Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går ju också bra att kastrera tiken med valpar o allt.

Mer skonsamt för både tik och ägare.
För mig hade det varit ett trauma om Winzi hade behövt föda fram valparna och de sedan hade ryckts ifrån henne. För att inte tala om vilket trauma det varit för henne.
Nä, det var det bästa att aldrig låta henne få uppleva det hela. Nu var hon omedveten om allt :)

Lite OT men :rofl::rofl::rofl:
Gjorde en 'rasvaltråd' i en facebook grupp och raddade upp följande krav/önskemål:

* Runt 40cm i mankhöjd (plus / minus max 5cm)
* Pälsvård som kräver ryckning eller klippning
* Inte så mentalt krävande
* Smäcker kropp
* Inget ettrigt temperament

Fick förslag på Fransk Bulldog :rofl::laugh:
Rasvaltråden var tilltänkt min kompis, alla kriterier matchar hennes nuvarande ras... Bedlingtonterrier :up:

Gjorde en 'rasvaltråd' i en facebook grupp och raddade upp följande krav/önskemål:

* Smäcker kropp

Rasvaltråden var tilltänkt min kompis, alla kriterier matchar hennes nuvarande ras... Bedlingtonterrier :up:

Och det enda som stämde in på fralla är inget ettrigt temperament, vad var det för en idiot som kom med förslaget :banghead::devil:

* Smäcker kropp

Folk vill gärna göra allt för att kunna rekommendera deras egen ras i rasvaltrådar, även om inte kriterierna stämmer in ;) .

Om den skulle passa in så ser jag inga fel med att rekommendera sin ras, men om kriterierna och det liv som erbjuds inte passar in på rasen så är det dumt att rekommendera den trots detta.
Hur många random hundäggare har sån koll på sin egen/hund ras? I regel är det mest folk med sin egen första hund som med rosa glasögon rekommenderar sin hund random hundspekulant oavsett vad denne önskar för egenskaper.

Hur många random hundäggare har sån koll på sin egen/hund ras? I regel är det mest folk med sin egen första hund som med rosa glasögon rekommenderar sin hund random hundspekulant oavsett vad denne önskar för egenskaper.
Alternativt folk som ständigt lyckas hitta icke-rastypiska hundar (eller har olyckliga hundar utan att fatta det) som säger att det "bara är att leta upp en jakthundsras utan jakt" eller liknande dumhet :grin:

Alternativt folk som ständigt lyckas hitta icke-rastypiska hundar (eller har olyckliga hundar utan att fatta det) som säger att det "bara är att leta upp en jakthundsras utan jakt" eller liknande dumhet :grin:
"SKK ska inte tro att de har ensamrätt på 'raser', bara för att jag inte vill valla ska väl jag få ha/föda upp border collies! Att de inte har papper och vallhundsprov gör minsann inte att de blir blandraser! Elitister!"

Nu fick jag förslag på Shih Tzu i samma rastråd :rofl:. Min kompis sitter typ ":nailbiting::wtf::turd:" åt alla förslag jag har fått in. Vad är det med folk och föreslå raser som inte matchar vad som eftersöks? :rofl: Kompisen kommer nog aldrig skaffa annan ras än den hon redan har så det är ingen fara på taket så sett. Om det inte blir godkänt fler raser i samma kaliber i framtiden :p

Jag blir lite fundersam när en person som pysslar med hästavel på renrasiga individer ändå väljer en blandras till hund? Såklart att inte uppfödare är supermänniskor men om en håller på med avel (och ändå verkar tämligen vettig) så förstår jag inte hur en kan stödja blandrasavel inom en annan typ av djur?! Borde inte hälsa, spårbarhet bakåt och stamtavla sitta i ryggmärgen liksom?

Hittade fö den här annonstexten ang en labbe

"Trevlig och snygg hane utan stamtavla som har rena föräldrar, men ägaren till föräldrarna valde att inte ha stamtavla på valparna"

Den som ändå hade en retriever med rena föräldrar!! Måste vara extremt sällsynt alltså :D

(Och eh, valde att inte ha stamtavla? Tillåt mig tvivla på rasrenheten där...)

Jag blir lite fundersam när en person som pysslar med hästavel på renrasiga individer ändå väljer en blandras till hund? Såklart att inte uppfödare är supermänniskor men om en håller på med avel (och ändå verkar tämligen vettig) så förstår jag inte hur en kan stödja blandrasavel inom en annan typ av djur?! Borde inte hälsa, spårbarhet bakåt och stamtavla sitta i ryggmärgen liksom?
Så känner jag med hundägare som köper katter för två kronor tassen hos bonden... Nu är inte katter avlade så att det är extrem skillnad på dom som hos hund, men sjukdomar finns och bör testas för.

Så känner jag med hundägare som köper katter för två kronor tassen hos bonden... Nu är inte katter avlade så att det är extrem skillnad på dom som hos hund, men sjukdomar finns och bör testas för.
Ja är en av dom :nailbiting:

Näh nu har jag ingen katt men nog har det passerat handfull med katter (var av de flesta föddes hemma hos oss) genom livet och alla helt utan hälsostatus och helt utan vettiga argument (med fasit i hand så lever flera "av våra kattungar" än idag 20 år senare utan synliga hälsoproblem men de kunde ju blivit vad som)
Trots detta blir jag vansinnig på hästuppfödare som lägger ner 30-40-50 tusen kronor på att avla fram 1 föl men 10 valpar ska man ta fram helst gratisO_o

Ptja, den grå som kom hit häromdagen har jag inte betalat ett öre för. Gör en vän en tjänst helt enkelt och om det gör mig till en sämre hundägare/uppfödare i någons ögon så må det vara hänt.
Några hundar har fått flytta hem till mig, några andra har fått flytta till andra hem, aldrig varit några pengar inblandade.

Ptja, den grå som kom hit häromdagen har jag inte betalat ett öre för. Gör en vän en tjänst helt enkelt och om det gör mig till en sämre hundägare/uppfödare i någons ögon så må det vara hänt.
Jag tänker mer att det handlar om personer som "blocket-avlar" på katter och prånglar ut kattungar? Inte att ta över vuxna omplaceringar (eller tolkar jag dig galet @YlvaG ?).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar