Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas nu bara att hon får en valp så det inte blir en kull med bara hanar (bara tik är intressant)
Har hon otur blir det en kull på kanske 4 hanar. Då står hon där utan valp och inte ens 5000:- för besväret :crazy:
Fast det står väl bara att hon ska ha en valp,då kan hon ju välja en hane om det bara blir hanar och så sälja den valpen och på så sätt få någon form av komp.

Hur mycket anvands langhariga schefrar i avel? ar det bara hos bruksschafrarna?
Mer vanligt i exteriöraveln. Där är allt långhårigt.
De långhåriga i bruksaveln är inte alls så lurviga som e-schäfrarna som har en hiskelig underull. Man vill ju att hundarna ska orka arbeta.

Fast det står väl bara att hon ska ha en valp,då kan hon ju välja en hane om det bara blir hanar och så sälja den valpen och på så sätt få någon form av komp.
Tror knappast hon är intresserad av att ta hem en valp bara för att sälja. Hon måste ju dessutom betala för den. Har inte frågat henne hur deras kontrakt ser ut om det skulle bli bara hanar.

Mer vanligt i exteriöraveln. Där är allt långhårigt.
De långhåriga i bruksaveln är inte alls så lurviga som e-schäfrarna som har en hiskelig underull. Man vill ju att hundarna ska orka arbeta.
Det skrevs ju en massa om att långhåren blev egen ras med egen stambok för ett antal år sedan, drevs det aldrig igenom?

Normalt är att man som hanhundsägare som skall ha valp i ersättning för parning är att man får första tjing på valp, om inte tikägaren själv skall behålla en valp, då får tikägaren välja först.
Riktigt unket avtal.

Vill minnas att det är samma ras som är framavlade för att dra ut tarmarna på främlingar/fiender. Kanske inte idealisk jycke på svensk mark. Men vad vet jag. Kan hända att den är bra tomtvaktare om man inte känner någon och aldrig får besök.
Menar du Anatolian Karabach som de gamla Assyrierna tränade till krigshundar som gick under o drog ut tarmarna på fiendernas hästar under sammandrabbningarna?

Vad gäller importören som ångrade att den importerat en viss ras till Sverige så gällde det en snarlik hund, den Kaukasiska ovtjarkan. Kenneln fanns i Eldforsen i Vansbro kommun, stod massor om det i ortspressen på den tiden, om hur fantastiska dessa hundar var som familjehundar.

Ska enligt annonsen vara kangal. De är väl inte erkända av FCI?

Jag tycker att kangaler är helt fantastiska, de är de herdehundar som jag tycker är absolut vackrast. Men som alla herdehundar som inte avlats bort från sitt ursprung har de ett väldigt specifikt användningsområde och det är ytterst sällan något som passar i Sverige.

Jag tycker att kangaler är helt fantastiska, de är de herdehundar som jag tycker är absolut vackrast. Men som alla herdehundar som inte avlats bort från sitt ursprung har de ett väldigt specifikt användningsområde och det är ytterst sällan något som passar i Sverige.

Det här med olika typer av herdehundar får mig att tänka på en ständig diskussion på olika schäfergrupper på fb.
Då och då dyker bilder på schäferblandisar upp eller vit herdehund upp som ägare lägger ut. Och varje gång de blir upplysta om att det är en SCHÄFERGRUPP så säger de "det här är en schäfer för det är en herdehund".
Den ständiga upprepningen är att schäfer betyder herde och därför är alla herdehundar schäfrar :banghead::banghead::banghead::banghead:

Ovtjarka, Malle, Schäfer, Pyrenné.....alla är de tydligen samma ras med det resonemanget.

Själv är jag förtjust i
Ciobanesc romanesc carpatin Förutom att den nog skulle äta upp Leon som mellanmål så kan jag inte rbjuda en sådan hund ett bra liv.
ciobanesc-romanesc-carpatin-350.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 524
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar