Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt förundrad över så många valpar små valpar på tio tolv veckor som är på blocket.
Hur väljer vissa uppfödare köpare egentligen ??
Bortser från de mängder blandrasvalpar nu och skriver angående de renrasiga då man förväntar sig lite mer iaf.

Helt förundrad över så många valpar små valpar på tio tolv veckor som är på blocket.
Bortser från de mängder blandrasvalpar nu och skriver angående de renrasiga då man förväntar sig lite mer iaf.

Fast det finns ju en del valpköpare som lovar guld och gröna skogar, som de inte alls uppföljer senare.
Känner till en hel del duktiga uppfödare som någon gång råkat sälja till ett hem som inte var så bra som man trodde.

Jag har ont i ryggen. Men inte så ont att jag inte kan skörda blocket..
"Underbart gulliga, trevliga, keliga, sociala och välmående valpar födda 30/11.
De är 62,5% bordercollie, 25% golden retriever samt lite springer spaniel (12,5%).
Uppväxta i hemmiljö tillsammans med mamman, plastpappa och två halvsystrar.
Vana vid barn, katter och alla slags ljud.
Det är 4 tikar och 9 hanar.
Pappan är en drygt 3-årig renrasig bordercollie av fin stam (mamman är importerad från England) som är snäll, lättlärd och duktig på att valla får. Båda hans föräldrar har godkänt vallhundsprov (GK).
Mamman är en 7-årig blandras (50% golden retriever, 25% bordercollie och 25% springer spaniel). Hon är glad, gosig och sällskaplig, har alltid varit frisk och aktiv. Hon är en bra mamma till sina valpar och är snäll mot allt och alla. Hon har haft kullar tidigare, och denna är hennes sista.
Dessa hundar är väldigt lättlärda, snälla och och sociala. De passar de allra flesta, antingen bara som en kompis/familjemedlem/sällskapshund och/eller om man vill vara mer aktiv som i rallylydnad, agility, sök m.m."

Alltså hela annonsen är ju löjlig, men vad fasen ska en renrasig, reggad border collie in i blandrasavel för? Man undrar ju vad som diskvalificerat den för renrasig avel.

Ja. Vi vet än idag inte ens om hon lever eller inte. Hon är den enda av våra avkommor som inte blivit röntgad eller beskriven.
Tänker på det ibland när jag själv läser statistik och stöter på en blankhund....undra varför den är blank?

Den här människan åkte ändå ända från Stockholm för att köpa valp. Verkade helt ok, hade haft rasen innan, tävlade.... Fanns inget som verkade skumt.

Ibland går man på sina nitar, beklagar verkligen! Här var det en som åkte över större delen av landet, hade (enligt kontrollerad uppgift) haft annan ras förr och enligt henne själv mkt aktiv med den, var såå motiverad att köpa just en specifik valp, när hon kom över upplevde jag henne som kanske lite speciell men vänlig och bra med hundarna osv. Fick köpa för att jag tänkte att det viktigaste är inte hur man är i kontakten utan hur man är med sin hund.. och sen fick jag lära mig den hårda vägen att "lite speciell" kan explodera i ansiktet på en och innebära 20 sms inom loppet av fem minuter (arbetstid!), konstanta utbrott av att "nu gör valpen si eller så och då kommer den aldrig gå att få till champion" (jag lämnar aldrig garantier utan säljer till sällskap och allt därutöver är en bonus men det hon tog upp var löjligt, typ hunden skäller på grannen nu blir den inte champion, nu vill den inte gå fint i koppel nu blir den inte champion osv).. Och hennes prat om hur hon minsann kunde hunduppfostran och hade sett på den o den tränaren (guess who..) och visste hur man skulle sätta sig i respekt.. och det hon beskrev var inte den mycket framåt/modiga/orädda valp jag sålt utan en hund som blivit mkt osäker. Och detta skulle hon bota genom att sätta sig "i respekt".. ni vill inte veta mer. Fick inte köpa tillbaka och det enda jag får höra nu är hur hon försökt köpa fler hundar här och där, motsatt kön, så nu ska hon väl avla kan jag tänka. Fick mig att närapå överväga att lägga ner uppfödningen. Att höra hur ens uppfödda hund ska uppfostras helt galet är inget jag unnar någon.

Senaste från lokala FB: En tjej som har en "amstaffblandis" som hon vill hitta en tik till och ha en valp i utbyte. Enda krav: eeeh... inget. Men den ska nog va en amstaffblandis.
Halleluja, blocketomplaceringar nästa..

Ibland går man på sina nitar, beklagar verkligen! Här var det en som åkte över större delen av landet, hade (enligt kontrollerad uppgift) haft annan ras förr och enligt henne själv mkt aktiv med den, var såå motiverad att köpa just en specifik valp, när hon kom över upplevde jag henne som kanske lite speciell men vänlig och bra med hundarna osv. Fick köpa för att jag tänkte att det viktigaste är inte hur man är i kontakten utan hur man är med sin hund.. och sen fick jag lära mig den hårda vägen att "lite speciell" kan explodera i ansiktet på en och innebära 20 sms inom loppet av fem minuter (arbetstid!), konstanta utbrott av att "nu gör valpen si eller så och då kommer den aldrig gå att få till champion" (jag lämnar aldrig garantier utan säljer till sällskap och allt därutöver är en bonus men det hon tog upp var löjligt, typ hunden skäller på grannen nu blir den inte champion, nu vill den inte gå fint i koppel nu blir den inte champion osv).. Och hennes prat om hur hon minsann kunde hunduppfostran och hade sett på den o den tränaren (guess who..) och visste hur man skulle sätta sig i respekt.. och det hon beskrev var inte den mycket framåt/modiga/orädda valp jag sålt utan en hund som blivit mkt osäker. Och detta skulle hon bota genom att sätta sig "i respekt".. ni vill inte veta mer. Fick inte köpa tillbaka och det enda jag får höra nu är hur hon försökt köpa fler hundar här och där, motsatt kön, så nu ska hon väl avla kan jag tänka. Fick mig att närapå överväga att lägga ner uppfödningen. Att höra hur ens uppfödda hund ska uppfostras helt galet är inget jag unnar någon.

Beklagar. Har den tröjan också :(
När man får höra från en mentalbeskrivare samt två tränare att hunden blivit farlig och olyckan väntar runt hörnet pga handhavandefel blir man halvt panikslagen.
MEN efter lång tid har ägare faktiskt gjort ett lappkast i hela sitt hundtänk och idag går allt betydligt bättre. De har tom tagit en bruksmerit.
Är lite imponerad av att ägaren kunde skrota ner 30 år av sitt hundtänk och göra en sådan förändring :)

Fb igen alltså...

"Vad tror ni:

Vi är intresserad av en valp som har Lhasa Apso tassarna och mer utseendet än Chihuahua som sin syster. Pappan är Chihuahua/Malteser och mamman Papillon/Lhasa Apso. Han har sträv päls som pappan och är robustigare i kroppen.

Har någon av er här i gruppen någon med samma blandras? Jag vill inte ha en chihuahua, så som pappan. Men att det finns lite chihuahua i blandrasen gör ingenting s.a.s. Är orolig för ifall lillen ska bli som en chihuahua trots allt, eller inte... Vad tror Ni?"

Beklagar. Har den tröjan också :(
När man får höra från en mentalbeskrivare samt två tränare att hunden blivit farlig och olyckan väntar runt hörnet pga handhavandefel blir man halvt panikslagen.
MEN efter lång tid har ägare faktiskt gjort ett lappkast i hela sitt hundtänk och idag går allt betydligt bättre. De har tom tagit en bruksmerit.
Är lite imponerad av att ägaren kunde skrota ner 30 år av sitt hundtänk och göra en sådan förändring :)

Ibland får man lite hopp om mänskligheten ändå :up:

Fb igen alltså...

"Vad tror ni:

Vi är intresserad av en valp som har Lhasa Apso tassarna och mer utseendet än Chihuahua som sin syster. Pappan är Chihuahua/Malteser och mamman Papillon/Lhasa Apso. Han har sträv päls som pappan och är robustigare i kroppen.

Har någon av er här i gruppen någon med samma blandras? Jag vill inte ha en chihuahua, så som pappan. Men att det finns lite chihuahua i blandrasen gör ingenting s.a.s. Är orolig för ifall lillen ska bli som en chihuahua trots allt, eller inte... Vad tror Ni?"

Men eh.. vad VILL de ha? En gatukorsning som inte liknar chihuahua men lik förbannat ska de titta på en med chihuahua i..?

Och hur tänker en del vid köp?
Jag har en kollega som köpte valp, 5 små/tonåriga barn hemma och båda arbetar mycket och långa dagar.
Hen sade redan vid inköp att det var för att få slut på tjatet och överbevisa familjen om att det var för mycket jobb.
2 veckor höll det, sen fick en grannfamilj köpa den för samma peng.

Jag har en kollega som köpte valp, 5 små/tonåriga barn hemma och båda arbetar mycket och långa dagar.
Hen sade redan vid inköp att det var för att få slut på tjatet och överbevisa familjen om att det var för mycket jobb.

Men så charmigt att lära familjen en läxa mha ett levande djur :rage: Var en förälder för bövelen och sätt ner foten! :mad:

Fb igen alltså...

"Vad tror ni:

Rubriken borde vara Synska, se hit!

:banghead:

Jag vill ha en Ferrari. Kan ingen köpa en till mig för att överbevisa mig om att jag kommer tröttna på den? :angel:

Torde det inte vara enklare att ha färger satta på undantag, att använda alla hundar tillgängliga men märka upp de linjer där felfärgat förekommer. Och typ ha bestämmelser om antingen gentest (färg test) eller bara para dessa hundar med rättfärgade hundar (och sedemera märka ut linjen som ett slags work-in-progress). Att bara ta bort en hel massa hundar enbart baserat på färg är ju som att skjuta sig själv i foten om de hundar man rensar bort har andra kvalitéer som är brist på i rasen som helhet.
Nu hoppar jag rätt in i ett gammalt inlägg och kanske något ni redan diskuterat. Men "förr i tiden" när raserna skapades tycker jag att det fanns en mening med att avla på färg. Det var kanske ett sätt att samla ihop hundar med liknande egenskaper*. Men idag när vi kan så mycket om färggenitik tycker jag att vi ska utnyttja det som finns. Speciellt inom numerärt små raser.

*Kanske var det en hund som lämnade gulprickiga avkommor som hade en massa bra egenskaper, och då samlade man ihop alla gulprickiga avkommor (kanske i några led) och avlade vidare på dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar