Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske inte oseriös avel som så... men läser i ett forum på FB, någon som köpt en pumi och skriver att den är osäker/rädd för män (även rädd för pappan i familjen :confused:) och då skäller samt morrar. Hunden är också rädd för ljud osv...

Folk skriver i kommentarerna att det är fullt normalt för rasen, att de ska vara "skygga" och att de ska vakta, samt, "det är ju en vallhund! Klart den skäller!"

:cautious: Hur kan rädslor osv ens avskrivas som "normalt" för rasen? Det känns ju hur fel som helst, speciellt när folk skriver att TS hund var preciiiis som rastandaren.
Tjaa frågar du mig är tex en sheltie en rädd ras. Nio av tio är extremt reserverade.

Ja, fast den ska ju inte vara sådan.

Sen är det ju skillnad på reserverad och reserverad. En hund som är rädd, morrar och skäller på främmande osv skulle jag inte kalla reserverad t.ex, utan det är en rädd/osäker hund.
Nej det tycker inte jag heller. Kalla det vad du vill.
Men sheltisar upplever jag som både rädda och reserverade.
Dock är de få sheltisar som är tuffare rikigt bra hundar.

Det skulle han lätt kunna göra. Du ser väl vilka underliga regler han har i "sin grupp".
När jag gick ur så hade han börjat yra om att kräva av alla medlemmar som var uppfödare att de skulle gå ut med kennelnamn och svara på allt som som rörde deras avel. Man fick inte vara med som "privat person" som alla andra.
Jag vägrar att underkasta mig regler i en jäkla facebookgrupp där jag KRÄVS på vissa saker och där jag inte FÅR välja själv om jag vill medverka i en diskussion eller inte :meh:

haha jag trodde han hade skapat sidan för att det va så mycket regler på alla andra disukssionsgrupper? Hur som- skulle inte han sitta av några månader pga misshandel eftersom han sökte tillfälliga administratörer? Fick för mig att det skulle kunna bli lite andra "lagar" med andra administratörer :angel:

Kanske inte oseriös avel som så... men läser i ett forum på FB, någon som köpt en pumi och skriver att den är osäker/rädd för män (även rädd för pappan i familjen :confused:) och då skäller samt morrar. Hunden är också rädd för ljud osv...

Folk skriver i kommentarerna att det är fullt normalt för rasen, att de ska vara "skygga" och att de ska vakta, samt, "det är ju en vallhund! Klart den skäller!"

:cautious: Hur kan rädslor osv ens avskrivas som "normalt" för rasen? Det känns ju hur fel som helst, speciellt när folk skriver att TS hund var preciiiis som rastandaren.
Fast om rasstandard beskriver en hund med dåliga förutsättningar att leva ett bra liv (rädslor etc) borde vi inte avstå den rasen?

haha jag trodde han hade skapat sidan för att det va så mycket regler på alla andra disukssionsgrupper? Hur som- skulle inte han sitta av några månader pga misshandel eftersom han sökte tillfälliga administratörer? Fick för mig att det skulle kunna bli lite andra "lagar" med andra administratörer :angel:
Jag har ingen koll längre då jag blockat personen och gått ur gruppen, men karln är skvatt galen.

Fast om rasstandard beskriver en hund med dåliga förutsättningar att leva ett bra liv (rädslor etc) borde vi inte avstå den rasen?

Jag tycker definitivt en sådan ras borde antingen -- bättras på -- eller avstås helt.

Rädda kan alla bli, men att ha rädslor och grov osäkerhet som avelsmål? Det låter helt vansinnigt i mina öron. Vet inte vad rasstandarden faktiskt säger, men jag hoppas ju att den inte är såhär...

Jag tycker definitivt en sådan ras borde antingen -- bättras på -- eller avstås helt.

Rädda kan alla bli, men att ha rädslor och grov osäkerhet som avelsmål? Det låter helt vansinnigt i mina öron. Vet inte vad rasstandarden faktiskt säger, men jag hoppas ju att den inte är såhär...

Det är ju ett lidande för djuret att leva med rädslor. Finns inget som försvarar det.

Kollade rasstandarden och det står att pumin ska vara "ytterst modig och något misstänksam mot främlingar", och att "skyggt eller sävligt uppträdande är otypiska egenskaper".

Så nog är de ute och cyklar om de påstår att rädsla är rastypiskt.

Egenskaper / Mentalitet
Den älskar att vara nära sin familj, som den också ser som sin flock. Det är en glad, orädd och spontan hund. Den är mycket lättlärd, lyhörd och snabb i sin uppfattning och sitt utförande och inte minst i sina rörelser. Inomhus är den lugn. Eftersom rasen är snabb i sin uppfattning är det lätt att lära den det man önskar, om man bara informerar den rätt. Dess ursprung som skällande vallhund kan göra sig påmind än i dag i arbete och lek. Den kan vara något reserverad mot främlingar och kan ha en del vaktinstinkt

• Gilla
Reactions: Nux
Kollade rasstandarden och det står att pumin ska vara "ytterst modig och något misstänksam mot främlingar", och att "skyggt eller sävligt uppträdande är otypiska egenskaper".

Så nog är de ute och cyklar om de påstår att rädsla är rastypiskt.

Egenskaper / Mentalitet
Den älskar att vara nära sin familj, som den också ser som sin flock. Det är en glad, orädd och spontan hund. Den är mycket lättlärd, lyhörd och snabb i sin uppfattning och sitt utförande och inte minst i sina rörelser. Inomhus är den lugn. Eftersom rasen är snabb i sin uppfattning är det lätt att lära den det man önskar, om man bara informerar den rätt. Dess ursprung som skällande vallhund kan göra sig påmind än i dag i arbete och lek. Den kan vara något reserverad mot främlingar och kan ha en del vaktinstinkt

Ja, se där. Då är ju folk helt och hållet ute och cyklar... så trist att de påstår att rädslor osv är så rasen "ska" vara.

Det är likadant hos collie-folk och jag tycker det är hemskt. Hämmar rasen något alldeles fruktansvärt. :yuck:

Ja, se där. Då är ju folk helt och hållet ute och cyklar... så trist att de påstår att rädslor osv är så rasen "ska" vara.

Det är likadant hos collie-folk och jag tycker det är hemskt. Hämmar rasen något alldeles fruktansvärt. :yuck:
Det intressanta är att jag har träffat ganska många i Ungern (ursprungsland) och visst har det hänt att någon skällt och inte alla vill kramas direkt (vilket jag uppskattar) men fram kommer dom alltid,
Har även sett dom på utställning där nere och det har inte varit någon som molhållt sin hund när domaren ska fram.
Så det verkar som dom blir sämre här i landet. Så det måste vara i uppfödarledet felet är.
Jag har tom funderat på en Pumi

Det intressanta är att jag har träffat ganska många i Ungern (ursprungsland) och visst har det hänt att någon skällt och inte alla vill kramas direkt (vilket jag uppskattar) men fram kommer dom alltid,
Har även sett dom på utställning där nere och det har inte varit någon som molhållt sin hund när domaren ska fram.
Så det verkar som dom blir sämre här i landet. Så det måste vara i uppfödarledet felet är.
Jag har tom funderat på en Pumi
Samma här, så jag vet att rasen inte ska ha en massa rädslor, rena dumheterna! Tyvärr är det väl så att folk faller för utseendet och då får mentaliteten stryka på foten. :(

Inte direkt oseriös avel, men oseriös köpare.

Besiktade min kompis valp idag. Hon har fött upp en kull och denna valp var osåld och har blivit kvar men skulle idag säljas så ombesiktning skulle göras. Inga konstigheter och valpen fick åka med nya matte hem (jag träffade henne snabbt och tyckte hon verkade vara normal).
2 timmar senare ringer köpare till min kompis och säger att hon måste lämna tillbaka valpen då hennes sambo sagt att han kastar ut henne om hon köper en till hund (hon hade två hundar sedan tidigare, en gammal av samma ras som denna och en brukshund som hon tävlar och tränar enligt henne). Alltså - vem köper en valp utan att ha diskuterat det med resten av familjen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar