Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag anser att det är att avla på defekter, det är ju inte den friska hunden som är problemet utan den sjuka och alla avkommor som blir anlagsbärare. :banghead: :banghead: :banghead:

Enda ursäkten är väl om det finns en trång avelsbas och man kan testa valparna för att se vilka som bär på anlaget och kastrera dem. :cautious:
Man gentestar rasen, och andra uppfödare avlar aldrig annat än bärare + frisk eller frisk + frisk. Rasklubben förbjuder avel på sjuka hundar och bärare + bärare, men kenneln är inte med i rasklubben :cautious:. Men ja, rasen har en globalt snäv avelsbas.

Man gentestar rasen, och andra uppfödare avlar aldrig annat än bärare + frisk eller frisk + frisk. Rasklubben förbjuder avel på sjuka hundar och bärare + bärare, men kenneln är inte med i rasklubben :cautious:. Men ja, rasen har en globalt snäv avelsbas.
Aldrig funderat på att korsa in friskt blod? :idea:

Aldrig funderat på att korsa in friskt blod? :idea:
Vet inte, är inte min ras (ännu? :p). Finns förvisso en jaktvariant (ostandardiserad ev. blandras) i hemlandet men de skiljer sig markant (som natt och dag) från rasen man ser i utställningsringen. Avelsbasen är ju inte så snäv att det inte går att finna friska, relativt obesläktade hundar, kanske var det svårt för en 20år sedan men nu bör det vara lätt att undvika avel på sjuka/bärare.

Växte upp i närheten av Ulriksdalsslott utanför Stockholm, i ett lägenhetsområde med ~5min från skogsområdet, så visst finns det :p

On a side note, men väldigt relevant för tråden.... Om en SKK ansluten uppfödare har en genetiskt sjuk hund, av sjukdom som hundarna dör i förväg av om de inte får livslång medecinering. Som de trots detta bestämmer sig att avla på och parar den med en genetiskt frisk hund för att få 100% friska bärare... Är detta att räknas som avla medvetet på en känd defekt, trots att avkommorna kommer bli friska bärare? Skulle det vara LS värt? SKK anmälningsvärt? (Och ja det har tydligen skett irl, av min vanliga exempel kennel).
Det beror väl på vilken sjukdom det är,både inom tex bullterrier o amstaff avlas det ju på det sättet. (dock olika fel)

Oo ja :D
En sak som lägenhetsannonsörer har gemensamt är att alla deras lägenheter ligger brevis en skog eller grönområde.
När jag bodde i lägenhet i stan då var det inga skogar i närheten utan jag tog bilen till skogen, förstår inte vart alla dessa lägenheter med skog runt knuten ligger egentligen ?
Det här min första lägenhet där skogen inte finns runt knuten. I Uppsala bodde jag i Gottsunda och Sunnersta. Nu bor jag i Falun. Parker och grönområden finns nära, men skogen är väl en kvarts promenad bort iaf.

Mina ögon kräks en smula av sånt här och om än "mamma" inte verkar vara uppfödare, så kvalar hon lätt in under oseriös. Kravet borde vara att få komma till någon som pysslar med jakt/drag och har god hundvana..
Hejsan!
Jag heter Neo, jag har precis fyllt 7 månader. Jag är en glad och sprallig liten blandis, jag är en blandis mellan Sibirien Husky/Vinthund/vorsteh.

Just nu så söker jag ett nytt hem, min mamma har börjat visa tecken på allergi och både mamma o pappa jobbar mycket och har svårt att vara ute och aktivera mig så mycket som jag vill!
Jag går ihop med dom flesta, katter kan vara kul att jaga men annars funkar jag ihop med vem som helst. Jag älskar att vara ute och springa, leka, kramas, pussas, gosa, sova och äta. Jag älskar att bita och gnaga i saker, så leksaker och tuggben är det absolut bästa som finns. Jag gillar att jaga saker, katter/löv/bollar, allt som har fart jagar jag!

KRAV för att få ta mig:
* Hundgård eller större utrymme så jag kan springa lös
* Ordnad ekonomi
* Mamma och pappa ska kunna hälsa på mig om dom vill

Du kan välja att ta mig på foder!
Ha mig som din egen hur länge du vill, men min mamma kommer ha kvar alla papper på mig och större beslut som kastrering/flyga utomlands/åka halva sverige på semester/avel osv. sånna beslut diskuteras med mamma!
Kontakt med mamma regelbundet är också bra, så man vet att allt funkar och ifall mamma vill hälsa på mig!

Annars blir jag precis som din egen!

Eller köp mig för 5000kr.
Då blir jag din i både hjärtat och på papper!
Gärna återkoppling till mamma nån gång ibland så hon vet att jag lever och mår bra!

Ha mig som din egen hur länge du vill, men min mamma kommer ha kvar alla papper på mig och större beslut som kastrering/flyga utomlands/åka halva sverige på semester/avel osv. sånna beslut diskuteras med mamma!
Kontakt med mamma regelbundet är också bra, så man vet att allt funkar och ifall mamma vill hälsa på mig!

Ungefär som om man skulle låna hunden tillfälligt, sitta hundvakt eller något :p .
Men i övrigt så ja, den hunden borde hamna hos någon som vill använda hunden till drag och som har stor hundvana :) .

@Gnist

Jag gillar att jaga saker, katter/löv/bollar, allt som har fart jagar jag!

Men så ROLIGT! :banghead::banghead::banghead:

Menar du att en såndär, korsning som lätt går upp i stress och jagar allt som rörs inte är alla hundmänniskors våta dröm? :eek:

Ungefär som om man skulle låna hunden tillfälligt, sitta hundvakt eller något :p .
Men i övrigt så ja, den hunden borde hamna hos någon som vill använda hunden till drag och som har stor hundvana :) .

Tyvärr så kommer den, som så många andra ugnhanar av mysko korsningar säkerligen att hamna hos nån naiv människa som tycker den är "sååååå söt :love:" Brukar ju vara såna kommentarer och taggningar som gäller till hypade korsningshanar :meh:

Menar du att en såndär, korsning som lätt går upp i stress och jagar allt som rörs inte är alla hundmänniskors våta dröm? :eek:

Tyvärr så kommer den, som så många andra ugnhanar av mysko korsningar säkerligen att hamna hos nån naiv människa som tycker den är "sååååå söt :love:" Brukar ju vara såna kommentarer och taggningar som gäller till hypade korsningshanar :meh:

Den ÄR ganska fin och ja, tyvärr har den faktiskt ett sådant utseende som definitivt kommer locka till sig olämpliga och oerfarna personer. Blå ögon bland annat. Jag hoppas verkligen att nuvarande ägaren håller hårt på att den nya ägaren ska ha hundvana som hon kräver i annonsen att den ska ha. Det är en korsning som förmodligen kräver en hel del och det är en nackdel att de krävande hundarna ofta är exteriört tilltalande.

Mina ögon kräks en smula av sånt här och om än "mamma" inte verkar vara uppfödare, så kvalar hon lätt in under oseriös. Kravet borde vara att få komma till någon som pysslar med jakt/drag och har god hundvana..
Hejsan!
Jag heter Neo, jag har precis fyllt 7 månader. Jag är en glad och sprallig liten blandis, jag är en blandis mellan Sibirien Husky/Vinthund/vorsteh.

Just nu så söker jag ett nytt hem, min mamma har börjat visa tecken på allergi och både mamma o pappa jobbar mycket och har svårt att vara ute och aktivera mig så mycket som jag vill!
Jag går ihop med dom flesta, katter kan vara kul att jaga men annars funkar jag ihop med vem som helst. Jag älskar att vara ute och springa, leka, kramas, pussas, gosa, sova och äta. Jag älskar att bita och gnaga i saker, så leksaker och tuggben är det absolut bästa som finns. Jag gillar att jaga saker, katter/löv/bollar, allt som har fart jagar jag!

KRAV för att få ta mig:
* Hundgård eller större utrymme så jag kan springa lös
* Ordnad ekonomi
* Mamma och pappa ska kunna hälsa på mig om dom vill

Eller köp mig för 5000kr.
Då blir jag din i både hjärtat och på papper!
Gärna återkoppling till mamma nån gång ibland så hon vet att jag lever och mår bra!

Men alltså. Nu är jag ju skk-slav så vet ju bara hur det är där, men jag betvivlar att man även utanför skk kan ha avtal som styr om de som är "fodervärdar" får åka på semester etc? De fall jag sett som dragits till rätten där nån haft en hund länge och de tycker det är deras o fd ägaren tycker de ska få hämta, så brukar rätten ge "äganderätten" till den som haft hunden länge om inga tydliga typ inackorderingsavtal skrivits.. men jag vet inte?

En sak som lägenhetsannonsörer har gemensamt är att alla deras lägenheter ligger brevis en skog eller grönområde.
När jag bodde i lägenhet i stan då var det inga skogar i närheten utan jag tog bilen till skogen, förstår inte vart alla dessa lägenheter med skog runt knuten ligger egentligen ?

De finns, men kanske inte i storstäderna. Själv bor jag i lägenhet med 5 minuters promenad till riktig skog och landsbygd. Min förra lägenhet låg i utkanten av större stad med 5 minuter till skogsområde och 20 minuter till landsbygd och riktig skog.

När jag bodde i centrala stockholm hade jag också grönområden och skog bara 5 minuters promenad bort - men det är ju onekligen en stor skillnad på dom grönområdena (Gärdet och Djurgården) mot skogen och fälten hemma :p Även om underlaget var detsamma så är det ju svårt att jämföra. I stan kunde vi träffa femtio hundar på en timmes promenad, här hemma i skogen träffar jag aldrig andra hundar :p

När jag bodde i centrala stockholm hade jag också grönområden och skog bara 5 minuters promenad bort - men det är ju onekligen en stor skillnad på dom grönområdena (Gärdet och Djurgården) mot skogen och fälten hemma :p Även om underlaget var detsamma så är det ju svårt att jämföra. I stan kunde vi träffa femtio hundar på en timmes promenad, här hemma i skogen träffar jag aldrig andra hundar :p
Jag träffar aldrig människor i skogen :D
Förutom när det är orienteringsdag i skolorna då.

Jag bor i Stockholm på Södermalm.
Det tar faktiskt inte mer än 15 minuter med tunnelbana eller pendeltåg för att vara i skogen/friluftsområde. Det tycker jag är nära nog.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar