Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner att det MÅSTE göras något åt utställningarna. Jag fattar inte hur domare år efter år för döma fram hundar som helt klart avviker från rasstandard med allvarliga fel utan att det blir några konsekvenser för dem.

Det minsta man skulle göra att att stickprovsmässigt kontrollera bedömningarna. Exempelvis skulle man på en utställning kunna ha en exteriörbeskrivare som kollar ett par hundar som bedömts med exempelvis excellent och om de då har fel av en viss grad som domaren inte uppmärksammat och dragit ner betyget för så borde domaren få en varning och upprepas det bli avstängd.

Men det lär väl aldrig hända.

Sen tycker jag att konkurrensbedömningen skulle tas bort, ser inte meningen med att tävla i utseende. Bedöma exteriören är en hel annan sak.

Vem som helst kan läsa schäferns rasstandard och inse att hunden som beskrivs är inte den som syns i ringen.
Och ändå är vi på sikt på väg mot samma ideal som skräckexemplen oven. Inte riktigt i samma klass men galet osunt. Det är inte brukshundar som eftersträvas.

I mitt facebook-flöde var det någon som hade delat just den länken med schäfrarna som delats här tidigare, och diskussionen hade sedan halkat in på Pekineser. Det blev ju ett himla hallå när den där pekinesen på Crufts som vann BIS, var tvungen att sitta på kylkuddar på prispallen för att inte överhettas. Någon hade påpekat att rasen numera är så sönderavlad och pälsen är så tjock att hunden överhettar för minsta lilla och knappt kan trava. Svaret hade då blivit "the dog is not bred to run, it's natural for them with a rolling gait! You need to educate yourself!" Man ba... :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Vad är det för djur? Pungråtta?
det där är Tuna (melts my heart) och min favorit på av alla kändisvovvar på nätet...(våga ej mobba Tuna :rage:;)) kan ha att göra med att jag något PMS:ig och hormonell stötte på artikeln om hur den dumpats vid sidan av vägen (tror man misstänker just för att han var för ful för att säljas) och nya ägaren:"jag räddade min bästa vän" :cry::cry::cry: :love::love::love:

Skulle aldrig köpa en själv och oseriös avel ja, men historien och hunden ja...:heart att något fult skulle vara så söt.

Ja när kortnosarna diskuterades på mässan frågade en kompis om det finns något "straff" om domarna inte följer domaranvisningarna men det finns väl inte?

Inte vad jag vet men det borde finnas. Tyvärr är det ju så att regler oftast måste ha konsekvenser för att följas...

Är så tacksam över att min ras inte är någon överdriven ras och heller ingen show-ras, så utställning känns inte det minsta farligt för vår del. På sin höjd finns det vissa domare som premierar feta hundar, men övervägande vill ha muskler och inte fett på hunden.

Är så tacksam över att min ras inte är någon överdriven ras och heller ingen show-ras, så utställning känns inte det minsta farligt för vår del. På sin höjd finns det vissa domare som premierar feta hundar, men övervägande vill ha muskler och inte fett på hunden.

Jag är glad att min är sund också, trots att det är en sällskapsras som har utställning som meritering.

Min tik som var en aning tunn har fått very good och excellent. En hund fick kritik att den var för tjock :up: Vilket den var, men den var inte labbe-fet. Glad när man faktiskt premierar sunda hundar. Kanske är för att rasen är så liten så konkurransen är inte så stor och det finns ingen mening med att få fram något extremt för att vinna.. Kanske..

Fast det är klart. Havanaisen föds det väl hyffsat många av? Och de är ju sunda.

Straight outta blocket, crazy motherf*cker named... eh ja från blockets hundkategori :D
"Modern är 50% pitbull 50% american bully. Fadern är 100% pitbull"
Kan inte bli annat än perfekt :D Vem vill inte köpa renrasiga sh*tbulls för 7 000 kr? 10 valpar i kullen, som säljs för 7 000 kr styck. 10*7 000=70 000! Säkert för att finansiera en ny bil eller något sånt :meh:

"Malte 9 veckor, född den 21/10.
Säljes pga tidsbrist.
Raser i honom är- rottweiler, benen senner, och terrier blandning."

För 7000kr. :meh:
Tidsbrist: Vi har inte tid att ta det ansvaret vi insåg, för sent, att det innebar att skaffa hund, och vi har definitivt inte tid att aktivera den högaktiva extremsportshunden vi valde att köpa. Vi hade inte tid att läsa på om olika egenskaper hos olika raser och vi hade inte tid att tänka igenom vårt beslut. Nu har vi heller inte tid att reparera och ersätta de skador som hundköpet vi inte hade tid att tänka igenom, orsakade. Så nu när vi haft Malte i en vecka så försöker vi sälja honom för ett orimligt pris, eftersom vi såklart inte haft tid att kolla upp detta heller utan vill ha så mycket av inköpspriset tillbaka som möjligt. Vi hoppas att vi hittar ett nytt hem till Malte så fort som möjligt så vi slipper fler objudna överraskningar vi inte har tid med.

Med vänliga hälsningar
Vi som inte har tid att veta vad vi pysslar med.

Tidsbrist: Vi har inte tid att ta det ansvaret vi insåg, för sent, att det innebar att skaffa hund, och vi har definitivt inte tid att aktivera den högaktiva extremsportshunden vi valde att köpa. Vi hade inte tid att läsa på om olika egenskaper hos olika raser och vi hade inte tid att tänka igenom vårt beslut. Nu har vi heller inte tid att reparera och ersätta de skador som hundköpet vi inte hade tid att tänka igenom, orsakade. Så nu när vi haft Malte i en vecka så försöker vi sälja honom för ett orimligt pris, eftersom vi såklart inte haft tid att kolla upp detta heller utan vill ha så mycket av inköpspriset tillbaka som möjligt. Vi hoppas att vi hittar ett nytt hem till Malte så fort som möjligt så vi slipper fler objudna överraskningar vi inte har tid med.

Med vänliga hälsningar
Vi som inte har tid att veta vad vi pysslar med.

Eller den korta versionen:

Malte kissar och bajsar inne och tuggar på både oss och inredningen med sina vassa valptänder.

Inte för att försvara dom men även blandisar kostar att föda upp i 8-10v.
Ja inte ens med en blandras som är buskavlad utan att man verken reggat valparna, ultraljudat tiken under graviditeten eller liknande så är det ju ändå inte 70'000 man får ut i slutet. Även om det nog blir klart mer vinst än om man skulle tagit kullen enligt regelboken sas.

Inte för att försvara dom men även blandisar kostar att föda upp i 8-10v.
Jag vet, men tycker inte att det är rimligt att ta så mycket för valparna ändå. (Sen är det ju bra att valparna inte skänks bort) Lite fel av mig att skriva så dock, eftersom det kostar att vaccinera osv, men 50 000 i fickan kanske :up: Sen om man räknar med vad valparna biter sönder rinner ju pengarna iväg :D

Blockets hundkategori levererar som vanligt fantastiska hundar!

Annons 1
"Pappa- 100% Jack Russel. Han är liten och strävhårig.
Mamma- 25% Jack Russel, 25% AmericanToy Fox Terrier, 50% Lhasa apso
Du kommer att få en stor hund i liten förpackning! Jag tror att honpassar som familjehund, till agility och så mycket mer."

Sååå, en ettrig liten rackare med lång sträv päls. Perfekt som julklapp till en själv om man inte fick en valp under granen. Bara 4 900 kr och säljaren kan leverera! "OBS Jag har möjlighet att leverera valparna" lyder texten längst ner. Perfekt :D

Annons 2
"Renrasiga men oreggade labradorvalpar" lyder rubriken. Redan då borde jag klickat bort men jag måste ju läsa! 8 000 kr, går att tinga en valp för 2 000 kr. Längst ner står "enbart seriösa svar". Undrar hus seriös uppfödaren är... Säkert en D-höftspappa :meh:

Annons 3
"Fyra styckna söta mopsvalpar från samma kulle född två tikor och två hanar, söker nya snälla ägare som kommer sköta och älska dom.
Vapalrna är:
veterinärbesiktigande,
vacc,
avmaskade,
Chippade
Föräldrar är försäkrade och registrerade SKK och Registrerad i jordbruksverket
Föräldrar är på plats
Vid intresse maila.Välkomna!"
Jahapp, är valparna försäkrade och registrerade SKK och Registrerad i jordbruksverket? Troligtvis inte, eftersom valparna kostar 11 000 kr styck. Budgetmopsar! Sen undrar jag även vad tikor är för något :confused:

Näpp, nu är det slut på blocketsurfande för idag ;)

Från annons på Blocket: "Jag har en liten uppfödning som är godkänd av Länstyrelsen." Har dessutom läst samma sak på några hemsidor. Antar att man menar att man fått ett tillstånd (förutom i något fall då det tydligen betydde att uppfödaren fått X antal anmälningar mot sig men att det inte hittats något fel) men reagerar ändå på formuleringen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar