Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma människa. Som säger att hen ställer frågor men kan inte ställa dom när man frågar vilka hen menar :angel:
Och som KONSTANT skickar flirtsmileys för att göra sig löjlig. Så frågade om hen flörtade eller bara var otrevlig :angel::D Mene då var det usch och äckligt att jag trodde att hen flirtade :cautious: eh ja.. Vad ska man säga liksom..

För mig är det helt obegripligt att en vuxen människa som uppför sig som hen får valpköpare. Man skäms ju ibland på hens vägnar över hur hen uttrycker sig och beteer sig :o

Sen häpnar man över hens argument. Men pga hur hen svarar så vågar få argumentera emot idiotin, du är en av få :p

För mig är det helt obegripligt att en vuxen människa som uppför sig som hen får valpköpare. Man skäms ju ibland på hens vägnar över hur hen uttrycker sig och beteer sig :o

Sen häpnar man över hens argument. Men pga hur hen svarar så vågar få argumentera emot idiotin, du är en av få :p

Alltså jag är så jäkla envis och jag stör mig på mig själv för egentligen orkar jag inte :p

Hen måste vara så sjukt frustrerad över att provokationerna inte får annat än saklig och lugn respons, heja dig:D:banana:
Själv kände jag hur mitt blodtryck skenade hejdlöst av att bara läsa dessa goddag yxskaft-svar:wtf:

Jag blev även ganska snurrig och ibland fattar jag inte alls vad människan pratar om och snurrar runt :wtf:

Men hen slutade när jag bara svarade med frågor istället för provokationerna :D

Letar lämplig valp för lite blandad jaktträning (retriever) lydnad, rally, kanske rapport eller agility på leknivå (jag är inte direkt rörlig själv...) Förra året blev det ingen parning för tiken jag är mest intresserad av (ung oerfaren hanne). Nu är hon dräktig med det är bara ett par valpar så jag har fått besked att det blir ingen till oss. Hade två tikar till som alternativ, den första har fått tre valpar och den andra verkar vara tom. Så nu letar alternativa kombinationer och hade hittat en som verkade intressant - tills jag kollade tikens MH. 4 på kvarstående rädsla på overallen, 5 på första momentet av "skramlet" och så en radda med 0-or. Suck!

Letar lämplig valp för lite blandad jaktträning (retriever) lydnad, rally, kanske rapport eller agility på leknivå (jag är inte direkt rörlig själv...) Förra året blev det ingen parning för tiken jag är mest intresserad av (ung oerfaren hanne). Nu är hon dräktig med det är bara ett par valpar så jag har fått besked att det blir ingen till oss. Hade två tikar till som alternativ, den första har fått tre valpar och den andra verkar vara tom. Så nu letar alternativa kombinationer och hade hittat en som verkade intressant - tills jag kollade tikens MH. 4 på kvarstående rädsla på overallen, 5 på första momentet av "skramlet" och så en radda med 0-or. Suck!
Fy vad tråkigt :(
Hoppas det dyker upp nått nytt.

Med risk för att det blir lite luddigt nu men... Var inne på en av de där trådarna där ett dåligt MH försvarandes och där en uppfödare (ja, C :angel:) sa att hon gått MH en gång där hanen inte alls blev korrekt bedömd och både hon + andra sa att de märkte att något var off med hanen men valde att då fortsätta gå MHt (... för att sen beklaga sig på resultat) och att det sen kommit fram att hanhunden varit sjuk vid MH tillfället.

Ställde frågan i tråden och i hennes kommentar så hon borde ju sett det men har inte fått något svar, men är det inte så att man faktiskt kan gå om MH om det blivit dokumenterat att hunden var så pass sjuk att den inte var sig själv?

Och borde man inte märka redan innan att hunden är duktigt nedsatt och antagligen inte kommer gå ett "bra" MH?

Med risk för att det blir lite luddigt nu men... Var inne på en av de där trådarna där ett dåligt MH försvarandes och där en uppfödare (ja, C :angel:) sa att hon gått MH en gång där hanen inte alls blev korrekt bedömd och både hon + andra sa att de märkte att något var off med hanen men valde att då fortsätta gå MHt (... för att sen beklaga sig på resultat) och att det sen kommit fram att hanhunden varit sjuk vid MH tillfället.

Ställde frågan i tråden och i hennes kommentar så hon borde ju sett det men har inte fått något svar, men är det inte så att man faktiskt kan gå om MH om det blivit dokumenterat att hunden var så pass sjuk att den inte var sig själv?

Och borde man inte märka redan innan att hunden är duktigt nedsatt och antagligen inte kommer gå ett "bra" MH?

Vad jag vet så får du inte göra om MH pga att hunden varit ur form när det genomgått sitt MH. Däremot kan man själv välja att bryta MH:t och då får man göra om det. Väljer beskrivande att bryta får man inte göra om.

Hej hej!

Brukar inte skriva här men nu kunde jag inte hålla mig :)
Vill ge massor av :up: och :bow: till framförallt @linnsan och ni andra som orkar kritisera den fruktansvärt dåliga schäferaveln på ovan nämnd fb grupp.

Jag har självt haft schäfer i 25 år och jag blir ta mig f*n rädd när jag läser både hur det avlas hej vilt på mentalt dåliga hundar samt att folk försvarar det :rage:.

Ok! Tack för svar. Då återstår ju frågan; varför bröt inte människan om hunden nu var så ur form att "alla" märkte det? :cautious:

Jag vet faktiskt inte. Tror att det blir lite prestige eller vad man ska kalla det. Man vill så gärna att hunden ska "klara" det så det känns som ett misslyckande att bryta. Helt galen tankegång egentligen när hundens välmående är det viktigaste. Men det är den förklaringen jag kan tänka mig. Har figgat på ganska många MH och det är inte ofta ägaren själv valt att bryta.

• Gilla
Reactions: Nux

Det där skyller hon på varje gång den hanen ifrågasätts.
Om han varit så off borde hon märkt det och brytit. Sen kunde hon ha följt upp det med ett MT nått år senare om MHt nu var så illa. Men nej....det har inte gjorts och hanen har avlats på och lämnat en skrämmande ledstatus och nästan inga beskrivna avkommor.
Det är helt horribelt att hon fortsätter att försvara den.

Å andra sidan så är det få som försöker tjäna en hacka på bondkatter. Medans oreggad hundavel omsätter många tusentals kronor och oftast ger en rejäl vinst för "uppfödaren"
Mja, nu tycker jag att det är ganska många bondkatter som man blandat med "något långhårigt" och så vill man ha 2-5000 kr/katt, dyrare för de som råkade bli långhåriga. Det tycker jag nog är att tjäna en hacka, särskilt som kattungar är LJUSÅR lättare att ha hemma de där första 12 veckorna innan leverans, jämfört med ett gäng kissande och bajsande valpar.

Det där skyller hon på varje gång den hanen ifrågasätts.
Om han varit så off borde hon märkt det och brytit. Sen kunde hon ha följt upp det med ett MT nått år senare om MHt nu var så illa. Men nej....det har inte gjorts och hanen har avlats på och lämnat en skrämmande ledstatus och nästan inga beskrivna avkommor.
Det är helt horribelt att hon fortsätter att försvara den.

Det jag tycker är väldigt märkligt är hur folk kan köpa dessa hundar :crazy: att skylla på okunskap hos köparna ställer jag mig mycket tveksam till.
Idag har man alla möjligheter att kolla upp och få hjälp iom "teknikens värld " om man bara orkar lägga ner lite tid.

Låt @dobbis ta över lite så du inte får hjärnblödning :D

Det är nog lika bra :D Men hon slutade faktiskt svara själv när jag ställde frågor ist :p
Det jag tycker är väldigt märkligt är hur folk kan köpa dessa hundar :crazy: att skylla på okunskap hos köparna ställer jag mig mycket tveksam till.
Idag har man alla möjligheter att kolla upp och få hjälp iom "teknikens värld " om man bara orkar lägga ner lite tid.

Detta undrar jag också.. Det är dessutom bara hennes valpköpare som försvarar henne :angel: Undra varför..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar