Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
mamma Rottis, Pikingnese, Tibbe och chinese crested
pappa chinese crested
Uppfödda i hemmiljö bland andra hundar, katt, gris och barnbarn

Valparna ser ut som två hårlösa små troll, skitsöta. Men Åh vad jag vill veta hur det gick till att få Rottis i mamman. Blev en rottis förförd av en liten fluffhund tro? Jag vill också se bild på grisen valparna är vana vid, men det är nog för mycket begärt. De säljs besiktade, chippade, vaccinerade och allt sånt bra iaf.
Såg en annan annons nyligen när en lillfluff lyckats para en rottis /grandis tik. I annonsen stod till och med mina hundar har lyckats med det omöjliga

Alla dessa chiuhauor ?? Finns det köpare till alla ens?
Det är tio nya annonser om dagen på blocket.
De kostar snart en kaffepeng ?
Vad är syftet med alla chiuhauor nu när de inte ens är att tjäna särskilt mkt pengar på längre ?

mamma Rottis, Pikingnese, Tibbe och chinese crested
pappa chinese crested
Uppfödda i hemmiljö bland andra hundar, katt, gris och barnbarn

Valparna ser ut som två hårlösa små troll, skitsöta. Men Åh vad jag vill veta hur det gick till att få Rottis i mamman. Blev en rottis förförd av en liten fluffhund tro? Jag vill också se bild på grisen valparna är vana vid, men det är nog för mycket begärt. De säljs besiktade, chippade, vaccinerade och allt sånt bra iaf.
Sett en liknande kombo innan, fast med rottweiler, pekingese, doberman, tibbe och typ två-tre raser till. Hunden ser verkligen ut som den har fått ~13% [eller hur många % det blir på 6-7 raser] av alla raser som ingår i blandningen. Men... Tänker att rottweiler, pekingese knappast kan finnas så många kullkombos ... så kanske är samma aka en släkting till den jag sett. Jävla märklig kombo vilket fall som helst.

Diskussion i Schäfergrupp.
Den klassiska e och b-debatten. Suck.
Och givetvis så sitter ett gäng och är heeeelt oförstående till skillnaderna och tycker det bara är skitsnack. Samma personer tycker att Schäfer är en så perfekt allroundras att den passar alla!:banghead:

En uppfödare (som varit på tapeten här förut) frågar upprepade gånger "vem ska inte ha Schäfer tycker ni?"

Jag kan komma på en jäkla massa. Hens statistik talar om inte annat för att hens omdömme sviktar en hel del när det gäller valpköpare då typ inga hundar röntgas eller meriteras....:meh:

Jag känner fler som INTE ska ha schäfer än som faktiskt SKA ha det .
Hens uppfödningar gör sig knappt bra i vänstervarv ens.

Jag känner fler som INTE ska ha schäfer än som faktiskt SKA ha det .
Hens uppfödningar gör sig knappt bra i vänstervarv ens.

Nä de måste vara rena bottenskrapet. Jag förstår verkligen inte hur hen bär sig åt för att få folk som håller henns avel om ryggen.

Jag har ju noll koll på saluki men jag kan bestämt hävda att tricolorsaluki skäller inte och isabellfärgade gör det. Så var/är svärmors 4 stycken - 2 av varje färg. Så det så. Och vad deras färger egentligen heter vet jag inte heller men det förstår väl alla vad jag menar?!?
Stämmer inte :D
Men å andra sidan, de flesta salukis skäller ju vääldigt sällan. Din svärmors salukis, har de mycket ljud för sig som inte är skall? Mina är väldigt verbala av sig, de pratar, morrar och har sig. Unghunden piper och gnisslar också, när hon har tråkigt :meh:

Kom igen när du haft en kull på 11 bruksschäfervalpar där drivkraften resulterade i både tjänstehundar och IPO3 :angel:

Med tanke på att jag är höggravid så känner jag mig mycket nöjd med att INTE ha en sån kull just nu nej.. O_oO_oO_o ;)

Alla dessa chiuhauor ?? Finns det köpare till alla ens?
Det är tio nya annonser om dagen på blocket.
De kostar snart en kaffepeng ?
Vad är syftet med alla chiuhauor nu när de inte ens är att tjäna särskilt mkt pengar på längre ?

Syftet var väl en lite svår fråga. Vilket syfte har man att föda upp? Skiftar ju enormt mellan olika uppfödare. Tragiskt är att det fortfarande poppar upp nya uppfödare på chi i regel i varje Hundsport (tror det var blankt i ett nummer förra året men numret efter var det en drös igen..). Många verkar inte ha fattat att det inte är den rasen man ska ha för att tjäna pengar (renrasig chihane kostar ju som en blandras med fralla eller pom i nu, i regel, för de som inte har nåt speciellt att erbjuda). Sen tror jag många tror det är lätta pengar oavsett (de har inte betalat för snitt..). Sen är många många på annons blandisar med okänt antal "%" chi.
Vi som föder upp seriöst (vill ju gärna tro jag hör dit iaf) har ju hoppats i ett antal år nu på att de här skräpavlarna ska ge upp och sluta föda upp skit. Men det känns aningen tröstlöst. Själv tar jag ingen kull (oavsett ras) som inte innebär att det föds ngt jag hoppas på att vilja behålla själv.

Men å andra sidan, de flesta salukis skäller ju vääldigt sällan. Din svärmors salukis, har de mycket ljud för sig som inte är skall? Mina är väldigt verbala av sig, de pratar, morrar och har sig. Unghunden piper och gnisslar också, när hon har tråkigt :meh:

Måste fråga lite offT.. vad tycker du är de stora skillnaderna på afghan och saluki? Hörde diskussion om det idag men tror inte nån kom fram till ngt :)

Måste fråga lite offT.. vad tycker du är de stora skillnaderna på afghan och saluki? Hörde diskussion om det idag men tror inte nån kom fram till ngt :)
Pälsen! :D Och exteriören då, åtminstone om man tittar på de som finns häromrking. I ursprungsländerna är det ju i princip samma ras, men med lite varierande kroppsmassa och päls beroende på i vilket område de bor. Upplever att afghanen är nååågot mer clown och salukin är lite mer fundersam och kvicktänkt. Å andra sidan finns det stora variationer inom båda raserna och jag har mycket större koll på saluki än afghan och det finns säkert afghanägare som tycker att jag är helt ute och cyklar :p

Pälsen! :D Och exteriören då, åtminstone om man tittar på de som finns häromrking. I ursprungsländerna är det ju i princip samma ras, men med lite varierande kroppsmassa och päls beroende på i vilket område de bor. Upplever att afghanen är nååågot mer clown och salukin är lite mer fundersam och kvicktänkt. Å andra sidan finns det stora variationer inom båda raserna och jag har mycket större koll på saluki än afghan och det finns säkert afghanägare som tycker att jag är helt ute och cyklar :p

Det var ungefär det jag lyckats läsa mig till oxå, att det från början inte verkar skilja så mkt. Sen har de få afghaner jag träffat varit lugnare än salukina men de går att räkna på ena handen så jag har noll koll :angel:

Det var ungefär det jag lyckats läsa mig till oxå, att det från början inte verkar skilja så mkt. Sen har de få afghaner jag träffat varit lugnare än salukina men de går att räkna på ena handen så jag har noll koll :angel:
Ja... de kanske är lugnare. Långsammare är de iaf! Det finns väldigt lugna salukis också, men rent generellt kan det säkert stämma att de är lite mer energiska. Måste fundera mer på det!

Eller h
Med tanke på att jag är höggravid så känner jag mig mycket nöjd med att INTE ha en sån kull just nu nej.. O_oO_oO_o ;)

Syftet var väl en lite svår fråga. Vilket syfte har man att föda upp? Skiftar ju enormt mellan olika uppfödare. Tragiskt är att det fortfarande poppar upp nya uppfödare på chi i regel i varje Hundsport (tror det var blankt i ett nummer förra året men numret efter var det en drös igen..). Många verkar inte ha fattat att det inte är den rasen man ska ha för att tjäna pengar (renrasig chihane kostar ju som en blandras med fralla eller pom i nu, i regel, för de som inte har nåt speciellt att erbjuda). Sen tror jag många tror det är lätta pengar oavsett (de har inte betalat för snitt..). Sen är många många på annons blandisar med okänt antal "%" chi.
Vi som föder upp seriöst (vill ju gärna tro jag hör dit iaf) har ju hoppats i ett antal år nu på att de här skräpavlarna ska ge upp och sluta föda upp skit. Men det känns aningen tröstlöst. Själv tar jag ingen kull (oavsett ras) som inte innebär att det föds ngt jag hoppas på att vilja behålla själv.
Eller hur. Sketavlarnas syfte är ju pengar så varför fortsätter de föda upp chiuauor som inte ger någon särskilp peng och dessutom får få valpar och riskerar snitt.
Får de så dåligt betalt för sina valpar nu att de inte har råd att köpa en trendras och avla vidarr på?
Jag undrar verkligen helt seriöst om det finns så många köpare av våra tio miljoner invånare så tio oreggade kullar om dagen har ett hem att komma till..

lite OT, vi kan ta det i kisstråden?

Köpte Morgan på blocket, sades att han är renrasig chiuhaua men är osäker. Någon som är bra på raser?

Ja renrasig chihuahua är det ju inte :meh:

"Jag har en sjuårig långhårig schäferhane
Skulle så gärna para honom med en schäfertik eller collie eller förslag han är en dröm hund i psyket som alltid kan gå lös.tyvär har han övervikt & artros."

Men vilket kap :up:

:rage::rage::rage:

Och återigen bevisas det att nämnandet av "psyket" är i stort sett = oseriös avel.... Det är banne mig ENBART i såna annonser man läser det ordet.

"Jag har en sjuårig långhårig schäferhane
Skulle så gärna para honom med en schäfertik eller collie eller förslag han är en dröm hund i psyket som alltid kan gå lös.tyvär har han övervikt & artros."

Men vilket kap :up:

7 år och har artos?
Vid den åldern ska de må toppen i kroppen.
Vår äldsta är 9 och är inte ett skvatt påverkad av ålder eller artos.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 641
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar