Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att hundar kan må bra på mycket. När jag fick min tant hade hon levt på Frolic uppblött i varmt vatten. Fin, välmusklad, bra päls och tänder. Jag bytte foder men uppenbarligen kunde hon leva väl på frolic också. Jag kommer nu sikta på att blanda färskfoder och torrfoder av praktiska skäl.

Även om det finns bättre och sämre hundfoder, så ligger ändå dom som säljs inom normen för vad en hund "behöver" - även om vi där tycker olika. Jag ger sällan valpfoder till en valp, men däremot ger jag mestadels rå föda (även lite torrfoder). Valpfoder har ändå inte funnits så himla länge på marknaden :)

Viktigast är att hålla en valp i vettigt hull. Inte mager, men heller inte fet. Om valpen inte svultit, så tror jag mer på genetiska faktorer än födan även om födan givetvis kan ha en viss betydelse i sammanhanget.
I vännens fall fick valparna Icas seniorfoder, vilket för mig är extremt långt ifrån vad en växande valp behöver. Den har alltid varit för liten och för tunn. Får aldrig upp ett bra hull.
När det gäller "väx så det knakar-foder" är det ju inte bra om en valp/unghund av stor ras växer för fort. Men om det "bara" handlar om 2-4 mån..... hur skadligt på sikt är det då? För jag har sett sådana hundar också. Valpar som är onormalt kraftiga och stora för sin ålder, och ofta väldigt skumma i kroppen. Ser det ofta på utställningssidan i "min" ras och det ser inte sunt ut. Men det kanske bara är nått jag har fått för mig. :)

I vännens fall fick valparna Icas seniorfoder, vilket för mig är extremt långt ifrån vad en växande valp behöver. Den har alltid varit för liten och för tunn. Får aldrig upp ett bra hull.
När det gäller "väx så det knakar-foder" är det ju inte bra om en valp/unghund av stor ras växer för fort. Men om det "bara" handlar om 2-4 mån..... hur skadligt på sikt är det då? För jag har sett sådana hundar också. Valpar som är onormalt kraftiga och stora för sin ålder, och ofta väldigt skumma i kroppen. Ser det ofta på utställningssidan i "min" ras och det ser inte sunt ut. Men det kanske bara är nått jag har fått för mig. :)

Tillväxttakt är genetiskt betingad. Du kan inte driva upp en hund med energirikt foder. Det enda som händer är att hunden blir fet. Man kan däremot hämma tillväxten genom att svälta hunden, dvs ge den mindre energi och protein än vad tillväxttakten kräver. Det har dock också sina baksidor, bla mineralbrist och liknande. Att exteriörschäfrarna ser ur som de gör som unghundar har mer med det genetiska arvet att göra än fodret.

Personligen ger jag hellre lite för mycket energi/protei än för lite. En fet valp kan bantas. En undernärd valp kan få tillväxtrubbningar som aldrig går att hämta hem.

Ibland blir jag sugen på att maila och ställa lite frågor kring vissa annonser... Typ hälsotester, regnr på "renrasiga" hundar osv.

När folk skriver "nästan korrekt bett" i annonserna, är det detta de menar då? :rofl::rofl:

tuna5jpg_by_hell_hxund-d7u9lgi.jpg

Tillväxttakt är genetiskt betingad. Du kan inte driva upp en hund med energirikt foder. Det enda som händer är att hunden blir fet. Man kan däremot hämma tillväxten genom att svälta hunden, dvs ge den mindre energi och protein än vad tillväxttakten kräver. Det har dock också sina baksidor, bla mineralbrist och liknande. Att exteriörschäfrarna ser ur som de gör som unghundar har mer med det genetiska arvet att göra än fodret.

Personligen ger jag hellre lite för mycket energi/protei än för lite. En fet valp kan bantas. En undernärd valp kan få tillväxtrubbningar som aldrig går att hämta hem.
Ungefär som jag trodde med undantag för att jag alltid aktat mig åt att gå åt något håll och håller mig i mitten :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 519
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar