Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bor i Stockholm på Södermalm.
Det tar faktiskt inte mer än 15 minuter med tunnelbana eller pendeltåg för att vara i skogen/friluftsområde. Det tycker jag är nära nog.
Jo :)
Tror dock många skriver skogen runt knuten för det ska låta fint.
Men en hund behöver inte det.
Jag hat bott i stan med några få träd i närheten :)
Går utmärkt ändå, tog bilen till riktiga skogen.

Jo :)
Tror dock många skriver skogen runt knuten för det ska låta fint.
Men en hund behöver inte det.
Jag hat bott i stan med några få träd i närheten :)
Går utmärkt ändå, tog bilen till riktiga skogen.

Jupp. Jag hävdar ju med emfas att vi är bättre hundägare i stan än på landet. Vi promenerar, aktiverar och hittar på saker.
På landet hänger vi och det blir avsevärt slappare på alla vis.

Jupp. Jag hävdar ju med emfas att vi är bättre hundägare i stan än på landet. Vi promenerar, aktiverar och hittar på saker.

Delvis KL,

Om jag ska se mig i spegeln var jag en bättre hundägare på pappret när jag bodde i stan, mina hundar har aldrig fått så många promenader som då, fått så många miljöbyten och miljöträningar, godisletarpromenader osv.

Men med facit i hand är mina hundar lyckligare på landet när de kan drälla på gården, det är lättare att träna sådant som de älskar, typ apportering och viltspår, eftersom jag kan ha två stora frysboxar med träningsgrejer i garaget och har stora fält/skog att träna på precis runt knuten.
Tidigt på jaktsäsongen hinner jag t om släppa dem en sväng i skogen efter jobbet, innan det blir mörkt.
Jag tror inte de saknar att promeneras 1,5-2h/dag. Under jaktsäsong får de skrämmande få långpromenader, kanske 2-4 i veckan, men de är väldigt nöjda ändå. De får en del stimulans abra genom att vara i hundgårdarna på dagtid och hålla span, drälla lösa i trädgården eller leta upp sin kvällsmat där.

När det inte är jaktsäsong så kräver de så klart desto mer, men eftersom de främst behöver blåsa ur sig fysiskt så tycker jag att även det är enklare på landet. Bara att ta ut kickbiken/cykeln från garaget och ge sig ut i skogen liksom.
När jag bodde i innerstan var det ett helt projekt att lasta in hundar och kickbike i bilen för att få slippa asfalt och minimera mötande hundar och motionärer.

Jag har ju iofs hundar som kanske i allmänhet passar bra på landet, även om jag har flera vänner som bor med sina jakthundar i stan och tycker att det fungerar utmärkt.

Kan faktiskt hålla med :) blev betydligt mer promenader när vi bodde i stan, nu bor vi på gård och hundarna släpps ut bara.
Dock får mina daglig motion och aktivering men det är ju ett tillfälle per dag inte flera som i stan.
Grannhundar dock tror jag flera mestadels inte får dagliga promenader tyvärr.

Delvis KL,

Om jag ska se mig i spegeln var jag en bättre hundägare på pappret när jag bodde i stan, mina hundar har aldrig fått så många promenader som då, fått så många miljöbyten och miljöträningar, godisletarpromenader osv.

Men med facit i hand är mina hundar lyckligare på landet när de kan drälla på gården, det är lättare att träna sådant som de älskar, typ apportering och viltspår, eftersom jag kan ha två stora frysboxar med träningsgrejer i garaget och har stora fält/skog att träna på precis runt knuten.
Tidigt på jaktsäsongen hinner jag t om släppa dem en sväng i skogen efter jobbet, innan det blir mörkt.
Jag tror inte de saknar att promeneras 1,5-2h/dag. Under jaktsäsong får de skrämmande få långpromenader, kanske 2-4 i veckan, men de är väldigt nöjda ändå. De får en del stimulans abra genom att vara i hundgårdarna på dagtid och hålla span, drälla lösa i trädgården eller leta upp sin kvällsmat där.

När det inte är jaktsäsong så kräver de så klart desto mer, men eftersom de främst behöver blåsa ur sig fysiskt så tycker jag att även det är enklare på landet. Bara att ta ut kickbiken/cykeln från garaget och ge sig ut i skogen liksom.
När jag bodde i innerstan var det ett helt projekt att lasta in hundar och kickbike i bilen för att få slippa asfalt och minimera mötande hundar och motionärer.

Jag har ju iofs hundar som kanske i allmänhet passar bra på landet, även om jag har flera vänner som bor med sina jakthundar i stan och tycker att det fungerar utmärkt.

Vi renoverar på landet... så det där piffet uteblir tyvärr.
Men svampsäsongen och under bärplockningen, då jäklar är jag magiskt bra!

Delvis KL,

Relaterar! Visst hade det varit gött med närheten till klubben men allt annat hade blivit ett projekt.

Med skogen runt knuten här på landet kan jag lägga spår och rutor när jag vill. Och eftersom jag vill kunna ha mina hundar lösa finns det liksom inget annat alternativ. Enligt Lasse finns det nämligen inte något som slår de dagliga halvmilspromenaderna i skogen där han är lös från hemmet till hemmet.

Delvis KL,

Mina hundar mår också bättre på landet, de är mer harmoniska även om de tyckte det var helt okej i stan med :)

Vi renoverar på landet... så det där piffet uteblir tyvärr.
Men svampsäsongen och under bärplockningen, då jäklar är jag magiskt bra!

Ja, det förstår jag verkligen :) Och det var absolut ingen kritik mot att bo i stan med hund, jag tyckte själv att det fungerade bra! Men nu när jag bott på landet i snart ett år med två hundar så inser jag att för vår del så är livet med hund enklare och för hundarna minst lika bra här, även om det på pappret ser sämre ut med aktivering osv.

Svamp- och bärsäsongen är ju bara :heart Särskilt efter 1/10 när jag kan ha med mig hundarna lösa :p

Relaterar! Visst hade det varit gött med närheten till klubben men allt annat hade blivit ett projekt.

Med skogen runt knuten här på landet kan jag lägga spår och rutor när jag vill. Och eftersom jag vill kunna ha mina hundar lösa finns det liksom inget annat alternativ. Enligt Lasse finns det nämligen inte något som slår de dagliga halvmilspromenaderna i skogen där han är lös från hemmet till hemmet.

För att inte tala om hur jävla gött det är att bara öppna dörren när man gått upp och sen stå på trappen i morgonrock med kaffekoppen i handen medan solen går upp och hundarna rultar runt på gräsmattan... :love:

Precis så. Jag är dock rätt bortskämd med klubbar i närheten, har de tre närmsta inom 5, 10 och 20 minuters bilresa :p
Det skulle faktiskt inte förvåna mig om mina hundar rör sig lika mycket nu som tidigare när de fick fler promenader, bara de att de tar stegen lösen i trädgården (den lilla på 10000kvm :p) i stället för kopplade.

Morgonkissen är verkligen det bästa med landet :love: när man slår sig ner på utemöblerna med kaffekopp och knäckemacka medans hundarna strosar runt.

För att inte tala om hur jävla gött det är att bara öppna dörren när man gått upp och sen stå på trappen i morgonrock med kaffekoppen i handen medan solen går upp och hundarna rultar runt på gräsmattan... :love:
Ja verkligen :) :) man ser hur mycket hundarna uppskattar att kunna vara ute , när jag bodde i stan satt jag ofta ute på gräsmattor och stannade länge på brukshundsklubben bara för de skulle få vara ute:)
Skönare att ha ute rakt utanför dörren dock :D

Kan toppa den! Ett av de två fallen: Importerad svindyr tik (hon var värd det, underbara linjer och underbar hund) som jag meriterade till champion och gjorde klockrena hälsotester på (ja fler än man måste men som jag anses behövs), åkte över större delen av vårt avlånga land för att para med den perfekta hanen (inte gratis varken i språng, resekostnad, förlorad arbetsinkomst etc), valpningen drar ut på tiden, pga veterinärslarv dör valpar och nästan tik med vid snittet och livmodern plockas ut i samband med snittet (long story men inga fler kullar iaf). Summa summarum noll valpar och en tik jag trodde skulle dö i flera dagar innan hon repade sig. Halleluja..

Och jag känner som dig @Voff , ibland är det jäkligt bittert när man ser de som tar sina gattukorsningskullar och vissa är inte ens hemma för valpning och kan sedan kränga sina valpar (för sälja är de ju bra på många av dem) för runt 10k styck medan man själv, iaf jag, inte sällan gått back på en kull när allt är uträknat. De gånger jag vågar räkna..

Men alltså. Nu är jag ju skk-slav så vet ju bara hur det är där, men jag betvivlar att man även utanför skk kan ha avtal som styr om de som är "fodervärdar" får åka på semester etc? De fall jag sett som dragits till rätten där nån haft en hund länge och de tycker det är deras o fd ägaren tycker de ska få hämta, så brukar rätten ge "äganderätten" till den som haft hunden länge om inga tydliga typ inackorderingsavtal skrivits.. men jag vet inte?
Jo, vi som är lite insatta i vad det innebär att vara fodervärd på hund och sånt vet ju att det måste finnas vattentäta avtal om något sånt där ska hålla i en ev tvist, meeeeen vi kan ju snällt konstatera att det har de allra flesta som pysslar med blandraser (och skrämmande många inom renrasnäringen) absolut noll och ingen koll alls på.

Jag har en dam som är 4,5 år. Hon är en tjuvparning mellan collie och rottweiler. Jag skulle så väldigt gärna vilja ha en liten tikvalp efter henne då hon är den mest underbara hund jag haft. Som ni kan se av bilderna så är agility vår sport. Hon är följsam som en dröm men har lite för lite motor...så en man med lite mer motor? BC av lugnare slag? Hon kommer att löpa till sommaren och för rätt man kan vi åka en bit
1f642.png

Svar
Bild på hund och texten

Jabbe. Schäfer, vit herdehund å tervuerens korsning. Sju år å charmtroll. Springer ifatt hararna på åkern..

Oookeeej... Såg en annons om hundrastare sökes. Till en blandrasvalp med raserna Chihuahua, kinesisk nakenhund och amstaff :confused:. Vad månne det bliva av den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar