Oj nej gud de ska inte väga så mycket!! man vill gärna att tikarna ligger runt 21-23kg.Ska tikarna inte väga mer än 25?
Rätt säker på att svägerskans amstaff (tik) har legat runt 30kg hela tiden. Har inte tänkt på att hon ska vara särskilt överviktig utan snarare bara muskler. Trodde 30 kg var normalt för en tik. Det tycker jag är relativt mycket i förhållande till storlek.
Det har däremot varit lite trend att hålla dom feta för att dom går bättre på utställning så. Men nej tikarna ska inte väga mer än 25kg och hanarna inte mycket mer än 30kg. Min hane som är 49cm väger 29kg och tiken är 44cm och väger 22kg. Tiken har en mycket lättare typ än vad hanen har. Normalt tränade och inte speciellt feta, ganska normala i hull. Jag avskyr när man håller amstaff i överhull.
Jag upplever att de seriösa uppfödarna mer och mer avlar på bättre ledstatus. Som någon skrivit innan så har HD C räknats som ''fri'' på amstaff och jag har sällan stött på problem med amstaff som har C-höfter då de har lite mer av vikten på fronten och nästan alltid har rejält musklade bakpartin. Men jag skulle aldrig köpa en valp på linjer med ED 1 eller sämre. Just armbågar och bogar är känsliga på amstaff. Men tyvärr finns det uppfödare som avlar på ED 1 för att allt annat är bra på hunden men jag ställer mig inte bakom en sådan parning eller det tänket. Men jag tycker att trenden pekar på att fler och fler uppfödare (seriösa nu då) utesluter icke fri ED ur sitt material. men jag tycker det har varit ett problem att många tidigare avlat på, för mig, för dåliga ledstatusar. Så man har fått välja linjer och uppfödare med omsorg men det börjar se bättre ut tycker jag.