Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag pratar med några amerikaner som påstår att man inte kan avla bort det här överdrivna sättet på en hanhund och att det inte nedärvs öht.

Jag tycker att om hunden inte kan koncentrera sig pga löptik så kanske den inte är lämplig att använda i aveln då den uppenbarligen inte kan arbeta under distraktioner, att viljan att arbeta inte är tillräckligt hög.

Jag pratar med några amerikaner som påstår att man inte kan avla bort det här överdrivna sättet på en hanhund och att det inte nedärvs öht.

Jag tycker att om hunden inte kan koncentrera sig pga löptik så kanske den inte är lämplig att använda i aveln då den uppenbarligen inte kan arbeta under distraktioner, att viljan att arbeta inte är tillräckligt hög.
Eller så har den en sunkig förare :idea:

Skulle ni avla på en hane som inte kan bete sig när den är i närheten av tikar som löper?

Jag har tagit en ur avel pga det faktiskt, han var "good enough" till avel på andra sätt och en jäkligt trevlig stam men han var inte bra nog för att det skulle göra det värt att riskera att få fler sådana, och då var det ändå en sällskapsras. Men denna var GALEN hela löpet, skrek (inte pep- vrålade), höll på att klösa sönder tassarna för att gräva sig till tiken genom trä så fick byta till rum med klinkergolv, åt inte nämnvärt, stressnivå i taket. Och min ena tik löper så pass att hon luktar gott i åtminstone 4 veckor.. Det var inte hållbart att ha det så flera ggr om året. Den hanen gick inte att nå fram till ordentligt om man tex var ute och tränade och en löptik varit i närheten, han kunde inte bryta alls om det luktade gott så att träna där andra hundar vistas var knivigt. Helt blockerad. Kunde en skickligare tränare fixat det? Mycket möjligt, men han var ändå omöjlig att ha i en kennel så det fick bli att avyttra.

Jag tänker mig att sådant kan vara ärftligt och tänkte inte chansa. Det kan ju bli problem även i sällskapshem om man har en sån hane.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar