Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte direkt oseriös avel, men oseriös köpare.

Besiktade min kompis valp idag. Hon har fött upp en kull och denna valp var osåld och har blivit kvar men skulle idag säljas så ombesiktning skulle göras. Inga konstigheter och valpen fick åka med nya matte hem (jag träffade henne snabbt och tyckte hon verkade vara normal).
2 timmar senare ringer köpare till min kompis och säger att hon måste lämna tillbaka valpen då hennes sambo sagt att han kastar ut henne om hon köper en till hund (hon hade två hundar sedan tidigare, en gammal av samma ras som denna och en brukshund som hon tävlar och tränar enligt henne). Alltså - vem köper en valp utan att ha diskuterat det med resten av familjen?

Hon fick iaf tillbaka den. En tik i vår A-kull såldes vidare redan dagen efter hon hämtats här. Köparen sa inget till oss. Det hela kom fram när de kallades till röntgen och MH.
Då hade hunden bytt hem igen och där upphör alla spår efter henne :(

Hon fick iaf tillbaka den. En tik i vår A-kull såldes vidare redan dagen efter hon hämtats här. Köparen sa inget till oss. Det hela kom fram när de kallades till röntgen och MH.
Fy vilken mardröm :(

Kollade in lite uppfödare av vit herdehund på förekommen anledning ( @Nux rasvalstråd). Den första uppfödaren vars hemsida jag besökte skriver om sin tik:

"X är även skottberörd vilket kan märkas på nyårsafton när vi är ute och grabbarna smäller sina smällare ett par meter ifrån. Inne bryr hon sig inte och inte bekommer det henne om det skjuts på långt avstånd. Vi tränar på."

följt av

"X är mamma till XX-kullen"

5:a på skott på MH... :meh:

(Hittade dock lite vettigare uppfödare när jag letade vidare sen, men det gav väl inte världens bästa första intryck direkt)

Fy vilken mardröm :(

Ja. Vi vet än idag inte ens om hon lever eller inte. Hon är den enda av våra avkommor som inte blivit röntgad eller beskriven.
Tänker på det ibland när jag själv läser statistik och stöter på en blankhund....undra varför den är blank?

Den här människan åkte ändå ända från Stockholm för att köpa valp. Verkade helt ok, hade haft rasen innan, tävlade.... Fanns inget som verkade skumt.

Inte direkt oseriös avel, men oseriös köpare.

Besiktade min kompis valp idag. Hon har fött upp en kull och denna valp var osåld och har blivit kvar men skulle idag säljas så ombesiktning skulle göras. Inga konstigheter och valpen fick åka med nya matte hem (jag träffade henne snabbt och tyckte hon verkade vara normal).
2 timmar senare ringer köpare till min kompis och säger att hon måste lämna tillbaka valpen då hennes sambo sagt att han kastar ut henne om hon köper en till hund (hon hade två hundar sedan tidigare, en gammal av samma ras som denna och en brukshund som hon tävlar och tränar enligt henne). Alltså - vem köper en valp utan att ha diskuterat det med resten av familjen?
Jösses :banghead:

Men fy så vidrigt, jag lider med er :(
Jag gissar att det inte händer något på hennes tävlingssida på avelsdata eller så heller då?
Man måste känna sig sjukt maktlös som uppfödare i det läget!

Det intressanta är att jag har träffat ganska många i Ungern (ursprungsland) och visst har det hänt att någon skällt och inte alla vill kramas direkt (vilket jag uppskattar) men fram kommer dom alltid,
Har även sett dom på utställning där nere och det har inte varit någon som molhållt sin hund när domaren ska fram.
Så det verkar som dom blir sämre här i landet. Så det måste vara i uppfödarledet felet är.
Jag har tom funderat på en Pumi
Har träffat på en valptik som vi inte kom i närheten av. Lämpligt avelsmaterial???

Angående pumi så hade vi en sådan på Chanels agilityförberedande kurs. Visserligen skällig, men i övrigt verkade den som en helt okej hund. Det var dock en valp på 5 månader om jag minns rätt. Ingenting som jag skulle få för mig att köpa själv, men verkade okej. Verkade inte ha några problem med folk eller andra hundar. Har även mött några mycket trevliga och behagliga shelties på utställning, blev nästan lite sugen på en sheltie själv efter att ha träffat dem (men glömde att fråga efter vilken kennel de kom från och hade inte köpt katalog), men vet även att det finns en del skräp inom den rasen.

Jag vill ändå betona att två fel gör inte ett rätt. Det vill säga att bara för att man tycker att avel på en hundras är tveksam, rättfärdigar det inte tveksam avel på en annan hundras :) .

Ja. Vi vet än idag inte ens om hon lever eller inte. Hon är den enda av våra avkommor som inte blivit röntgad eller beskriven.
Tänker på det ibland när jag själv läser statistik och stöter på en blankhund....undra varför den är blank?

Den här människan åkte ändå ända från Stockholm för att köpa valp. Verkade helt ok, hade haft rasen innan, tävlade.... Fanns inget som verkade skumt.

Men fy så tråkigt :(

Angående pumi så hade vi en sådan på Chanels agilityförberedande kurs. Visserligen skällig, men i övrigt verkade den som en helt okej hund. Det var dock en valp på 5 månader om jag minns rätt. Ingenting som jag skulle få för mig att köpa själv, men verkade okej. Verkade inte ha några problem med folk eller andra hundar. Har även mött några mycket trevliga och behagliga shelties på utställning, blev nästan lite sugen på en sheltie själv efter att ha träffat dem (men glömde att fråga efter vilken kennel de kom från och hade inte köpt katalog), men vet även att det finns en del skräp inom den rasen.

Jag vill ändå betona att två fel gör inte ett rätt. Det vill säga att bara för att man tycker att avel på en hundras är tveksam, rättfärdigar det inte tveksam avel på en annan hundras :) .
Har någon påstått det?:confused:

Men fy så vidrigt, jag lider med er :(
Jag gissar att det inte händer något på hennes tävlingssida på avelsdata eller så heller då?
Man måste känna sig sjukt maktlös som uppfödare i det läget!

Hon finns inte att hitta någon stanns. Vi har kollat på hennes regnr i jordbruksverket och på SKK men hon finns inte med på JBV och på SKK finns ingen ny ägare registrerad. Ägare nr två lär ha lämnat henne till en omplaceringsförening som sen inte vet var hon tog vägen :(

Hon finns inte att hitta någon stanns. Vi har kollat på hennes regnr i jordbruksverket och på SKK men hon finns inte med på JBV och på SKK finns ingen ny ägare registrerad. Ägare nr två lär ha lämnat henne till en omplaceringsförening som sen inte vet var hon tog vägen :(

Så fruktansvärt :( Hur kan omplaceringsföreningen inte veta? Det känns ju galet :crazy: Har de inget ansvar för sina omplaceringar?

Så fruktansvärt :( Hur kan omplaceringsföreningen inte veta? Det känns ju galet :crazy: Har de inget ansvar för sina omplaceringar?
Det här var ingen seriös förening utan mer den typen som tar emot allt som dumpas på tröskeln och lämnar ut till vem som helst mot en mindre summa pengar :meh:

Låter som ni stöt på: "alladjurärvälkommna"

Minns inte vad de här personerna kallade sig. Tiken är född 2011 och detta skedde innan hon var ett år så det har ju gått några år.
Om någon stöter på en grå bruksschäfer vid namn Axa (i stamtavlan iaf) så hojta till.

Spännande uppdatering; en vecka efter att jag slutat snacka i den där spännande tråden i schäfergruppen så har en viss C.W blockat mig. Liksom va? Vad är det för konstigt infall? :confused: Jag gissar att hon kanske såg alla som gillat mina kommentarer och blev lite sur på mig :angel::rofl:

Spännande uppdatering; en vecka efter att jag slutat snacka i den där spännande tråden i schäfergruppen så har en viss C.W blockat mig. Liksom va? Vad är det för konstigt infall? :confused: Jag gissar att hon kanske såg alla som gillat mina kommentarer och blev lite sur på mig :angel::rofl:

CW har en del på sin blocklista. Ser ibland i diskussioner att folk taggar henne och då låser hon upp blocken för att kunna svara.
Vad är poängen med att blocka om man ändå inte kan hålla sig ifrån att svara? :grin:

CW har en del på sin blocklista. Ser ibland i diskussioner att folk taggar henne och då låser hon upp blocken för att kunna svara.
Vad är poängen med att blocka om man ändå inte kan hålla sig ifrån att svara? :grin:
Men det roligaste är ju att hon gjorde sig jäkligt lustig över att jag en gång blockade henne, för hon taggade mig hela tiden och klockan var 11 på kvällen och jag ville sova, så då blockade jag henne - problemet löst.

Och så går hon och gör samma sak :rofl: Fast här en vecka senare, utan att något hänt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar