två halvsyskon bara för att man inte vet att de är släkt.

Inom föreningen håller man "koll" på aveln genom stambokföring, man kan dock självklart inte tvinga folk att registrera sina valpar, så man gör så gott man kan.
Man har olika erbjudanden som att tex det är gratis för en registrerad uppfödare att regga sina valpar osv. Man får även bidrag från föreningen när man gör de hälsokontroller som föreningen har som krav.
Bara för att man vill stambokföra sin avel betyder det inte att man vill "skapa en ras" i bemärkelsen att man vill få den godkänd hos SKK osv. Stamboken håller man för att man vill underlätta för uppfödarna att planera bra kullar och undvika tex inavel.
Vissa renrasiga individer som erbjudits till avel inom Cockerpooklubben har varit väldigt poppis, vilket innebär att det finns ganska många individer idag i registret som är nära besläktade, och då är det ännu viktigare att hålla koll på stammen.

Angående mentalitet så är det ganska många sällskapsraser inom SKK som inte mentaltestas mer än genom att uppfödaren själv avgör vad de tycker är bra mentalitet. Det tycker jag är synd. Idag finns BHP tillgängligt även för blandraser och jag personligen arbetar iaf för att sprida den informationen inom föreningen vilket redan har lett till att några hundägare har planerat att gå BPH med sina cockerpooer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 641
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar