Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppfödaren till merle-taxen som är med i Mitt liv som valp har en annons med taxvalpar på blocket. Säljargumenten består i princip av att "de har fina färger" och "PS. Kolla in min uppfödning på TV" :cautious:

Går man sedan in på hennes hemsida ser man att en valp är chokladmerle med mycket vita tecken (piebald). Två andra valpar i kullen är extrema piebalds med endast en liten färgad fläck på svansen respektive huvudet, och benämns som choklad piebald.

Problemet är väl att de lika gärna kan vara merle de med, det är ju skitsvårt att se när hundens totala färgade yta är stor som en eller två femkronor :meh:. Varför överhuvudtaget avla på extrem piebald och merle i kombination? Det tål väl att nämnas att hon även avlar på sobelmerle...

*Sliter mitt hår* :banghead:

Uppfödaren till merle-taxen som är med i Mitt liv som valp har en annons med taxvalpar på blocket. Säljargumenten består i princip av att "de har fina färger" och "PS. Kolla in min uppfödning på TV" :cautious:

Går man sedan in på hennes hemsida ser man att en valp är chokladmerle med mycket vita tecken (piebald). Två andra valpar i kullen är extrema piebalds med endast en liten färgad fläck på svansen respektive huvudet, och benämns som choklad piebald.

Problemet är väl att de lika gärna kan vara merle de med, det är ju skitsvårt att se när hundens totala färgade yta är stor som en eller två femkronor :meh:. Varför överhuvudtaget avla på extrem piebald och merle i kombination? Det tål väl att nämnas att hon även avlar på sobelmerle...

:rage:

säljs endast till sällskap - ej utställning. De är väl inte reggade? ;)

Dök precis upp en snarlik annons om yorkvalpar, dessa har både stamtavla o stambok. Någon som som känner sig manad att agera spekulant så som @dobbis gjorde med fralla valparna i natt?
(Ja jag har rapporterat annonsen)

Det gör hon tyvärr.... inte med i SKK, men var det tidigare så man kan se alla valpar hon har spottat ut genom åren.... hon måste dra in saftigt med pengar
Ja hon har väl åtminstone 5 kullar per år, och så 16000kr per valp och ingen tillstymmelse till meritering eller hälsoundersökning hos föräldradjuren...

Ok, jag rättar mig själv. Kollade på hemsidan nu och år 2013 hade den uppfödaren 10 kullar. (Orkade inte räkna på fler årtal, men tippar på att det är något liknande även andra år)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar