Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska tikarna inte väga mer än 25? :o
Rätt säker på att svägerskans amstaff (tik) har legat runt 30kg hela tiden. Har inte tänkt på att hon ska vara särskilt överviktig utan snarare bara muskler. Trodde 30 kg var normalt för en tik. Det tycker jag är relativt mycket i förhållande till storlek. :D
Oj nej gud de ska inte väga så mycket!! man vill gärna att tikarna ligger runt 21-23kg.
Det har däremot varit lite trend att hålla dom feta för att dom går bättre på utställning så. Men nej tikarna ska inte väga mer än 25kg och hanarna inte mycket mer än 30kg. Min hane som är 49cm väger 29kg och tiken är 44cm och väger 22kg. Tiken har en mycket lättare typ än vad hanen har. Normalt tränade och inte speciellt feta, ganska normala i hull. Jag avskyr när man håller amstaff i överhull.

Jag upplever att de seriösa uppfödarna mer och mer avlar på bättre ledstatus. Som någon skrivit innan så har HD C räknats som ''fri'' på amstaff och jag har sällan stött på problem med amstaff som har C-höfter då de har lite mer av vikten på fronten och nästan alltid har rejält musklade bakpartin. Men jag skulle aldrig köpa en valp på linjer med ED 1 eller sämre. Just armbågar och bogar är känsliga på amstaff. Men tyvärr finns det uppfödare som avlar på ED 1 för att allt annat är bra på hunden men jag ställer mig inte bakom en sådan parning eller det tänket. Men jag tycker att trenden pekar på att fler och fler uppfödare (seriösa nu då) utesluter icke fri ED ur sitt material. men jag tycker det har varit ett problem att många tidigare avlat på, för mig, för dåliga ledstatusar. Så man har fått välja linjer och uppfödare med omsorg men det börjar se bättre ut tycker jag.

Ni har sådana spinkisar :D
Klart han får vara med på bild!

Otis kan också vara med, han är 47-48 hög och väger 22 kg :D

Men herregud människa vad ger du dina hundar? Hivar du protenpulver i vattenskålarna?! O_o :rofl:

Jag får skicka över Kosmos på bootcamp helt enkelt! Beefcaaaake! :D

På dagis har vi en Staffe, han är knappa året tror jag och typ 30 cm i mankhöjd. Väger 16 kilo. 2 kilo mindre än Tinja, 50 cm i mankhöjd :eek:

:banghead::banghead::banghead:

Oseriöst så det visslar om det. Någon på FB i den beryktade gruppen med en viss admin vid namn Per, frågade om rädsla kan vara hundens mentalitet eller om det är för att den varit med om något.

Det gällde en valp på 3 månader. Som alltså var rädd för folk som kom på besök, så pass rädd att den gömde sig bakom soffan, under sängen eller bakom matte. Tydligen var den även rädd för familjen i början. :eek:

Admin sa att det lät ganska normalt. Och jag vill bara dunka huvudet i väggen. :banghead:

Men herregud människa vad ger du dina hundar? Hivar du protenpulver i vattenskålarna?! O_o :rofl:

Jag får skicka över Kosmos på bootcamp helt enkelt! Beefcaaaake! :D

Det står nåt med abola.. anabola.. steroider? på burkarna? Verkar vara bra kräm i pulvret i alla fall :up:
:D
Han kan komma hit och vara med en jaktsäsong :D 1.5-3mil lösspring i kuperad terräng med vildsvinsväst + gpspejl som lite extra vikt, varje helg från 1/10 till 31/1 gör susen. Över stora mossar, uppför berg och med 25cm snö :D

Nädå, men wachtelhunden är ju rätt grov, och Otis är rejäl Han är som en betongsugga i kroppen, helt massiv och inte ett gram extra fett. De får ungefär samma träning, men Ladda är snarare åt det lite tjocka hållet. Hon äter 350gr färskfoder, han äter 650gr :p De har verkligen olika förutsättningar för att sätta muskler.
När han nästan strök med av råttgiftsförgiftningen i somras så tappade han ju mycket och snabbt. Vi var hos fysion nästan direkt efteråt och hon mätte honom överallt. En månad senare hade han ökat sin muskelmassa rejält, ovanligt snabbt enligt henne. Så han har nog bra förmåga att skapa och bibehålla muskelmassa :)
dsc0595.jpg

img-2361.PNG

Ok, slut på OT-tjat om mina hundar nu :D

Min husky som jag hade var 65cm i manken och vägde 18kg i full kondition, samtidigt vägade Corinne whippet i full kondition 18kg på sina 53cm i manken. Att dom kan väga lika mycket trots sina höjd skillnader är ganska intressant. :p

Det står nåt med abola.. anabola.. steroider? på burkarna? Verkar vara bra kräm i pulvret i alla fall :up:
:D
Han kan komma hit och vara med en jaktsäsong :D 1.5-3mil lösspring i kuperad terräng med vildsvinsväst + gpspejl som lite extra vikt, varje helg från 1/10 till 31/1 gör susen. Över stora mossar, uppför berg och med 25cm snö :D

Nädå, men wachtelhunden är ju rätt grov, och Otis är rejäl Han är som en betongsugga i kroppen, helt massiv och inte ett gram extra fett. De får ungefär samma träning, men Ladda är snarare åt det lite tjocka hållet. Hon äter 350gr färskfoder, han äter 650gr :p De har verkligen olika förutsättningar för att sätta muskler.
När han nästan strök med av råttgiftsförgiftningen i somras så tappade han ju mycket och snabbt. Vi var hos fysion nästan direkt efteråt och hon mätte honom överallt. En månad senare hade han ökat sin muskelmassa rejält, ovanligt snabbt enligt henne. Så han har nog bra förmåga att skapa och bibehålla muskelmassa :)
dsc0595.jpg

img-2361.PNG

Ok, slut på OT-tjat om mina hundar nu :D
Ännu mer OT: vilken tjusig hålväg på bilden nederst...

För den den som undrar vad en hålväg är: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hålväg

Skägget är 37 cm hög och vägerbstrax under 9 kg.
Har inte mätt Criga och Calibra men de är lite över 50 cm och väger 24 kg. De ganska färdiga. Kanske blir någon centimeter till och så ska ett par kg muskler på.
Lilla S är ca 50 cm (hon är mindre än systrarna i mankhöjd) och väger 25. Hon är av lite grövre typ än dem. Han timmerstockar till ben.

Mamma Mu är för stor. Närmare 60 i mankhöjd och ska väga ca 34 för att vara snygg. Nu är hon fet. Kanske 38 kg :(
Hon är skitsvår att hålla vikten på. Man kan inte unna henne något extra eller slarva med motionen.

Oj, är heelers så grova alltså? Frank är också 30 cm och väger 7,5 kg :D
Skalman är som en tunn humlestör nu (7,5 månad) och är ca 28 hög och väger 7 kg. 1-2 kg till lär han få innan han är färdigväxt :) Heeler har oftast rätt grov benstomme och väger en del och hanar brukar vara en del större än tikar.

Senast vi vägde Breeze låg han på 36-37 kg. Vi har inte mätt honom, men chansen att han inte är för hög är inte så jättestor (ska vara max 63 cm). Han är som tur är inte någon tung boxer för då hade han nog legat ännu närmare 40 kg. Eftersom jag har svårt att hålla emot i nuläget så räcker den här vikten så gott.

:banghead::banghead::banghead:

Oseriöst så det visslar om det. Någon på FB i den beryktade gruppen med en viss admin vid namn Per, frågade om rädsla kan vara hundens mentalitet eller om det är för att den varit med om något.

Det gällde en valp på 3 månader. Som alltså var rädd för folk som kom på besök, så pass rädd att den gömde sig bakom soffan, under sängen eller bakom matte. Tydligen var den även rädd för familjen i början. :eek:

Admin sa att det lät ganska normalt. Och jag vill bara dunka huvudet i väggen. :banghead:
Det är ett flertal som tycker att det är heeeelt normalt :banghead::banghead::banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 637
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar