Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte så mycket avel just detta, även om människorna bedrev sådan också, men nu har en av de 20 omhändertagna hundarna fått avlivas :( I samråd med veterinär hade det beslutats att grand danoisen mår bäst av att få somna in då han var i ett så dåligt skick så att organen börjat stänga ner :(

Så jäkla sorgligt :( Stackars djur.

Några bekanta tog en omplacering för några veckor sen. Dom vet inte om den blir kvar. Den funkar inte riktigt med deras andra hund. Funkar det inte så kommer dom ta bort den. Stackarn har haft 5 nya hem på ett halvår :( den har problem med att vara själv dessutom.

Min mupphunden flyttade fem gånger mellan 9-11 månaders ålder. Han fungerade inte att lämna på länge, blev otroligt stressad. :(

Min mupphunden flyttade fem gånger mellan 9-11 månaders ålder. Han fungerade inte att lämna på länge, blev otroligt stressad. :(
Frodo upplevde ett tiotal flyttar från 5 till 14 månaders ålder. Runt bland en massa folk som "nog ska visa hundfan vem som bestämmer"i fårhagen. Han kan fortfarande få panik i vissa situationer som han tror ska leda till det han förknippar med sådan "träning". Det är bla därför han inte har gjort nått VP.

5 nya hem på 6 månader? Stackars hund! Vore konstigt om den inte hade separationsångest.
5 hem på 6 månader. Stackarn har inte bott mer än några veckor på vart ställe :cry: men detta skulle bli det sista. Funkar det inte så tar dom bort henne. hoppas verkligen att det funkar. Fungerar sådär nu. Men hon skulle få en ordentlig chans att landa och fäförhoppningsvis komma överens med den andra hunden

5 hem på 6 månader. Stackarn har inte bott mer än några veckor på vart ställe :cry: men detta skulle bli det sista. Funkar det inte så tar dom bort henne. hoppas verkligen att det funkar. Fungerar sådär nu. Men hon skulle få en ordentlig chans att landa och fäförhoppningsvis komma överens med den andra hunden
Men alltså tar man en omplacering får mAn väl för sjutton räkna med Att det tar tid.
Mina omplaceringar har tagit upp till halvåret innan de blommat ut så som de fortsätter vara.

Men alltså tar man en omplacering får mAn väl för sjutton räkna med Att det tar tid.
Mina omplaceringar har tagit upp till halvåret innan de blommat ut så som de fortsätter vara.

Eller hur, och än värre om omplaceringen i fråga flyttat upprepade gånger. Veckor är ju ingenting i sammanhanget.

Verkligen inte :( himla folk :(

Den värsta jag sett på länge var nyligen ute på annons på fb; en gatukorsning med chihuahua som de haft EN VECKA och ville omplacera vidare då hunden var livrädd och kissade på sig av skräck. De hade tydligen köpt en valp av stor ras mindre än en månad innan (vad fan.. vem köper två nya varav en valp o en omplacering inom 3 veckor??) som skrämde den lilla. De ville ha en del betalt för den också om jag minns rätt. Jag blev så himla illa berörd :( Men de kanske ljög o bara ville få sälja vidare för att tjäna en hacka på mellanskillnaden, gud vet.. Men hemskt oavsett.

Eller hur, och än värre om omplaceringen i fråga flyttat upprepade gånger. Veckor är ju ingenting i sammanhanget.
Det här är faktiskt en av de punkter som gör mig mest bitter över oseriösa uppfödare. Att låta sina uppfödningar bli vandringspokaler på blocket, så fruktansvärt oansvarigt. Jag förstår att det kan dyka upp saker som hindrar återköp av hund, men i min bekantskap är det helt klart norm att som uppfödare göra allt man kan för att hjälpa till med omplacering av hunden. (I Frodos fall var det familjetragedi som gjorde att han inte kunde flytta hem dit, men hon försökte verkligen hjälpa till att hitta nytt hem åt honom).

Det var det som fick mig, när jag var ung och letade min första valp, att helt ta avstånd från blandrasuppfödare. Jag ringde på en annons om en 12-veckors collie/bc som skulle omplaceras(!), och fick uppfödarens kontaktuppgifter för att få mer info om hundens föräldrar. Uppfödaren var jätteförvånad över att jag ville veta saker om föräldradjuren, och tyckte verkligen inte att det på något vis var hennes ansvar att se till att valpen fick ett bra liv. Hon hade ju sålt den! (till en minderårig). Dessutom försökte hon kränga på mig ett kullsyskon som hon inte lyckats sälja..

Jag bestämde mig för renrasigt, och den där "uppfödaren" producerar fortfarande blocketvalpar.

Det här är faktiskt en av de punkter som gör mig mest bitter över oseriösa uppfödare. Att låta sina uppfödningar bli vandringspokaler på blocket, så fruktansvärt oansvarigt. Jag förstår att det kan dyka upp saker som hindrar återköp av hund, men i min bekantskap är det helt klart norm att som uppfödare göra allt man kan för att hjälpa till med omplacering av hunden. (I Frodos fall var det familjetragedi som gjorde att han inte kunde flytta hem dit, men hon försökte verkligen hjälpa till att hitta nytt hem åt honom).

Det var det som fick mig, när jag var ung och letade min första valp, att helt ta avstånd från blandrasuppfödare. Jag ringde på en annons om en 12-veckors collie/bc som skulle omplaceras(!), och fick uppfödarens kontaktuppgifter för att få mer info om hundens föräldrar. Uppfödaren var jätteförvånad över att jag ville veta saker om föräldradjuren, och tyckte verkligen inte att det på något vis var hennes ansvar att se till att valpen fick ett bra liv. Hon hade ju sålt den! (till en minderårig). Dessutom försökte hon kränga på mig ett kullsyskon som hon inte lyckats sälja..

Jag bestämde mig för renrasigt, och den där "uppfödaren" producerar fortfarande blocketvalpar.

Jag är helt enig. Hade denna lilla varit renrasig hade jag försökt snoka reda på uppfödaren direkt (majoriteten av oss brukar faktiskt försöka hjälpa till med omplacering eller köpa tillbaka) men en blandis är ju en blandis.. där har jag ingen koll. Sen vet jag inte alls hur det gått till bakåt där, flera skrev och frågade om inte hunden kunde gå tillbaka men köparen svarade inte på det vad jag såg, därför min tanke om att hon kanske ville tjäna lite på mellanskillnaden.. annars fattar jag inte varför man inte lämnar tillbaka eller iaf försöker få göra det.

Själv har jag alltid några veckors prövotid när vuxna ska säljas.

Den värsta jag sett på länge var nyligen ute på annons på fb; en gatukorsning med chihuahua som de haft EN VECKA och ville omplacera vidare då hunden var livrädd och kissade på sig av skräck. De hade tydligen köpt en valp av stor ras mindre än en månad innan (vad fan.. vem köper två nya varav en valp o en omplacering inom 3 veckor??) som skrämde den lilla. De ville ha en del betalt för den också om jag minns rätt. Jag blev så himla illa berörd :( Men de kanske ljög o bara ville få sälja vidare för att tjäna en hacka på mellanskillnaden, gud vet.. Men hemskt oavsett.
Idioter , ibland undrar man om folk är så fruktansvärt hjärndöda eller helt enkelt saknar empati.
Har en bekant som skaffat valpar tre gånger nu fast hon inte är hundmänniska hur mycket hon är försöker.
Den första valpen låste hon in sig på toa så fort den skällde och ringde mig och bad om hjälp varje dag med allt.
Nummer två skaff hon en stor och tung valp och bodde på fjärde våningen, den blev aldrig rumsren.
VAlp tre kunde tydligen inte vara ensam hemma utan ylade och kissade inne den med.
Hon hade alla tre några veckor per hund.
Alla tre stora hundar också, jag tipsade henne på den tiden vi umgicks om att om hon måste ha hund så kunde hon skaffa en liten sällskapsras eller vuxen lugn liten enkel vovve.
Men nej.
Ut och festade varje helg gjorde hon med och lämnade valparna själva.

annars fattar jag inte varför man inte lämnar tillbaka eller iaf försöker få göra det.
Det är nog så ganska ofta, att om man vill lämna tillbaka till uppfödaren så får man inte hela köpesumman tillbaka, och det kan vara därför folk kastar ut 10-12 veckorsvalpar på blocket :(
Jag såg för ett tag sen en pudelvalp som man haft typ 1-2 veckor och kastade ut på annons med info om lynnesfel och att den inte kunde funka med småbarn (vilken valp kan förväntas "funka" med småbarn?). De hade inte ens pratat med uppfödaren om återköp, när hon såg annonsen och kontaktade dem så verkade det som att de ville hellre sälja vidare (till sitt pris) än att lämna tillbaka, och jag förstod det som att det handlade om att de inte skulle få full återbetalning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar