Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man har en tik vars mamma har ett helsyskon med ep, där det även finns flera fall av ep på pappans sida, vad gör man då? Man parar förstås tiken. När 2 av 4 av dessa valpar röntgats och resultatet är C respektive D, vad ska man då hitta på? Man tar valpar på tiken igen, naturligtvis. Två gånger samma år. Trägen vinner! :up:

Visstja. Det är en bruksras men tiken och de senaste två hanarna är inte utvärderade mer än vad nöden kräver(den första är korad). Det närmsta man kommer en bruksmerit bland tikens många syskon är en uppflyttning till appellklass.

Visstja, den sista hanen har C-höfter och 5 på skott på MH. Det är förstås tänkbart att det var en tjuvparning men då ser jag ingen som helst anledning att låta kullen födas. (Det är en ras där det är tillåtet om än inte rekommenderat att avla på hundar med dysplasi.)

Nu är jag trött.
Alltså... :banghead: :banghead:

Såg en 'annons' på en omplaceringsgrupp på facebook. Nån som sökte gratis långhårig okastrerad raskatt hona. Kunde inte låta bli att posta "just one litter" länken. Det är värt även om risken för utfrysning ur hela gruppen. Samtidigt tog jag en printscreen och döpte den till "blirkulometthalvår".

Såg en 'annons' på en omplaceringsgrupp på facebook. Nån som sökte gratis långhårig okastrerad raskatt hona. Kunde inte låta bli att posta "just one litter" länken. Det är värt även om risken för utfrysning ur hela gruppen. Samtidigt tog jag en printscreen och döpte den till "blirkulometthalvår".
:cry:

Från Centralstyrelsens senaste protokoll. Ett gyllene exempel på när oseriösa aktörer försöker SÄNKA REGISTRERINGSKRAVEN för att kunna avla på sina skithundar. Jag blir så ARG!! (Namnen borttagna, men finns på orginalposten om man följer länken).

"§ 155 Skrivelser från medlemmar och privatpersoner
a) Skrivelse från ett antal personer genom XX, angående registrering av border collie. Önskemålet i skrivelsen är att valpkullar efter föräldrar utan vallhundsprov ska kunna registreras i SKK, vilket inte är fallet idag. YY har i ett mejl kommenterat några av frågeställningarna i skrivelsen, bl.a. nedanstående. Årets Kennelfullmäktige har gett SKK/CS i uppdrag att göra en total översyn av samtliga särbestämmelser för valpregistreringar mellan åren 2016 till 2020. Då kommer även särbestämmelserna för border collie att ingå. En aspekt som kommer att värderas är hur reglernas syften har uppnåtts och även det generella målet att minst 75 % av hundar födda i Sverige ska registreras i SKK.
Kommentarerna är även skickade till Svenska Vallhundsklubben, som ännu inte lämnat några synpunkter.
CS beslutade att överlämna ärendet till SKK/AK för vidare handläggning."

http://www.skk.se/Global/Dokument/Protokoll/Centralstyrelsen/CS-7-2015.pdf

Jag blir så fruktansvärt förbannad, om man nu vill ha fluffiga hjärndöda ee-röda "vallhundar", kan hen inte bara hålla sig till showaussies? :rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:

"Schäfervalpar, "renrasiga"

Renrasiga Schäfervalpar
2 Tikar och en Hane
Kommer efter världskända tyska linijer!
Glada och pigga besiktigade ua !
Chippade,Avmaskade,Vaccinerade!
Vana vid andra hundar barn katter!

Registreras i Svenska JBV!"

De hade iaf inte mage att begära med än 5000 per valp iaf... Så mycket för "världskända tyska linjer".

Kanske försvarsmaktshundar? Reggas inte de i Tyskland nu? I så fall kan de ju vara kända i Sverige sedan innan och då går det att säga "kända i hela världen", för varje hund som någon vet om på fler ställen än i hemlandet måste ju vara världskänd ;)

Från Centralstyrelsens senaste protokoll. Ett gyllene exempel på när oseriösa aktörer försöker SÄNKA REGISTRERINGSKRAVEN för att kunna avla på sina skithundar. Jag blir så ARG!! (Namnen borttagna, men finns på orginalposten om man följer länken).

"§ 155 Skrivelser från medlemmar och privatpersoner
a) Skrivelse från ett antal personer genom XX, angående registrering av border collie. Önskemålet i skrivelsen är att valpkullar efter föräldrar utan vallhundsprov ska kunna registreras i SKK, vilket inte är fallet idag. YY har i ett mejl kommenterat några av frågeställningarna i skrivelsen, bl.a. nedanstående. Årets Kennelfullmäktige har gett SKK/CS i uppdrag att göra en total översyn av samtliga särbestämmelser för valpregistreringar mellan åren 2016 till 2020. Då kommer även särbestämmelserna för border collie att ingå. En aspekt som kommer att värderas är hur reglernas syften har uppnåtts och även det generella målet att minst 75 % av hundar födda i Sverige ska registreras i SKK.
Kommentarerna är även skickade till Svenska Vallhundsklubben, som ännu inte lämnat några synpunkter.
CS beslutade att överlämna ärendet till SKK/AK för vidare handläggning."

http://www.skk.se/Global/Dokument/Protokoll/Centralstyrelsen/CS-7-2015.pdf

Jag blir så fruktansvärt förbannad, om man nu vill ha fluffiga hjärndöda ee-röda "vallhundar", kan hen inte bara hålla sig till showaussies? :rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:

Menvafan... Själv sitter jag och hoppas på att det ska bli svårare att tex plocka utställningschampionat, att det ska bli krav på att uppfylla rasklubbens avelsrekommendationer för valphänvisning från SKK osv. Inte att det ska bli ännu lättare att regga hundar som inte kan något. Jag förstår verkligen(!) att ni som faktiskt har lyxen att ha en fungerande arbetshund med vettiga krav osv tappar humöret när folk försöker förstöra det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 519
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar