Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från Centralstyrelsens senaste protokoll. Ett gyllene exempel på när oseriösa aktörer försöker SÄNKA REGISTRERINGSKRAVEN för att kunna avla på sina skithundar. Jag blir så ARG!! (Namnen borttagna, men finns på orginalposten om man följer länken).

"§ 155 Skrivelser från medlemmar och privatpersoner
a) Skrivelse från ett antal personer genom XX, angående registrering av border collie. Önskemålet i skrivelsen är att valpkullar efter föräldrar utan vallhundsprov ska kunna registreras i SKK, vilket inte är fallet idag. YY har i ett mejl kommenterat några av frågeställningarna i skrivelsen, bl.a. nedanstående. Årets Kennelfullmäktige har gett SKK/CS i uppdrag att göra en total översyn av samtliga särbestämmelser för valpregistreringar mellan åren 2016 till 2020. Då kommer även särbestämmelserna för border collie att ingå. En aspekt som kommer att värderas är hur reglernas syften har uppnåtts och även det generella målet att minst 75 % av hundar födda i Sverige ska registreras i SKK.
Kommentarerna är även skickade till Svenska Vallhundsklubben, som ännu inte lämnat några synpunkter.
CS beslutade att överlämna ärendet till SKK/AK för vidare handläggning."

http://www.skk.se/Global/Dokument/Protokoll/Centralstyrelsen/CS-7-2015.pdf

Jag blir så fruktansvärt förbannad, om man nu vill ha fluffiga hjärndöda ee-röda "vallhundar", kan hen inte bara hålla sig till showaussies? :rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:

Vilka jävla rövhattar alltså. Så tröttsamt :( Hur tror du att klubben kommer ställa sig till det?

Från Centralstyrelsens senaste protokoll. Ett gyllene exempel på när oseriösa aktörer försöker SÄNKA REGISTRERINGSKRAVEN för att kunna avla på sina skithundar. Jag blir så ARG!! (Namnen borttagna, men finns på orginalposten om man följer länken).

"§ 155 Skrivelser från medlemmar och privatpersoner
a) Skrivelse från ett antal personer genom XX, angående registrering av border collie. Önskemålet i skrivelsen är att valpkullar efter föräldrar utan vallhundsprov ska kunna registreras i SKK, vilket inte är fallet idag. YY har i ett mejl kommenterat några av frågeställningarna i skrivelsen, bl.a. nedanstående. Årets Kennelfullmäktige har gett SKK/CS i uppdrag att göra en total översyn av samtliga särbestämmelser för valpregistreringar mellan åren 2016 till 2020. Då kommer även särbestämmelserna för border collie att ingå. En aspekt som kommer att värderas är hur reglernas syften har uppnåtts och även det generella målet att minst 75 % av hundar födda i Sverige ska registreras i SKK.
Kommentarerna är även skickade till Svenska Vallhundsklubben, som ännu inte lämnat några synpunkter.
CS beslutade att överlämna ärendet till SKK/AK för vidare handläggning."

http://www.skk.se/Global/Dokument/Protokoll/Centralstyrelsen/CS-7-2015.pdf

Jag blir så fruktansvärt förbannad, om man nu vill ha fluffiga hjärndöda ee-röda "vallhundar", kan hen inte bara hålla sig till showaussies? :rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:

Jag finner inte ord över hur förbannad jag blir när folk vill plocka bort arbetsmeriter!! Tänk vad arbetshundsaveln skulle gå framåt om ALLA arbetande raser hade krav på viss arbetsmerit innan de gick i avel! BC aveln är ju ett föredöme där, hur man kan få för sig att vilja ta bort VP är ju bara ren idioti enl mig....

Vilka jävla rövhattar alltså. Så tröttsamt :( Hur tror du att klubben kommer ställa sig till det?
Majoriteten av klubben blir vansinnigt arg. Jag hade ingen aning om att en handfull privatperaoner kunde ha sån makt!!

De har även anmält SKK till konkurrensverket. För att det är för svårt få registrera valpar efter BC och Schäfer.

Dagens wtf på fb:

Jag undrar över om en tik är kejsarsnittad
Hur länge tar det för livmodern att läka
Kan man ta valpar på nästa löp
Undrar för att nästan alla valpar dog.
Detta gäller inte mej!!
Detta är inte i vårat land.
Jag vill bara ha svar från veterinärer

Majoriteten av klubben blir vansinnigt arg. Jag hade ingen aning om att en handfull privatperaoner kunde ha sån makt!!

De har även anmält SKK till konkurrensverket. För att det är för svårt få registrera valpar efter BC och Schäfer.

Det är ju sjukt om det är så!

Herrejisses alltså... Känns som att det är en extremt stor risk för en uppdelning av rasen (ännu mer) och på sikt att vallhundarna vattnas ur, om det går igenom.

Jag finner inte ord över hur förbannad jag blir när folk vill plocka bort arbetsmeriter!! Tänk vad arbetshundsaveln skulle gå framåt om ALLA arbetande raser hade krav på viss arbetsmerit innan de gick i avel! BC aveln är ju ett föredöme där, hur man kan få för sig att vilja ta bort VP är ju bara ren idioti enl mig....

Ett argument som de använder är ju att de inte får chans att träna till VP eftersom de inte själva har får. För det första så är det ingen rättighet att få träna med andras får, särskilt när man har hundar som man inte vill ska avlas främst för vallning. För det andra så är jag övertygad om att det skulle gå att lösa om intresset fanns och man var beredd att åka en bit.

Inte konstigt att raserna är så uppdelade.....

Men ingenting är väl bestämt än? SKK svarade bara att alla särbestämmelser, inte bara för BC, ska ses över. Om en majoritet i rasklubben är emot förslaget att ta bort arbetsmeriter för registrering, lär inte SKK centralt driva igenom motsatsen. Det egendomliga är att vallhundsklubben inte ännu hade svarat på remissen i en så angelägen fråga.

Hur som helst tror jag att ni är arga och upprörda i onödan.

Ett argument som de använder är ju att de inte får chans att träna till VP eftersom de inte själva har får. För det första så är det ingen rättighet att få träna med andras får, särskilt när man har hundar som man inte vill ska avlas främst för vallning. För det andra så är jag övertygad om att det skulle gå att lösa om intresset fanns och man var beredd att åka en bit.
Jag hade inte egna får när jag godkände mina två första. Flera av mina elever saknar egna får. De lyckas ändå.

Men ingenting är väl bestämt än? SKK svarade bara att alla särbestämmelser, inte bara för BC, ska ses över. Om en majoritet i rasklubben är emot förslaget att ta bort arbetsmeriter för registrering, lär inte SKK centralt driva igenom motsatsen. Det egendomliga är att vallhundsklubben inte ännu hade svarat på remissen i en så angelägen fråga.

Hur som helst tror jag att ni är arga och upprörda i onödan.

Att SKK inte kan gå emot en rasklubb och stötta enskilda personers uppfattning (även om denna skulle gå emot deras egna registreringsregler) är inte omöjligt på något sätt, det har skett det senaste året.

Jag hoppas verkligen att SKK inte tar bort kraven på Gk Vallhundsprov för BC-aveln.

Jag skulle önska att fler raser fick krav på att de ska visa sig dugliga i sitt användningsområde innan det får användas i avel men det lär väl inte ske. Det finns så otroligt många urvattnade eller uppdelade raser numera...

Att SKK inte kan gå emot en rasklubb och stötta enskilda personers uppfattning (även om denna skulle gå emot deras egna registreringsregler) är inte omöjligt på något sätt, det har skett det senaste året.

Jag hoppas verkligen att SKK inte tar bort kraven på Gk Vallhundsprov för BC-aveln.

Jag skulle önska att fler raser fick krav på att de ska visa sig dugliga i sitt användningsområde innan det får användas i avel men det lär väl inte ske. Det finns så otroligt många urvattnade eller uppdelade raser numera...
I vilken rasklubb, och under vilka omständigheter har det skett? Menar du att SKK har brutit mot sina egna grundregler?

En blocket-sökning på "julklapp" i kategorin hund ger flera träffar nu...

"Deras pappa är papillon/chihuahua och mamma xxx är en liten blandras." (Sååå en papillon/chihuahua är renrasig :confused: )
Senare i samma annons: "Leveransklara den 25e december. En perfekt julklapp :)"

En annan annons är utlagd samtidigt, skriven på precis samma sätt, valparna födda 10 dagar tidigare men annonsören ska finnas på annan ort (dock i samma län):
"Deras pappa är papillon/powderpuff och mamma Renrasig powderpuff....." Senare i den annonsen: "Perfekt julklapp som räcker länge" och det är tydligen ok med avbetalning (Kan ju förstå att det behövs när hundarna kostar hela 6500kr...)

I en annons från en annan person (skriven som om det är hunden som pratar):
"Som Julklapp är jag din livs bästa vän !!! Wow Wow"

Och ja, det finns ett gäng annonser till där det nämns att hundarna är perfekta julklappar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 518
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar