Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nog så ganska ofta, att om man vill lämna tillbaka till uppfödaren så får man inte hela köpesumman tillbaka, och det kan vara därför folk kastar ut 10-12 veckorsvalpar på blocket :(
Jag såg för ett tag sen en pudelvalp som man haft typ 1-2 veckor och kastade ut på annons med info om lynnesfel och att den inte kunde funka med småbarn (vilken valp kan förväntas "funka" med småbarn?). De hade inte ens pratat med uppfödaren om återköp, när hon såg annonsen och kontaktade dem så verkade det som att de ville hellre sälja vidare (till sitt pris) än att lämna tillbaka, och jag förstod det som att det handlade om att de inte skulle få full återbetalning.
Jag har uppfödarvänner som köpt tillbaka valpar till 150% av ordinarie valppris, bara för att inte tappa kontakten med hunden. Vi snackar alltså om nästan 20.000:- för en fyra-fem månaders valp. I ett fall hade valpköparen satt det i system att köpa valp och sen sälja tillbaks den dyrare. De uppfödare som inte kunde köpa fick inga uppgifter om vart hudarna tog vägen. Och den oseriösa valpköparen gjorde sig fina pengar innan varningen nådde alla så hon inte längre kom åt att köpa valp. Hon har bytt ras nu. Har registrerad kennel...

Snacka om att jag blev irriterade på Dominika Peczynski när jag skummade förbi vilken som hade varit hennes sämsta julklapp, en valp åt dottern. De hade valpen en månad och sålde den sen för den ville ju gå ut hela tiden och var inte rumsren. Dottern hade lovat att gå ut med den men gjorde ju inte det. :banghead::banghead::banghead:

Jag har uppfödarvänner som köpt tillbaka valpar till 150% av ordinarie valppris, bara för att inte tappa kontakten med hunden. Vi snackar alltså om nästan 20.000:- för en fyra-fem månaders valp. I ett fall hade valpköparen satt det i system att köpa valp och sen sälja tillbaks den dyrare. De uppfödare som inte kunde köpa fick inga uppgifter om vart hudarna tog vägen. Och den oseriösa valpköparen gjorde sig fina pengar innan varningen nådde alla så hon inte längre kom åt att köpa valp. Hon har bytt ras nu. Har registrerad kennel...
Skönt att höra. Fast man kan tycka att det inte ska behövas.
Om jag har köpt en hund och ångrar mig så är det ju lätt värt att tex bara få tillbaka 80% om jag får möjligheten att lämna tillbaka den. Då slipper jag ju böket med att hitta en ny köpare, annonsera och svara på idiotiska mail och telefonsamtal...

Snacka om att jag blev irriterade på Dominika Peczynski när jag skummade förbi vilken som hade varit hennes sämsta julklapp, en valp åt dottern. De hade valpen en månad och sålde den sen för den ville ju gå ut hela tiden och var inte rumsren. Dottern hade lovat att gå ut med den men gjorde ju inte det. :banghead::banghead::banghead:
:banghead::rage::arghh::meh:

Det här är faktiskt en av de punkter som gör mig mest bitter över oseriösa uppfödare. Att låta sina uppfödningar bli vandringspokaler på blocket, så fruktansvärt oansvarigt. Jag förstår att det kan dyka upp saker som hindrar återköp av hund, men i min bekantskap är det helt klart norm att som uppfödare göra allt man kan för att hjälpa till med omplacering av hunden. (I Frodos fall var det familjetragedi som gjorde att han inte kunde flytta hem dit, men hon försökte verkligen hjälpa till att hitta nytt hem åt honom).

Det var det som fick mig, när jag var ung och letade min första valp, att helt ta avstånd från blandrasuppfödare. Jag ringde på en annons om en 12-veckors collie/bc som skulle omplaceras(!), och fick uppfödarens kontaktuppgifter för att få mer info om hundens föräldrar. Uppfödaren var jätteförvånad över att jag ville veta saker om föräldradjuren, och tyckte verkligen inte att det på något vis var hennes ansvar att se till att valpen fick ett bra liv. Hon hade ju sålt den! (till en minderårig). Dessutom försökte hon kränga på mig ett kullsyskon som hon inte lyckats sälja..

Jag bestämde mig för renrasigt, och den där "uppfödaren" producerar fortfarande blocketvalpar.
Ja det är verkligen intressant hur olika uppfödare ser på det här med ansvar för vad de producerar... Jag är ju van vid uppfödare som gör allt i sin makt för att hjälpa till med omplaceringar och även försöker hjälpa till om andra hundar av samma ras behöver omplaceras. Alla hjälper alla, utan tvekan. Sedan blev jag kontaktad av en hundägare som hade bestämt sig för att omplacera sin hund. När jag frågade vad uppfödaren gjort så blev svaret ungefär "Nä, hon verkar inte bry sig, hon har ju inget kontaktnät och kan inte göra något, så hon sa att vi får lösa det bäst vi kan". Det kändes verkligen jättetrist.

Vi köpte tillbaka en tik som var såld med bibehållen avelsrätt för ett par tusenlappar mer än vi sålt henne för, trots att avel var uteslutet på henne. Men hon hade ett jäkligt innehållstlös liv där hon var. Hon var värd nått bättre. Nu är hon i tjänst :D

Det är ju självklart att man försöker köpa tillbaka om det går.

Jag kommer aldrig förstå hur e-schäferälskare kan sitta och skylla ifrån hundens uppenbara osunda konstitution (böjda ryggar, hasor i marken, räkstjärtar) på hur den ställs upp och hur den visas i trav, men de minsann vägrar visa bilder när hundarna står med "en tass i varje hörn" under sig, eller bilder/filmer på när de travar fritt.

Om det nu bara var det som gjorde att de såg osunda ut så skulle hela debatten vara jäkligt snabbt löst.. :cautious:

Det gör hon tyvärr.... inte med i SKK, men var det tidigare så man kan se alla valpar hon har spottat ut genom åren.... hon måste dra in saftigt med pengar
Min mamma var nära att köpa en IG av dom för något år sedan, är glad att mamma lyssnade på mig, det blev aldrig någon valp där ifrån. :p

Jag kommer aldrig förstå hur e-schäferälskare kan sitta och skylla ifrån hundens uppenbara osunda konstitution (böjda ryggar, hasor i marken, räkstjärtar) på hur den ställs upp och hur den visas i trav, men de minsann vägrar visa bilder när hundarna står med "en tass i varje hörn" under sig, eller bilder/filmer på när de travar fritt.

Om det nu bara var det som gjorde att de såg osunda ut så skulle hela debatten vara jäkligt snabbt löst.. :cautious:
Jag fattar inte ens vitsen med att ställa upp dem som de gör. Vad är det man vill visa? :confused:

Jag fattar inte ens vitsen med att ställa upp dem som de gör. Vad är det man vill visa? :confused:
Det är det jag försöker få svar på! Jag ställer frågan om och om igen. "Varför ställer man schäfrar på ett vis som får dem att se vanskapta ut, om det nu enbart är hur man ställer dem som får dem att se ut på det viset?"

Inte ett endaste vettigt svar hittills.. Bara att de envisas med att jag ska gå in på WUSV och kolla vad de skrivit om hur man ska ställa schäfer :confused:

Jag har ju visat bilder ett par ggr Mamma Mu uppställd och även Lilla S. De ser inte ut sådär bara för att de är uppställda.
"Schäferposen" gör de extrema vinklarna ännu tydligare....men de finns där redan.

:banghead: Vad är det för fel på folk :rage:

Men det är ju bra att hon går ut officiellt med hur puckad hon är... :angel:

Är det här hundvärldens motsvarighet till:
Häst köpes. Halvblod 165 cm, mellan 5 och 10 år. Frisk, ren på röntgen. Kapacitet för minst msv hoppning och dressyr. Snäll i all hantering. Pris max 50000

Hej!
Efter funderingar så har vi bestämt oss för att skaffa en ny hund. Vi hade tänkt oss ett maxpris runt 2500-3000. Kön spelar ingen roll, helst en liten hund men en mellanstor fungerar också, helst inte över 3 år. Vi bor i en lägenhet nära till brukshundklubb, stora grönområden, skog, sjö och fina promenadstigar. Just nu har vi en schäferhane på ungefär 1,5 år. Här hemma har vi stor erfarenhet av många olika hundraser, både stora och små. Vi söker en hund främst till sällskap, men även till träning, som lydnad, spår, agility osv. Våra krav på hunden är:
- kunna gå ihop med andra hundar
- kunna vara själv någon timme
- kunna åka bil
- inte visa aggression
Mer information kan tas via PM! Mvh :)

Är det här hundvärldens motsvarighet till:
Häst köpes. Halvblod 165 cm, mellan 5 och 10 år. Frisk, ren på röntgen. Kapacitet för minst msv hoppning och dressyr. Snäll i all hantering. Pris max 50000

Hej!
Efter funderingar så har vi bestämt oss för att skaffa en ny hund. Vi hade tänkt oss ett maxpris runt 2500-3000. Kön spelar ingen roll, helst en liten hund men en mellanstor fungerar också, helst inte över 3 år. Vi bor i en lägenhet nära till brukshundklubb, stora grönområden, skog, sjö och fina promenadstigar. Just nu har vi en schäferhane på ungefär 1,5 år. Här hemma har vi stor erfarenhet av många olika hundraser, både stora och små. Vi söker en hund främst till sällskap, men även till träning, som lydnad, spår, agility osv. Våra krav på hunden är:
- kunna gå ihop med andra hundar
- kunna vara själv någon timme
- kunna åka bil
- inte visa aggression
Mer information kan tas via PM! Mvh :)

Oo ja :D
En sak som lägenhetsannonsörer har gemensamt är att alla deras lägenheter ligger brevis en skog eller grönområde.
När jag bodde i lägenhet i stan då var det inga skogar i närheten utan jag tog bilen till skogen, förstår inte vart alla dessa lägenheter med skog runt knuten ligger egentligen ?

Oo ja :D
En sak som lägenhetsannonsörer har gemensamt är att alla deras lägenheter ligger brevis en skog eller grönområde.
När jag bodde i lägenhet i stan då var det inga skogar i närheten utan jag tog bilen till skogen, förstår inte vart alla dessa lägenheter med skog runt knuten ligger egentligen ?
Växte upp i närheten av Ulriksdalsslott utanför Stockholm, i ett lägenhetsområde med ~5min från skogsområdet, så visst finns det :p

On a side note, men väldigt relevant för tråden.... Om en SKK ansluten uppfödare har en genetiskt sjuk hund, av sjukdom som hundarna dör i förväg av om de inte får livslång medecinering. Som de trots detta bestämmer sig att avla på och parar den med en genetiskt frisk hund för att få 100% friska bärare... Är detta att räknas som avla medvetet på en känd defekt, trots att avkommorna kommer bli friska bärare? Skulle det vara LS värt? SKK anmälningsvärt? (Och ja det har tydligen skett irl, av min vanliga exempel kennel).

On a side note, men väldigt relevant för tråden.... Om en SKK ansluten uppfödare har en genetiskt sjuk hund, av sjukdom som hundarna dör i förväg av om de inte får livslång medecinering. Som de trots detta bestämmer sig att avla på och parar den med en genetiskt frisk hund för att få 100% friska bärare... Är detta att räknas som avla medvetet på en känd defekt, trots att avkommorna kommer bli friska bärare? Skulle det vara LS värt? SKK anmälningsvärt? (Och ja det har tydligen skett irl, av min vanliga exempel kennel).
Ja, jag anser att det är att avla på defekter, det är ju inte den friska hunden som är problemet utan den sjuka och alla avkommor som blir anlagsbärare. :banghead: :banghead: :banghead:

Enda ursäkten är väl om det finns en trång avelsbas och man kan testa valparna för att se vilka som bär på anlaget och kastrera dem. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar