Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å andra sidan så är det få som försöker tjäna en hacka på bondkatter. Medans oreggad hundavel omsätter många tusentals kronor och oftast ger en rejäl vinst för "uppfödaren"
men även utan pengar så är risken när man tar emot en kattunge eller köper en billigt att man stöttar en kattproduktion som även levererar sommarkatter och katter som är inavlade i generationer. Man ska inte riskera att göra det lättare för folk att göra fel.

PS nu hör jag till dem som föredrar att hålla skadedjur borta med bonnkatt, men man tar inte ens emot gratis utan att tänka först

men även utan pengar så är risken när man tar emot en kattunge eller köper en billigt att man stöttar en kattproduktion som även levererar sommarkatter och katter som är inavlade i generationer. Man ska inte riskera att göra det lättare för folk att göra fel.

PS nu hör jag till dem som föredrar att hålla skadedjur borta med bonnkatt, men man tar inte ens emot gratis utan att tänka först
Det anser jag att man aldrig gör, tar emot ett djur utan att tänka först oavsett om det har papper eller ej, gratis eller för dyra pengar.

Å andra sidan så är det få som försöker tjäna en hacka på bondkatter. Medans oreggad hundavel omsätter många tusentals kronor och oftast ger en rejäl vinst för "uppfödaren"
Men alla "uppfödare" av typ "halvperser" "skogisblandning" osv tar ju ut en rätt rejäl summa så det blir ju lite samma fenomen som med blandras"uppfödare" på hundsidan?

Sen är ju katternas status en helt annan osv så det är ju svårt att jämföra rakt av, men många katter på blocket som påstås vara nästan rasrena eller unika korsningar har ju många likheter med hundar på blocket :down:

Jag tänker mer att det handlar om personer som "blocket-avlar" på katter och prånglar ut kattungar? Inte att ta över vuxna omplaceringar (eller tolkar jag dig galet @YlvaG ?).

Du tolkar rätt.

Jodå, det finns mängder av dom även hos katter.

med fasit i hand så lever flera "av våra kattungar" än idag 20 år senare utan synliga hälsoproblem men de kunde ju blivit vad som)

Det här ju samma argument som på hundsidan. (Inte att du sa det, för mig är det tydligt att du är medveten om att det skulle kunnat bli annorlunda). Men att "mina blandraser har minsann alltid varit friska". Gärna sagt av folk där 10år anses som ett långt kattliv. "Den dog av ålder". Nä, 10år är INTE ett långt kattliv, en katt dör inte av åldersrelaterade åkommor vid tio om det inte är något fel.

Det här ju samma argument som på hundsidan. (Inte att du sa det, för mig är det tydligt att du är medveten om att det skulle kunnat bli annorlunda). Men att "mina blandraser har minsann alltid varit friska". Gärna sagt av folk där 10år anses som ett långt kattliv. "Den dog av ålder". Nä, 10år är INTE ett långt kattliv, en katt dör inte av åldersrelaterade åkommor vid tio om det inte är något fel.
Jag vet ingen som är kattvan som påstår att 10 år är ett långt liv, en katt kan bli 20 år eller äldre och skaffar man katt får man räkna med att den lever längre än de flesta hundar.

Ja, det finns de som säljer perserblandningar m fl men det finns ingen som säljer en perserpoo för 20 000!

Jag förstår inte varför katter öht blir indragna i tråden? Att någon skaffar en katt utan
stamtavla gör väl inte blandrasaveln på hund bättre?

Jo precis. Och boende på landet är jag också väl medveten om problemet med sommarkatter som du pekar på i ett annat inlägg. Men det känns (och jag hoppas) att medvetenheten kring vikten av att iaf kastrera katter har ökat de senaste 20 åren.

Slut på OT

Well, jag tycker att det är fel att man raljerar över oseriös avel och vikten av hälsotester på en art men sen bidrar till den oseriösa delen hos en annan, som dessutom är ett större samhällsproblem då vi inte har gatuhundar på samma sätt här än. Det var det jag kommenterade i mitt första inlägg. Det var inte meningen att det skulle bli en sådan diskussion.

Well, jag tycker att det är fel att man raljerar över oseriös avel och vikten av hälsotester på en art men sen bidrar till den oseriösa delen hos en annan, som dessutom är ett större samhällsproblem då vi inte har gatuhundar på samma sätt här än. Det var det jag kommenterade i mitt första inlägg. Det var inte meningen att det skulle bli en sådan diskussion.

Jag håller helt med dig i sak men jag är faktiskt inte helt säker på att katter är ett större samhällsproblem än alla hundar.
Jag kan absolut hålla med om att det är ett samhällsproblem men den oseriösa hundaveln är minst lika mycket ett samhällsproblem även om de inte handlar om lösa gatuhundar i Sverige. Hundarna står också och istället för
överfyllda hundstall
Import av sjukdomar från utlandet.
Betydligt större summor pengar är i omlopp som gör det lönsamt att smuggla.
Hundar avlivas pga dålig mentalitet.
Hundar med dålig mentalitet biter vuxna, barn och andra djur dagligen och orsakar stora skador.
Extemt många hundar lider av extrema rassjukdomar långt fler än katter.

Men åter igen- det ena rättfärdigar inte det andra men kan heller inte se att kattproblemen är större

Jag är en av de som gör det "felet", men det beror på att extremt få raskattuppfödare säljer till någon som vill ha utekatt. Och eftersom våra katter hjälper till att hålla mössen borta, fick vi helt enkelt välja det "halvbra" alternativet - korsning mellan ras/bondkatt.

Jag blir knäpp av en viss tråd inne på ett schäferforum och JAG KAN INTE SLUTA :nailbiting::nailbiting:O_o:wtf:

Detta MHt försvaras:

BO0TKJMBtBb

Nu har det snurrat in på prestationsavel bland blandisar också.. Eftersom att jag tog upp att det finns bra prestationsavel på blandisar då en viss person påstod att ALL blandrasavel var oseriös. Renrasavel på hunden ovan däremot - inte alls oseriös :banghead::banghead::wtf:

Det är en schäfer...

Jag blir knäpp av en viss tråd inne på ett schäferforum och JAG KAN INTE SLUTA :nailbiting::nailbiting:O_o:wtf:

Detta MHt försvaras:

BO0TKJMBtBb

Nu har det snurrat in på prestationsavel bland blandisar också.. Eftersom att jag tog upp att det finns bra prestationsavel på blandisar då en viss person påstod att ALL blandrasavel var oseriös. Renrasavel på hunden ovan däremot - inte alls oseriös :banghead::banghead::wtf:

Det är en schäfer...
Bra prestations avel på blandis :confused:

Detta MHt försvaras:

BO0TKJMBtBb

Det är en schäfer...

Du ska ha en eloge som orkar! Jag har också skrivit och förklarat att en brukshund borde klara ett MH utan att behöva ha en särskilt bra dag.
Det är bara att konstatera att det finns en hel del kennlar man inte skulle köpa av!

Huuuuuu :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
Jag tror att jag precis läste tråden i Fråga:turd::wtf::banghead:  och är du den jag tror i tråden så är jag sjukt imponerad att du kan behålla lugnet och vara saklig!! :bow:

Detta MHt försvaras:

BO0TKJMBtBb

Det är en schäfer...

Detta MHt försvaras:

BO0TKJMBtBb

Det är en schäfer...

Samma hysteriska människa som förr?

Huuuuuu :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
Jag tror att jag precis läste tråden i Fråga:turd::wtf::banghead:  och är du den jag tror i tråden så är jag sjukt imponerad att du kan behålla lugnet och vara saklig!! :bow:

Själv blir jag mest irriterad på mig själv att jag går in i diskussion med den där människan igen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar