Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ar faktiskt forvanad att de inte fatt ihop mer! Detta ar en valdigt luktrativ industri for alla mojliga manniskor pa denna sidan atlanten.
Jag blev sa himla glad nar jag sag att BC (Bristish Columbia) beslutit att bannlysa kupering och forhoppningsvis haller de I sig nu.

Fortfarande riktigt, riktigt svart att hitta bra hundar som inte kuperas da de seriosa uppfodarna gor det innan man far hem hunden (oron alltsa) sa valet star I princip till buskavlat med hel fysik eller val stammat och sonder klippt. (Om man inte da som jag ligger pa och ar valdigt enveten och hittar de valdigt (!) fa som gar mot strommen.)

Vad fasen da, jag trodde det var public.
Har ar texten, vet dock inte vart den fina bilden med alla dessa sonderklippta hundar fans att hitta.

HELP US RAISE FUNDS to overturn the ear cropping ban with the BC Cropping Coalition in British Columbia. We’re on our way to meeting our goal, but every single donation helps! DONATE here: http://bit.ly/BCCCDonate LEARN more about the Coalition here: http://bit.ly/BCCCWeb and SUPPORT us here: http://bit.ly/BCCCFacebook

Cropping and Docking are essential parts of Breed Type in the Doberman Pinsch...er. The right to crop and dock has been under attack for a number of years in Canada and that fight came to British Columbia in October 2015 when a ban of ear cropping surgeries by BC Vets came into force. There are only three Provinces left if BC falls (Alberta, Ontario and Quebec) and if we lose this legal challenge they do not stand much of a chance in fighting off the inevitable. The American Veterinary Associations are also watching the fight in Canada closely as there are many in the USA who would like to see an end to cropping and docking here as well. We have a good chance of success in this legal challenge but we need your help! Please go to the Website and Facebook page links above and see what we are about and see where you could help. You can also share this post on other FB pages and in particular with other cropping and docking breeds, as more than just Dobermans are being affected with this ban. Thank you for your time! See More

Edit: Tadaa!
http://bccroppingcoalition.com/

Där hade man kapat friskt i öron och svansar............

Kan man inte släppa dem på trasa? En del vill ju ha det till en sorts jakt...
Det är lite kul, på kapplöpningsbanorna brukar de ha unghundsträning/"prova på-dag" där alla med vilken hund som helst kan komma och låta hunden springa lite efter trasa. Hundarna brukar absolut älska det, men det är lite kul när någon hund som bara studsat lite efter trasan sedan säger "Titta, den jagar precis som en greyhound!" :D

Det är trots allt lite skillnad på någon hund som skuttar efter mest för skojs skull och en kapplöpningsgreyhound. För några år sedan fick jag se några 5 månader gamla valpar när de jagade trasa för första gången. Otroligt seriösa i sin jakt, och trasan skulle bara dö.
Såhär läcker var en av dem. Titta vilken blick :love:
19322_1321113590.jpg

28 000 googleträffar på "lure coursing doberman". :D
Måste googla!

men det är lite kul när någon hund som bara studsat lite efter trasan sedan säger "Titta, den jagar precis som en greyhound!" :D

Jag tror dig, men en dobbe kan verkligen trigga på sight också, så jag vete sjutton om jag inte får ställa mig i den fåraktiga kön och säga "kolla, precis som en..." :p

Nej, inte precis förstås. :D

Jag tror dig, men en dobbe kan verkligen trigga på sight också, så jag vete sjutton om jag inte får ställa mig i den fåraktiga kön och säga "kolla, precis som en..." :p

Nej, inte precis förstås. :D
Nä alltså, många som säger så har typ.. små luddhundar. Att dobbisar kan springa mer seriöst än så och verkligen vilja jaga, det tvivlar jag inte på! Däremot tvivlar jag på att de som föder upp blandraser och säger "blir bra jakthundar" ens vet hur man ser om hunden har någon typ av jaktlust, jag tror snarare att de många gånger tror att hunden blir bra jakthund just för att den studsar efter en fågel lite halvdant eller så. Lite som när @Migo förfasar sig över alla som får för sig att hunden blir bra vallhund enbart för att den springer i närheten av får utan att direkt försöka döda dem :p (fast det blir ju garanterat värre med vallningen, för det påverkar ju mest troligt andra djur än hunden mer. En dålig jakthund lär ju inte påverka andra djur speciellt mycket)

Vad fasen da, jag trodde det var public.
Har ar texten, vet dock inte vart den fina bilden med alla dessa sonderklippta hundar fans att hitta.

HELP US RAISE FUNDS to overturn the ear cropping ban with the BC Cropping Coalition in British Columbia. We’re on our way to meeting our goal, but every single donation helps! DONATE here: http://bit.ly/BCCCDonate LEARN more about the Coalition here: http://bit.ly/BCCCWeb and SUPPORT us here: http://bit.ly/BCCCFacebook

Cropping and Docking are essential parts of Breed Type in the Doberman Pinsch...er. The right to crop and dock has been under attack for a number of years in Canada and that fight came to British Columbia in October 2015 when a ban of ear cropping surgeries by BC Vets came into force. There are only three Provinces left if BC falls (Alberta, Ontario and Quebec) and if we lose this legal challenge they do not stand much of a chance in fighting off the inevitable. The American Veterinary Associations are also watching the fight in Canada closely as there are many in the USA who would like to see an end to cropping and docking here as well. We have a good chance of success in this legal challenge but we need your help! Please go to the Website and Facebook page links above and see what we are about and see where you could help. You can also share this post on other FB pages and in particular with other cropping and docking breeds, as more than just Dobermans are being affected with this ban. Thank you for your time! See More

Edit: Tadaa!
http://bccroppingcoalition.com/

Var det den här bilden du ville ha med?

BCC-Cover.jpg

Jodå, den kan allvarligt plåga bytesdjur. :(
Jo, om de är snabba nog att komma ikapp dem, absolut. De gånger jag hört om hundar som jagat på egen hand så har det nästan alltid varit "hunden sprang efter, tappade bort djuret och kom tillbaka". Stressande för viltet och olämpligt, absolut, men jag tror inte att de lider av det. Några gånger har jag även hört om vinthundar som snabbt sprungit ikapp ett byte och dödat det på någon enstaka sekund. Även om det inte är ok alls så lär inte bytesdjuret plågas speciellt mycket innan det dör och ett dött djur lider inte. Kanske finns det många hundar som sprungit ikapp och "bara" skadat viltet och därmed gjort att de plågats, men sådana har jag i så fall lyckats missa (eller så håller ägarna käft om sådant i närheten av mig eftersom de vet hur grinig det hade gjort mig).

Det är lite kul, på kapplöpningsbanorna brukar de ha unghundsträning/"prova på-dag" där alla med vilken hund som helst kan komma och låta hunden springa lite efter trasa. Hundarna brukar absolut älska det, men det är lite kul när någon hund som bara studsat lite efter trasan sedan säger "Titta, den jagar precis som en greyhound!" :D

Det är trots allt lite skillnad på någon hund som skuttar efter mest för skojs skull och en kapplöpningsgreyhound. För några år sedan fick jag se några 5 månader gamla valpar när de jagade trasa för första gången. Otroligt seriösa i sin jakt, och trasan skulle bara dö.
Såhär läcker var en av dem. Titta vilken blick :love:
19322_1321113590.jpg

Måste googla!

Hahaha kom och tänka på en av våra tikar på korningen, på momentet "trasan i röret".
När trasan for i väg framför henne stod hon lugnt kvar och tittade med huvudet på sne. Man riktigt såg hur hon funderade över trasan som försvann in i röret.
Sen trippade hon bort till röret, konstaterade att där i var den spännande trasan....sen började hon slakta hela annordningen. Hon gav sig ikke för hon löst uppgiften med att få tag på trasan. Beskrivaren lät henne hållas. Efteråt garvade han och sa "det var en ihärdig och inovativ hund. Tur hon var sist ut. Vi får fixa det här inför nästa veckas beskrivningar"
Kvar låg bara massa skräp och en nöjd hund :D

Jo, om de är snabba nog att komma ikapp dem, absolut. De gånger jag hört om hundar som jagat på egen hand så har det nästan alltid varit "hunden sprang efter, tappade bort djuret och kom tillbaka". Stressande för viltet och olämpligt, absolut, men jag tror inte att de lider av det. Några gånger har jag även hört om vinthundar som snabbt sprungit ikapp ett byte och dödat det på någon enstaka sekund. Även om det inte är ok alls så lär inte bytesdjuret plågas speciellt mycket innan det dör och ett dött djur lider inte. Kanske finns det många hundar som sprungit ikapp och "bara" skadat viltet och därmed gjort att de plågats, men sådana har jag i så fall lyckats missa (eller så håller ägarna käft om sådant i närheten av mig eftersom de vet hur grinig det hade gjort mig).

Det finns tyvärr många fall med hundar som kommit ikapp vilt, skadat det och sedan återvänt till sin ägare. Om hunden försvinner ur synhåll har man ingen koll på vad den egentligen gjort. Under vintern behöver det inte ens röra sig om snabba hundar.

http://www.smp.se/vaxjo/hund-bet-ihjal-radjur/

Min blandras fick det värsta av alla världar, vi tar de negativa egenskaperna från alla raserna och så får vi min hund... men men, tror jag kan få någolunda ordning på skrället ändå, krävs bara masssssor med mer jobb.

Sen tycker jag det var kul när jag mötte en förstagångshundägare ute häromdagen, hennes var staffordshire bullterrier med okänd fader, och hon konstaterade ju (precis som många andra) att "ju fler raser man korsar in desto friskare blir hunden".... då kände jag för att skalla huvudet mot ett träd, orkade inte ens argumentera.

Min hund måhända vara frisk, änsålänge, sen är just raserna i MIN hund inte precis kända för att ha massa defekter. Däremot psyket... det blev ju, strålande :p . Jag har en skarp hund som tänder till fort, samtidigt som hon är osäker. Gissa hur bra dom två kombinationerna går ihop :banghead:

Det finns tyvärr många fall med hundar som kommit ikapp vilt, skadat det och sedan återvänt till sin ägare. Om hunden försvinner ur synhåll har man ingen koll på vad den egentligen gjort. Under vintern behöver det inte ens röra sig om snabba hundar.

http://www.smp.se/vaxjo/hund-bet-ihjal-radjur/
Dessutom får man inte glömma att varje rush ett djur gör kostar energi, är ett påslag av stresshormoner och minskar chansen till överlevnad särskilt om det blir vinter och ont om mat. För att inte tala om skarsnö. Hund går normalt på skare - det gör inte alltid klövvilt. Skrämmer man upp ruvande fågel ökar risken att rovdjur upptäcker ägg/ungar - risken finns också att fågeln inte vågar komma tillbaka i tid och ungarna fryser ihjäl.

Klumpigt jagande hudar tuggar också sönder oflygga fågelungar, kid, palt och kalvar...

Det är inget roligt att bli hotad till livet. Det är en känsla som alla levande djur delar och som ska respekteras.

Jag blir så jävla trött på hundägare som anser att så länge deras hundar inte kommer hem med fällda byten så gör det inget att de jagar - en vän ägnade dagar åt att spåra en älgkalv som ett par vinthundar hade varit på - när de tillslut hittade den låg den levande i en lega med mask i såren. Jag har sett "sällskapshundar" jaga ikapp och slita isär både hare och rå, så jag är rätt rabiat i frågan. En annan bekant kunde se sig som djurvän - trots att hens hundar jagade ut rå på isen så den gick igenom och fick simma i iskallt vatten tills den inte orkade längre. Hens hundar måste ju få gå lösa :banghead::rage::cry:

Senast ändrad:
Dessutom får man inte glömma att varje rush ett djur gör kostar energi, är ett påslag av stresshormoner och minskar chansen till överlevnad särskilt om det blir vinter och ont om mat. För att inte tala om skarsnö. Hund går normalt på skare - det gör inte alltid klövvilt. Skrämmer man upp ruvande fågel ökar risken att rovdjur upptäcker ägg/ungar - risken finns också att fågeln inte vågar komma tillbaka i tid och ungarna fryser ihjäl.

Klumpigt jagande hudar tuggar också sönder oflygga fågelungar, kid, palt och kalvar...

Det är inget roligt att bli hotad till livet. Det är en känsla som alla levande djur delar och som ska respekteras.

Jag blir så jävla trött på hundägare som anser att så länge deras hundar inte kommer hem med fällda byten så gör det inget att de jagar - en vän ägnade dagar åt att spåra en älgkalv som ett par vinthundar hade varit på - när de tillslut hittade den låg den levande i en lega med mask i såren. Jag har sett "sällskapshundar" jaga ikapp och slita isär både hare och rå, så jag är rätt rabiat i frågan. En annan bekant kunde se sig som djurvän - trots att hens hundar jagade ut rå på isen så den gick igenom och fick simma i iskallt vatten tills den inte orkade längre. Hens hundar måste ju få gå lösa :banghead::rage::cry:

Hela ditt inlägg är jättebra! Det finns ju t ex en anledning till varför rådjur endast får jagas med långsamtdrivande hundar...

Jag är också jättetrött på hundägare som räknar med att hunden säkert bara tappar bort bytet och sen kommer tillbaka och tycker att viltet ju ändå jagas så att det inte spelar någon roll om en hund får dem att springa lite. Vet en hundägare som tyckte att hunden(av mindre ras) rentav var duktig som i tid och otid kunde driva tillbaka vilt till henom när den fick springa lös. Hur det slutade? Med en överkörd hund.

Det mest komiska är ändå folk som tror att det på något sätt är hundens förtjänst att viltet kommer tillbaka mot hundägaren.
Hunden bestämmer bara farten, det är alltid viltet som bestämmer vägen.

Det mest komiska är ändå folk som tror att det på något sätt är hundens förtjänst att viltet kommer tillbaka mot hundägaren.
Hunden bestämmer bara farten, det är alltid viltet som bestämmer vägen.

Sanning med modifikation ;) Jag vet flera BCs som aktivt vallar viltet mot sin förare. Men det är ju inte heller direkt viltvänligt, även om de inte driver fort.

Sanning med modifikation ;) Jag vet flera BCs som aktivt vallar viltet mot sin förare. Men det är ju inte heller direkt viltvänligt, även om de inte driver fort.

Det må vara hänt, men långtifrån allt vilt är ju "vallningsvänligt" :)
Många tror ju dock att det är så det fungerar... "Min hund är jätteduktig på jakt, den får ofta viltet att komma rakt emot mig", jojo.

Det må vara hänt, men långtifrån allt vilt är ju "vallningsvänligt" :)
Många tror ju dock att det är så det fungerar... "Min hund är jätteduktig på jakt, den får ofta viltet att komma rakt emot mig", jojo.
Nej, det är ju sant. Dessutom är det väldigt stor skillnad på en otränad hund som förföljer och en hund som tränat massor på att ta kontroll över- och styra flyktdjur i rörelse. Mamman till Frodolf vallade flockar med dovhjortar, med stor svårighet förvisso, men hon vallade dem absolut.

Nej, det är ju sant. Dessutom är det väldigt stor skillnad på en otränad hund som förföljer och en hund som tränat massor på att ta kontroll över- och styra flyktdjur i rörelse. Mamman till Frodolf vallade flockar med dovhjortar, med stor svårighet förvisso, men hon vallade dem absolut.

Ja, verkligen så!

Ja, just dovhjortar kan jag tänka mig skulle fungera att valla, eftersom de har en stark flockkänsla och dessutom vissa ståndegenskaper. Mufflon borde också gå alldeles utmärkt, det är ju ett vildfår.
Rådjur, vildsvin, älg, räv, hare och kron borde vara betydligt svårare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 525
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar