Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Detta blir vår 7e generation Dobermann som vi själva fött upp. Vårt stora mål med aveln har under 25 år varit att få en underbar familjehund, vilket vi lyckats med. Vi är inte utställningsintresserade och har inte registrerat våra valpar (vilket vi är ledsna för)."

Så ledsna att de tar 8500:-/valp.

"Detta blir vår 7e generation Dobermann som vi själva fött upp. Vårt stora mål med aveln har under 25 år varit att få en underbar familjehund, vilket vi lyckats med. Vi är inte utställningsintresserade och har inte registrerat våra valpar (vilket vi är ledsna för)."

Men hur kan man vara ledsen över ett aktivt val som man själv har gjort ? :banghead::banghead:

:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::arghh:

Tar bara 20 minuter att ta sig ditt från där jag bor, kanske ska köpa en underbar familjehund till min farfar i jul :idea:

Har funderat en hel del över det här med foder och uppfödning. Att fodret är viktigt för en hunds mående är ju ingen nyhet. Men hur står betydelse har fodret en valp får under sin första tid i det långa loppet?
En vän köpte för ett bra tag sen en valp och en av de saker jag regerade på när hen berättade om hunden, var fodret den fått som valp. Ett riktigt skitmärke men också att det inte var ett foder anpassat för valpar. Noll näring. Och hunden har hela tiden varit väldigt liten och klen. Kommer aldrig ikapp för rasen, trots bra foder från 3 mån ålder.
Min tanke är att det måste finnas en risk att detta kan påverka valpen även på sikt? Kanske för alltid?
Någon som vet hur mycket ett skitfoder kan påverka/ställa till med i en hund, under de 3 första levnadsmånaderna? Tänker även på de som pumpar i sina valpar riktigt kraftfulla foder för att de "ska växa bra".
Det är ju mycket som ska utvecklas i skelett, leder osv.

Jag tror att maten som mamma-hund fått och framförallt fått under dräktigheten och tiden med pluttvalparna spelar större roll än vad valpen äter när den är pluttliten. Nu vet jag inte hur det är hos andra uppfödare, men hos "min" uppfödare diar valparna ändå fram tills de flyttar och om mjölken då är väldigt nyttig och bra så borde det göra att maten de får utöver det inte spelar så jättestor roll.

Tycker jag låter som en jättebra idé! Det är ju bara om man är utställningsintresserad som man behöver bry sig om det där med registrering och sånt, inte minst när det gäller brukshundar...
Han jagar älg (skruttgubbe:D), och vi har ju redan konstaterat att dobbisar är jättebra jakthundar så det ska nog gå bra! Får fråga om de accepterar avbetalning också, känns lite överpris med 8 500, jag har inget jobb :crazy:

Han jagar älg (skruttgubbe:D), och vi har ju redan konstaterat att dobbisar är jättebra jakthundar så det ska nog gå bra! Får fråga om de accepterar avbetalning också, känns lite överpris med 8 500, jag har inget jobb :crazy:
Kanske kan gå om ni jaktmeriterar föräldadjuren, så har de något mer att skriva i sina fortsatta annonser! :up:

Det finns två ungar, så det här bli bara bättre och bättre! :up:

... Å andra sidan är de ju tonåringar, och killar! Du har inte något lite tuffare i kulisserna?
Den här kanske? Åtminstone en ras som du kan.

"Han är en blandras som precis fyllt 4 år. En stor kille som har mycket att erbjuda er.
Han älskar att göra allt.
Väldigt lugn i sinnet med kräver hundvana.
Han har mycket vakt i sig även jakt.
Det är blandning mellan cane corso, bullmastiff och gran danois."

Om man har en tik vars mamma har ett helsyskon med ep, där det även finns flera fall av ep på pappans sida, vad gör man då? Man parar förstås tiken. När 2 av 4 av dessa valpar röntgats och resultatet är C respektive D, vad ska man då hitta på? Man tar valpar på tiken igen, naturligtvis. Två gånger samma år. Trägen vinner! :up:

Visstja. Det är en bruksras men tiken och de senaste två hanarna är inte utvärderade mer än vad nöden kräver(den första är korad). Det närmsta man kommer en bruksmerit bland tikens många syskon är en uppflyttning till appellklass.

Visstja, den sista hanen har C-höfter och 5 på skott på MH. Det är förstås tänkbart att det var en tjuvparning men då ser jag ingen som helst anledning att låta kullen födas. (Det är en ras där det är tillåtet om än inte rekommenderat att avla på hundar med dysplasi.)

Nu är jag trött.

Om man har en tik vars mamma har ett helsyskon med ep, där det även finns flera fall av ep på pappans sida, vad gör man då? Man parar förstås tiken. När 2 av 4 av dessa valpar röntgats och resultatet är C respektive D, vad ska man då hitta på? Man tar valpar på tiken igen, naturligtvis. Två gånger samma år. Trägen vinner! :up:

Visstja. Det är en bruksras men tiken och de senaste två hanarna är inte utvärderade mer än vad nöden kräver(den första är korad). Det närmsta man kommer en bruksmerit bland tikens många syskon är en uppflyttning till appellklass.

Visstja, den sista hanen har C-höfter och 5 på skott på MH. Det är förstås tänkbart att det var en tjuvparning men då ser jag ingen som helst anledning att låta kullen födas. (Det är en ras där det är tillåtet om än inte rekommenderat att avla på hundar med dysplasi.)

Nu är jag trött.

jag forstar inte att sa manga inte verkat ha hogre mal med sin avel an att producera valpar.

Ah, perfekt. Kan ju låna ut Ammo till avel där sen för generation 8 då! Snabba cash liksom! :up:

En bekant annonserar ut sina amstaffvalpar (med liiiite bulldog, vilken variant framgår inte) för 7500/valp.... Det står att föräldrarna är snälla och trevliga, men några hälsoundersökningar har nog inte gjorts:cautious: det kliar såååå i mina fingrar, detta delas nämligen på fb, att fråga om hälsoundersökningarna. Och gärna vad man tänker när det fortsätter avlas på dessa oreggade hundar utan framtid:banghead:

Edit: och nu gjorde jag det:D

Senast ändrad:
En bekant annonserar ut sina amstaffvalpar (med liiiite bulldog, vilken variant framgår inte) för 7500/valp.... Det står att föräldrarna är snälla och trevliga, men några hälsoundersökningar har nog inte gjorts:cautious: det kliar såååå i mina fingrar, detta delas nämligen på fb, att fråga om hälsoundersökningarna. Och gärna vad man tänker när det fortsätter avlas på dessa oreggade hundar utan framtid:banghead:

Edit: och nu gjorde jag det:D
Vi vill höra svaret :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 519
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar