Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag tycker är väldigt märkligt är hur folk kan köpa dessa hundar :crazy: att skylla på okunskap hos köparna ställer jag mig mycket tveksam till.
Idag har man alla möjligheter att kolla upp och få hjälp iom "teknikens värld " om man bara orkar lägga ner lite tid.

Det är absolut okunskap. Precis som uppfödaren är okunnig för det måste man vara när man avlar utan att utvärdera någonting.
Det händer att köpare kontaktar oss som har ingen kundkap alls om hur avelsdata funkar eller hur ett MH läses. En del vet inte ens att det finns en HD och ED-status!!
Är man då som den här upofödaren är det lätt att sälja på sådana människor hundar :(

Den här uppfödaren erbjuder sig att betala både MH och röntgen ändå finns inte många avkommor utvärderade. Helt sanslöst!! Det kan bara bottna i okunniga och ointresserade valpköpare.
Man kan ju undra om människan inte har några önskemål, vissioner och krav alls när hon säljer valpar :confused:

Hej hej!

Brukar inte skriva här men nu kunde jag inte hålla mig :)
Vill ge massor av :up: och :bow: till framförallt @linnsan och ni andra som orkar kritisera den fruktansvärt dåliga schäferaveln på ovan nämnd fb grupp.

Jag har självt haft schäfer i 25 år och jag blir ta mig f*n rädd när jag läser både hur det avlas hej vilt på mentalt dåliga hundar samt att folk försvarar det :rage:.

Tack :o:D
Men snart tröttnar man, alltid samma stil från henne..

Och jag fattar inte hur man kan försvara sån skitavel. Jag hade tyckt att det såg illa ut på en liten sällskapsras. Men på en schäfer är det ju riktigt horribelt :crazy:

Det är absolut okunskap. Precis som uppfödaren är okunnig för det måste man vara när man avlar utan att utvärdera någonting.
Det händer att köpare kontaktar oss som har ingen kundkap alls om hur avelsdata funkar eller hur ett MH läses. En del vet inte ens att det finns en HD och ED-status!!
Är man då som den här upofödaren är det lätt att sälja på sådana människor hundar :(

Den här uppfödaren erbjuder sig att betala både MH och röntgen ändå finns inte många avkommor utvärderade. Helt sanslöst!! Det kan bara bottna i okunniga och ointresserade valpköpare.
Man kan ju undra om människan inte har några önskemål, vissioner och krav alls när hon säljer valpar :confused:

Håller helt med!

Nu är inte hennes hundar av den sortens schäfer som jag är intresserad av, varken när det kommer till mentalitet el stam men när det blir dags att skaffa ny ( min nuvarande blir 12 lår) så slipper man iaf gå in på den kenneln ( och ett flertal andra som också hänger där) o kolla upp nåt ;)

Håller helt med!

Nu är inte hennes hundar av den sortens schäfer som jag är intresserad av, varken när det kommer till mentalitet el stam men när det blir dags att skaffa ny ( min nuvarande blir 12 lår) så slipper man iaf gå in på den kenneln ( och ett flertal andra som också hänger där) o kolla upp nåt ;)

Jag gick ur den gruppen just för det ger ett oseriöst intyck. Mycket går bara ut på att tjaffsa.
Vi blev dessutom uthängda i den av admin själv med vår nuvarande kull. Den ansåg han vara en "transkull" med dålig exteriör (för dåligt vinklad)
Det var skrattretande hur lite han viste om hanar och uppfödare av brukstypen. Att det fanns mängder av tjänstehundar och hundar på elitnivå i minjerna var ointressant. Likaså hälsa och mentalitet. Hundarna skulle bli fula och då ska man inte para :grin:

Jag gick ur den gruppen just för det ger ett oseriöst intyck. Mycket går bara ut på att tjaffsa.
Vi blev dessutom uthängda i den av admin själv med vår nuvarande kull. Den ansåg han vara en "transkull" med dålig exteriör (för dåligt vinklad)
Det var skrattretande hur lite han viste om hanar och uppfödare av brukstypen. Att det fanns mängder av tjänstehundar och hundar på elitnivå i minjerna var ointressant. Likaså hälsa och mentalitet. Hundarna skulle bli fula och då ska man inte para :grin:

Jag läste det och ja vad ska jag säga mer än,mållös!!
Jag är den första att erkänna att min nästa schäfer ska vara snygg, detta då enligt mina kriterier men mentalitet, hälsostatus är nr 1 för mig. Kan jag sen få tag i en som inte är grå så är det en bonus. Är väldigt svag för svart/ bruna med övervägande svart.

Var inne för ett tag sen och kollade på er hemsida och såg hanen till er nästa kull. Det för mig är en riktigt snygg hund :)

Jag läste det och ja vad ska jag säga mer än,mållös!!
Jag är den första att erkänna att min nästa schäfer ska vara snygg, detta då enligt mina kriterier men mentalitet, hälsostatus är nr 1 för mig. Kan jag sen få tag i en som inte är grå så är det en bonus. Är väldigt svag för svart/ bruna med övervägande svart.

Var inne för ett tag sen och kollade på er hemsida och såg hanen till er nästa kull. Det för mig är en riktigt snygg hund :)

Han är riktigt trevlig. Vi har haft span på honom länge.
Nuvarande kull är vår enda som blev helgrå. Det brukar bli ett par svartbruna och nån nästan helsvart med. Själv gillar jag de grå men just nu har vi råkat fastna i ett svartbrunt träsk :p

Det där skyller hon på varje gång den hanen ifrågasätts.
Om han varit så off borde hon märkt det och brytit. Sen kunde hon ha följt upp det med ett MT nått år senare om MHt nu var så illa. Men nej....det har inte gjorts och hanen har avlats på och lämnat en skrämmande ledstatus och nästan inga beskrivna avkommor.
Det är helt horribelt att hon fortsätter att försvara den.

Men det där med att han var off är väl egentligen bara en jäkligt dålig ursäkt, tror ni inte det? Hade hon på allvar tyckt att han var sjuk borde hon ju inte gått alls, hade hon på allvar trott han skulle kunna få bättre resultat en annan gång borde hon brutit..

Det jag tycker är väldigt märkligt är hur folk kan köpa dessa hundar :crazy: att skylla på okunskap hos köparna ställer jag mig mycket tveksam till.
Idag har man alla möjligheter att kolla upp och få hjälp iom "teknikens värld " om man bara orkar lägga ner lite tid.

Det verkar vara helt sjukt hur dåligt folk läser på innan de gör ett så pass stort köp ändå. Min ena valpköpare kontaktade mig ang en gatukorsning deras bekanta köpt nu precis, galet överpris för en oreggad hund som om vi bara tittar på tassarna kommer ha en vuxenvikt på många kilon över det typiska för "rasen". När jag frågade lite snällt varför de inte köpt renrasigt när de nu ville ha en viss ras så visar det sig att de inte ens vet vad skk eller stamtavlor är. Men de kunde lägga 10k på hunden.. Hur svårt är det att googla och lägga 5 minuter på att läsa??

Men det där med att han var off är väl egentligen bara en jäkligt dålig ursäkt, tror ni inte det? Hade hon på allvar tyckt att han var sjuk borde hon ju inte gått alls, hade hon på allvar trott han skulle kunna få bättre resultat en annan gång borde hon brutit..

Det verkar vara helt sjukt hur dåligt folk läser på innan de gör ett så pass stort köp ändå. Min ena valpköpare kontaktade mig ang en gatukorsning deras bekanta köpt nu precis, galet överpris för en oreggad hund som om vi bara tittar på tassarna kommer ha en vuxenvikt på många kilon över det typiska för "rasen". När jag frågade lite snällt varför de inte köpt renrasigt när de nu ville ha en viss ras så visar det sig att de inte ens vet vad skk eller stamtavlor är. Men de kunde lägga 10k på hunden.. Hur svårt är det att googla och lägga 5 minuter på att läsa??

Tyvärr lägger folk mer tid på att googla vilken mobiltelefonsmodell som är fräckast än på hund när det ska införskaffas nytt :meh:

Det var precis det jag menade med mitt inlägg, om jag jag ska lägga 12-15 000kr på något då vill jag kolla upp det ordentligt. Och idag har väl dom allra flesta någon form av internet och vet hur man googlar!?
Jag lägger absolut ingen "skuld" på dom som ovetande köper dessa hundar, det är alltid uppfödaren som har det stora ansvaret men jag tror att för att på något sätt få rätsida på både dålig schäferavel och blandrasaveln så måste blivande hundägare bli mer upplysta.

Det var precis det jag menade med mitt inlägg, om jag jag ska lägga 12-15 000kr på något då vill jag kolla upp det ordentligt. Och idag har väl dom allra flesta någon form av internet och vet hur man googlar!?
Jag lägger absolut ingen "skuld" på dom som ovetande köper dessa hundar, det är alltid uppfödaren som har det stora ansvaret men jag tror att för att på något sätt få rätsida på både dålig schäferavel och blandrasaveln så måste blivande hundägare bli mer upplysta.

Jag har tyvärr själv vänner som trott att en reggad hund från en kennel är någon form av garanti för att få en bra hund. De har inte lagt en tanke vid att kolla upp vad de köpt. De har köpt rakt av vad uppfödaren sagt och att det var "trevliga" föräldrar och fin hemsida.

Jag tjatar ständigt om att en reggad hund är en hund med ursprungsmärkning, thats it. Sen är det upp till köparen att undersöka om varan kan tänkas hålla måttet. Men tyvärr är folk lata och bekväma :meh:

Det gör jag,hade dom inte funnits så hade marknaden självdött för blandisar o skituppfödare.

Håller med dig när det gäller blandisavel, dock är jag inte lika övertygad när det gäller schäferaveln eftersom många av dom köparna faktiskt är kunniga men väljer att bortse från dom mentala svagheter för att den i deras ögon är snygg :crazy:

Håller med dig när det gäller blandisavel, dock är jag inte lika övertygad när det gäller schäferaveln eftersom många av dom köparna faktiskt är kunniga men väljer att bortse från dom mentala svagheter för att den i deras ögon är snygg :crazy:
Då är de ju varken kunniga eller intresserade av att lära sig, alla har varit nybörjare nån gång men att välja bort mentalitet och/eller hälsa för exteriör är bara sjukt i mina ögon oavsett ras. :yuck:

Jag struntar i om folk vill ha snygga hundar med IQ papplåda (det är dom som ska leva med vraket) jag är betydligt oroligare för snygg och sjuk

Jag tycker att köparen har precis lika stort ansvar som säljaren idag.
Jag lägger absolut skuld hos dom dom köper uppenbara smuggelhundar till exempel. I dagens samhälle finns det mycket och lättillgänglig information om hur man undviker det, hade man bara ansträngt sig lite och brytt sig som köpare så hade smughelhundarna minskat avsevärt.

Jag funderar även på om det är så enkelt att man helt enkelt skiter i det? Kanske likt blandrasavel så är ens egen hund så snäll och fin och man vill så gärna para för att få avkommor efter hunden?

Jag tänker att det måste vara något sådant. För alla uppfödare kan ju ändå läsa på avelsdata, och vet ju att det finns där när man frågar dom men viftar ju bort det med att de hade en dålig dag eller att alla inte haft ont av sina dåliga leder, eller att endast hanen lämnat dåligt. De förstår inte att man frågar HUR dom tänker när de avlar på nästan helt otestad släkt och sen tycker synd om sig själva när de blir fel.. Ugh :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar