Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv är jag förtjust i
Ciobanesc romanesc carpatin Förutom att den nog skulle äta upp Leon som mellanmål så kan jag inte rbjuda en sådan hund ett bra liv.
ciobanesc-romanesc-carpatin-350.jpg
Den liknar Leon om man har lite fantasi!

KL ganska OT men för er som är intresserade av de stora herdehundarna så finns det två fantastiska hemsidor att grotta ner sig i, den första är http://pyreneer.net/framesv.html (hoppas att länken får ligga kvar. Man får läsa under artiklar, historia o mer historia samt hunduppfostran på berget. Det ligger en helt otrolig research bakom som illustrativt visar hur dessa hundar kommit hit o spridits över världen (att jag hittade dit var i min jakt på info om berger des pyrenées.

"The smooth-faced Pyrenean Shepherd in its harlequin or blue merle coloration may have been one of the foundation breeds for the Australian Shepherd when sheep herders brought their sheepdogs to the American West when they flew to the United States as contract herders for the Western Range Association in the 1940s until the early 1970s."
https://en.wikipedia.org/wiki/Pyrenean_Shepherd

"Hittade detta på en Pyrresida:

"Herdehundarnas ursprungliga uppgift var att, på egen hand, vakta boskapshjordarna mot de stora rovdjuren. Hundarna var därför stora och kraftiga.

De släpptes ut på berget som valpar där de gick tillsammans med fåren. Där hade de två uppgifter: att vakta mot rovdjur och att skaffa mat till sig själv och den lilla vallhunden. Mat fick de ingen tilldelning av, troligtvis var deras föda olika hönsfåglar, det finns även en gnagare i samma storlek som en svensk räv som de jagade och åt (Marmotte). Eftersom döda får, lamm och foster från fåren drar till sig rovdjur så fick hundarna även skaffa undan dessa, så troligtvis ingick även dessa döda djur i dieten."
http://berger.forum24.se/berger-about1117.html

För nördar om vallhundar o bilder från Pyrenéerna samt gamla målningar kan jag rekommendera http://www.pyrs.net/pyrsheps_his.html

Mera läsning http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm

Jag tycker att kangaler är helt fantastiska, de är de herdehundar som jag tycker är absolut vackrast. Men som alla herdehundar som inte avlats bort från sitt ursprung har de ett väldigt specifikt användningsområde och det är ytterst sällan något som passar i Sverige.

Fast det där var ju en riktig fegskit.

Kom just upp en status på FB, en ganska känd islandshästavlare sökte BC-hanne till sin tik.
Tiken är enligt utsago renrasig med bra vallegenskaper men reggad som blandras då mamman inte klarat vallningsprovet, om det inte fanns någon bra renrasig hanne i närheten gick det bra med någon BC korsning också :banghead:

Jag hade så mycket högre tankar om den kvinnan....

Fast det där var ju en riktig fegskit.

Det där var ju bara en varning också. Resten av hundflocken ligger ju en bit bort och tycker inte att det finns någon anledning att ingripa eftersom de som filmar inte utgör något hot - än.

Det finns brutalare filmer på kangaler i arbete men de är nog inte helt lämpliga att posta här.

Det där var ju bara en varning också. Resten av hundflocken ligger ju en bit bort och tycker inte att det finns någon anledning att ingripa eftersom de som filmar inte utgör något hot - än.

Det finns brutalare filmer på kangaler i arbete men de är nog inte helt lämpliga att posta här.
Får mig att tänka på kurshundar när man tränar fårvallning med unghundar. Kurshundarna lägger sig några hundra meter bort o förflyttar sig/positionerar om sig i förhållande till fåren o unghunden för att förflytta fåren genom sin blotta närvaro, samtidigt som unghunden tror att det är dennes insats som fått fåren att gå rätt.
Detta är inget man behöver lära hundarna, de gör det automatiskt när de upplever att unghundar behöver stöd i kulisserna.

Finns ett par mindre smakliga filmer där ovtjarkor gör processen kort med ett par vargar. Äldre material från Ryssland.

Får mig att tänka på kurshundar när man tränar fårvallning med unghundar. Kurshundarna lägger sig några hundra meter bort o förflyttar sig/positionerar om sig i förhållande till fåren o unghunden för att förflytta fåren genom sin blotta närvaro, samtidigt som unghunden tror att det är dennes insats som fått fåren att gå rätt.
Detta är inget man behöver lära hundarna, de gör det automatiskt när de upplever att unghundar behöver stöd i kulisserna.

Verkar ju vara precis samma som händer här.

Jätteintressant att man inte behöver lära vallhundar att fungera som stöd på det viset!

Finns ett par mindre smakliga filmer där ovtjarkor gör processen kort med ett par vargar. Äldre material från Ryssland.

I del klipp som är upplagda är det uppenbart att det är riggat med en fångad varg men jag har också sett en film där en ensam kangal slåss med en varg. Just i och med att det bara är en hund tar det ett tag innan vargen dör trots att hunden vet precis vad den sysslar med och det inte vackert.

I del klipp som är upplagda är det uppenbart att det är riggat med en fångad varg men jag har också sett en film där en ensam kangal slåss med en varg. Just i och med att det bara är en hund tar det ett tag innan vargen dör trots att hunden vet precis vad den sysslar med och det inte vackert.
Det är tämligen äckligt att se på. Alla våra stora herdehundar har den bakgrunden, undras hur många ägare av dessa hundar har koll på det?

Finns en video som föreställer några hundar som blir hetsade mot ett staket i dåligt skick med en flock vargar på andra sidan. Gör mig lite illa till mods när jag tänker på vad som kan ha hänt om vargarna hade fått sönder staketet och gått på hundarna med tillhörande människa :crazy:

Det är tämligen äckligt att se på. Alla våra stora herdehundar har den bakgrunden, undras hur många ägare av dessa hundar har koll på det?
Även borzoi har ju den bakgrunden. Inte som boskapsvaktare dock utan som utpräglade jakthundar. Tacksamt nog har de därmed inte samma vaktande mentalitet...

Och när det kommer duktigare elevhundar så lägger sig kurshunden med en suck och tittar på utan att agera. Alternativt Bobby Ds Kate, som tog sig fan på att ställa till det så kurshunden skulle få skäll och hon få jobba mer :rofl:

Och när det kommer duktigare elevhundar så lägger sig kurshunden med en suck och tittar på utan att agera. Alternativt Bobby Ds Kate, som tog sig fan på att ställa till det så kurshunden skulle få skäll och hon få jobba mer :rofl:
Under ett par år vallade jag regelbundet en skock gutefår utanför Rättvik. Fårägaren glömde berätta för mig att h*n släppt baggen med fåren. Baggen tänkte "aha, en ny hund, den tar vi!!!" Det tog inte många minuter innan baggen insåg att han nog skulle gömma sig bland tackorna när jag o Fähunden dök upp.

Har funderat en hel del över det här med foder och uppfödning. Att fodret är viktigt för en hunds mående är ju ingen nyhet. Men hur står betydelse har fodret en valp får under sin första tid i det långa loppet?
En vän köpte för ett bra tag sen en valp och en av de saker jag regerade på när hen berättade om hunden, var fodret den fått som valp. Ett riktigt skitmärke men också att det inte var ett foder anpassat för valpar. Noll näring. Och hunden har hela tiden varit väldigt liten och klen. Kommer aldrig ikapp för rasen, trots bra foder från 3 mån ålder.
Min tanke är att det måste finnas en risk att detta kan påverka valpen även på sikt? Kanske för alltid?
Någon som vet hur mycket ett skitfoder kan påverka/ställa till med i en hund, under de 3 första levnadsmånaderna? Tänker även på de som pumpar i sina valpar riktigt kraftfulla foder för att de "ska växa bra".
Det är ju mycket som ska utvecklas i skelett, leder osv.

Har funderat en hel del över det här med foder och uppfödning. Att fodret är viktigt för en hunds mående är ju ingen nyhet. Men hur står betydelse har fodret en valp får under sin första tid i det långa loppet?
En vän köpte för ett bra tag sen en valp och en av de saker jag regerade på när hen berättade om hunden, var fodret den fått som valp. Ett riktigt skitmärke men också att det inte var ett foder anpassat för valpar. Noll näring. Och hunden har hela tiden varit väldigt liten och klen. Kommer aldrig ikapp för rasen, trots bra foder från 3 mån ålder.
Min tanke är att det måste finnas en risk att detta kan påverka valpen även på sikt? Kanske för alltid?
Någon som vet hur mycket ett skitfoder kan påverka/ställa till med i en hund, under de 3 första levnadsmånaderna? Tänker även på de som pumpar i sina valpar riktigt kraftfulla foder för att de "ska växa bra".
Det är ju mycket som ska utvecklas i skelett, leder osv.

Även om det finns bättre och sämre hundfoder, så ligger ändå dom som säljs inom normen för vad en hund "behöver" - även om vi där tycker olika. Jag ger sällan valpfoder till en valp, men däremot ger jag mestadels rå föda (även lite torrfoder). Valpfoder har ändå inte funnits så himla länge på marknaden :)

Viktigast är att hålla en valp i vettigt hull. Inte mager, men heller inte fet. Om valpen inte svultit, så tror jag mer på genetiska faktorer än födan även om födan givetvis kan ha en viss betydelse i sammanhanget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 519
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar