Det här är faktiskt en av de punkter som gör mig mest bitter över oseriösa uppfödare. Att låta sina uppfödningar bli vandringspokaler på blocket, så fruktansvärt oansvarigt. Jag förstår att det kan dyka upp saker som hindrar återköp av hund, men i min bekantskap är det helt klart norm att som uppfödare göra allt man kan för att hjälpa till med omplacering av hunden. (I Frodos fall var det familjetragedi som gjorde att han inte kunde flytta hem dit, men hon försökte verkligen hjälpa till att hitta nytt hem åt honom).
Det var det som fick mig, när jag var ung och letade min första valp, att helt ta avstånd från blandrasuppfödare. Jag ringde på en annons om en 12-veckors collie/bc som skulle omplaceras(!), och fick uppfödarens kontaktuppgifter för att få mer info om hundens föräldrar. Uppfödaren var jätteförvånad över att jag ville veta saker om föräldradjuren, och tyckte verkligen inte att det på något vis var hennes ansvar att se till att valpen fick ett bra liv. Hon hade ju sålt den! (till en minderårig). Dessutom försökte hon kränga på mig ett kullsyskon som hon inte lyckats sälja..
Jag bestämde mig för renrasigt, och den där "uppfödaren" producerar fortfarande blocketvalpar.