Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, verkligen så!

Ja, just dovhjortar kan jag tänka mig skulle fungera att valla, eftersom de har en stark flockkänsla och dessutom vissa ståndegenskaper. Mufflon borde också gå alldeles utmärkt, det är ju ett vildfår.
Rådjur, vildsvin, älg, räv, hare och kron borde vara betydligt svårare.

Jag känner till hundar som vallat älg, men de lär vara undantag. Jag tror att knepet ligger i att de positionerar sig långt innan viltet sett dem och börjat fly, och sen håller sig i "balans" mot föraren. På så vis kan de ju lyckas driva både älg, grävling och hare mot sin förare. Men det handlar ju fortfarande om något helt annat än vanligt förföljande.

3 BCs o en grävling var ingen höjdarupplevelse.

Ida hämtar också grävlingar. Och rådjur. Om hon går ensam med sin matte spårar hon och vallar in vilt om man låter henne hållas. Hon söker upp med hjälp av spår, slår ut när hon ser dem och visar sig för viltet först när hon kommer upp i balans mot sin matte så de sticker i riktning mot människan.

Det tog ett par upprepningar innan hennes matte kom på att Ida ska hållas inom synhåll på promenaderna ;) Som tur är avbryter hon allt och kommer direkt på inkallning, så det har inte hänt ens en handfull gånger på flera år.

Jag känner till hundar som vallat älg, men de lär vara undantag. Jag tror att knepet ligger i att de positionerar sig långt innan viltet sett dem och börjat fly, och sen håller sig i "balans" mot föraren. På så vis kan de ju lyckas driva både älg, grävling och hare mot sin förare. Men det handlar ju fortfarande om något helt annat än vanligt förföljande.

Så kan det nog vara :)
Det är ju annat som spelar in också, som hur mycket vittring viltet får av hunden, viltets tidigare erfarenhet av hund, hur vinden ligger i förhållande till föraren osv, för att det ska lyckas.

Det finns tyvärr många fall med hundar som kommit ikapp vilt, skadat det och sedan återvänt till sin ägare. Om hunden försvinner ur synhåll har man ingen koll på vad den egentligen gjort. Under vintern behöver det inte ens röra sig om snabba hundar.

http://www.smp.se/vaxjo/hund-bet-ihjal-radjur/

Min omplaceringsdalmatiner var en sån tyvärr. Hon lyckades jaga i kapp, döda och äta upp en hare ( som hon sen spydde upp i bilen med svans och allting... ) det var enda gången hon fick vara lös i skogen.

"blandras av Rotweiler,labrador,Schäfer och Border collie på tikens sida. Hon blev parad med en boxer,amstaff."

tumblr_m0wb2xz9Yh1r08e3p.jpg

Eftersom jag inte visste vad det var för ras så fick jag ju googla och vad jag förstår så är det nog ingen vidare sällskapshund.

Dessutom är det nog stor sannolikhet att den hamnar hos någon som inte vet vad det är för hund de köper.

Ingen hund som beskrivs som "ej förstagångshund" är väl obegränsat lämplig som sällskap? Själv är jag lite allergisk mot att vakt eller sällskap står i samma mening. Få riktiga vakthundar är nöjda med tillvaron som traditionell sällskapshund.

En ras som tar sig an björn har i alla fall jag respekt för, det är en hund med rejält mycket vakt som inte backar ner sig. I min bok.

Vet inte om det per definition är oseriös avel och jag vet att åsikterna om hur mycket man ska betala för en vuxen omplacering varierar men jag känner spontant att jag inte hade betalt flera tusen för en hund som brutit båda frambenen (fixad med plattor), har patella 1 samt en missbildning i ögat. Man får väl bara hoppas att den varit försäkrad genom det hela och försäkringen kan tas över av den nya ägaren.

Collien vi hade när jag var barn tråcklade sig ur sin fastsättnings anordning (expert på att ta sig lös) vid hundkojan en morgon och vallade hem en älgko med två kalvar. Pappa var livrädd och gömde sig i huset tills han lyckades få in hunden. Samma collie visade sig ha helt sjukt starka vakt instinkter när någon kom för att hämta material på gården och ingen var hemma (flesta och sista gången hunden var arg typ). Vi hade en schäfer när jag var i tonåren som ställde grävlingar också, han var lite fixerad av grävlingar :o

Vet inte om det per definition är oseriös avel och jag vet att åsikterna om hur mycket man ska betala för en vuxen omplacering varierar men jag känner spontant att jag inte hade betalt flera tusen för en hund som brutit båda frambenen (fixad med plattor), har patella 1 samt en missbildning i ögat. Man får väl bara hoppas att den varit försäkrad genom det hela och försäkringen kan tas över av den nya ägaren.

Mest tragiska är att priset är hutlöst högt och att det är en renrasig direkt från uppfödaren så som jag tolkade annonsen. Reagerade också på det, hade inte ens tagit hunden om jag fått betalt för det...

Från blockets djuravelskategori; "Min fina kille *hundnamn* finns tillgänglig för avel, han är 73 cm hög och väger 42 kilo. Han är min klippa, har aldrig varit sjuk, ej dominant mot andra hanar, väldigt känslig och lyhörd. Han är uppvuxen med mina 3 pojkar och kommer och hämtar mig när någon av dem är sjuk, eller om de lämnar gården. Han har blivit pappa till 12 kullar, och efterlämnar oftast väldigt stora kullar på mellan 8-13 valpar.

Han är höftledstestad och hade A på ena höften och B på andra, armbågarna var utan anmärkning. Väldigt stark och fin i kroppen. Älskar att simma.

Vill ha 4000:- för en parning, gratis omparning ingår om tiken mot förmodan inte skulle bli dräktig."

:banghead: 12*8=96 och 12*13=156. Även om varje kull skulle ha 5 valpar i sig skulle det ändå bli för många (12*5=60). En långhårig schäfer var det.

Från blockets djuravelskategori; "Min fina kille *hundnamn* finns tillgänglig för avel, han är 73 cm hög och väger 42 kilo. Han är min klippa, har aldrig varit sjuk, ej dominant mot andra hanar, väldigt känslig och lyhörd. Han är uppvuxen med mina 3 pojkar och kommer och hämtar mig när någon av dem är sjuk, eller om de lämnar gården. Han har blivit pappa till 12 kullar, och efterlämnar oftast väldigt stora kullar på mellan 8-13 valpar.

Han är höftledstestad och hade A på ena höften och B på andra, armbågarna var utan anmärkning. Väldigt stark och fin i kroppen. Älskar att simma.

Vill ha 4000:- för en parning, gratis omparning ingår om tiken mot förmodan inte skulle bli dräktig."

:banghead: 12*8=96 och 12*13=156. Även om varje kull skulle ha 5 valpar i sig skulle det ändå bli för många (12*5=60). En långhårig schäfer var det.

ytterligare en fordel med blandraser: ingen (stangd) avelsbas man ska ta hansyn till :cool:
kommer fortfarande inte pa nagot syfte (mer an pengar) till minst 13 kullar. risken ar ju fortfarande att han. nedarver nan skit ocksa.

nnu en frdel med

ytterligare en fordel med blandraser: ingen (stangd) avelsbas man ska ta hansyn till :cool:
kommer fortfarande inte pa nagot syfte (mer an pengar) till minst 13 kullar. risken ar ju fortfarande att han. nedarver nan skit ocksa.

nnu en frdel med
Det är ju 48 000 för 12 kullar, om ägaren tar 4 000 per parning. Kanske borde lägga upp en annons om avel på min hane för att finansiera ny bil ;)

Det är ju 48 000 för 12 kullar, om ägaren tar 4 000 per parning. Kanske borde lägga upp en annons om avel på min hane för att finansiera ny bil ;)

Min faster parade idag sin hund med en riktigt fin hane av samma ras. Vi pratar två toppstammade hundar och valpar som kommer säljas genom erkänd kennel.
Språngavgift 1500:-
(Sen 1000:-/levande valp)
Så 4000:- för en blandisparning var bra betalt!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 525
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar