Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu mer OT: vilken tjusig hålväg på bilden nederst...

För den den som undrar vad en hålväg är: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hålväg

Åh, jag visste inte att det hette hålväg :D
Den har använts väldigt frekvent de senaste 300 åren, och förmodligen ännu längre än så. Vår gård var en av tre som ägdes av samma ägare under 1600- och 1700-talet, detta var snabbaste vägen till den närmsta gården. Under 1800-talet delades gårdarna upp, men många av de som jobbade på vår gård bodde i grannbyn och traskade denna vägen varje dag till jobbet :)
Det syns inte så tydligt på bilden, men man ser grindstolparna om man tittar noga. De markerar gränsen än idag.

För att gå ännu lite mer OT :angel:

Ni vet den där staffen på 16 kilo jag snackade om?
Den är totalt hyper, har separationsångest och andningsproblem. Men ägarna ska minsann skaffa en till från samma uppfödare, och den här gången en röd!

Prioriteringarna är helt åt fanders.. Färgen går före mentalitet och hälsa :banghead:

Ni vet den där staffen på 16 kilo jag snackade om?
Den är totalt hyper, har separationsångest och andningsproblem. Men ägarna ska minsann skaffa en till från samma uppfödare, och den här gången en röd!

Prioriteringarna är helt åt fanders.. Färgen går före mentalitet och hälsa :banghead:
Varför har den andningsproblem?

Varför har den andningsproblem?
Den är rätt kortnosad. Jag gissar att det är mjukdelarna inne i munnen som ger problem. Man hör varje andetag han tar för det väser liksom lite, och han grymtar och snorkar väldigt mycket för en Staffe.

Inte alls lika mycket som frallorna vi har som låter att de ska kvävas till döds när de tvättar sig eller dricker, men ändå.

Den är rätt kortnosad. Jag gissar att det är mjukdelarna inne i munnen som ger problem. Man hör varje andetag han tar för det väser liksom lite, och han grymtar och snorkar väldigt mycket för en Staffe.

Inte alls lika mycket som frallorna vi har som låter att de ska kvävas till döds när de tvättar sig eller dricker, men ändå.
M.a.o. dömer du ut en hel ras utifrån en enda individ som du råkat träffa.
Jag känner flera staffar, ingen av dem har andningsproblem, har heller aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem inom rasen, därav min fråga.
Frallor har jag inga i min umgängeskrets, @dobbis kanske kan svara?

Jag känner flera staffar, ingen av dem har andningsproblem, har heller aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem inom rasen, därav min fråga.
Det är ju bara o titta på dom jag lägger in,jag har inga med sämre andning än min pinne,men visst finns det massor med dåligt andandes frallor.
Även jag har staffe uppfödande vänner ingen av dom har andningsproblem på sina hundar.
Ett rysar exempel är väl den vi såg här inne sittande i schäfervalplådan,helt ihop tryckta näsborrar och den lilla nosen den hade full med tjocka tunga veck.

Fast @Fisherling dömer väl hela ut hela rasen pga just den hunden, utan uppfödaren? Så tolkade jag det som i alla fall, och att staffens ägare bryr sig mer om utseendet än funktionalitet och hälsa och att det är det fisherling vänder sig mot.

Fast jag ser ingenstans att hela rasen döms ut, bara köparens prioriteringar som väljer att köpa av samma uppfödare enbart utifrån färg, när den egna hunden har problem?

Nu hittar du ju bara på. :meh: Jag har inte dömt ut någon ras.

Jag reagerade däremot på den dåliga andningen hos den hunden, samt på hundens uppenbara separationsångest, och att ägarna skulle köpa en till hund från samma uppfödare, ett helsyskon eftersom uppfödaren kommer göra samma kombination igen. Ägarnas första prioritet på nästa hund är färgen. Allt det är i mina ögon oseriöst.

Jag reagerar även på de frallor vi har, varav minst en har fått hela näsvingarna bortskurna men ändå låter som att han håller på och kvävas när han ligger på rygg, tvättar sig, dricker ect. Vi har en fralla med mindre problem - hennes näsborrar är relativt vida och man hör inte när hon andas om hon är lugn, typ ligger och vilar. Dock börjar hon väsa och grymta om hon är aktiv (och då snackar vi en helt vanlig promenad).

Vänligen lägg inte ord i munnen på mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 637
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar