Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har träffat en hel del staffar som låter från luftvägarna. Även haft inne för akut brakycefalt syndrom...vissa staffar är väldigt kortnosiga samtidigt som de har en mycket bred skalle och musklad hals. De har det inte heller så kul i sommarvärmen.
Den här har en hals som är typ lika bred som hundens bredaste punkt. Den ser helt knasig ut faktiskt.

Jag tyckte att var och varannan staffe väsnades från andningsvägarna på Stora Stockholm. Många hundar är visserligen stressade där och drar i kopplet, men det gäller även andra (långnästa) raser och där har inga hundar ansträngd andning. Staffen är ju faktiskt en brakycefal ras, om än inte lika kraftigt som t.ex. frallor eller mopsar. Om de även är t.ex. grova i typen (vilket jag tycker verkar vanligt bland utställningshundarna? Alltså den modellen som skrivits om i inläggen ovanför), överviktiga, stressade, varma etc. tycker åtminstone inte jag att det är särskilt konstigt att de kan få problem.

Dök upp en bild på en Tjeckisk varghund ,verkar vara en valp, i nyhetsflödet på Facebook... Någon väns vän som hade köpt en. Det verkar ju vara en trevlig ras... :banghead:

Saxat från informationen om hundrasen..
"Att träna en Tjeckoslovakisk Varghund
Tjeckoslovakisk Varghund är inte en ras för alla då den kräver särskild träning. Anledningen till att den måste tränas på ett speciellt sätt är på grund av att den ständigt ifrågasätter sin flockledare och utvärderar och tänker mer på vad den gör och varför, än vad en vanlig hund gör. Det är därför starkt rekommenderat att man har erfarenhet av stora aktiva hundar sedan tidigare för att ha en rimlig chans att lyckas dressera sin Ts Varghund. Repetitionsträning och längre träningspass som avverkas en dag i veckan fungerar oftast inte på denna hundras, så även om det är en arbetande hundras så är det inte en direkt brukshundsras."
"Beteende och utseende
Den lägsta mankhöjden är 65cm för hanar och 60cm för tikar. Det finns ingen övre gräns för hur höga dom får bli vilket gjort att det inte är ovanligt att vissa hanar blir över 70cm i mankhöjd."
"Problematik och ärftliga sjukdomar
Förutom att Ts Varghund är mer aktiva och livliga än de flesta hundägare klarar av att hantera så finns en viss naturlig skygghet i rasen och det är därför mycket viktigt med torgträning och socialträning för den Ts Varghund som bor på landet, vilket det flesta Ts Varghunds-ägare gör. Det finns också risk för att din Ts Varghund inte kan vara ensam hemma pga att den då äter upp inredningen i protest mot att den blivigt lämnad eller att den ylar i timmar och lider av separationsångest.
Magproblematik pga oro och åksjuka är det vanligaste problemen som kan uppstå hos en Ts Varghund. Den är dock befriad från det flesta ärftliga sjukdomar, men för säkerhets skull rekommenderas köpare av en valp att vända sig till uppfödare med bra röntgenresultat från HD och AD (ED)-test = höftledsfel och armbågs problematik, då detta är de vanligaste åkomorna hos rasen."
skarmklipp_2017-01-22_010352_5883f78d9606ee679c7d8cd3.png

Jag blev erbjuden betalt om jag parade min tik med en specifik hane.. vem är på´t? Tiken har en rejäl dos osäkerhet (rädd för människor), i övrigt en trevlig mix av tre oerhört olika raser. Hanen är även han socialt osäker, om än bättre än min egna tik, fadern till den är okänd och mamman är någon form av "staff". Varken min tik eller hanen är undersökta, och hanhundsägaren vet inte ens vad ögonlysning är för något.

Men visst vore jag korkad om jag INTE lät denne hanen göra små söta valpbebisar med min tik? ;) Jag har alltid velat ha tre småbarn och en kull valpar på åttonde våningen i en liten trea...

Nu går jag rakt emot trådens avsikt, men jag blev väldigt glad när jag igår såg "min" uppfödares uppdaterade hemsida. Där finns numera en sida med hälsoresultaten (hd, knä, rygg, hjärta) för hennes kullar. Allt är naturligtvis inte kollat på alla, eftersom det i slutänden är upp till valpköparna, men hoppas fler boxeruppfödare gör något liknande.

Nu går jag rakt emot trådens avsikt, men jag blev väldigt glad när jag igår såg "min" uppfödares uppdaterade hemsida. Där finns numera en sida med hälsoresultaten (hd, knä, rygg, hjärta) för hennes kullar. Allt är naturligtvis inte kollat på alla, eftersom det i slutänden är upp till valpköparna, men hoppas fler boxeruppfödare gör något liknande.
Vi kommer from C-kullen att röntga ryggar på alla avelsdjur och uppmuntra valpköpare att göra det samma. Sen förstår jag om många avstår pga ännu en kostnad. Tyvärr förs inte ryggresultaten in på avelsdata så man kan inte se sanningshalten. I dag är endast tjänstehundarna ryggröntgade.
Alla hanar vi använt är ryggröntgade.

Dök upp en bild på en Tjeckisk varghund ,verkar vara en valp, i nyhetsflödet på Facebook... Någon väns vän som hade köpt en. Det verkar ju vara en trevlig ras... :banghead:

Saxat från informationen om hundrasen..
"Att träna en Tjeckoslovakisk Varghund
Tjeckoslovakisk Varghund är inte en ras för alla då den kräver särskild träning. Anledningen till att den måste tränas på ett speciellt sätt är på grund av att den ständigt ifrågasätter sin flockledare och utvärderar och tänker mer på vad den gör och varför, än vad en vanlig hund gör. Det är därför starkt rekommenderat att man har erfarenhet av stora aktiva hundar sedan tidigare för att ha en rimlig chans att lyckas dressera sin Ts Varghund. Repetitionsträning och längre träningspass som avverkas en dag i veckan fungerar oftast inte på denna hundras, så även om det är en arbetande hundras så är det inte en direkt brukshundsras."
"Beteende och utseende
Den lägsta mankhöjden är 65cm för hanar och 60cm för tikar. Det finns ingen övre gräns för hur höga dom får bli vilket gjort att det inte är ovanligt att vissa hanar blir över 70cm i mankhöjd."
"Problematik och ärftliga sjukdomar
Förutom att Ts Varghund är mer aktiva och livliga än de flesta hundägare klarar av att hantera så finns en viss naturlig skygghet i rasen och det är därför mycket viktigt med torgträning och socialträning för den Ts Varghund som bor på landet, vilket det flesta Ts Varghunds-ägare gör. Det finns också risk för att din Ts Varghund inte kan vara ensam hemma pga att den då äter upp inredningen i protest mot att den blivigt lämnad eller att den ylar i timmar och lider av separationsångest.
Magproblematik pga oro och åksjuka är det vanligaste problemen som kan uppstå hos en Ts Varghund. Den är dock befriad från det flesta ärftliga sjukdomar, men för säkerhets skull rekommenderas köpare av en valp att vända sig till uppfödare med bra röntgenresultat från HD och AD (ED)-test = höftledsfel och armbågs problematik, då detta är de vanligaste åkomorna hos rasen."
skarmklipp_2017-01-22_010352_5883f78d9606ee679c7d8cd3.png

Huvva... :nailbiting:
Vi hade en sådan i butiken. Ägarna var en barnfamilj som lite naivt tänkte att allt löser sig och att om de kunde uppfostra fyra barn, så skulle de kunna uppfostra en hund... Så fort hunden fick syn på någon i butiken, så fixerade den och börja smyyyyga försiktigt fram. Min ena kollega som är utbildad problemhundskonsult gick ut och hyperventilerade på lagret, hon var helt övertygad om att en olycka kunde ske precis när som helst.

Vad säger nu om en Golden som blir så vettskrämd av att en garageport öppnas tio meter bort att den kör med flyktbeteenden och hyperventilerar resten av promenaden? Som dessutom regelrätt hugger när den ska få klorna klippta? Men han går väl bra på utställning.

Bra avel det där, helt rätt prioriteringar :wtf:

Huvva... :nailbiting:
Vi hade en sådan i butiken. Ägarna var en barnfamilj som lite naivt tänkte att allt löser sig och att om de kunde uppfostra fyra barn, så skulle de kunna uppfostra en hund... Så fort hunden fick syn på någon i butiken, så fixerade den och börja smyyyyga försiktigt fram. Min ena kollega som är utbildad problemhundskonsult gick ut och hyperventilerade på lagret, hon var helt övertygad om att en olycka kunde ske precis när som helst.

O_o Herregud :crazy:

Vad säger nu om en Golden som blir så vettskrämd av att en garageport öppnas tio meter bort att den kör med flyktbeteenden och hyperventilerar resten av promenaden? Som dessutom regelrätt hugger när den ska få klorna klippta? Men han går väl bra på utställning.

Collie med sina golv rädslor och nu golden med garage rädslor :eek:

Vi kommer from C-kullen att röntga ryggar på alla avelsdjur och uppmuntra valpköpare att göra det samma. Sen förstår jag om många avstår pga ännu en kostnad. Tyvärr förs inte ryggresultaten in på avelsdata så man kan inte se sanningshalten. I dag är endast tjänstehundarna ryggröntgade.
Alla hanar vi använt är ryggröntgade.

Boxerklubben ska införa känd status på ryggen som krav på valphänvisning, så då blir ju i alla fall de flesta avelsdjuren röntgade, även om det inte blir med krav på ett visst resultat. Vet faktiskt inte hur de ska kolla upp det, kanske är det tänkt att uppfödaren skickar in en kopia på beskedet från Tyskland. De hade diskuterat att nöja sig med "jugend" avläsningen så att man kunde få valpköpare att göra höfter & rygg samtidigt, men nu nöjde man sig med att fokusera på avelsdjur och det tycker jag känns okej. Vi gjorde båda på vår hane för vi ville se både "grundstatus" och hur det utvecklades i och med att 0 är ganska ovanligt på en boxer efter 2 år.

Att hunden hugger vid kloklipp beror högst sannolikt på att den inte blivit hanterad rätt. Antagligen har den försökt fly men blivit nerbrottad, och sedan försökt varna men då blivit "tillrättavisad". Då slutar hunden varna och hugger. Det är inte hundens fel.

Men det låter ju inte som att hunden har något i avel att göra, nej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 638
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar