Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
okej =( det var farmor till valparna. På pappan står det Katarakt, partiell cortex främre Y-söm, lindrig. Ärftlig. Mamman har Distichiasis om jag har förstått det rätt så är det felväxande ögonhår. Det är väl en defekt som man inte vill avla vidare på?

okej =( det var farmor till valparna. På pappan står det Katarakt, partiell cortex främre Y-söm, lindrig. Ärftlig. Mamman har Distichiasis om jag har förstått det rätt så är det felväxande ögonhår. Det är väl en defekt som man inte vill avla vidare på?

O_oO_oO_o
Jag hade inte betraktat det som önskvärt att avla på och hade inte betraktat det som särskilt seriöst om någon annan hade avlat på det. Låter som en kull med större chans till ögonsjukdomar än normalt. Angående distichiasis så avlas det ibland på detta inom vissa raser.

Eller så byter man ras... :angel:

(Corgivalpar brukar mest vara fluffiga, något morgontrötta, och snälla :love:)

*överväger direkt byte till corgi*
*har just nu 8-veckorsvalpar hemma där första åker idag och idag på morgonen var de BILLIGA*
*tackar gud att det inte är en leonbergerkull...*
*konstaterar att även sambon var på rea i morse när han stack in huvudet till valparna = hysterisk glädje, och konstaterade att "fy vad det är stökigt här det är kiss överallt och nu springer de runt i det också" och sedan stängde om besvikna, då även ylande, valpar*
*varför slutade jag med guldhamstrar..?*

Hör inte till ämnet i och för sig, men jag kommer aldrig, aldrig, aldrig fråga efter rasförslag på facebook. :banghead:

Hahaha men eller hur!
"Vi vill ha en trevlig familjehund som inte skäller överdrivet mycket eller kräver massor av aktivitet."
"Aussie! Jag tränar x, y, z osv med min och hon är såååå underbar och lugn och fin!"
"*17 förslag på olika spetsar*"
"Schäfer! Min älskar att slappa i soffan :love:"
"Rottweiler"
"Pumi! Lagom stor och fäller inte! :up:"

O_o

:rofl:

Det här med ögon har inte jag koll på. Vad menas med att det på avelsdata står, Katarakt, partiell cortex främre Y-söm, måttlig ärftlig.? Det står också
främre Y-sömskatarakt
PPM, iris-iris, lindrig.
Rasen är flatcoated retriever. Är det lämpligt att avla på den hunden?
Nääääääääääääääääääääääää!

*överväger direkt byte till corgi*
*har just nu 8-veckorsvalpar hemma där första åker idag och idag på morgonen var de BILLIGA*
*tackar gud att det inte är en leonbergerkull...*
*konstaterar att även sambon var på rea i morse när han stack in huvudet till valparna = hysterisk glädje, och konstaterade att "fy vad det är stökigt här det är kiss överallt och nu springer de runt i det också" och sedan stängde om besvikna, då även ylande, valpar*
*varför slutade jag med guldhamstrar..?*

Kom igen när du haft en kull på 11 bruksschäfervalpar där drivkraften resulterade i både tjänstehundar och IPO3 :angel:

Hahaha men eller hur!
"Vi vill ha en trevlig familjehund som inte skäller överdrivet mycket eller kräver massor av aktivitet."
"Aussie! Jag tränar x, y, z osv med min och hon är såååå underbar och lugn och fin!"
"Rottweiler"

O_o

*köp en blandras, de blir vad man gör dem till.

Hahaha men eller hur!
"Rottweiler"

O_o

"Du ska inte ha hund alls, skaffa ett gosedjur."

Hahaha men eller hur!
"Rottweiler"

O_o

Vi verkar ha sett samma eller liknande inlägg. Någon gav förslag om schipperke. Jag avrådde med tanke på att de ursprungligen är avlade till att bland annat vakta pråmar med hjälp av skall och det faktum att de har lätt för skall nämns även i rasstandarden! Jag nämnde att även om man har en hund som man tycker inte skäller mycket så finns risken att en annan person får en hund som har mer vaktegenskaper i sig. Det är ju trots allt en vakthund, men då kommer det där argumentet om att ens egen hund minsann... (infoga valfri text, i det här fallet "inte skäller mer än andra hundar")

Även pumi avrådde jag från samt min egen ras mittelspitz som ursprungligen också var en skällande vakthund och kan ha lätt till skall. Förslaget om schäfer verkade någon annan avråda från och när jag såg förslag om aussie så började jag skriva en kommentar men avbröt då jag insåg att det var hopplöst. :banghead:

Jag kanske tänker fel men när jag köper hund så utgår jag i första hand från att få en rastypisk individ, sedan kan ju saker gå åt andra hållet men i första hand räknar man med en rastypisk individ och inga måndagsexemplar. Köper jag t ex en schäfer så räknar jag med att den behöver jobba och inte lata sig på soffan dagarna ut i ända, även om det förekommer.

Inte så oseriös avel kanske men blir så himla trött på folk som inte har koll, suck!
"Föräldrarna är Jbv och SKK reg. Båda mamma och pappar har stamtavla"

Jag har ju noll koll på saluki men jag kan bestämt hävda att tricolorsaluki skäller inte och isabellfärgade gör det. Så var/är svärmors 4 stycken - 2 av varje färg. Så det så. Och vad deras färger egentligen heter vet jag inte heller men det förstår väl alla vad jag menar?!?

Guuuuud alla dessa rastips på FB :banghead: det ena värre än det andra.

Det efterfrågas en ras som kan vara lös och vara med i stallet utan problem, som man kan köra lite agility med, men som inte har bågoy problem med att vara soffhund ibland och som ska säga till skumma typer att inte komma nära.

TS själv velat mellan tollare, schäfer och staffarna :cool:

Det rekommenderas raser hejvilt, allt mellan tax till pudel till wolfdog till rottis till bordercollie.

Det efterfrågas en ras som kan vara lös och vara med i stallet utan problem, som man kan köra lite agility med, men som inte har bågoy problem med att vara soffhund ibland och som ska säga till skumma typer att inte komma nära.

Det rekommenderas raser hejvilt, allt mellan tax till pudel till wolfdog till rottis till bordercollie.
Man blir ju sugen på att skicka iväg frågan på FB bara för att de vad för tokiga förslag de kan komma på :D

Men jag tycker det är underligt. Jag rekommenderar nästan aldrig min egen ras. Jag gör det endast till folk som faktiskt verkar passa med en aussie. Men jag ser folk rekommendera schäfer, aussie, husky ect bara för de själva har en, även om det är 23890 mil från vad personen söker.

:arghh::banghead::banghead::rage: Folk har NOLL vet! Alltså jag har funderat på detta - hur kommer det sig att den stora majoriteten i vissa FB grupper verkar SÅ okunniga om vad de olika hundraserna kräver? Jag menar, de har ju uppenbarligen ett hundintresse (har hund och medlem i en hundgrupp på FB), men trots det ofta noll kunskap om vad olika raser kräver?? Min pappa är inte jättekunnig gällande olika raser men även han vet att brukshundar är krävande och att ingen hund/ras bara kan vara lös utan träning generellt...

Hör inte till ämnet i och för sig, men jag kommer aldrig, aldrig, aldrig fråga efter rasförslag på facebook. :banghead:
Det som är så kul :D Jag frågade ju åt min kompis och beskrev hennes ras till punkt och pricka utan att nämna rasnamn. (Bedlingtonterrier). För hon vill ha en hund med de egenskaperna men ville ha förslag på en till ras som matchar dem.

Krav / önskemål
* Runt 40cm i mankhöjd (plus / minus max 5cm)
* Krävande pälsvård - frisyrer, trimma, klippa etc.
* Inte så mentalt krävande
* Smäcker kropp
* Inget ettrigt temperament

(Sen tillhör hon kategorin människor som kärar ner sig i blåa ögon, merle och ljusa nosar, men det är bara en petitess i sammanhanget).

Jag låg nära på dubbelvikt av skratt :D Listan över raser som rekommenderades landade på: Shetland sheepdog, Shapendoes, Schnauzer, Löwchen, Fransk bulldog, Tibetansk terrier, Tibetansk spaniel, Pudel, Welsh terrier, Lakeland terrier, Shih Tzu, Finsk lapphund, Japansk spets, Chinese Crested, Kerry blue terrier, Mittelspitz & Cockerpoo. :rofl:

Diskussion i Schäfergrupp.
Den klassiska e och b-debatten. Suck.
Och givetvis så sitter ett gäng och är heeeelt oförstående till skillnaderna och tycker det bara är skitsnack. Samma personer tycker att Schäfer är en så perfekt allroundras att den passar alla!:banghead:

En uppfödare (som varit på tapeten här förut) frågar upprepade gånger "vem ska inte ha Schäfer tycker ni?"

Jag kan komma på en jäkla massa. Hens statistik talar om inte annat för att hens omdömme sviktar en hel del när det gäller valpköpare då typ inga hundar röntgas eller meriteras....:meh:

mamma Rottis, Pikingnese, Tibbe och chinese crested
pappa chinese crested
Uppfödda i hemmiljö bland andra hundar, katt, gris och barnbarn

Valparna ser ut som två hårlösa små troll, skitsöta. Men Åh vad jag vill veta hur det gick till att få Rottis i mamman. Blev en rottis förförd av en liten fluffhund tro? Jag vill också se bild på grisen valparna är vana vid, men det är nog för mycket begärt. De säljs besiktade, chippade, vaccinerade och allt sånt bra iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 641
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar